Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Radiožurnál omlazuje své logo

Od dubna začne nejposlouchanější veřejnoprávní stanice ČRo 1 – Radiožurnál ve své prezentaci používat nové logo. Český rozhlas tak reaguje na výrazný pozitivní posun ve vnímání značky Radiožurnálu jako dynamické a moderní rozhlasové stanice.

"V roce 2008 došlo na Radiožurnálu k výrazným programovým změnám, vysílání se zpřehlednilo, je dynamičtější. Z realizovaných výzkumů je patrné, že posluchači vnímají tyto novinky pozitivně, což se projevilo i meziročním nárůstem poslechovosti v denním i týdenním měření. Také propagace značky Radiožurnál v loňském roce byla silná a úspěšná. Značka se tak více vyprofilovala a do značné míry omladila. Proto je jen přirozené, že na tyto pozitivní změny reagujeme i redesignem staničního loga,“ říká René Zavoral, marketingový ředitel Českého rozhlasu. Součástí zadání redesignu stávajícího loga (ČRo 1 – Radiožurnál ho používá od r. 2000) byl výzkumy podpořený požadavek na zachování motivu zeměkoule. Vybraný návrh je moderní, bez přílišné popisnosti a klišovitosti. Křivky v symbolu zároveň odkazují na vlny ve značce mateřského Českého rozhlasu. Důležitou inovací je změna celkové kompozice této kombinované značky s odděleným symbolem od čitelného názvu stanice. To umožní, aby byl symbol (piktogram) ve značce výraznější a lépe plnil identifikační roli. Symbol se také bude výrazněji uplatňovat samostatně jako nositel vizuální identifikace stanice.

Autorem redesignu loga je pražské grafické studio Kafka Design, které zvítězilo v únorové soutěži a bude s Českým rozhlasem nadále spolupracovat při tvorbě grafického manuálu.

Tisková zpráva
Praha 18. 03. 2009
Bc. Eva Vencefrová, Vedoucí Oddělení komunikace, Český rozhlas

Více se dočtete v příštím čísle časopisu Font.

Barevné a tvarové varianty nové značky.

 

O motivech glóbusu jsme psali ve Fontu mnohokrát. Například i zde. Hledat nové originální řešení byl proto velmi náročný úkol. Podle výzkumu ČRo nová značka Radiožurnálu není zaměnitelná s žádnou jinou známou značkou...

 

Již v roce 2000 proběhla soutěž Radiožurnálu na nové logo, které se shodou okolností tehdy také účastnilo naše studio. Obsáhle jsme o tom informovali ve Fontu č. 51. Doporučujeme všem si tento článek se zajímavými komentáři přečíst. Zde namátkou ukazujeme vybrané návrhy Pavla Hracha a studia ReDesign (nahoře zleva). Tehdy ale k žádnému výsledku ani po dvou kolech nedošlo a nakonec tak na základě doporučení (změna písma, naklonění zeměkoule v souladu se sklonem písma…) provedla agentura AnFas jen drobný redesign dosavadní značky, který platil dodnes.

Původní návrh studia Men on the Moon. Nová loga zaváděl Český rozhlas v letech 1995-6.

Je ale zřejmé, že samotný redesign loga Radiožurnálu nebude stačit a že do budoucna bude nutné (po vzoru třeba České televize – viz obrázek dole) udělat opravdu rázný řez, rozhodnout, jak se budou stanice nazývat (Český rozhlas jedna – Radiožurnál je příliš komplikované označení) a sladit vizuálně roztříštěnou rodinu všech stanic ČRo.

Příběh hledání optimální podoby značek ČRo tak pokračuje. Zatím doufáme, že bude nová značka dobře plnit svou roli…

Jak se vám poslední redesign líbí? Je podle vás změnou k lepšímu? Umíte si představit i zmiňované zásadní a nesmírně náročné vizuální spojení všech značek stanic ČRo do jednoho systému?


