Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Nové logo Prahy nabízí studio Kontra. Co to je?

na homepage


Studio Kontra představilo zvláštní prezentaci svého návrhu nového loga města Prahy (na Facebooku jste ji možná již zaregistrovali). Tedy zprvu jde o fiktivní město Pra… Chce tak prý otevřít širší debatu nad vizuální komunikací tuzemské metropole. Je to myšleno vážně? Ale co má být cílem? Soutěž na novou identitu? Nebo chtějí městu dát (či prodat) tuto konkrétní identitu se srdíčkem a lipovými listy?

„Chtěli jsme ukázat, co umíme a dát Praze dárek k uzdravení po pandemii. Myslíme si, že je čas, aby město povstalo hezčí a krásnější, a to jedině s novou vizuální identitou,“ říká zakladatel studia Kontra Adam Ondráček. Nové logo Prahy podle návrhu studia Kontra se skládá z erbu, který symbolizuje královské město, a srdce, které odkazuje na srdce Evropy, a koruny z lipových listů, kdy lípa je národním stromem a lipové listy najdete například na prezidentské standardě.

 

Snímek obrazovky 2020-07-17 v 13.04.35

6442340_

aplikace

6442337_


Studio rozpracovalo i mnoho ukázek aplikací, vč. sdílené identity MČ.

 

 

„Současné logo je jenom čtverec s textem. Nyní pracujeme se symbolem srdce jako srdce Evropy, ale pracujeme i s korunou z lipových listů a také s erbem, který odkazuje na královské město,“ komentuje návrh grafická designérka ze studia Kontra Markéta Steinert.

Současné logo vytvořil před dvaceti lety designér Aleš Najbrt. O jeho práci se hovoří jako o nadčasové, i tak se město začíná rozhlížet po novém logu. Pražský zastupitel Martin Benda (Praha sobě) v reportáži pro PrahaTV uvedl, že „současné logo s sebou přináší určité nevýhody a komplikace. Například není vyjasněný přesný vztah mezi logem hlavního města a znakem. Znak se navíc ještě štěpí na malý a velký.“ Nová vizuání identita by počítala i s logy pro jednotlivé pražské části, což současné logo neumožňuje. Nutno dodat, že se jedná pouze o návrh. O nové vizuální identitě a komunikaci značky Praha by musela rozhodnout případná soutěž.

Zdroj zde.

Kompletní prezentace (video a více) zde.

 

MiltonGlaser

 

NÁZOR REDAKCE:

Iniciativě moc nerozumíme. Praha má logo, které funguje. V tom problém nevidíme. Problémem, o kterém píšeme dlouho, je pouze neschopnost města sjednotit roztříštěnou identitu desítek až stovek značek, které Praha používá (nejen ty rozmanité identity jednotlivých městských částí, ale třeba i vizuály pro podporu turistického ruchu, dopravní podnik a další městské firmy atd.) – užívat svou značku koncepčně a důsledně.

A konkrétně k předloženému návrhu snad jen malá poznámka – prosíme, symboly srdíčka už NEEE. Když symbol srdce použil v roce 1976 typograf Milton Glaser pro dodnes ikonickou značku New Yorku, byla to bomba. V dnešní době jde ale o velmi nadužívaný až zprofanovaný symbol. To mj. dokládá, že případné vytvoření něčeho „lepšího“ (a přitom originálního), než je logo stávající, by nebyl ani v případě vyhlášení nějaké velké soutěže či výběrového řízení pro špičkové designéry vůbec snadný úkol…

 

A co si o této iniciativě myslíte vy? Potřebuje Praha nové logo nebo by stačilo důsledněji aplikovat to stávající?


Komentáře k článku

25. 8. 2020 12:16 viha

Praživé město. Njn, Praha je v létě jak pánev wok :D

24. 7. 2020 10:29 robot

mozna to byl Kontra st k vtipu. Pra ha ha.

24. 7. 2020 09:47 Jarda Kratky

Za mne je to skvelej vtip kterej moc lidi nepochopilo:)

23. 7. 2020 20:22 DH

Je to k ničemu. Zbytečná ztráta času autorů. A jestli to má být jen reklama na jejich dovednosti, tak se to nepovedlo.

