Radiožurnál omlazuje své logo
Od dubna začne nejposlouchanější veřejnoprávní stanice ČRo 1 – Radiožurnál ve své prezentaci používat nové logo. Český rozhlas tak reaguje na výrazný pozitivní posun ve vnímání značky Radiožurnálu jako dynamické a moderní rozhlasové stanice.
"V roce 2008 došlo na Radiožurnálu k výrazným programovým změnám, vysílání se zpřehlednilo, je dynamičtější. Z realizovaných výzkumů je patrné, že posluchači vnímají tyto novinky pozitivně, což se projevilo i meziročním nárůstem poslechovosti v denním i týdenním měření. Také propagace značky Radiožurnál v loňském roce byla silná a úspěšná. Značka se tak více vyprofilovala a do značné míry omladila. Proto je jen přirozené, že na tyto pozitivní změny reagujeme i redesignem staničního loga,“ říká René Zavoral, marketingový ředitel Českého rozhlasu. Součástí zadání redesignu stávajícího loga (ČRo 1 – Radiožurnál ho používá od r. 2000) byl výzkumy podpořený požadavek na zachování motivu zeměkoule. Vybraný návrh je moderní, bez přílišné popisnosti a klišovitosti. Křivky v symbolu zároveň odkazují na vlny ve značce mateřského Českého rozhlasu. Důležitou inovací je změna celkové kompozice této kombinované značky s odděleným symbolem od čitelného názvu stanice. To umožní, aby byl symbol (piktogram) ve značce výraznější a lépe plnil identifikační roli. Symbol se také bude výrazněji uplatňovat samostatně jako nositel vizuální identifikace stanice.
Autorem redesignu loga je pražské grafické studio Kafka Design, které zvítězilo v únorové soutěži a bude s Českým rozhlasem nadále spolupracovat při tvorbě grafického manuálu.
Tisková zpráva
Praha 18. 03. 2009
Bc. Eva Vencefrová, Vedoucí Oddělení komunikace, Český rozhlas
Více se dočtete v příštím čísle časopisu Font.
Barevné a tvarové varianty nové značky.
O motivech glóbusu jsme psali ve Fontu mnohokrát. Například i zde. Hledat nové originální řešení byl proto velmi náročný úkol. Podle výzkumu ČRo nová značka Radiožurnálu není zaměnitelná s žádnou jinou známou značkou...
Již v roce 2000 proběhla soutěž Radiožurnálu na nové logo, které se shodou okolností tehdy také účastnilo naše studio. Obsáhle jsme o tom informovali ve Fontu č. 51. Doporučujeme všem si tento článek se zajímavými komentáři přečíst. Zde namátkou ukazujeme vybrané návrhy Pavla Hracha a studia ReDesign (nahoře zleva). Tehdy ale k žádnému výsledku ani po dvou kolech nedošlo a nakonec tak na základě doporučení (změna písma, naklonění zeměkoule v souladu se sklonem písma…) provedla agentura AnFas jen drobný redesign dosavadní značky, který platil dodnes.
Původní návrh studia Men on the Moon. Nová loga zaváděl Český rozhlas v letech 1995-6.
Je ale zřejmé, že samotný redesign loga Radiožurnálu nebude stačit a že do budoucna bude nutné (po vzoru třeba České televize – viz obrázek dole) udělat opravdu rázný řez, rozhodnout, jak se budou stanice nazývat (Český rozhlas jedna – Radiožurnál je příliš komplikované označení) a sladit vizuálně roztříštěnou rodinu všech stanic ČRo.
Příběh hledání optimální podoby značek ČRo tak pokračuje. Zatím doufáme, že bude nová značka dobře plnit svou roli…
Jak se vám poslední redesign líbí? Je podle vás změnou k lepšímu? Umíte si představit i zmiňované zásadní a nesmírně náročné vizuální spojení všech značek stanic ČRo do jednoho systému?
Komentáře k článku
7. 5. 2009 01:32 Pavel
20. 4. 2009 02:09 changeit
20. 4. 2009 01:15 david
31. 3. 2009 12:03 DN
21. 3. 2009 21:22 miretc
21. 3. 2009 21:21 miretc
21. 3. 2009 18:38 Pavel
21. 3. 2009 13:00 Karel
21. 3. 2009 12:18 Pavel
21. 3. 2009 00:36 budlix
Uplne originelni to neni, ale preci jen - pro tak sirokou cilovou skupinu je tezke originelnim byti.
Krok kupredu + 1 bludistak za cistotu :-)
20. 3. 2009 19:19 Mirek
Píšete tu o podobnostech s různými logy, ale srovnejte si nové logo ČRo s logem Evropské asociace univerzit:
http://www.uoc.edu/portal/_resources/common/imatges/la_universitat/sala_de_premsa/noticies/eua_g.jpg
20. 3. 2009 14:52 kubster
20. 3. 2009 12:33 holiti se
19. 3. 2009 19:46 Michal
19. 3. 2009 10:05 Kanibal
19. 3. 2009 09:18 Milan
Dovolím si Vás Ondřeji malinko poškádlit na to konto, že jste se báli, zda poodobné ztvárnění zeměkoule už neexistuje. Před několika lety jsem realizoval jeden logotyp také na téma "zeměkoule" a dopadl poměrně podobně - taky jako "šlupky od brambor" :) Viz. http://www.entre.cz/index.php?docid=2&lang=CZ&page=3&year=0
Nedělám si iluze, že by tento logotyp byl všeobecně známý, je to jen drobný vklad do diskuze o tom, že přijít se zcela unikátním řešením je dnes velmi obtížné. Každopádně gratuluji hlavně k vydařené typografické úpravě značky.
