Redesign Tv Óčko (a nové logo Pětky)
Óčko začátkem října oslaví 10. výročí a při této příležitosti se oblékne do nového grafického kabátu. Nabídne pořady pro mladší diváky, ale i pro ty starší, kteří s Óčkem prošli celých 10 let. Nová grafika, včetně změny loga, je jednou z několika změn, které po svém nástupu do funkce generálního ředitele TV Óčko zahájil Štěpán Wolde. Televize má v plánu projít změnami vnitřní struktury, změnami programovými, dramaturgickými, ale i grafickými.
Filozofie nové grafiky vychází ze dvou klíčových premis. První je litera „O“ vyjadřující identitu stanice („Óčko“) a současně představující symbol tradičně spojený se záznamem hudby (ať to byly v minulosti gramofonové desky, magnetofonové kotouče, CD, či nyní ovládací prvky mp3 přehrávačů). Druhou je propojení obrazu a hudby, které je klíčové pro všechny hudební televize. Nová grafika tak bude živě reagovat na konkrétní hudební podkres, tempo a náladu.
Primárním důvodem pro změnu grafiky Óčka je přesvědčení, že její stávající podoba už není funkční. Zároveň se nové vedení televize domnívá, že současné grafické prvky Óčka neodkazují na sebe navzájem a nejsou jednotné. „Neříkám, že graficky je všechno špatně, ale grafika a logo televize vznikly před deseti lety. Během té doby přicházely nové grafické prvky, které ale s původními netvořily jednotný celek. Novým stylem chceme vytvořit jednotnou grafickou koncepci, která bude prostupovat napříč televizí a která bude nadčasová,“ popisuje důvody úprav Štěpán Wolde.
Očko za účelem vytvoření nového stylu oslovilo produkční společnost FRAME100R. Autory konceptu a vizuálu jsou motion designér a režisér Lukáš Veverka, který se např. podílel jako art director na redesignu ČT v roce 2007 a je mj. držitelem osobní ceny Promax – talent roku do 26 let, a producent Vojtěch Frič, mj. držitel Promaxu či reklamních ocenění Zlatá pecka a Louskáček.
Základem úvah o nové grafické koncepci se staly zejména záměry celkově vyčistit a zjednodušit vizuál, zvýraznit hudební profil stanice a její název. Podstatou Óčka jako hudební televize je podle autorů spojení hudby s obrazem, proto je interakce obrazu a zvuku zásadní prvek i pro novou grafiku. Základním principem tedy je, že veškerá grafika, animace i točené prvky jsou generovány za pomocí zvuku. Litera písmene O (O = óčko) v návrzích figuruje jako primární element nového grafického stylu. Propojení tvaru písmene „o“ a hudby je možné vidět i na vývoji hudebních nosičů, jak ukazuje následující schéma.
Více zde.
Podle redakce jde o kvalitní práci, na novém řešení se nám líbí především výhoda rozpracování proměnlivé identity znaku O a její komplexnější a kreativnější využití v celém spektru aplikací.
Drobný nedostatek spatřujeme jen v tom (jako třeba u nedávno komentovaného redesignu eBay), že pokud se podíváme na samotné logo, tak se zařazuje mezi další minimalistická řešení, jen jakoby vysazené nápisy z grotesku, a jakýkoli nápaditý odlišující identifikační vizuální prvek by neškodil…
Celoplošná televize Pětka, která začne vysílat 15. října, představila nové logo od studia Oficina. „Záměrem bylo vytvořit signifikantní logo, které vzbudí pozornost, navodí emoce a nezapadne. Základ tvoří variabilní vykřičník, využitelný v typografii i ve 3D animacích,“ uvedl k tomu šéf kreativy a self-promotion Ludvík Franc. Pětka bude vysílat digitálně v multiplexu 3 a soustředí se na českou zábavu. Některé pořady přebere od sesterské televize Metropol. Pětka rovněž vstoupí do peoplemetrového měření a při prodeji reklamy ji bude zastupovat společnost Atmedia stejně jako Metropol. Kampaň na podporu nové televize byla spuštěna 1. října, využije převážně outdoorová média a představí tváře televize.
Zdroj a více zde.
Značka Pětky je podle redakce zajímavou typografickou hříčkou, spojující znak 5 a vykřičník. Budeme zvědavi na další ukázky vizuálního stylu a práci s tímto logem v televizní grafice.
Jaký je váš názor na obě značky?