23. 7. 2020 10:16 Mára Vlček

Celou "kauzu" jsem pečlivě sledoval, pročetl a viděl veškeré doplňující materiály. Kontra předvedlo bravurní práci ve smyslu selfpropagace. Jasně, že to bylo vše fiktivní a od té doby jsem to bral jako skvělou nadsázku. To, že se to někomu nelíbí barevně, je čistě subjektivní názor. Za mě odvedli kus dobré práce, protože předvedli, co všechno umí a hlavně - uměli lidi zvednout ze židle - což je dobře. Je důležité vyvolat reakce a diskuzi. A jim bylo stopro jasné, že ta vlna hejtu příjde.

23. 7. 2020 07:47 Petr

Imho. Je škoda že zde není alespoň vysvětlující video a nebo zmínka, že na jejich stránkách je i 200+ stránkový materiál, který má v sobě docela zajímavé postřehy k městu Praha.

Není těžké posoudit černý symbol na žlutém poli, který se úplně nepovedl, ale věnovat čas a přečíst si co k tomu vede je občas důležitější k doplnění si informací. Třeba ten nápad na logo letiště mi přijde jako dobrého. Škoda že redakce jen opsala to co už jsme všichni četli jinde. Ale to že se jednalo ze začátku o fiktivní práci s dosti velkou nadsázkou a humorem, která měla jiný záměr a COVID jim to zhatil se dočtete jen mezi řádky nebo po shlédnutí videa na Facebooku. No ctrl-c + ctrl-v je snadnější. A okomentoval to z patra umí každej, že ano, bude líp?

21. 7. 2020 15:50 M

Tra pas

21. 7. 2020 10:51 slow

Prač?

21. 7. 2020 10:17 Petr

Zajímavé také je, že např. ten zastupitel, který mluví o potřebě změn, Martin Benda, má na FB v přátelích Adama Ondráčka, který je majitel We Are Contra. :))
Ale to asi bude jen náhoda.

Já neřikám, že nikdo nemůže nic zadávat kámošům, ale ať je to aspoň něco smylsluplnýho a ne takovej nesmysl hnusnej nevkusnej zbytečnej!

21. 7. 2020 10:08 Petr

Smutné je, že např. na Instagramu toto studio přímo zneužilo fotky primátora Hřiba (screenshot nemám), ale byl tam myslím na žluté ploše Hřib a nad tím něco ve smyslu Praha má nové logo nebo Praha dostala nové logo...

Možná to mělo být vtipné, ale vtipné to nebylo a bylo to vyloženě, jak se říká, clickbait.

Ono tedy se stačí podívat na "o nás" na jejich strákách a člověk si může udělat obrázek, co to asi bude za podivné "studio"...

20. 7. 2020 19:49 robot

No, vypada to jako klasicka pitch-reklama pres nejakou znamost :). Jinak to neni domyslene, a vubec realne...Hlavne kdyz jsou kazda mestska cast "sama za sebe" tak se temer nikdy neshodnou na jednotne identite – uz kvuli tomuhle zabomysimu boji kdo je lepsi a vic cool. Kdyby tam byli normalni lidi, tak se treba domluvi, ale znate to, vzdycky se najde aspon jeden prudic :). Ale tak aspon maji neco do portfolka.

Prajedna, Prase dm, Pratři v triku. Hlavičky.

20. 7. 2020 13:26 Pastelka

Je to takové KONTRA-produktivní.

17. 7. 2020 17:39 Milan

To je skoro na stránku grafický odpad

17. 7. 2020 16:39 Pet_r

Praha potřebuje pouze důsledněji aplikovat identitu stávající, která skutečně je neobvykle kvalitní a nadčasová, jakkoliv se to Kontra snaží rozporovat. Návrh Kontra nepochybně není myšlen vážně. Zřejmě jde o snahu takto nepřímo si udělat reklamu. Pokud myšlen je, pak jde jen o průvodní jev zhoršující se kulturní úrovně části veřejného diskursu.

17. 7. 2020 16:17 jakub

"Nové logo pro Prahu: město jej dostalo na ozdravení po koronaviru jako dar od studia KONTRA."

Aha, a smí se nechtěný dar vlastně odmítnout??? :D




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.