Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Škola AVE ART Ostrava s.r.o. má nové logo

Ze Soukromé střední umělecké školy a Základní umělecké školy AVE ART Ostrava, s.r.o. nás požádali o umístění zprávy o novém corporate identity. Je změna k lepšímu nebo k horšímu? V článku naleznete také ukázky dalších podznaček.

"Základní myšlenkou existence školy je oživení tradiční řemeslné tvorby v regionu severní Moravy, s přesahem do dalších míst republiky. I přes své krátké trvání - v červnu 2006 opustili školu první absolventi - se již výrazným způsobem zapojila do mnohých uměleckých aktivit. Studenti pravidelně vystavují a účastní se sympozií nejen v městech našeho kraje, ale jméno AVE ART začíná být známé i v mnohých částech Moravy, Čech, Slovenska a Polska.

Autorem loga je keramik Petr Kracík, který na této škole působil od začátku. Logo a škola vznikaly postupně, na čas se s logem nic neprovádělo i přes to jsme si byli neustále vědomi určitého redesignu a nebo vytvoření zcela nového loga školy. I přes určitá snažení studentů naší školy – jejich nápady - se tvorba loga neustále odkládala na pozdější dobu a myslíme si, že nastala doba, kdy je nutné zahájit již nový školní rok s novým logem. K tomu nás vedly i okolnosti jako je používání loga na různé propagační tiskoviny a další užívání, protože stará verze loga se většinou nehodila k modernímu pojetí dnešní grafiky (přiznáváme, že jsme se setkali i s posměchem a s opovržením). Snažili jsme se na logu pracovat delší dobu, připravit i verze pro web i pro ostatní školní tiskoviny.

Nové logo by mělo svými tvary odrážet moderní trendy v grafice. Zároveň je na něm vidět, že se drží tradice školy a je ponechán hlavní motiv ruky. Se starým logem byl často problém s jeho umístěním do grafik studentů a některé modernější designy toto logo spíše hyzdilo. Těchto dvou podmínek bylo nutné se při jeho tvorbě držet. S novým logem je spojena i nová typografie, tu je možno také samostatně používat.  Na nové logo dále navazují piktogramy jednotlivých oborů, které jsou umístěny do zaobleného rámu loga. Nové logo by se mělo začít používat od září, tedy s novým školním rokem a chtěli bychom slyšet i objektivní názory lidí nejen z naší školy."

Font tuto změnu neshledal jako příliš povedenou. Logotyp školy, která své studenty připravuje pro uplatnění v budoucnosti a zároveň navazuje na tradice, by neměl být poplatný módním trendům. Navíc trendům několik let starým. Viz další podznačky. Na to, že má logo prezentovat uměleckou školu jsou symboly až příliš neumělé a počítačové. Typografie – snad v jistém období zajímavá a nová...

Bez kontextu a upřesňujícího textu „Soukromá střední umělecká škola a Základní umělecká škola“ logotyp neříká vůbec nic – jedná se o firmu na zpracování videa? Nebo výrobce hasicích přístrojů? 3D kino? Dnes již (v logotypech) přežité a při zmenšení loga pak nečitelné „s.r.o.“ také posouvá značku na úroveň běžné komerční firmy.

Původní logo sice nebylo nic extra, byl v něm však alespoň náznak ruční práce, řemesla, výtvarna. Zmíněný problém s jeho umisťováním do prací studentů bychom viděli právě spíš s rádobymoderním novým logem.

Zde je další důkaz toho, že corporate by měli dělat grafici, ne keramici. Tento přístup je opravdu zvláštní. Výrobce keramiky asi neosloví grafika aby vytvořil novou kolekci čajového servisu. Jaký je v tom rozdíl?

PS: Škola nabízí také rekvalifikační kurz grafického designu za 32 100 Kč... 

A co říkáte na logo AVE ART vy?


Komentáře k článku

23. 12. 2012 13:19 Mirca

Původní logo bylo mnohem výtvarnější, nová podoba mi připadá jako typ "přemoderního" loga...

26. 9. 2010 14:50 Petra Janečková

Logo se mi líbí, to co se mi nelíbí je většina komentářů níže... To snad ani není možné, jak se někteří lidé dovedou chovat a kritizovat. Nejvíce mě to zaráží zejména u těch, co nebyli schopní svůj názor aspoň napsat pod svým jménem, prostě banda namyšlených blbů, kteří by do očí názor neřekli, přes internet je to lehké, že?!

14. 9. 2010 01:12 Adam eLi

dfs: dost ubohý názor od někoho kdo se neumí ani podepsat. každopádně logo celkem pokulhává :(

7. 9. 2010 13:07 dfs

Dřív to docela ušlo...žádná sláva, ale teď...nj, však taky soukromá.....ta neni pro talenty..

2. 9. 2010 17:24 Čenda

Pravda pravdoucí, popis kurzu se nedá ani přečíst...

1. 9. 2010 17:28 Filip Blažek

Škola má nový web a na něm nové logo. Zdá se, že si AVE ART* z této diskuse vzal pouze to, že ty ikonky jsou špatné. Jenže příšerná je i ta typografie. Škoda, obávám se, že když teď přišli s novým logem, náprava bude problematická.

Fascinuje mě, že nabídka rekvalifikačního kursu za 32 100 Kč (viz http://www.aveart.cz/ssus/kurzy_design.htm) obsahuje tolik typografických chyb, že by se s nimi mohla dláždit silnice z Prahy do Ostravy. To tam musí učit machři, když nepoznají spojovník od pomlčky a desetinnou čárku od tečky. Nebo že by tam grafický design učil keramik?

26. 8. 2010 23:38 Kuki

Provední loga samo o sobě zas tak zle nevypadá (rozhlédněte se kolem sebe a během pár vteřin najdete přes deset nevkusnějších), zato vzhled hajlující ruky je opravdu nešťastný... Na druhou stranu oproti starému logu si myslím, že jde pořád o krok vpřed. Jsem zvědavý, jak si poradí s novým vzhledem webu:-)

24. 8. 2010 18:35 Ondra

Jakub:
Jakube, působí to spíš jako ikonka na sušičku rukou na WC - ne jako logo velké společnosti ;o)

23. 8. 2010 22:32 Jakub

Na tehle škole jsem vystudoval grafiku . Ještě za starého loga. A jsem čistě zastáncem starého loga .Redesign se mi nelíbí. Pusobí to dojmem obrovských korporací. Myslím že se stratila ta hravost a působivost umělecké školy pro staré řemesla. Ale je to jen můj názor. Sto lidí, sto chutí.