Komentáře k článku

7. 5. 2009 01:32 Pavel

changeit: A rovnou bychom mohli zakázat češtinu...

20. 4. 2009 02:09 changeit

Podle mě je jediné správné řešení přejmenovat a spojit ČT a ČRo pod jednu společnou značku a to CPB (czech public broadcast). A nazákladně toho vytvořit loga pro tv např. cpb 1,2,3,4... a pro rádia cpb 1 info (DNEŠNÍ RADIOŽURNAL), cpb info+ (dneční radio česko), cpb 2 česko (dnešní praha), cpb 3 classic (dnešní vltava) a xwave, 4you, youfm nebo enjoy (dnesni radio wave). Snad mi dá někdo za pravdu, že bez takové změny není možné hrát si s grafikou a zvukovými předěli.

20. 4. 2009 01:15 david

Ono je těžké vůbec pro takovo instituci logo dělat, když se ani neví, jestli se má do budoucna jmenovat právě ČRo. Z tohoto důvodu není možné ideální logo vytvořit. Proto jsou a vždy budou všechny redesigny jen snahy na bodu 0 dokud se neudělá kompletní rebranding pro celý rozhlas. Co se týče zeměkoule v logu, ta právě má být v logu až jako druhotná. Vždy musí být id pouze společný znak celé korporace. Shrnutí: bez jasného a směřování není možné logo vyrobit.

31. 3. 2009 12:03 DN

Typografie cista a krasna ovsem zemekoule je jako pred vybuchem nebo po radikalnim posunu litosferickych desek. Znacka mi prijde nedopracovaná, tak jako by nebyla jeste dokoncena. 2/5

21. 3. 2009 21:22 miretc

..myslel sem dynamicke..

21. 3. 2009 21:21 miretc

takové chaotické...spíš aerolinky...este to chvilu chtelo-s motivem naši matičky budou tvurci log pracovat furt, jenom víc to promyslet..více vtipu

21. 3. 2009 18:38 Pavel

Karle děkuji ti moc za tvé trefné upozornění. Stydím se a omlouvám se za to, že jsem neznalostí významu tohoto rčení napsal takový nesmysl. Samozřejmě jsem měl na mysli to, že KD svou činností velmi pomáhá k rozvoji kvalitního grafického designu.

21. 3. 2009 13:00 Karel

Pavle, můžeš upřesnit, v čem Kafka Design Studio dělá medvědí službu českému grafickému designu? Nejdřív se ale podívej do slovníku, co to znamená, jinak bychom mohli mluvit o dvou různých věcech. díky předem za otevřenost a upřímnost.

21. 3. 2009 12:18 Pavel

Už poněkolikáté se na toto logo dívám a čtu si komentáře, které překvapivě nepřibývají, jako když se zde objeví logo od Studia Najbrt a které mi připadají jako když jejich autoři najednou změkli, když si přečetli, že tvůrcem je právě studio, které vydává tento blog. Ujišťuji se, jestli jsem neudělal chybu v úsudky, když jsem se vyjádřil ve smyslu, že je značka nepovedená a odflinklá. Bohužel se v tom jen utvrzuju. Je mi to líto nejen proto, že Radiožurnál je jediné rádio, které rád poslouchám, ale také proto, že si velice vážím práce studia Kafka Design ať už se jedná o práci na grafických službách a nebo o medvědí službu, kterou vykonává českému grafickému designu. Nebudu se zde rozepisovat co se mi přesně nelíbí, protože to v některý komentářích již padlo, ale popřeji tomuto studiu, aby těch pár negativně kritických komentářů, které nenasazují růžové brýle, znovu nastartovalo jejich práci na původní vysokou úroveň.

