Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Olomouc má nové logo!

RNDr. Jan Holpuch, Ph.D., člen Rady města Olomouce, nám zaslal informaci, že již došlo k dlouho očekávanému vyhlášení výsledků soutěže na jednotný vizuální styl města Olomouce. Podívejte se na ukázky a náš komentář…


Klikněte si na ukázky pro zvětšení.

 

Z tiskové zprávy:

Nový vizuální styl umožní důstojnou prezentaci města. Z celkového počtu 245 návrhů od 137 autorů vybírala hodnotící komise nový jednotný vizuální styl pro město Olomouc. Vítězem veřejné soutěže se stal návrh Jana Koláře z pražského Kolargrafik/studia (zviditelnil se před časem značkou a vizuálním stylem pro Královéhradecký kraj – viz Font 93).

 


Prezentace Jana Koláře. Jeho návrh vychází z kostek na orlici ve znaku města.

Veřejnou soutěž na vytvoření jednotného vizuálního stylu vyhlásilo statutární město Olomouc
v září roku 2007 s cílem získat kvalitně a profesionálně zpracovaný jednotný vizuální styl, jehož základem bude značka a logotyp.

Přímo z Olomouce pocházelo přitom 41 tvůrců, 37 jich bylo z dalších částí Moravy, 56 z Čech a 3 dokonce ze zahraničí. Všechny návrhy posuzovala 13členná hodnotící komise složená ze zástupců města a z předních odborníků v oblasti designu a výtvarného umění. Kromě primátora Martina Novotného a dalších členů Rady města Olomouce v ní zasedli například předseda TypoDesignClubu Rostislav Vaněk, předseda Asociace užité grafiky Karel Míšek a také ředitel Muzea umění Olomouc Pavel Zatloukal nebo vedoucí katedry výtvarné výchovy Pedagogické fakulty UP Olomouc Hana Myslivečková. Více v propozicích soutěže.

 

Další návrhy vybrané do druhého kola:

1 – Lenka Zapletalová, Přerov
2 – m-ARK, Olomouc
3 a 4 – Typo+ Graphic Design Studio, Praha


Po posouzení všech soutěžních prací postoupilo do druhého kola pět návrhů, které měli autoři dopracovat podle připomínek hodnotící komise a aplikovat navržený styl na konkrétní vybrané předměty a materiály. Na základě takto rozpracovaných návrhů pak komise jednomyslně vybrala návrh Jana Koláře z pražského Kolargrafik/studia, který následně Rada města Olomouce vyhlásila vítězem veřejné soutěže. Autor vítězného návrhu získal kromě odměny ve výši 50 tisíc korun také právo na uzavření smlouvy na zpracování grafického manuálu za 300 tisíc korun. Skicovné ve výši 20 tisíc korun obdrží také autoři, jejichž práce postoupily do druhého kola soutěže.

„Skutečným testem úspěšnosti výsledků soutěže však bude až reálný život, uplatnění vítězného návrhu v praxi a jeho přijetí občany města a našimi partnery. A v tomto směru novému vizuálnímu stylu statutárního města Olomouc držím palce,“ řekl primátor Martin Novotný.

 

Soutěž na jednotný vizuální styl statutárního města Olomouc vzbudila velkou pozornost veřejnosti, proto Muzeum umění ve spolupráci s radnicí připravilo v období od 15. května do 15. června výstavu, na které je spolu s vítězným návrhem představena i více než polovina dalších soutěžních prací.

Všechny návrhy přihlášené do soutěže naleznou zájemci na webové adrese http://www.olomouc.eu/design.

Představení vítězného návrhu naleznete na http://www.olomouc.eu/design/vizualni-styl-olomouc-vitezny-navrh_(cesky)


Radnice obdobnou soutěž vypsala už před třemi lety – tehdy zvítězilo logo s heslem: Olomouc, město dobré nálady.
Doufejme, že nové logo vydrží déle…


Naše hodnocení

Značka je kvalitní, elegantní a čistá a nám se líbí. Bohužel však jde o další ukázku v současné době moderního a častého minimalistického pojetí. Motiv z městského znaku byl zde zredukován na pouhé tři kostičky a poté doplněn vcelku nezajímavou typografií. Proti tomu nic nelze namítat, ale samotný piktogram zde již nemůže plnit identifikační funkci – podle něj asi město mezi jinými logy nepoznáte (sami bychom se asi v současnosti žádnému klientovi podobný návrh ze tří kostiček již předložit neodvážili).

Přesto oceňujeme drobný vtip v logu – tři kostky na spad vytvářejí zároveň skryté počáteční písmeno O.

Na aplikacích vypadá značka velmi dobře, zajímavé je třeba její svislé pověšení z hradeb v podobě praporu.

Podíváme-li se ale na náhodou vybrané logo jiného města z poslední doby – Vysokého Mýta, je i zde podobné řešení. A pokud se v budoucnu objeví další loga českých a moravských měst postavená na jednoduchém řešení ze 2-5 kostiček (stylizace budov, náměstí…), bude Olomouc opět hledat něco nového a originálního? (Před kostičkami měli v logu zase následně často použitý motiv úsměvu.)

Budeme zde proto pečlivě sledovat další soutěže na loga měst...

