Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Redesign Tv Óčko (a nové logo Pětky)

Óčko začátkem října oslaví 10. výročí a při této příležitosti se oblékne do nového grafického kabátu. Nabídne pořady pro mladší diváky, ale i pro ty starší, kteří s Óčkem prošli celých 10 let. Nová grafika, včetně změny loga, je jednou z několika změn, které po svém nástupu do funkce generálního ředitele TV Óčko zahájil Štěpán Wolde. Televize má v plánu projít změnami vnitřní struktury, změnami programovými, dramaturgickými, ale i grafickými.

Filozofie nové grafiky vychází ze dvou klíčových premis. První je litera „O“ vyjadřující identitu stanice („Óčko“) a současně představující symbol tradičně spojený se záznamem hudby (ať to byly v minulosti gramofonové desky, magnetofonové kotouče, CD, či nyní ovládací prvky mp3 přehrávačů). Druhou je propojení obrazu a hudby, které je klíčové pro všechny hudební televize. Nová grafika tak bude živě reagovat na konkrétní hudební podkres, tempo a náladu.


Primárním důvodem pro změnu grafiky Óčka je přesvědčení, že její stávající podoba už není funkční. Zároveň se nové vedení televize domnívá, že současné grafické prvky Óčka neodkazují na sebe navzájem a nejsou jednotné. „Neříkám, že graficky je všechno špatně, ale grafika a logo televize vznikly před deseti lety. Během té doby přicházely nové grafické prvky, které ale s původními netvořily jednotný celek. Novým stylem chceme vytvořit jednotnou grafickou koncepci, která bude prostupovat napříč televizí a která bude nadčasová,“ popisuje důvody úprav Štěpán Wolde.

Očko za účelem vytvoření nového stylu oslovilo produkční společnost FRAME100R. Autory konceptu a vizuálu jsou motion designér a režisér Lukáš Veverka, který se např. podílel jako art director na redesignu ČT v roce 2007 a je mj. držitelem osobní ceny Promax – talent roku do 26 let, a producent Vojtěch Frič, mj. držitel Promaxu či reklamních ocenění Zlatá pecka a Louskáček.

Základem úvah o nové grafické koncepci se staly zejména záměry celkově vyčistit a zjednodušit vizuál, zvýraznit hudební profil stanice a její název. Podstatou Óčka jako hudební televize je podle autorů spojení hudby s obrazem, proto je interakce obrazu a zvuku zásadní prvek i pro novou grafiku. Základním principem tedy je, že veškerá grafika, animace i točené prvky jsou generovány za pomocí zvuku. Litera písmene O (O = óčko) v návrzích figuruje jako primární element nového grafického stylu. Propojení tvaru písmene „o“ a hudby je možné vidět i na vývoji hudebních nosičů, jak ukazuje následující schéma.

Více zde.

 


Podle redakce jde o kvalitní práci, na novém řešení se nám líbí především výhoda rozpracování proměnlivé identity znaku O a její komplexnější a kreativnější využití v celém spektru aplikací.

Drobný nedostatek spatřujeme jen v tom (jako třeba u nedávno komentovaného redesignu eBay), že pokud se podíváme na samotné logo, tak se zařazuje mezi další minimalistická řešení, jen jakoby vysazené nápisy z grotesku, a jakýkoli nápaditý odlišující identifikační vizuální prvek by neškodil…

 

Celoplošná televize Pětka, která začne vysílat 15. října, představila nové logo od studia Oficina. „Záměrem bylo vytvořit signifikantní logo, které vzbudí pozornost, navodí emoce a nezapadne. Základ tvoří variabilní vykřičník, využitelný v typografii i ve 3D animacích,“ uvedl k tomu šéf kreativy a self-promotion Ludvík Franc. Pětka bude vysílat digitálně v multiplexu 3 a soustředí se na českou zábavu. Některé pořady přebere od sesterské televize Metropol. Pětka rovněž vstoupí do peoplemetrového měření a při prodeji reklamy ji bude zastupovat společnost Atmedia stejně jako Metropol. Kampaň na podporu nové televize byla spuštěna 1. října, využije převážně outdoorová média a představí tváře televize.

Zdroj a více zde.

Značka Pětky je podle redakce zajímavou typografickou hříčkou, spojující znak 5 a vykřičník. Budeme zvědavi na další ukázky vizuálního stylu a práci s tímto logem v televizní grafice.

 

Jaký je váš názor na obě značky?


Komentáře k článku

20. 10. 2012 20:15 Vojtech Fric / FRAME100R

Dekujeme za reakce... je zajimave, jak zatim v tech reakcich at uz jsou jakekoliv se uplne pomiji ten jeden z nejzasadnejsich prvku redesignu OCKA. A to jest reakce grafiky na hudbu... Coz vymyslel Lukas, ja nejprve pro to moc nebyl, byt to absolutne splnovalo to, co jsme zadavali a diskutovali - tj. HUDEBNI TV. Byt interne v teto televizi neni zvukove pracoviste.. SIC! Ale postupne to beru jako to zasadni pro cely koncept a to v dlouhodobem vyhledu... Je to zakladni princip pro propojeni dalsich prvku grafiky a komunikace - sef promotion atd. Jsem zvedavy, jestli tento zasadni prvek, ktery vlastne neni graficky, bude dlouhodobe jasny z vysilani....