Hodně stěstí škole a panu řediteli.

18. 8. 2010 23:02 mirtec

někdo tu píše, že dobré logo neumí vatvořit kramik....mno je to jako říct, že malíř nemůže dobře fotit...je to věcí zymyšlení, konceptu, kreativity. Jako když odlejite gumák z porcelánu....je to furt a zas jenom ten design!

18. 8. 2010 22:53 miretc

..proč si vlastně nepozvou nějakého odborníka jako externistu, a v rámci workshopu např nestvoří nové logo. Klidně by to mohl být i , ne zrovna hrúzostrašně, placený seminář. Věřím, že by některá z kapacit v oboru, takovou věc uvítala...a našel by se i sponzor, třeba firma, která bude následnou realizovat-takové smlouvy nejsou tuším, jenom na čtrnáct dní...?)

17. 8. 2010 23:29 jit

hmnmm co na to vše říct-nečekala jsem až tak destruktivní kritiku-na druhou stranu-sre pusťte do nadnárodních společností..a třeba tošku mluvte-záměrně nepíšu-kritizijte..No je fakt-že jsem si projela poslední ročník FONTu.:Je v pohodě?JE to prestižní časopis?-časopis na oslavu určitých lidí firem atd,to se i nějak vytrácí z té diskuse a příspěvků.:Asi tak.Nedej bože: něco poslat do font.cz...oml. chyby

17. 8. 2010 18:21 Jirka Dvořák

Logo na mě působí dojmem že bylo tvořený bez hlubšího zamyšlení nad tim, jak by vizuální identita školy měla působit. Původní logo působí aspoň hravě, nynější kvůli přehnaný snaze o propojení písmen, dominantní (až lehce utlačující) ruce a celkový složitosti působí trochu překombinovaně a těžce. Image umělecký školy by měla bejt volná, otevřená, ideálně nezávislá na trendech.

Nás teda na Orange Factory taky koncepčně myslet neučili...:-)
Každopádně držim palce jak škole, tak autorovi.

17. 8. 2010 17:50 Open UP!

Oslovil by som Petru Stefankovu, kedze ide o umelecku strednu skolu... je asi 10 x lepsia ako znackova VM ;-)

17. 8. 2010 16:32 nee

Konečně pořádný konkurent Kopřivnického loga...

17. 8. 2010 14:56 Roox

Mňa zaújma ako môže umelecká škola pristúpiť na takýto redesign pritom sama predáva kurzy za 32.000 korun...kto tam učí? a čo sa tam učí? Pôsobí to dosť neprofesionálne nech už je autor hocikto.

17. 8. 2010 14:21 kurec

yawn: Petr Kracík není autor nového loga nýbrž starého. Nové logo dělal zde nezmiňovaný student.

17. 8. 2010 13:49 knaks

to kurec: autor je uveden v textu. myslím, že ho neskrývají :)
to petr: nemyslím, že by jakékoliv dělení na grafiky a grafické designéry bylo k něčemu dobré. koneckonců, kolik architektů dělá "špatnou" architekturu. Průkazné bude vždy jen portfolio a ne nějakej titul v CV a na vizitce. Nakonec by to dopadlo stejně jako u developerů, kde každej barák dnes již jest rezidencí.
Prostě grafici vždy byli a budou špatní, průměrní i dobří a nějaký titul na tom těžko něco změní.

LOGO DO 500 Kč!
A abych usnadnil život těm řezníkům, co by si chtěli logo mastit sami doma, jenže zatím nemají ty onlinové tvůrčí nástroje tak nabízím, ať si ztáhnou nějaká loga z fotobanky, kde si určitě vyberou. Bude to rychlé a do 500 Kč. Stačí vyhledat na shutterstock.com pojem logo, zaškrtnout volbu vectros (aby se to dalo pa použít i jako vyplotrovaná samolepka na váklad apod.) a ono vypadne spousta krásných levných log. CI v podobě vizitek a dopisáků pak už lehce udělá i pani účetní ve wordu.

17. 8. 2010 11:41 kurec

a taky bych u těch oborových ikon místo názvu školy raději viděl název oboru

17. 8. 2010 11:39 kurec

Nechápu proč není uvedený autor, asi ho chce AVE ART chránit . Nicméně.. Redesign je jeden z těch slabších,,, nejvíce se mi nelíbí to stínování.

17. 8. 2010 11:09 Jana

Zapoměla jsem, já hlava děravá napsat, co mi to jako laikovi po pár vteřinách říká a mám pocit, že i pro laiky jsou tyto reklamy nebo se mýlím???
Ruka - volební místnost
Myš - vaginální vejce v sex shopu
Kamera - umístnění kam.systému v objektu
3D - programy hraných filmů
Plamen - plnění zapalovačů
Baňka /?/ - privátní mlékárna

17. 8. 2010 11:00 Jana

Tedy mládeži a nadmládeži, je mi 49, jsem ženská, která tomu nerozumí, nejsem grafik ani coulem, ale tohle mi připadá děsně "nahňácaný". Jsem ta, kterou to oslovilo jako dětskou hru....vtěsnej abecedu rychle, do miniaturní krychle :D) a NE jako krásu pro oko, úsměv pro nadšení a pamatováka pro paměťový centrum. Hezký den Vám všem.

17. 8. 2010 10:39 Klára

nevím proč, ale připomíná mi to RWE ... těžko říct, jestli si zrovna s tímto logem pomohli ...