Komentáře k článku
20. 10. 2012 20:15 Vojtech Fric / FRAME100R
16. 10. 2012 22:29 creative knight
15. 10. 2012 13:30 lenka krikavova(zavinac)volny.cz
13. 10. 2012 19:26 Honza
11. 10. 2012 17:25 Lukas Veverka | www.parasite.cz
Jinak pro veskerou off-air komunikaci zavadime dynamickou podobu loga, ktera je tvorena zvukovou amplitudou ve tvaru toho O. Pricemz muzeme generovat tyto loga z ruznych zvukovych souboru, treba podle pisnicky, vysloveneho nazvu "ocko", nebo cokoliv jineho. Kazdy zvuk generuje trochu jiny charakter amplitudy takze zalezi na kontextu a ucelu. Samostatna litera O bude pouze v on-air a to predevsim jen v rohu obrazovky.
11. 10. 2012 17:09 Michal
Nebude se to plést? Neměla pro lepší identifikaci nad kružnicí nějak vždy zůstat alespoň ta čárka – Ó?
11. 10. 2012 16:58 Lukas Veverka | www.parasite.cz
11. 10. 2012 11:56 Dominik
10. 10. 2012 15:04 mikodesign miko(zavinac)mikodesign.sk
9. 10. 2012 08:37 Pavel Pechman I paya.cz
7. 10. 2012 23:14 gregory
7. 10. 2012 09:03 Lukáš Veverka | www.parasite.cz
A v rámci toho článku nejde o komentář k logu. Článek je uzavřen doplnujici informací, že součástí změn je i nový přístup k self promo. A princip toho přístupu je tam popsán.
Jinak ten komentář moc nechápu. Ani u pětky ani u očka nejsou žádné filozofie významu značky. Rozhovor s autorkou článku o óčku na MediaGuru vzniknul asi před dvěma měsícema. Byl to normální rozhovor, během kterého jsme se snažili popsat slovy to co děláme. Žádný popis loga nebo jeho explikace ani neexistuje.
7. 10. 2012 01:34 xyz
ty kecy okolo mě vždycky dostanou a uvědomím si, že jsem svědkem zázraku stvoření loga
5. 10. 2012 15:35 ...
5. 10. 2012 15:32 ...
5. 10. 2012 13:19 MS matej.skalnik(zavinac)gmail.com
5. 10. 2012 11:44 Bazzy
5 - Zajímavé, jen si úplně nejsem jist jestli pro "normální smrtelníky" bude čitelné, ale nápad příjemný ...
5. 10. 2012 08:53 Ivo Koníček ivo.konicek(zavinac)coolnet.cz
4. 10. 2012 23:19 David
4. 10. 2012 17:17 Vojtech Fric / FRAME100R
4. 10. 2012 17:05 Jakub www.endemitwork.com
Animace je super.....
4. 10. 2012 17:04 Lukas Veverka | www.parasite.cz
4. 10. 2012 17:03 Lukas Veverka | www.parasite.cz
Jan Vranovsky: cervenou na jako identifikator ocko opusti cca do dvou let alespon co se obrazovky tyka. Postupne. My jsme chteli tu navaznost zachovat a zaroven identitu nestavet primarne na barevnosti. Jinak souhlas.
4. 10. 2012 17:01 Jan Vranovský | FRVR / visualscream
4. 10. 2012 16:57 Vojtech Fric fric(zavinac)frame100r.com
4. 10. 2012 16:28 Čenda
4. 10. 2012 16:18 Kanibal
4. 10. 2012 15:43 Jan Vranovský | FRVR / visualscream
Óčko: vizuální systém mi přijde jasný, působí samozřejmě a animace jsou profesionálně zpracované, což je u Lukáše standard. Obecně mám problém s tou červenou barvou: myslím, že je úplně zbytečná. Vizuál je sám o sobě postavený na jasném konceptu, cpát tam tu barvu je nějak navíc a působí to najednou trochu svévolně. Nelíbí se mi ani způsob: chápal bych to ještě ve stylizaci animací, ale rvát to tam v logu a podkladu popisků je něčím hrozně nepříjemné. Chápu že jde o snahu o návaznost, ale myslím, že by bylo dobré to úplně vypustit a přijít s nějakou elaborovanější škálou barev, případně to nechat celé jen na "tvarosloví" animací a grafiky a u loga a popisků pracovat s neutrální barevností. Jinak ale samozřejmě velký krok kupředu, gratulace.
Pětka: logo super, po dlouhé době bez žádného zásadního ale. Systém vypadá skvěle, jsem zvědav na další.
4. 10. 2012 15:17 Lukáš Veverka | www.parasite.cz
https://vimeo.com/49333125