Nové logo Škody Auto?
Na nedávno představené masce nového vozu Škoda Yeti je vidět jakási redesignovaná podoba známého okřídleného šípu. Již před časem přitom Škoda s myšlenkou úpravy loga koketovala a sondovala půdu i na Vysoké škole umělecko průmyslové, kde si nechala vypracovat studii možného vývoje této tradiční značky…
"Řada návrhů studentů volně rozvíjela historické logo Otto Gutfreunda, jiné ze stávající značky převzaly jen charakter kruhového pole. Vznikly i zcela nové směry vývoje, které pomohly odstranit jeden ze základních nedostatků stávající škodovácké značky – přílišnou složitost, pro kterou ji nelze tak jednoduše identifikovat, jako některé jiné značky na evropských silnicích."
![]() |
![]() |
![]() |
Věra Marešová |
Libor Jelínek |
Michal Kopecký |
![]() |
![]() |
![]() |
Radek Sidun, Ondřej Zámiš | Karolina Kmochová | Kristina Fišerová |
![]() |
![]() |
![]() |
Jiří Karásek | Jan Kloss | Boris Meluš |
Zdroj: publikace Work!, práce Ateliéru grafického designu a vizuální komunikace v letech 2001 – 2005 (VŠUP).
Kromě vizuální komplikovanosti okřídleného šípu řeší automobilka i problém z dob privatizace – má stejné logo jako dnes již zcela cizí společnost Škoda Plzeň.
Jak se vám líbí nový znak Škoda na vozu Yeti? Domníváte se také, že je stávající logo Škoda nevyhovující (vizuálně komplikované)?
Komentáře k článku
4. 9. 2011 12:01 designer
Osobne jsem cekal drobne zmeny stejne jako pred cca 1/2 rokem jinak docela zajimavy zdroj log ceskych firem:
http://www.logobox.cz
5. 3. 2011 22:45 pioter dabellsky(zavinac)seznam.cz
2. 3. 2011 08:43 LU2 lulanek(zavinac)gmail.com
20. 2. 2011 17:44 Krzysiek krzysztof.kapica(zavinac)onet.pl
26. 11. 2010 14:16 GRAIL jan.siller(zavinac)email.cz
17. 11. 2010 09:12 Jakub Jakub.Fous(zavinac)seznam.cz
Moji rodiče tam pracovali a můj děda, který pracoval jako truhlář-modelář v modelářské dílně při slévárně oceli, vždy vzpomínal na starého pána Škodu. Ten, když procházel dílnama, tak se ptal zaměstnanců na správný slogan škodováckého znaku a ten zaměstnanec, který jej správně odříkal, dostal od starého pána něco jako známku na peníze,se kterou šel do pokladny a tam mu vyplatily nějakou malou částku peněz. Upevňovalo to v zaměstnancích pocit sounáležitosti a hrdosti ke své firmě. Když se podíváme na znak, tak slogan byl tvořen :
tzv. indián- křídla ==== na křídlech pokroku, šíp ==== stále vpřed, otvor v hlavici šípu ==== s přesnými výrobky, kroužek kolem celého znaku ==== v kruhu svých zákazníků.
Takže celý slogan zněl :
Na křídlech pokroku, stále vpřed, s přesnými výrobky, v kruhu svých zákazníků.
Moc se mi to líbilo a tak jsme si ten slogan, stejně jako můj bratr, dobře zapamatoval. Můj děda se jmenoval Ladislav Lucák.
Byla by velká blbost ničit takovou tradici nějakým paskvilem.
16. 11. 2010 14:17 f
15. 11. 2010 22:45 Luba
15. 11. 2010 22:37 Luba
15. 11. 2010 15:43 jarda
Je to podobné jako se na všup vytváří i některá písma (v praxi těžko použitelná). Ty mají také vyvolat fantazii a kreativitu bez omezení... (jinak mě se tyto práce také moc nelíbí, ale je zábavné si je prohlédnout - na rozdíl od toho, kdyby všichni zkoušeli jen drobný facelift stávajícího loga, navíc svázáni mantinely většinového vkusu)...