21. 3. 2009 00:36 budlix

Toz redesign nemuze byt pokazde radikalni, zde se - myslim si - podarilo skvele logo "zkulturnit" pri zachovani konexi na puvodni. Povinny motiv globu je rekl bych zvladnuty dobre. Rad bych videl co by vytvorili vsichni ti remcalkove zde na tema globus. (jiste by byl nektery v ramci "originality" i krychlovy).
Uplne originelni to neni, ale preci jen - pro tak sirokou cilovou skupinu je tezke originelnim byti.
Krok kupredu + 1 bludistak za cistotu :-)

20. 3. 2009 19:19 Mirek

PROBŮH!!!!! Logo je pěkné, ale škoda, že už jsem ho někde viděl.
Píšete tu o podobnostech s různými logy, ale srovnejte si nové logo ČRo s logem Evropské asociace univerzit:

http://www.uoc.edu/portal/_resources/common/imatges/la_universitat/sala_de_premsa/noticies/eua_g.jpg

20. 3. 2009 14:52 kubster

michale, moc hulis

20. 3. 2009 12:33 holiti se

..to je vsechno hezky hujere, ale ta hrubka v tvym veku!!!

19. 3. 2009 19:46 Michal

V te zemekouli ci globusu vidim hlavu s cervenym usmevem, modrou pěšinkou a cerveno-modrymi brylemi v odlesku, proste moderniho "týpka" za mikrofonem :) jestli to neni nahoda, ale ten "skrytý" fórek, o kterem tu kdosi psal, ze novemu logu chybi, tak smekam ! A taky smekam pred sebou, ze jsem to objevil :) Ale asi to je blbost...

19. 3. 2009 10:05 Kanibal

Dynamické, dobrá typografie... a hlavně schválené od klienta. Gratuluji ;)

19. 3. 2009 09:18 Milan

> to Ondřej <
Dovolím si Vás Ondřeji malinko poškádlit na to konto, že jste se báli, zda poodobné ztvárnění zeměkoule už neexistuje. Před několika lety jsem realizoval jeden logotyp také na téma "zeměkoule" a dopadl poměrně podobně - taky jako "šlupky od brambor" :) Viz. http://www.entre.cz/index.php?docid=2&lang=CZ&page=3&year=0

Nedělám si iluze, že by tento logotyp byl všeobecně známý, je to jen drobný vklad do diskuze o tom, že přijít se zcela unikátním řešením je dnes velmi obtížné. Každopádně gratuluji hlavně k vydařené typografické úpravě značky.

19. 3. 2009 08:29 yawn | inkink.cz

Gratuluju k vítězství. Je to určitě příjemnější než původní. Symbol je ale opravdu strašně rozbitej. Připadá mi spíš jako experiment, jak daleko je možný odejít od klasické stylizace globu. V barvě to tolik nevynikne, protože barevné proporce jsou k tomu dobře zvolené, ale v černobílém negativním provedení je ten symbol docela rozsekanej. Vadí mi, že jsou ty linie nesourodý. Kompozice a typo jsou fajn. Body za mě: 3/5 (nové), 3:8 (staré : nové)

18. 3. 2009 20:47 lob_o

Hned jak jsem logo videl_ jasna CSSD...pote jsem si vsimnl jakesi necelistvosti...a po chvilce, kdyz se na to tak logo podivam poradne, tak mi prijde vcelku fajn...predevsim na modrem podklade...zajimave...:)

18. 3. 2009 19:50 minduser

I já dávám palec dolů. Rozepisovat se ale nebudu, protože bych jen opakoval vyjádření Honzy Vranovského.

Ale přidám k dobru svou asociaci – šlupky od brambor :)

Typografie je dobrá, přesně dle soudobých trendů, ale ta naše zemička šla určitě stylizovat lépe. Je také velký rozdíl mezi pojmem "glóbus" a "zeměkoule". V článku používáte obojí, jako by to bylo totéž, takže by mě docela zajímalo, jestli zadavatel trval na ztvárnění glóbu, nebo zeměkoule. Protože podle mě zeměkoule nabízí větší prostor pro kreativitu – hra se siluetami kontinentů vás může odprostit od té "kulovitosti"...