16. 10. 2012 22:29 creative knight

Ten motion je skvělý. Vzhledem k cílovce bych se nebál odvážnějších podob, kreací a konečných vizuálů. Ale je to tvárné.

15. 10. 2012 13:30 lenka

jak už tu někdo psal, myslím že je tam špatný rozpal u č a k, ale jinak je to celé krok kupředu, hurá :)

13. 10. 2012 19:26 Honza

Ono asi bylo těžké se vymanit z té nejjednodušší a nabízející se stylizace kruhu (óčka), ale ve světle desítek jiných podobných známých značek, od Obamy po Otázky Václava Moravce, bych čekal větší originalitu. Škoda, takhle jde již o prošapanou cestičku.

11. 10. 2012 17:25 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Az se vizual Ocka spusti, vyjde na Designportalu rozsahlejsi clanek s finalnimi vystupy kde bude k stazeni on-air i off-air manual vcetne aplikaci.
Jinak pro veskerou off-air komunikaci zavadime dynamickou podobu loga, ktera je tvorena zvukovou amplitudou ve tvaru toho O. Pricemz muzeme generovat tyto loga z ruznych zvukovych souboru, treba podle pisnicky, vysloveneho nazvu "ocko", nebo cokoliv jineho. Kazdy zvuk generuje trochu jiny charakter amplitudy takze zalezi na kontextu a ucelu. Samostatna litera O bude pouze v on-air a to predevsim jen v rohu obrazovky.

11. 10. 2012 17:09 Michal

A mě by zase zajímalo, jak ten symbol O bude vypadat třeba na ikonách vedle symbolu Retro Music Televison – http://www.iappfind.com/app/436135387
Nebude se to plést? Neměla pro lepší identifikaci nad kružnicí nějak vždy zůstat alespoň ta čárka – Ó?

11. 10. 2012 16:58 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Dominik: To neni nahoda. Tenhle obrazek byl vyroben z toho videa. Slo o mood prezentaci ve ktere to slouzilo jako reference v uplne prvni fazi pripravy koncepce. Ve vyslednych animacich a vystupech se samozrejmne nic ani zdaleka tomuto podobneho nevyskytuje.

11. 10. 2012 11:56 Dominik

Tak neviem ci je to nahoda ale ten obrazok v 2. stlpci a 2. riadku http://www.font.cz/index.php?cmd=show&imageID=61410&title= sa dost podoba na https://vimeo.com/39414828 (22s) .

10. 10. 2012 15:04 mikodesign

v novom logu mi pride zly kerning medzi literou K a O

9. 10. 2012 08:37 Pavel Pechman I paya.cz

Konečně po delší době něco pěknýho, povedený redesign Óčka, pěkná práce Lukáši.

7. 10. 2012 23:14 gregory

krasne! ceske ale svetove. zmirnilo mi to bolest vzniklou diky CT

7. 10. 2012 09:03 Lukáš Veverka | www.parasite.cz

XYZ: "princip selfu" v kontextu toho článku se týka toho, jakým způsobem se bude dělat self promo (zkráceně se tomu v televizním prostředí říká self).
A v rámci toho článku nejde o komentář k logu. Článek je uzavřen doplnujici informací, že součástí změn je i nový přístup k self promo. A princip toho přístupu je tam popsán.

Jinak ten komentář moc nechápu. Ani u pětky ani u očka nejsou žádné filozofie významu značky. Rozhovor s autorkou článku o óčku na MediaGuru vzniknul asi před dvěma měsícema. Byl to normální rozhovor, během kterého jsme se snažili popsat slovy to co děláme. Žádný popis loga nebo jeho explikace ani neexistuje.

7. 10. 2012 01:34 xyz

co je to princip selfu?
ty kecy okolo mě vždycky dostanou a uvědomím si, že jsem svědkem zázraku stvoření loga

5. 10. 2012 15:35 ...

ty animace jsou super, trochu schyzofrenie, ale jinak goog :-D

5. 10. 2012 15:32 ...

celek super, logo nuda

5. 10. 2012 13:19 MS

Ocko vizual jako celek pekny, ale osobne jsem opravdu hodne zvedavy, jak to bude vypadat v pripade zachovani chatu a dalsich kravovin v dolni liste. Pokud se jejich design nezmeni, cela zmena vizualu bude podle me zbytecna...

5. 10. 2012 11:44 Bazzy

ÓČKO - Animace parádní! Na logo jsem si trošičku musel zvyknout. Nevím proč mi na poprvé najelo Ó ČKD :-) Ty óčka mi asi rozjíždějí oči ... :-)
5 - Zajímavé, jen si úplně nejsem jist jestli pro "normální smrtelníky" bude čitelné, ale nápad příjemný ...