15. 11. 2010 14:55 GRAIL jan.siller(zavinac)email.cz
15. 11. 2010 11:46 Michal Malina:.
13. 11. 2010 08:06 D.F. ponymaxi(zavinac)email.cz
11. 11. 2010 23:04 Bekrum bekrum(zavinac)seznam.cz
"Modernější" logo na Yetti, které je z těch ostatních návrhů asi nejblíže, by se však dalo interpretovat jako děravý vějíř na kanoi, nebo prostřelený Cherokee tamtéž.
Zavedené značky:
Camel má pořád velblouda,
Shell furt mušli,
Rolls-Royce RR a „Spirit of Ecstasy“
Ferrari koně na zadních...
Pokud modernizovat pak tak, aby případní budoucí archeologové neměli problém odlišit logo Škoda od jakéhosi rituálního zobrazení čehosi.
Značku stále mění firmy vyrábějící "nic moc" a stále je to "nové" aby udržely alespoň nějakou prodejnost. Bezhlavá honba za moderními trendy mnohdy postrádá logiku a snaha být stále "in" je směšná, jako chorobná touha splynout s davem a ani o chlup nevyčnívat.
Raději být originálně out, než tuctově in.
11. 11. 2010 20:13 Andreiq pyromantik(zavinac)post.sk
nový námet je geniálny vo svojej jednoduchosti a zachováva tradičný tvar.
a navyše mi pripadá veľmi príbuzné s logom VW !!!
8. 9. 2010 13:30 Zdeněk mr.shon(zavinac)seznam.cz
Pro mne jedno velké šlápnutí vedle, jehož důvody jsem tady již vysvětloval.
8. 9. 2010 10:18 Lukáš Veverka | www.parasite.cz
Proto jsem reagoval na ty pichlavé poznámky o pornu a provokaci.
Nechtěl jsme slepě moralizovat, ale přišlo mě zásadní reagovat čistě v rovině toho opírání se o školství...
8. 9. 2010 04:51 Zdeněk mr.shon(zavinac)seznam.cz
Samozřejmě výjimka potvrzuje pravidlo viz. Mazda nebo Chrysler. Nicméně u většiny značek, lze vyčíst obecný trend, který se soustřeďuje pouze na jakýsi facelift poplatný své době.
Z vašich ukázek je opravdu patrné, že skoro KAŽDÁ automobilka změnila svůj znak, nicméně je třeba dodat, že se tak stalo v jejich začátcích. Poté, kdy se společnost vymezila na trhu svou výrobou (Renault) nebo organizačně a majetkově stabilizovala (Audi), přijala poplatně tomu svou grafickou identitu, která ve svém hrubém základu převládá do dnes.
http://www.instantshift.com/wp-content/uploads/2009/01/bcle-19.jpg
http://vigilantcitizen.com/wp-content/uploads/2009/06/ALFA-ROMEO-evolution-logo-car-models.jpg
http://inzerator.cz/files/bmw-evolution-logo-car-models_0.jpg?1281525312
http://www.instantshift.com/wp-content/uploads/2010/02/cbleoag-08.jpg
Dalo by se říci, že každá značka má svůj příběh BMW vyrábělo letecké motory, Alfa Romeo zase odkazuje na Milán a Ford je prostě Henry Ford:D.
Továrna Škoda má bezesporu také svůj příběh, který je od 20.let reprezentován určitým symbolem.
Dnes je automobilka součástí německého gigantu a označení tradiční česká značka je více než úsměvné. Klidně se tedy může přejmenovat na “die čechiče vágen“ a dát si do znaku volant nebo “šaltpáku“ ale přijde mi to stejně laciné, tak jak to je na těchto ukázkách studentu VŠUP.
Tudíž bych své komentáře s trochou nadsázky nazýval jako zcela trefné.