Ještě ke starému logu. Netvrdím, že je nějak úžasné, ale na tom glóbu se mi líbí, že je červané jen jedna rovnoběžka a to zhruba ta, co by šla asi tak přes ČR. Prostě je tam takový decentní fórek, který objevíte až na druhý pohled. Žádný takový nápad nová značka, která podle mě chybně vyvážila poměr obou barev, bohužel nemá...

18. 3. 2009 18:38 Lukáš K.

Značka se mi líbí, minimálně víc než původní logo. Na první pohled sice působí "ostře" ale myslím, že to pomáhá k upoutání pozornosti. Hlavně co se týče typografie se vyčistila což je velký krok kupředu. Chválím také návaznost na stávající logo ČRo, což byl, pokud se nepletu asi záměr. Spíše než Novu nebo ČSSD mi to připomíná logo Total(u).
Zajímala by mě jedna věc, počítá se s tím, že bude logo pohyblivé ? Třebas na webu nebo v upoutávkách na ČT (pokud tedy ještě běží)..

18. 3. 2009 17:56 peperman

Pokud nám ale zatím kritici předhazují jen podobnost s TV Nova nebo ČSSD, je to dobré...
A co je na tom dobrého? Být někde na půl cesty. Komunikace s ČRo je pravda trochu obtížná, ale trochu invence neuškodí. Nuda.

18. 3. 2009 17:56 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Zkusim se vyhnout kritizovani grafickeho vzhledu symbolu (povazuji to za velmi individualni pocit, nekomu se muze libit picasso a jinemu se z neho muze delat spatne) a spis se zamerim na celkovy koncept.

Jsem rad ze znacka neni pevnou sucasti typografie - super.
Navaznost na logo Českeho rozhlasu pri zachovani pozadavku globu je velmi dobra, nedivil bych se, kdyby logo koncepcne vzniklo tak, ze se rozebrala znacka rozhlasu, preskladala tak aby tvorila globus a casti presahujici siluetu globu se odsekly. Ovsem vrchni modry fragment napovida ze tomu tak neni. I tak ocenuji zachovani tvaroslovy.

Souhlas s fontem ohledne (ne)systematicnosti celeho vizualu. Podilel jsem se na redesignu CT (az v zaverecne realizacni fazi kdy byl vizual hotov se vsim vsudy) a musim rict, ze ta systematicnost u podobne rozsahlych a rozclenenych projektu je dulezita a tady rozhodne chybi.

18. 3. 2009 17:08 Ondřej Kafka

To vám Honzo být líto nemusí. Díky za vaše slušné a kvalifikované názory. Vážíme si jich. Kdybych byl na vašem místě, do loga bych se také s chutí pustil. :-)
Takto musím jen říci: splnit zadání byl oříšek, který jsme podle mne v mezích mantinelů zvládli. A není na světě ten, aby se zavděčil lidem všem...
Nejvíc jsme se ale báli, že někde něco podobného již existuje (jde přeci jen o jednoduchý a populární motiv). Pokud nám ale zatím kritici předhazují jen podobnost s TV Nova nebo ČSSD, je to dobré...

18. 3. 2009 16:45 Honza ( RA30412.com )

Jirka nebude jediný, musím se přidat. To, že klient chtěl glóbus a zachovat barvy je sice pro autora nemilé, ale na druhou stranu to šetří čas obvykle vynaložený na hledání základního konceptu, a přímo vybízí k vyřešení problemu nikoliv originálně (to asi opravdu nejde) - ale alespoň formálně dokonale. Prostě bych čekal, že ušetřený čas bude vložen do perfektního propracování již celkem zavedeného konceptu.

Nové logo takto ani náhodou nepůsobí. Koncepčně je to stokrát ohraná písnička, ale bohužel dle mého názoru navíc formálně nezvládnutá - natož ve své kategorii snad vyjímečná. Symbol působí velmi neplasticky - na to, že naznačuje kouli, nikoliv kolo. Tvary mi připadají naprosto nevyvážené, křivky nečisté, kompozice podivně nevyrovnaná - jakoby se autor nedokázal rozhodnout, zda chce symbol koule naznačit abstraktně nebo doslovně, a zůstal nějak podivně na půl cesty. Je to celé ve výsledku překvapivě neestetické, až to člověka skoro dráždí. Dívám se na logo dnes již potřetí, ve víře že se "chytnu" a uvidím v tom něco co jsem na poprvé přehlédl, ale můj prvotní dojem se spíše radikalizuje. Opravdu zklamání, je mi líto.