17. 8. 2010 10:25 davidkotulan

sám jsem byl častokrát svědkem, kdy se tvořilo logo ať už dobré nebo špatné za hodně směšný peníz. Párkrát jsem byl i svědkem kdy se dělalo logo zadarmo jen pro získání klienta nebo díky špatně získaným informacím. Hlavním problémem dneška jsou peníze. Ty co je nemají by je i dali, ale nemají. Ty co je mají, je nechtějí dát nebo se snaží ještě ušetřit. Tyto problémy jsou dnes rozhodující v ceně log nebo i manuálů (které jsou často přidávány zdarma). A tak typický zhýčkaný klient jinde požaduje nesmysle opět někde jinde a pro získání klienta a nějaké koruny (na provozní poplatky) studio na nesmysl přistoupí. No a za pár let se grafici dostanou tam kde jsou teď u nás. Zde ikdyž logo vytvořil keramik, což může být jedno, protože se stává že je více průserů od nepovedených studentů ze škol GD než samoučných amatérů, kteří vědí že mají co dohnánět a všechno neumí. Ale je problém v tom že návrhy prošly vícero lidma na škole jako schválené. Rád bych aby UGD změnila cenovou politiku na nelikvidační a podvědomí klientů že né vše je dobré tak jak přesně oni chtějí. To je ale myslím si nesmysl

17. 8. 2010 09:41 yawn | inkink.cz

Z nového pro mě vyznívá že se jedná o společnost OSTRAVA s.r.o. s nějakou divizí (produktem?) AVE ART, protože jsou vizuálně oddělené. Pokud je to spol. AVE ART OSTRAVA, čekal bych že celý název bude mít stejnou váhu.
Jinak řemeslně ty značky nejsou špatně ale na logo je to trochu núďo a bral bych je spíš jako webové ikonky.
U typa se mi moc nezdá zaražení k symbolu (nedejchá to) a to že když už bylo pro tohle zaražení nutné zmenšit AVE oproti ART, měly by tahy AVE být nasílené. Takhle to není ani stejné ani výrazně rozdílné takže to ruší.

17. 8. 2010 01:28 Investigator

Trochu se v tom ztrácím, nepsala UGD otevřený dopis náhodou řediteli NTM (Národní Technické Muzeum) a ne řediteli NTK (Národní Technická Knihovna)?

16. 8. 2010 22:57 HEHE

font> ale také je samozřejmě možné že jsem jen paranoidní a čekám podlost tam kde je skutečně jen nezištný zájem... byla to jen úvaha která mi šrotovala.

16. 8. 2010 22:48 HEHE

font> tak to je již otázka názoru... já z toho všeho mám takový pocit. Současně nejsem naivín natolik ...abych nevnímal (jsem si jistý že si to uvědomujete i Vy) že jde o výborný marketingový tah, stejně jako i tento blog je střípkem v propagaci fontu...

16. 8. 2010 21:42 font

HEHE> to je přece obdobné. Jako Font hovoří (prezentuje nějaké názory) jen za skupinu svých redaktorů (uvedených v redakční radě), tak ani UGD nevystupuje za celý obor, ale prezentuje názory přesně popsané skupiny - svých členů. Pokud by nějaký člen s výstupy UGD nesouhlasil, může vystoupit a naopak, pokud někomu z oboru jsou stanovicka a cíle UGD blízké, může je svým členstvím podpořit... Nevíme, kde berete pocit, že tady někdo hovoří za celý obor a diktuje své názory absolutisticky...
A pokud "unie, s podporou Fontu a nejzvučnějších jmen českého designu", jak píšete, vyjádří nějaké stanovisko (NTM), co je na tom špatného? Mlčet se muselo za komunistů... V tomto konkrétním případě jde o "Národní" muzeum, nikoli o soukromý subjekt, kde si majitel může dělat na svou odpovědnost co chce a platit za to kolik chce, komu chce.

16. 8. 2010 21:08 HEHE

cancer> jistě není stávající situace ideální, ale uvědomujete si také dopad pro Vaši kariéru např.... kdybyste byl autorem NTK, odvedl práci dle svého nejlepšího vědomí a svědomí... a v tom by za Vámi přišel zadavatel že dostal jakýsi dopis od unie, s podporou fontu a nejzvučnějších jmen českého designu na téma Vaší nekompetentnosti a amatérství Vaší práce.... jaký to bude mít dopad?

16. 8. 2010 21:01 HEHE

font> a to je právě to... zatímco názor tvrdohlavých je relevantní v kontextu jejich tvorby, unie si bere za cíl celý obor a již zmíněné mechanismy k tomu absolutismu mohou jasně vést... Vy jsitě také cítíte jinou konotaci v tom když si Lukáš Veverka nebo Font napíše svůj názor... a nebo vystoupí určitá unie, která se představuje jako sdružení profesionálů oboru a která chce dávat návody jak co správně dělat...

16. 8. 2010 20:35 cancer

HEHE: A není náhodou ideální doba, kdy grafika v ČR potřebuje pořádnej karabáč, který by řekl co je dobré a co ne? Nebude zrovna toto posun, kdy se pohneme z místa?

16. 8. 2010 20:32 font

HEHE> smyslem UGD nebylo vytvořit nějakou skupinu výtvarníků, jako jsou třeba Tvrdohlaví, co spolu vystavují... smyslem bylo vytvořit otevřenou platformu pro všechny z oboru, která bude mít ambice poukazovat třeba i na různé nešvary... podivné předražené soutěže (Obecní dům), podivné a ostudu činící výsledky (logo NTM)... kterých je zde celá řada... viz kodex UGD a další články na unijním webu. Font v tomto UGD plně podporuje. Není to o nějakém absolutistickém diktování, co kdo má a nemá dělat... Necítíte v tom podstatný rozdíl? A do UGD se může přihlásit každý - proto rozhodně nejde o žádné elitářství svrchovaných absolventů jedné školy... proto s vámi nesouhlasíme a může to být prezentováno jako že se ozývá potrefená husa (což je poněkud absurdní přísloví aplikovatelné i tehdy, když někdo někoho zkritizuje a ten se dovolí ohradit :-) )...