5. 10. 2012 08:53 Ivo Koníček

Logo mi nejdřív přišlo trochu nudné, v animacích ale funguje naprosto skvěle. Jediné co mě trochu ruší, že v logu má litera "O" oválný tvar, kdežto ve všech aplikacích této litery jde o kruh. Přechod z oválu na kruh mě trochu bije do očí. Ale možná jsem přecitlivělý, možná to byl záměr... v každém případě skvělá práce :)

4. 10. 2012 23:19 David

Video pěkné, ale když v 1:28 vyskočí to bílé O na červeném pozadí, tak je to čistý Vodafone.

4. 10. 2012 17:17 Vojtech Fric / FRAME100R

Jeste bych doplnil jednu podstatnou vec. Tyka se predevsim loga. Zadani bylo delat neco, co se dela velmi spatne. Mirit na 2 cilovky, relativne rozlisne. 12-19let a 30+ . Lukas mel tedy docela tezky ukol - hlavne neurazit ani jendu z cilovek. Proto cesta drobneho minimalismu myslime, ze je spravna :)

4. 10. 2012 17:05 Jakub www.endemitwork.com

aplikace, koncept a rozpracovani O je fajn. Samotny logo je za me trosku nůďo a ani se mi moc nelibi, kdyz je dane do obrazu. Logo na me pusobi trosku stare a asi me tam taky jeste chybi neco cim by to logo mohlo byt specificke a originalni. Verze kde je v obrazu pouze samotne O me prijdou mnohem zajimavejsi.
Animace je super.....

4. 10. 2012 17:04 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Sakra leva ruka nevi co dela prava noha. :) musime se Vojto priste domluvit kdo odpovida na co :)

4. 10. 2012 17:03 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Kanibal: SMS aplikace tam zustanou. Dodava je externi firma vcetne grafiky. Zustal jim vyhrazen fixni prostor a doslo u nich k urcitemu sjednoceni ale budou tam.
Jan Vranovsky: cervenou na jako identifikator ocko opusti cca do dvou let alespon co se obrazovky tyka. Postupne. My jsme chteli tu navaznost zachovat a zaroven identitu nestavet primarne na barevnosti. Jinak souhlas.

4. 10. 2012 17:01 Jan Vranovský | FRVR / visualscream

Vojtech Fric: To rád slyším! Teda, čtu.

4. 10. 2012 16:57 Vojtech Fric

Jene Vranovsky, chapu postoj. K tomu snad jedno nejzasadnejsi. Redesign je prvni krok. Tento prvni krok neni vystup z niceho, ale z neceho co tu je, co je svazane s velkou medialni skupinou atd. Takze Redesign je krok 1, mame propracovany postup na dalsich 5 kroku. Krok c 2 uz navazuje na ten 1. to jest redesign. Tam uz mame jine moznosti. Uvidite, ze nebudeme daleko od vaseho postoje.

4. 10. 2012 16:28 Čenda

Na prezentaci systému v animaci je jen radost pohledět. Velmi zdařilé

4. 10. 2012 16:18 Kanibal

Pokud to Óčko vydrží a nenacpe do klipů přes třetinu obrazovky SMS hříčky typu "hodíme se k sobě?", pak by celý redesign mohl fungovat. Souhlasím s Janem Vranovským, ten důraz na červenou barvu nebyl nutný a celý koncept by fungoval i bez něj. Mám z toho radost :)

4. 10. 2012 15:43 Jan Vranovský | FRVR / visualscream

Oboje povedené, i když u pětky je ještě na hodnocení trochu brzy.

Óčko: vizuální systém mi přijde jasný, působí samozřejmě a animace jsou profesionálně zpracované, což je u Lukáše standard. Obecně mám problém s tou červenou barvou: myslím, že je úplně zbytečná. Vizuál je sám o sobě postavený na jasném konceptu, cpát tam tu barvu je nějak navíc a působí to najednou trochu svévolně. Nelíbí se mi ani způsob: chápal bych to ještě ve stylizaci animací, ale rvát to tam v logu a podkladu popisků je něčím hrozně nepříjemné. Chápu že jde o snahu o návaznost, ale myslím, že by bylo dobré to úplně vypustit a přijít s nějakou elaborovanější škálou barev, případně to nechat celé jen na "tvarosloví" animací a grafiky a u loga a popisků pracovat s neutrální barevností. Jinak ale samozřejmě velký krok kupředu, gratulace.

Pětka: logo super, po dlouhé době bez žádného zásadního ale. Systém vypadá skvěle, jsem zvědav na další.

4. 10. 2012 15:17 Lukáš Veverka | www.parasite.cz

Jen chci doplnit článek o ukázku systému ÓČKA v animaci. Link zde:
https://vimeo.com/49333125




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.