18. 3. 2009 16:29 Pavel

Mě se redesign vůbec nelíbí. Působí na mě, jako kdyby to dělala řadová reklamka. Působí to na mě jakoby to byla pouze illustratorová skica, která je ve vektorech jen nahozená a čeká na další zpracování. Myslim si, že se s tim šlo poprat mnohem líp a to jsem si vědom všemožných omezení. Logo zůstalo na stejné kvalitativní úrovni a to je u redesignu asi špatné...
Spojení všech značek do jednotného systému si představit umím docela dobře, jen mám obavu z toho, aby se výsledek příliš nepodobal třeba ukázkám zde uvedených pokusů o sjednocení ostatních stanic.

18. 3. 2009 16:20 Jirka

Asi budu jediný, ale podle mého je ten symbol nepovedený (či nedotažený, možná přetažený) - nejde se na něj dívat. Je výrazný, ale bohužel jen svojí rozpolceností a mixem ostrých a kulatých křivek. Není to čisté, omlouvám se, ale musím se přiznat, že tím symbolem jsem zklamán. Určitě je za tím fůra práce, ale bohužel - nepovedlo se... Typografii je jednoznačně krokem kupředu.

18. 3. 2009 16:14 janzabransky

Moje první asociace byla NOVA což je na druhý pohled zvláštní, protože kromě barevnosti je symbol globusu stylizovaný odlišně oproti spirále, která je víc kuličkou. Libí se mi použití moderního písma, barevnost je pozitivnější a modernější oproti starému logu. Celkově značka prokoukla a působí na mě líp. Myslím, se, že se dílo povedlo a nyní dostal Radiožurnál reprezentativnější a sympatičtější identitu.

18. 3. 2009 16:03 Jarda

S ohledem na podmínky zadání (globus, barevnost, návaznost na logo českého rozhlasu) se s tím asi moc jiného udělat nedalo... Novu mi to tedy nepřipomíná.
Spíš se měli v rozhlase už na tu zeměkouli vy...
Trochu to připomíná, když bylo v ZOO podmínkou zpracovat "nějak" hlavu koně převalského :-)

18. 3. 2009 15:46 Tomáš

.. v první chvíli jsem opravdu pomyslel na tv nova .. s takovou podobností, zvláště jedná-li se o dvě média, může mít marketingové oddělení rádia ještě spoustu práce .. jinak se logo zdá stylisticky čisté a celkem výrazné ve všech barevných provedeních ..

18. 3. 2009 14:56 Karel

už to asi mám: pouhou barevností to není b-č-m trikolor je po světě habaděj. Zakopanej pes je v těch diagonálách, co vytvářejí červené a modré klíny. Ale když to klient takhle vzal....

18. 3. 2009 14:14 P€ETR

Postup do předu je si myslím určitě, ale u toho novýho loga mi připadá divný zarovní textu. Když je symbol vedle, tak mi to ani nevadí, ale když je nahoře tak jo.

18. 3. 2009 13:29 Ondřej Kafka

Červeno-modrá barevnost byla součástí zadání. Jinak díky. Mj. už se na různých diskuzích objevily komentáře, že je to stejné jako logo ČSSD nebo jinde zase, že je to úplně jako logo TV Nova... :-)
Jsme proto u nás ve studiu velmi zvědavi, s čím lidé ještě přijdou.

18. 3. 2009 13:21 Karel

Proč na mne ta zeměkoule působí tak britsky? Rozptyluje mne i to množství os, co prvek, to jiná osa. Oproti předchozímu je to však vylepšení.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.