Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Podivný tendr MČ Praha 4?

Dobrý den, obracím se na vás s informací o zvláštně probíhající veřejné soutěži. Je to něco, co stojí minimálně za uveřejnění... Městská část Praha 4 vyhlásila v prosinci podivnou veřejnou soutěž na logo a grafický manuál za přemrštěnou částku a takovým způsobem, že se o tom nikdo neměl šanci dovědět.

O celé této akci jsem se doslechl úplnou náhodou a protože se v oboru corporate designu pohybuji, začal jsem sám pátrat, proč se o tom nevědělo... Nejdřív v domnění, že jde o totální amatérismus a mrhání peněz ze strany městské části Praha 4, posléze s čím dál silnějším přesvědčením, že jde o zkorumpovanou soutěž:

1) Informace o veřejné soutěži byla zveřejněna pouze na nástěnce MČ Praha 4 v Táborské ulici a zde, čímž sice byla de facto splněna zákoná povinnost o zveřejnění, nicméně způsobem více než nevhodným a dost podezřelým.
Existuje mnoho způsobů, jak dostat tuto informaci k lidem z oboru. Nebo alespoň oznámit tuto veřejnou soutěž na webu Prahy 4... nic z toho se nestalo. Praha 4 má na svém webu jen zápis z jednání zastupitelstva někdy z prosince, kde se píše o tom, že se tato veřejná soutěž má uskutečnit.
2) Částka za logo a manuál je stanovena na max. 2 000 000 Kč, což je v tomto rozsahu naprosto přemrštěné (sám jsem dělal stejnou práci pro městskou část Praha 5). Ceny se v tomto případě pohybují cca mezi 300 a 500 tisíci korunami. (Příklady, kde obdobná soutěž proběhla, ale naprosto v pořádku a veřejně: Praha 1, Praha 5, Praha 6, Praha 7). Obecně - už to, že tam částku napsali je nesmysl. Cena obvykle bývá součástí nabídky a je i jedním z rozhodujících faktorů.
3) Soutěž byla zadána ke zpracování přímo firmě Veřejné zakázky s.r.o., kde jednatel Pavel Jirka měl na starosti v minulosti např. veřejnou zakázku na dálniční mýtné - kauza Kapsch, jednatelka Jitka Popeláková zase pracovala (a byla akcionářkou) ve firmě Certos, která je spojena s organizováním netransparentně a diskriminačně zadávaných veřejných zakázek, mimo jiné v kauze Srba. Společnost Veřejné zakázky s.r.o. si za zpracování této veřejné zakázky účtuje 145 000 Kč + 1 200 Kč za každou započatou hodinu při úkonech nad rámec mandátní smlouvy (tu mám k dispozici).
4) Kontaktoval jsem sám MČ Praha 4 i společnost Veřejné zakázky s.r.o. s dotazem, jak mohla taková soutěž vůbec proběhnout, když se nedostala k profesionálům z oboru a tudíž ani nemohly dorazit nějaké kvalifikované návrhy. Na Praze 4 o tom pořádně nic neví, odkázali mě na společnost Veřejné zakázky. Tam jsem byl odbyt s tím, že je všechno v pořádku a že je už je stejně po termínu.
5) V porotě usedli za odbornou veřejnost mimo jiné dva členové TDC. Kontaktoval jsem jednoho z nich, ten mi sám potvrdil, že byl i se svým kolegou velice zděšen průběhem celé této akce i tou částkou. Soutěžních návrhů přišlo jen několik málo kusů (přesný počet nemůže říct), obvykle ale v podobných případech porota vybírá z desítek návrhů. Bohužel on sám již předtím podepsal smlouvu o mlčenlivosti a detaily prozradit nemůže. Naznačil ale podezření, že je to celé kamufláž a že jde asi o soutěž vypsanou na míru pro jednoho vítěze a že bude rád, když se to zveřejní. Sám chce doporučit nevybrat žádného vítěze, ale jeho hlas je jen poradní a nikdo se jím řídit nemusí.
Termín odevzdání návrhů byl do konce ledna, hodnocení a výběr došlých návrhů probíhá v těchto dnech a výsledek ještě není znám.