16. 8. 2010 19:11 HEHE

Lukáš> mě osobně u institucí podobného typu vadí ta "svrchovanost". Mluvím spíše o potenciálním nebezpečí, kdy se vytvoří skupina špičkových lidí, ti posléze v konsensu nabydou nějaký postoj k tvorbě. Díky činnosti v této skupině získají samozřejmě všeobecně jejich verdikty na vážnosti. A jednodušše může vzniknout "velký bratr" designu, kdy jedna recenze může být pro kohokoli devastující. Font sám o sobě je jedn ze subjektů, který recenzuje a postuje svůj názor... ale z té unie se může stát lehce to o čem mluvím, to už bude záležet na osobnostních kvalitách vůdčích person, pochopení hodnocených prací atd... Proto jsem na to chtěl reagovat, doufám že nyní je to již smysluplnější a méně konfliktní. Organizace různých směrů byly v kreativní tvorbě vždy... ale bylo to určeno názrově a ne absolutisticky, což se u oboru s nejasně definovanými hranicemi a kvalitami stát může jednoduše

16. 8. 2010 18:42 Lukáš Veverka | www.parasite.cz

Tak já tu částku hodil do placu především kvuliva veřejným soutěžím. Kde malá odměna logicky snižuje potenciál takové soutěže. Viz logika kteoru popsal Filip Blažek ohledně motivace atd..

Jinak jsem se jen podivil nad tou částkou 50. Tady se nějak rozmohl takovej soutěžní standart okolo 50 za logo bez ohledu na to o jaký subjekt jde. To je dost směšné.

Jinak nemám nic proti tomu aby se designu věnovali amatéři. Naopak. Jen houšť.

Bylo by skvělé, aby každý člověk vytvářející design, tak dělal s určitým povědomím o pravidlech a zákonitostech designu. Zde by měla pomoct unie, výstavy a jiné oborové aktivity které mezi "laiky" šíří osvětu. Ale rozhodně bych design nikomu nezakazoval. Myslím, že pro spoustu subjektů naprosto stačí amatérské logo. Nějaké řeznictví z horní dolní určitě nepotřebuje logo za 5 tisíc od profesionální agentury. Ideální bude až si logo bude moct pan řezník udělat sám, relativně dobře a snadno nějakou online aplikací tak jako když odesílá mail. Nalepí si to nad vchod a je to. Co by na tom měl řešit designér. Bohužel dneska takové nástroje a takové povědomí o designu v naší zemi chybí. Zatím. Ale to se změní.

K těm spolkům a uniím a jiným insitucím definujíci co je dobrý design a co ne. Vemte si příklad s češtinou, já píšu jako prase z lesa špatnou češtinou což je špatná věc. Číst se to sice po mě dá, ale bolí to. Ale dokud si tak píšu svoje texty, sám za sebe nebo pro sebe, můžou si lidé akorát tak říct že jsem negramota a budou mít pravdu. Kdybych se ale začal psaním živit a prodával bych svoji zprasenou češtinu a gramatiku dál jako službu, pak by se ale jistě hodila instituce která by mohla poukázat na to, že dělám něco špatně. Část psaného projevu je otázka vkusu, stejně jako u designu je ale jiná část otázka pravidel. Smysl těch institucí je v tom, aby odlišily tu kvalitu od nekvality. Ne proto, aby někomu zakazovali tvořit.

16. 8. 2010 18:29 Petr

HEHE > Ok. Jak rikam - byla to pouze myslenka...

16. 8. 2010 18:28 plusminus

-

16. 8. 2010 18:16 HEHE

Petr> ale já Vám rozumím jak to myslíte, ale současně říkám že tu definici nevidím jako reálnou. Architekt řeší architekturu ve vztahu prostoru apod, projektant se zabývá technickou částí. V designu nevím jak by to bylo... prostě kouknu do portfolia a je to

16. 8. 2010 17:50 Petr

Petra > To jiste necucate :)
Ja jsem asi udelal chybu, ze jsem reagoval na Lukase Veverku, ktery hodil do placu nejakou castku. Tim jsem mozna vyvolal dojem, ze kdokoliv, kdo je pod touto castkou neni graficky designer.. Ale presne takhle to nemelo byt. Ja jsem na nej reagoval proto, protoze jsem chapal, proc on to takto bere. Resp. chtel jsem si ujasnit, jestli to chapu dobre.. A na zaklade toho mi pak dal plynuly myslenky.

HEHE > Faktem je, ze pokud se bude umele prosazovat nejaky pojem, pak z toho nic nebude. To je pravda. Jen si myslim, ze pokud by to takto vyplynulo, ze by to prece nicemu nevadilo... Naopak by to pomohlo profesni profilaci. Tak jako je profilovany architekt od projektanta. Delaji podobnou praci, ale svuj rodinny netypicky dum bych radeji prvne zadaval v radach architektu. Naopak budovu prumyslove vyroby, bych se architektovi dat bal..

16. 8. 2010 17:30 HEHE

Petr> mě ta úvaha přijde poněkud scestná v tom vnímání klienta... jestliže přetrvává představa že si grafik bere nehorázné peníze a moje neteřinnka umí pěkně kreslit tak budu mít za čokoládu logo... a na druhé straně jsou firmy, které ví že cena se ve většině případů dá úměrně porovnat s kvalitou a zaplatí kvalitního designéra... nic se na tomto nezmění umělým zavedením pojmu, rozbují se dle mého akorát falešná profesionalizace, elitářství a všichni si budeme psát do CV titul grafický designér

16. 8. 2010 16:58 Petr

HEHE > Asi ano.
Jinak pokud se jeste vratim k tomu tematu, pak jsem chtel rict, ze portfolio a cenova relace jednoznecne hovori samy o sobe. Dokladaji uroven i zamereni. Bohuzel verejne mineni nijak neovlivni, protoze bezny clovek a bezna firmicka portfolia nestuduji. Kouknou na cenu a tim konci.. Logicky.
A prave ze tato skupina lidi a firem je pomerne velka. A kdyby se mezi ne podarilo dostat informaci, ze vam logo muze nakreslit grafik nebo taky graficky designer a ze se od sebe budou lisit predevsim v pristupu k danemu problemu a aplikovanim mnoha informaci z mnoha oboru, pak by to prece usandnilo praci uplne vsem. Nekdo by se priklonil k pouhemu nakresleni znacky a vybiral podle toho firmy. Jiny by radeji sve logo prenechal nekomu, kdo mu udela kvalitnejsi rozbor spojeny s celou CI...
Proste, ze by pojem grafik bylo spise remeslne povolani, naopak graficky designer tvurci. A zase tim nechci nikoho schazovat. Vytvarne umeni bylo od sveho pocatku remeslem. Jako o umeni se o nem zacalo hovorit v podstate az kdyz do neho vstoupila abstrakce. Takze to asi zase az tak od veci neni..