Na webu www.mujmac.cz se před časem objevilo veselé logo Olomouce pro fandy počítačů Apple… :-)


Komentáře k článku

21. 5. 2008 14:08 Michal Wein

Jak už v jiné hospodě naznačeno, určitý problém v hodnocení při soutěžích je v tom, že v prvním kole se hodnotí samotné logo. Jistěže komisaři zvažují aplikační možnosti návrhů, ale jsou to vize hodnotitelů, ne samotných grafiků, kteří by se svým návrhem v aplikacích předvedli něco mnohdy dost odlišného, při vší úctě k imaginaci komisařů (a komisařek). Jak řešit toto dilema?

21. 5. 2008 00:21 pipe

V současnosti, kdy je reklama resp. obrazová informace (vč. loga a vizuálního stylu) prakticky všudypřítomná, nejen na inetu, bych byl velmi skeptický vůči tradičnímu požadavku na originalitu, odlišnost, identifikovatelnost a zapamatovatelnost loga/značky.
Je totiž v přímém rozporu s požadvkem na nadčasovost, jednoduchost a dobově odpovídající vizuální styl (inovovaným logům se i zde na webu Fontu vytýká nejčastněji nepatřičnost, přílišná módnost, která se rychle okouká, nebo naopak koncepční, symbolická a stylová zastaralost).
Logo a vizuální styl bych tedy bral jako nutnost (nějak se to výtvarně udělat musí), ale krom samotného názvu (OLOMOUC je dostatečně charakteristické slovo) bych od toho zas tolik originality neočekával. A bavil se proto spíš o kvalitě, vhodnostii a důslednosti řešení (zde obojí velmi dobré, až na to písmo), než o jeho identifikovatelnosti a osobitosti. Identitu vytvoří stejně až celý systém (a ty nejlepší často mají logo velmi nenápadné)...

20. 5. 2008 01:03 makak

Myriad ne.

19. 5. 2008 22:41

možna spíš Myriad Pro

19. 5. 2008 00:07 r!CCi°21

Já si nemůžu pomoci, ten font se mi fakt nelíbí... Helvetica? Arial? No každopádně je to opravdu nudné... Kdyby tam byl o něco výraznější font, hned by se mi to líbilo více...

16. 5. 2008 12:46 Radomír Veselý

Díky za vzpomínku na dobu dřívější, kdy jsem si jen tak hrál a skoro již zapomněl, že jsem něco takového dělal: http://rve.blog.cz/0510/olmac

Jinak logo OL, neurazí nenadchne, proste nic. V aplikacích je to pěkné, ale to je asi tak vše.

16. 5. 2008 11:00 Grafik

Bastart návrhy neposílal?

16. 5. 2008 09:42 Speedy

Ve světě 3D animací se ze čtverečků stávají kostičky snadno,
neřešte to...

15. 5. 2008 21:29 henri

nejsou to kostičky, jsou to čtverečky!

15. 5. 2008 20:29 wayn

Nejsou to čtverečky, jsou to kostičky. Ivo, help!

15. 5. 2008 20:19 Jan H.

Vnímáte-li toto logo v pozitivu - tedy nikoli jako bílé kostičky, ale naopak jako červený (roztřepený) prapor, je to logo velmi zajímavé a neobvyklé (snad jen vlajka na logu Středočeského kraje se mu vzdáleně může blížit). Tak to asi i autor zamýšlel...
Pokud navíc tři kostky ukrývají ono písmeno O, jsou poznámky o možném využití na jiná města (od Z) mimo.
Typografie je možná nezajímavá, ale zároveň na praporu decentně neruší...

15. 5. 2008 19:32 Ondra

Přesně jako podle příručky - udělejte dva geniální návrhy, obyčejný nemastný neslaný třetí přihoďte klientovi jen aby se neřeklo a má oproti čemu hodnotit - a na 99% si vybere ten třetí.

Po bitvě je každý generál - ale vzhledem k tomu, že je Olomouc nádherné, historické a kulturou žijící město - musím logo hodnotit negativně. Navíc se mi také vůbec nelíbí použitý font. To už kdejaký Gill MT je mnohem zajímavější a čistější.

Je to škoda - tohle logo mohl mít v jiných barvách třeba strohý a čistý Zlín - ne Olomouc.

15. 5. 2008 17:18 Henri

vůbec se mi nelíbí použitá typografie, "neurazí-logo" se stalo ještě obyčejnějším a chudším.

15. 5. 2008 16:00 Michal Sobel

Presne tak, logo vypada dobre az kdyz se clovek podiva na tu aplikaci. Na prvni pohled nic moc, na druhy po projeti aplikace super, na treti pri intenzivnejsim zkoumani nic moc... typo nuda, to je fakt a tri kosticky, trochu klise. Neurazi, nepotesi.

15. 5. 2008 15:28 lucie schwarz

nelze jinak než souhlasit s hodnocenim Fontu. Logo je prostě tendenční a prazdné. Je to smutné když Olomouc je město tak krasne, zajimave, inspirujici...

15. 5. 2008 14:11 yawn

Je dobré, jen mi připadá trochu neosolené, neomaštěné. Aplikace dobré.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.




UGD logo na vysku-box