Jestli by to někoho od vás zajímalo, ať se mi klidně ozve. Mám zadávací dokumentaci, kontakt na porotce i mandátní smlouvu mezi MČ Praha 4 a firmou Veřejné zakázky s.r.o.
Byl bych rád, kdyby se tyto informace zveřejnily nebo se o tuto záležitost začal někdo víc zajímat - vše naznačuje, že jde o nekalou soutěž. Ale i kdyby bylo mé podezření liché, tak jde stejně o vyhazování peněz oknem a strašný amatérismus úředníků i oné firmy a mohlo by to alespoň posloužit jako odstrašující příklad pro ostatní.

S pozdravem

Libor Jelínek
Creative Director
Dynamo design s.r.o.


Komentáře k článku

6. 9. 2009 21:05 Pavel Jirka

Našel jsem tuhle diskuzi asi se zpožděním, ale nestačím se divit co se tady o nás píše?! Pokud ta soutěž byla tak špatná, tak kde jsou nějaké námitky, návrhy k orgány dohledu a nebo alespoň jakákoliv stížnost zaslaná na naši firmu nebo zadavatele. Nezlobte se na mě, ale tohle jsou jen kecy, prdy, páry.... Typiicky český přístup hodně žvanit o ničem, ale skutek utek.

A pokud se pan Jelínek chlubí tím, že zjistil, že jsem pracoval v Certosu nebo dělal soutěž na mýto, tak to je opravdu málem Sherlock Holmes. Stačí zadat mé jméno do ggoglu. Ae když už je tak dobrý, mohl si zjistit, že správnost tendru na mýto potvrdil nejen ÚOHS, ale taky soud, EU a parlamentní vyšetřovací komise. To o dobré detektivní práci nesvědčí.Tohle mi spíše přijde jako svalování své neschopnosti na jiné.

23. 2. 2009 10:51 JV

O vyhlaseni vyberoveho rizeni jsme se dozvedeli, stejne jako je to bezne u jinych soutezi a tendru, cilenym prohledavanim internetu. Souteze jsme se zucastnili. O transparentnost vyberoveho rizeni jsme se prestali zajimat v okamziku, kdy jsme sehnali kompletni zadavaci dokumentaci, k cemuz stacil jediny email odeslany na kontaktni adresu "poradce zadavatele".
Ted hrozi, ze pokud soutez vyhrajeme, budeme oznaceni za uplatkare, a pokud soutez nevyhrajeme, budeme oznaceni za blbce, kteri vcas nedokazali rozkryt zkorumpovane prostredi. Tak. Ktera z variant je pro nas vyhodnejsi?

K prispevku bychom se samozrejme radi prihlasili (a taky tak ucinime, az to bude mozne), ale pravidla stale jeste probihajiciho vyberoveho rizeni vylucuji "jakakoli jednani, ktera by mohla narusit transparentni a nediskriminacni prubeh souteze".

17. 2. 2009 17:03 Vlasta

No tak ja to vidim na centralni adrese, aaapoptavka.cz, poptavky.abc.cz ...muzu jeste hledat...

Tender mi prijde naopak zajimavy, kdybych byl odbornik a vedel o nem, rozhodne bych do nej sel. Myslim, ze i pan Jelinek a v tom to asi bude...

17. 2. 2009 16:09 soulWasted

No kulím oči jak ježek se zácpou... =O

17. 2. 2009 15:42 Vinnie

Zásady

Obecné zásady naší práce jsou:

a) poskytovat klientům skutečně komplexní a odborně fundovanou službu,

b) převzít odpovědnost za proces zadávacího řízení a účinně pomáhat klientům v úspěšném řešení krizových situací,

c) poskytovat klientům maximum informací nutných pro jejich racionální rozhodnutí,

d) zachovat si vždy a za všech okolností profesionální nezávislost a integritu svých odborných názorů.

:))))))

17. 2. 2009 14:10 Pospo

http://www.zakazkyverejne.cz/ a toto je damy a pani web vitaza.

17. 2. 2009 09:49 yawn

Pokud je to tak jak se zde píše, doufám že jim to neprojde.
Pane Jelínku, dobrá investigativní práce a je pro nás všechny dobře, že do toho tak jdete. Za mě díky.

16. 2. 2009 14:01 Pavel

Hnus, bych blil.

16. 2. 2009 13:58 Jan

Do 2M jde udělat zrychlené výběrové řízení, nad 2M je to složitější, i proto mohla být cena dána takto.

16. 2. 2009 12:16 Robert Štencl

Asi další „šibalové“.
Ale ta částka 2M nemusí nic znamenat, to je jen omezení (patrně ze zákona). Když by ta práce stála skutečně tolik, museli by tu soutěž vypsat jiným způsobem.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.