Cele je to jen takova moje soucasna teorie. Nic vic :)

16. 8. 2010 16:56 Petra

CI se dělá k užitku a pro úspěch klienta. Je to tedy objektivní kriterium a že se ten úspěch odvíjí od funkce, ergonomie si snad z prstu necucám :)

16. 8. 2010 16:46 HEHE

Petr> ano ale obávám se že to stejné by jste si řekl po vystudování VŠ ... "co nás to tam učili.... jaktože nás neučili to a tohle..." V případě něktrých ško je to dokonce ztráta času

16. 8. 2010 16:26 Petr

HEHE > tak ja jsem clovek, ktery zrovna nestudoval zadnou skolu GD. A stejne tak jsem psal, ze timto rozdelenim, bych sam na to patrne doplatil..
Protoze cim vice ctu a prijimam informace z oblasti GD, cim vice do toho pronikam, tim vic si uvedomuju, kolik toho neumim a kolik bych toho umet chtel. A kolik veci je potreba umet, aby se clovek mohl povazovat za dobreho grafickeho designera...

Ja jsem po nicem nehlasal. Jen jsem se ptal.

16. 8. 2010 16:24 HEHE

Petr> OK omlouvam se vyznělo to pro mne jinak a napsal jem to moc ofensivně. Nicméně k té věci samotné... to že někdo umí zvětšit obrázek, umí vytvořit marketingovu kampaň se zacílením na potenciálního zákazníka a nebo někdo dělá konceptuální grafické projekty a nebo se soustředí jen na typo... to se přece odráží již v tom zmíněném portfoliu. To o čem tu mluvíte... tak základní podmínkou je kvalitní školství s regulovanou náplní a členěním do podoborů. A dle mého je to utopie již díky absenci kvalitních lidských zdrojů jako pedagogů...

16. 8. 2010 16:15 Petr

HEHE > nemyslel jsem to tak, ze by to mela byt vysada vystudovanych lidi. Psal jsem, ze by meritkem mely byt znalosti a zkusenosti. A je naprosto jedno, jestli je clovek absolventem te a te skoly a nebo absolventem skoly zivota. A dokonce souhlasim s tim, ze byt absolventem nekterych ze skol, neni zrovna vyhrou.
Nicmene graficky design, stejne jako kazdy jiny design (architektura ci prumyslovy design) je predevsim o funkci. Funkce je cilem a estetika prostredkem. A tim padem, je urcita komplexni znalost pojmu, principu, teorii a dalsich informaci proste nutnosti.
A kdyz pak pod jeden pojem, jedno oznaceni a jednu profesi spada clovek, ktery ma ohromne znalosti vytvarneho umeni, a to jak volneho, tak i aplikovaneho, veskereho designu a estetiky a remesla, a stejne tak i clovek, ktery si prave udelal rekvalifikacni kurz a umi v "Corááálu" zmensit obrazek, pak je podle me proste neco v neporadku...

A nejde mi o elitarstvi. Jen jsem chtel, aby povolani "graficky designer" vyvolavalo to spravne vseobecne povedomi. Aby to bylo spravne vnimano jako sofistikovana prace, ktera je zalozena na komplexnich poznatcich a principech z mnoha oboru a nasledneho reseni a moznostech.
A ne jako povolani, kde si clovek u pocitace cuca z prstu, co ho zrovna napadne a rika tomu "design"

16. 8. 2010 15:58 HEHE

font> reagoval jsem zde na otevřenou otázku o zavádění striktního pojmu grafický designér. Když po tomto někdo hlásá je pravidlem že se jedná o výkřik , který pramení z jistého zdání nadřazenosti a elitářství - touhy poukázat na to že já jsem to vystudoval, tak mám patent a myslím si že to dělám lépe než ostatní. Současně tento člověk touží "oddělovat zrno od plev" bez ohledu na kvalitu ale s důrazem na institucionálnost. Zároveň tohoto člověka zjevně žere konkurence, která je a bude vždy vytvářena širokým cenovým a kvalitativním rozpětím. Zasadil jsem to ad absurdum, ale ledacos nemá od pravdy dle mého daleko. Do fontu jsem se nestrefoval, ale jak se říká... potrefená husa nejvíc kejhá.

16. 8. 2010 15:36 Font

HEHE> o vzdělání to přece vůbec nebylo. My jsme dělali rozhovory se spoustou lidí, kteří něco umějí a přitom nemají odborné vzdělání... a jsou tací i v Uniii grafického designu... To jste diskuzi svedl jinam... Napadl jste "elitářství" těch, kteří se o něco snaží a pod svým jménem a na svou odpovědnost nesou kůži na trh (když cítí tu potřebu)... třeba UGD... A my ve Fontu píšeme třeba v tomto článku názor, že konkrétně tato škola by měla zvážit zavedení prezentované identity z důvodu nekvality a najít lepší řešení... tečka. Koneckonců o to jsme byli požádáni... Jak s tímto názorem škola naloží, je jiná věc. A jiných odpovědnost.

16. 8. 2010 15:35 Petra

Jen sem chtěla připomenout možnost Objektivně měřit úspěch projektu díky designu :)

16. 8. 2010 15:25 HEHE

Petra >jasně dneska mám taky náladu na slovíčkaření... takže úspěch klienta je vizitkou jeho vlastního komplexního rozhodování v podnikání. Vizitkou designéra je portfolio, v lepším případě, úspěšných projektů pro úspěšné klienty... ještě to můžete doladit ať je to tip top

16. 8. 2010 15:19 Petra

Vizitka bude spíš úspěch klienta

16. 8. 2010 15:08 HEHE

font> byla to samozřejmě nadsázka... ale na každém šprochu.... Dle mého fakticky nejde objektivně institucionalizovat obor grafický design ani kreativní povolání vůbec. Možná je to moje averze k houfování a mentorování... ale. Můžeme se podívat klidně na poměr slavných designérů vs. tzv. samoukové nebo různých příbuzných oborů. Můžeme těžce polemizovat nad úrovní výuky designu v ČR. Jak potom objektivně dělit na dobré a špatné... Vizitkou designéra vždy je a bude portfolio ne diplom.