19. 3. 2009 08:29 yawn | inkink.cz
18. 3. 2009 20:47 lob_o
18. 3. 2009 19:50 minduser
Ale přidám k dobru svou asociaci – šlupky od brambor :)
Typografie je dobrá, přesně dle soudobých trendů, ale ta naše zemička šla určitě stylizovat lépe. Je také velký rozdíl mezi pojmem "glóbus" a "zeměkoule". V článku používáte obojí, jako by to bylo totéž, takže by mě docela zajímalo, jestli zadavatel trval na ztvárnění glóbu, nebo zeměkoule. Protože podle mě zeměkoule nabízí větší prostor pro kreativitu – hra se siluetami kontinentů vás může odprostit od té "kulovitosti"...
Ještě ke starému logu. Netvrdím, že je nějak úžasné, ale na tom glóbu se mi líbí, že je červané jen jedna rovnoběžka a to zhruba ta, co by šla asi tak přes ČR. Prostě je tam takový decentní fórek, který objevíte až na druhý pohled. Žádný takový nápad nová značka, která podle mě chybně vyvážila poměr obou barev, bohužel nemá...
18. 3. 2009 18:38 Lukáš K.
Zajímala by mě jedna věc, počítá se s tím, že bude logo pohyblivé ? Třebas na webu nebo v upoutávkách na ČT (pokud tedy ještě běží)..
18. 3. 2009 17:56 peperman
A co je na tom dobrého? Být někde na půl cesty. Komunikace s ČRo je pravda trochu obtížná, ale trochu invence neuškodí. Nuda.
18. 3. 2009 17:56 Lukas Veverka / www.parasite.cz
Jsem rad ze znacka neni pevnou sucasti typografie - super.
Navaznost na logo Českeho rozhlasu pri zachovani pozadavku globu je velmi dobra, nedivil bych se, kdyby logo koncepcne vzniklo tak, ze se rozebrala znacka rozhlasu, preskladala tak aby tvorila globus a casti presahujici siluetu globu se odsekly. Ovsem vrchni modry fragment napovida ze tomu tak neni. I tak ocenuji zachovani tvaroslovy.
Souhlas s fontem ohledne (ne)systematicnosti celeho vizualu. Podilel jsem se na redesignu CT (az v zaverecne realizacni fazi kdy byl vizual hotov se vsim vsudy) a musim rict, ze ta systematicnost u podobne rozsahlych a rozclenenych projektu je dulezita a tady rozhodne chybi.
18. 3. 2009 17:08 Ondřej Kafka
Takto musím jen říci: splnit zadání byl oříšek, který jsme podle mne v mezích mantinelů zvládli. A není na světě ten, aby se zavděčil lidem všem...
Nejvíc jsme se ale báli, že někde něco podobného již existuje (jde přeci jen o jednoduchý a populární motiv). Pokud nám ale zatím kritici předhazují jen podobnost s TV Nova nebo ČSSD, je to dobré...
18. 3. 2009 16:45 Honza ( RA30412.com )
Nové logo takto ani náhodou nepůsobí. Koncepčně je to stokrát ohraná písnička, ale bohužel dle mého názoru navíc formálně nezvládnutá - natož ve své kategorii snad vyjímečná. Symbol působí velmi neplasticky - na to, že naznačuje kouli, nikoliv kolo. Tvary mi připadají naprosto nevyvážené, křivky nečisté, kompozice podivně nevyrovnaná - jakoby se autor nedokázal rozhodnout, zda chce symbol koule naznačit abstraktně nebo doslovně, a zůstal nějak podivně na půl cesty. Je to celé ve výsledku překvapivě neestetické, až to člověka skoro dráždí. Dívám se na logo dnes již potřetí, ve víře že se "chytnu" a uvidím v tom něco co jsem na poprvé přehlédl, ale můj prvotní dojem se spíše radikalizuje. Opravdu zklamání, je mi líto.
18. 3. 2009 16:29 Pavel
Spojení všech značek do jednotného systému si představit umím docela dobře, jen mám obavu z toho, aby se výsledek příliš nepodobal třeba ukázkám zde uvedených pokusů o sjednocení ostatních stanic.
18. 3. 2009 16:20 Jirka
18. 3. 2009 16:14 janzabransky
18. 3. 2009 16:03 Jarda
Spíš se měli v rozhlase už na tu zeměkouli vy...
Trochu to připomíná, když bylo v ZOO podmínkou zpracovat "nějak" hlavu koně převalského :-)
18. 3. 2009 15:46 Tomáš
18. 3. 2009 14:56 Karel
18. 3. 2009 14:14 P€ETR
18. 3. 2009 13:29 Ondřej Kafka
Jsme proto u nás ve studiu velmi zvědavi, s čím lidé ještě přijdou.