6. 9. 2010 10:14 Lukáš Veverka | www.parasite.cz
http://en.wikipedia.org/wiki/Porsche
Nicmene je celekm bezne ze autmobilky meni sve znacky, stalo se to v historii Xkrat, temer u vsech znacek.
http://cache.jalopnik.com/assets/resources/2008/02/car-logo-vw.jpg
http://ssaidoor.com/wordpress/wp-content/uploads/2008/02/audi-logo-evolution.png
http://www.stunningmesh.com/wp-content/uploads/2009/12/sm-14-car-logo-renault.gif
http://2.bp.blogspot.com/_QDy3suLIJBw/SmxSktPNtFI/AAAAAAAAAsQ/Q65ULMDTK5w/s400/car-logo-fiat.gif
http://www.popfi.com/wp-content/uploads/car-logo-mazda.gif
http://1.bp.blogspot.com/_azZlBt8C8QU/TA0f-MlN2aI/AAAAAAAAF-0/mOOypovcmEI/s1600/car-logo-aston-martin.gif
http://img3.visualizeus.com/thumbs/09/12/02/car,evolution,graphic,design,logo,mitsubishi-024989bffcc5f6a52ba7504b068b42d1_m.jpg
http://www.instantshift.com/wp-content/uploads/2010/02/cbleoag-07.jpg
Děje se tak z různých důvodů, někdy jde jen o jakýsi lifting přičemž návaznost zůstává, jindy jako třeba u Mazdy nebo Chrysleru se to mění radikálněji.
Počínání studentů VSUP bych tedy "pornem", "provokací" atd. nenazíval.
5. 9. 2010 22:00 Zdeněk mr.shon(zavinac)seznam.cz
Zahodit tradiční symbol šípu, který spojuje všechny ty automobily napříč jejich historií, a nahradit ho tímhle ultra grafickým minimalismem je čirá šílenost. Nejvtipnější mi přijde logo, které odkazuje na zadní světlo Škody Octavie, to je z hlediska korporátní identity doslova PORNO.
Značka mi nepřijde určitě komplikovaná, srovnejte třeba s Porche nebo Alfa Romeo.
To, že se někomu nelíbí nebo, že je stejné se Škodou Plzeň je vzhledem k jeho tradiční hodnotě bezpředmětné. Stejně tak bychom mohli usilovat o nějaký cool státní symbol, vlajku nebo hymnu.
Staré dobré věci by se prostě neměly měnit, a ač to bude znít pateticky, právě tradice a tedy i stálost některých symbolů umožňuje spojovat generace napříč desetiletími.
Tahle značka přežila všechny režimy a nejrůznější transformace závodu, nechápu, proč by neměla přežít éru naší.
Tohle beru spíš jako nějakou provokaci nebo cvičení prvního ročníku, než seriozní studii.
3. 6. 2010 11:08 MichalekII
Jednou z nejznámějších českých značek je dlouholeté logo Škody - okřídlený šíp. Symbolizuje rychlost, jeho křídla pokrok a volnost. Oko v křídle poukazuje na přesnost výroby a vnímavost k okolí. Kruh, ve kterém je šíp umístěn, je symbolem jednoty, úplnosti, světa a harmonie.
2. 6. 2010 15:43 Aleš Staněk westedie(zavinac)seznam.cz
1. 6. 2010 15:25 Michal Malina:.
http://www.i-magazin.cz/view.php?nazevclanku=historie-automobilovych-znaku&cisloclanku=2007030007
1. 6. 2010 14:27 redgoblin
http://new.skoda-auto.com/company/cze/profil/tradition/logo/Pages/logo.aspx
6. 7. 2009 09:36 Jirka
26. 9. 2008 15:33 Lenka vegan007(zavinac)seznam.cz
14. 7. 2008 12:49 Michal Sobel me(zavinac)michalsobel.com
14. 7. 2008 07:00 Soundczeck
13. 7. 2008 18:06 Michal Sobel me(zavinac)michalsobel.com
12. 7. 2008 18:10 pipe
Další příspvěk k tématu:
http://www.design-brothers.com/?n=50&lang=cs
12. 7. 2008 14:16 R.A.F.
Prostě bych šíp vynechal a řešil stylizaci těch křídel se třemi zářezy (tak trochu levá polovina loga Shell).... a možná i tím okem.