Le Corbusier ... " do žádné školy jsem nechodil a proto jsem se nemusel nic pracně odnaučovat"

16. 8. 2010 14:59 font

HEHE > to je "zajímavý" úhel pohledu na snahu o větší profesionalizaci oboru. Ještě chybí poznámka o tom, že samozvaný časopis Font si drze dovoluje zcela zavádějící a neobjektivní kritiku některých prací (jakým právem!) a protěžování vybrané skupinky grafiků (třeba těch z VŠUP) na úkor všech ostatních... Moc nechápeme, jak byste to chtěl dělat...

16. 8. 2010 14:35 HEHE

tak když flame, tak proč ne... osobně mi současné tendence určité zájmové skupiny přijdou poněkud zarážející. Celé to na mne působí jako čisté elitářství, kdy si pár jedinců samozvaně určilo že jejich design a styl práce je ten nejlepší a měly by se od toho odvíjet vškerá pravidla v daném oboru. Dalším krokem je, z taktického a marketingového hlediska, výborný krok... založíme si "klub těch dobrých designérů"... čím více bude členů, tím větší tlak může zájmová unie vytvářet na potenciální cíle... firmám budeme direktivně doporučovat jaké mají mít logo, organizacím doporučíme vyhlašovat výběrovky dle našeho modelu a můžeme každý subjekt, kde si myslíme že bychom to udělali lépe obepisovat, podpořeni falešným oparem zmocněných mluvčí oboru, a "doporučit" portfolio některého z vážených členů. Dále by bylo vhodně naše volné povolání jasně institucionalizovat abychom dostali ještě lepší zvuk a vyhranili se od zbylých "patlalů"...

16. 8. 2010 14:01 aaape

Podle mě je úplně bezpředmětné řešit za kolik kdo dělá to a to. Ať si to dělá každý za kolik chce, hlavně, ať to dělá dobře. Jestli někomu stačí za logo 5 000 Kč, ať ho prodá za 5 000 Kč. Výsledek se přeci nedá přepočítávat na peníze.

Důležité je, aby si zadavatelé uvědomili a správně rozhodli, koho s osloví. I cena by v oboru grafický design měla hrát roli při rozhodování o partnerovi, kterému vytvoření CI zadavatel svěří - stejně jako v jiných oborech.

16. 8. 2010 13:30 cer.t

Logo nevhodné pro daný účel. Škola by si zasloužila lepší, "lehčí" a originálnější vizuál. To už bylo lepší logo původní a kdyby se malinko upravilo a zvolil jiný font mohlo sloužit dále. Bylo by dobré aby škola teď udělala nějakou anketu jak se logo líbí atd a pak sama usoudila, jestli je to krok správným směrem. Spíš než tu psát jak je to hnusné a předhánět se v tom, kdo napíše lepší urážku s nádechem, že právě on je nejlepší, by bylo dobré navrhnout škole nové řešení v podobě soutěže o nové logo, nový vizuál. Navrhnout ať se nepouští do realizace tohoto loga ač se jim může teď zdát dobré...

PS: doufám že jsem někoho neurazil... ;)

16. 8. 2010 07:34 Petr

Lukas Veverka - Nejsem si uplne jistej, zda s tebou souhlasit, nebo jak se k tomu postavit. Chapu, proc klades tak velky duraz na ceny projektu. A je mi naprosto jasne, ze to neni proto, ze by jsi si chtel hrabat, ale proto, ze bys rad oddelil zrno od plev a dal grafickym designerum punc exkluzivniho povolani. Ze bys rad, aby grafickym designerem mohl byt opravdu clovek znaly oboru a ne tejpek, co si prave precetl 6 tutorialu na netu... Protoze je mi take jasne, ze prave tito lide strhavaji kvalitu tohoto povolani a presouvaji ji na uroven zabavy. A jestli jsem to dobre pochopil, pak temto lidem nic nenamitas, jen bys asi rad, aby o sobe nerikali ( nebo se tak neprezentovali ), ze jsou graficti designeri.

A je mi tedy jasne, ze bys rad, aby kazda takova instituce vkladala do CI kvalitni financni prostredky a oslovovala prave jen profiky, cimz by do jiste miry omezila vstup amaterum do techto vod a ocistila tak toto povolani.
Myslenka je to naproto skvela a s takto polozenou s ni ja naprosto souhlasim, i kdyz sam bych na to patrne doplatil..

Presto je tady neuveritelne velke mnozstvi firem, ktere nikdy do sve "CI" vic jak 50tis. nedaji a nikoho, kdo by jim to udelal ve sve firme nemaji. A je tedy logicke, ze poptavka vyvola nabidku, coz vyvolava ( a vzdy vyvolavat bude ) prostor, ktery je celkem obrovsky, ale ktery je pro obor grafickeho designu skodlivy..

A jak to tedy resit? Striktne oddelovat grafika od grafickeho designera? Nechat zpracovani grafiky na grafikovi a pokrocilejsi a sofistikovanejsi prace na grafickem designerovi? Nebylo by treba od veci, aby pojem "graficky designer" nabral svoji exkluzivitu treba jako jakkykoli titul? Ze by treba "graficky designer" byl pridelen az po overeni znalosti a zkusenosti... Jde mi proste jen o to, aby se jednoznacne vyprofilovala povolani, na zaklade pristupu ke grafice. Tak jako se napr. umelecky kovar vyprofiloval od kovare bezneho...

15. 8. 2010 22:52 Jirka

OSTRAVA Město kultury 2015 !!!

15. 8. 2010 12:19 Petr, Font

Michal Malina >
AVE ART nepožádali Font o pomoc, ale o umístění na blog za účelem hodnocení.
Věříme, že kritika Fontu i čtenářů přiměje vedení školy ke standardnímu postupu při tvorbě nové CI. My jsme škole poradili e-mailem, Filip Blažek zde v komentářích. Škola ještě nemá logo ani na webu, tak by snad neměl být se stažením tohoto problém.

15. 8. 2010 10:56 Tezz

Velice odpudivé..no, škoda, že se s tím více nepoprali a nevdechli tomu kus života. Logotyp vůbec nedýchá a navíc hodně deprimuje..

15. 8. 2010 10:37 Filip Blazek

Jitka zada konstruktivni odpovedi. Zde je moje rada. Jsem si jist, ze zastupci skoly diskusi sleduji, proto budu psat primo jim.

Vazeni, jak zde napsala rada diskutujicich, logo se nepovedlo. Doporucuji vam - dokud je jeste cas - loga okamzite stahnout z uzivani a provizorne nahradit treba nazvem skoly vysazenym z nejakeho slusneho pisma. Pak si projdete portfolia ceskych designeru, seznam najdete napr. na www.typo.cz, dalsi najde Google. Vyberte si dve tri studia, jejichz prace se vam libi a ktera maji zkusenosti s corporate designem. Studia obvolejte, zjistete podrobnosti o harmonogramu, cene a zpusobu spoluprace. Vyberte si pro vas nejvyhodnejsi nabidku, tzn. jedno konkretni studio, ktere vam bude i lidsky sympaticke, a sverte mu celou zakazku. Soutez nedoporucuji. Bude-li bez skicovneho, profesionalu bude mezi soutezicimi minimum. Bude-li skicovne, vyjde vas to draho. A vysledek je tak jako tak nepredvidatelny, protoze zaslane navrhy vznikou bez dukladne znalosti vasi skoly, budou to akademicka cviceni na tema skola kdesi v Ostrave. Osobni osloveni konkretniho studia vam umozni od pocatku spolupracovat na zadani, na analyze toho, co skutecne potrebujete, aby vam nove logo dobre a dlouho slouzilo. Aby bylo funkcni, atraktivni a originalni.

(Omlouvam se, ze pisu bez diakritiky, pisu z mobiku.)

15. 8. 2010 01:16 --

Sam nemam porfolio pretoze ak odmna niekto nieco chce, tak je to bud zadarmo, alebo za tak malo penazi, ze to odmietnem robit. A vesat napady, dotiahnute prace len tak na internet? Aby mi to potom nekay "profesional" skopcil? Tak urciteee ;-)

15. 8. 2010 01:03 ---

Miroslava, na prvom stupni zakladnej skoly kazdeho naucili pisat a citat. Kolko ludi sa uzivi pisanim? Ked sa niekomu chce robit zadarmo, nech si robi. Je to ako blogerska grafomania, ktora nepomoze jemu ani klientom a ked si to neuvedomuju, tak ta aj tak nezaplatia ;-) Vseliake zentiva artistry a podobne skomoleniny, obchodnik/cka, ktora si najima externe grafika pod cenu, nic poriadne nevyprodukuju a ich vysledky nepredavaju.

14. 8. 2010 16:06 Lukáš Veverka | www.parasite.cz

Petra: Hele, to je debilní nick co, já vím :). To vzniklo kdysi dávno v roce 1999. Byla doba Matrixu a všechno ala Virus bylo módní...

Zvolil jsem si to hlavně proto, že jsem tenkrát měl různé výstupy, existoval ParaSITE (web) pak ParaMOTION (animace) a třeba ParaPRINT (tiskoviny). Přepona PARA signalizovala, že jde o trochu odlišný přístup než je normál (paranormální jevy).

Nešlo tedy jen o negativní konotaci ve smyslu cizopasník.
Nicméně uplně bez souvislostí to není. Design jako obor je pro mě takový cizopasník. Bez svých hostitelů (ať už komerční subjekty a typické reklamní výstupy nebo i věci mimo reklamu typu kniha atd) by nemohl vůbec existovat.
Je to takový umělý obor, který cizopasý na druhých oborych. Knihy, plakáty, firmy a i služby by tu existovali i bez nás designérů a studií, ale my by jsme tady bez nich být vůbec nemohli. Parazité jsme... :)

14. 8. 2010 15:17 Petra

Lukáši, proč právě Parasite a ne raději hravost, funkce a elegance? :)

http://www.designiskinky.net/

14. 8. 2010 15:08 Miroslava

To: Malina

zajímavé vskutku, pan Malina tu plácá něco o tom, že všichni jsou sebrankou a chovají se jako hovada a vysmívají se, zalistujeme-li kousek zpět, kde pan Malina směle vypisoval komentáře a to hojně několik měsíců dříve, zjistíme, že pan Malina ryze se vysmíval, choval jak sám říká jako hovado a vysmíval se všem, neustále nám tvrdil jaký je odborník, až jednou napsala jedna osoba, ať předvede své výkony, najednou napsal, já jsem jen amatér, ještě nemám nic k ukázce, zajímavé, že takovíto lidé nejprve haní, a když jim někdo řekne, ať ukáží své věci, tak najednou sklapnou a nyní zase vypisuje obráceným metrem, to jsou mi věci. Zde jde poznat typický čech, mluví jak se mu to hodí a vypisuje do diskuzí jen tak, aby rozpoutal boje, to pana Malinu zřejmě hřeje v určitých partiích.

Co se týče loga, je to tak jak se tu píše, dokud budou lidé, kteří dělají pod cenou, nebo zadarmo vypouštět svá díla, tak profesionální sféra nebudeme mít mnoho úspěchu. Na škole by především měli učit, že nejcenější je nápad a ne, že přijde grafik, který dělá na kradeném software a za celou zakázku si pobere 5tisíc. Bohužel taková je ale realita, na kterou by se mělo apelovat především. Pokud budou mezi námi lidé, kteří dělají zadarmo nemá úroveň šanci vzrůst. Snažme se, aby úroveň rostla, aby se nestalo v grafickém designu to, co dělají obchodníci s oblečením, kteří prodávají padělky za desetinové ceny.

14. 8. 2010 13:21 Lukáš Veverka | www.parasite.cz

Malina: Jak jsem již psal, myslím si, že to celkem jasně napsal ten Font.

Poznámka pod čarou. Mě vůbec nevadí, že logo dělal keramik. Věřím, že grafický design je výsadou všech lidí, kteří jakkoliv upravují nebo publikují dokumenty grafického typu. A to jsou dnes prakticky až na vyjímky uplně všichni lidé používající počítač.
V blízké budoucnosti se situace dost změní. Zanikne poměrně velké množství grafických studií a "profesionálové" se budou věnovat jen velmi sofistikovaným a přiměřeně odměněným zakázkám. Pokud dnes někdo chce investovat do loga maximálně 50 tisíc, za pár let si takové logo bude dělat sám. On by si ho totiž nejraději už sám udělal i dnes, akorát ty aplikace jsou pořád poněkud složité. Ale už dnes se pracuje na vývoji online aplikací kde si kdejaký laik bude moci navrhnout cokoliv od knihy po logo a vypublikovat do patřičných grafických formátů. Ostatně už dnes existuje spoustu rádoby profesionálních nýmandů v oboru, kteří se od takzvaných laiků odlišují jen tím, že umí soubor poslat v správném formátu do tiskárny. Já osobně budu jen rád, když tyhle pseudo profesionální služby zmizí a přesune se velký objem práce do rukou samotných zákazníků. Tato škola evientně nechce žádný speciální vizuální styl. Nic čím by se potřebovala odlišit od ostatních. Potřebovali něco, co můžou aplikovat na tiskoviny, propisky a tašky. A to mají. Bezproblémově.

Spíš se podivuji nad tím, že jsou mezi námi "profesionály" lidi, kteří tu hodnotu loga vidí na úrovni plazmové televize nebo 14 dení dovolené nebo třímesíčního nájmu stometrového bytu někde na periferii.

Tím neřikám, že je špatné dělat na zakázkách které jsou podhodnoceny. Sám dělám hodně charitativních projektů vůči normálně zaplaceným, možná to mám tak 50% na 50%. Ale pokud někdo chce vypisovat soutěž na vizuální styl v hodnotě 50litrů tak ať to opravdu raději zadá svému zaměstnanci který má v grafice největší zkušenosti. Třeba keramikovi. A nebo ať osloví konkrétního profesionála který má třeba určitou vazbu na daný subjekt a bude ochotný se tomu věnovat.

14. 8. 2010 13:05 pudingo

no,rad bych na logu nasel neco pozitivniho a skoly mi je trochu lito. Tady ale nevidim jinou cestu nez zacit kompletne odznova a zadat praci profesionalovi mimo okruh skoly. Myslim si,ze logo ma u teto instituce jeste vetsi dulezitost nez u jinych subjektu-docela dobre si dokazu predstavit,ze bych diky nemu do skoly radeji nenastoupil.

14. 8. 2010 11:44 Michal Malina:.

jitka.dlo >

Jitka to vystihla, většina z vás se tu chováte jako hovada a vysmíváte se lidem, kteří žádají Font o pomoc a radu. Nedivte se, že GD v Čr je tam, kde je (...)
Čeští grafici v diskuzích fontu (a nejen zde) působí jako namyšlená sebranka. Ani se nedivím, že sem tam udělá logo keramik :)

14. 8. 2010 10:51 miretc

mno...jsem zaskočen

13. 8. 2010 21:39 jitka

taky s tím nesouhlasím-na druhou stranu-to asi dali sem-že očekávaj od nás nějakou pomoc-kritiku ano-to dovede každej blbec-ale říct-co je špatně-a fundovaně málokdo.

13. 8. 2010 18:28 Jakub

to je problém řady tzv. "uměleckých škol", navíc těch soukromých - že tam učí AK MAL v důchodovém věku, co celý život jen vyřezávali sochy ze dřeva nebo hnětli keramiku a vyšívali ubrusy... A teď najednou nabízejí i grafický design, ačkoli třeba o typografii nebo InDesignu v životě neslyšeli a pracují s písmem jako malé děti. Grotesk nebo deleatur jsou pro ně cizí slova... hrůza... Ale je to hlavně problém ministerstva školství, že jim to dovolí...

13. 8. 2010 17:56 cefo

..přepokládám že rekvalifikační kurzy grafického designu za 31.200,- na této škole učí keramici :) i špatná reklama je reklamou

13. 8. 2010 17:05 Lukáš Veverka | www.parasite.cz

Jakub: Proč 50.000,– ? To je strašně málo na komerční subjekt. Rekvalifikační kurz stojí 30litrů + studneti plati za studium. Padesát tisíc je méně než kolik taková škola zaplatí za vybavení kuchynky pro studenty. Pokud je pro ně vizuální styl méně hodnotný, pak ať si nechaj tento....
Myslím že vizuální identita takového subjektu by měla začínat nejméně na 100 tisících. Kdyby šlo o soutěž tak by odměna měla být o řád vyšší. Třeba 150.000,–

Zde prezentovaný vizuál snad ani nemá cenu komentovat. Vše už napsal font a to byl hodně vstřícný.

13. 8. 2010 16:36 Jakub

To je opravdu škoda. Namísto amatérského loga (piktogramy úsměvné, podivné až zběsilé, typografie třicet let pozadu) by měla škola vzít 50 tisíc a vyhlásit na odborných serverech soutěž. Do poroty pozvat dva renomované grafiky a vybrat za měsíc po vyhlášení kvalitní logo na dalších dvacet let...

13. 8. 2010 16:03 cancer

Hrozně unavené a domlácené, bez nápadu.
U písmen AV nastal pravděpodobně velký nádech a zrodil se nápad, který dorazil bohužel až do finále logotypu :( není to to dobré

13. 8. 2010 15:26 Dalibor

staré logo je art brut, nové logo je naprostý paskvil - typoška/symbol.
Taková grafická halucinace. Web je teda jak na kolotoče. škoda

13. 8. 2010 14:51 Čenda

Tak teď mě rozbolela hlava, jak jsem se snažil onu perspektivu pochopit a bohužel jsem jsi nakonec shledal zcela neperspektivní :( A další facku jsem dostal na školním webu...

13. 8. 2010 14:28 HAHAHA

Tak to je kovářova kobyla jako prase.

13. 8. 2010 14:26 Štěpán Soukeník

Pro mě určitě k horšímu. Vůbec se mi nelíbí jak provedení textu (font, rozložení) tak samotné "postmoderní" provedení symbolů.

13. 8. 2010 13:43 Petr

Na mě to logo přímo padá. U fialového 3D navíc nemůžu najít tu správnou perspektivu.

13. 8. 2010 13:40 lh

Asi nejhorsi redesign tohoto leta. Tam bych se nechtel hlasit, kbybych byl mladsi.

13. 8. 2010 13:16 Kanibal

Hajlující logotyp, to jsme tu ještě neměli. Myslím, že od koncepce přes grafické zpracování až po typografii je to amatérské, až to bolí.

13. 8. 2010 13:15 Eva Nečasová – www.designity.cz

No tak jako logo výrobce plácaček na mouchy by to obstálo, ne?




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.