Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Nové logo města Sokolov

Dobrý den,
posílám tip na nové logo města Sokolov. Po několika neúspěšných amatérských výběrových kolech (zadání žákům místních škol atd.) vyšlo vítězně logo od profesionálního grafického studia PRO TEBE Live Karlovy Vary. Poprosil bych tedy o fundovaný názor na toto logo, neboť větší části obyvatel se nelíbí a myslíme si, že ze strany města se jedná o čistý amatérismus…

Oficiální zpráva města:

MĚSTO MÁ NOVÉ MNOHOZNAČNÉ LOGO
Sokolovští radní vybrali v soutěži nové logo města. Jeho autory jsou Tereza Bredlerová a Jiří Hanek z karlovarského ateliéru Tebe. Malé psací "s" v zeleném kruhu mnohoznačně vyjadřuje zároveň název města, rolničku, list nebo prapor, což odpovídá koncepci vedení města směrem ke kulturnímu, zelenému a sportovnímu městu.

Děkuji
Honza V.

Tak co logu říkáte? Podle nás by symbol mohl fungovat, písmo v nápisu by mohlo být vhodnější a modernější. K hodnocení by bylo ale zapotřebí vidět, jak bude značka aplikována v celém vizuálním stylu města…


Komentáře k článku

9. 3. 2009 18:30 Vladislav Podracký

Souhlasím s tím, že to fakt není dobrá volba. Evokuje to ve mně všechno možné, jenom ne město s hornickou minulostí a přitom krásnou přírodou. Prostě divný.

5. 3. 2009 09:16 Veny

Toto logo je skutečně smutná ukázka spolupráce úředního šimla a "kreativního grafika".
Argumenty typu rolnička, prapor, atd., jsou slabounké, v Sokolově jsem žil 30 let a i když rolničku v logu vidím, nějak mi uniká její návaznost na Sokolov.
Sokolov jsou doly, příroda (jako kluk jsem tam chytal čolky), historie, lidé z celé vých. evropy (přistěhovalci po sudet. němcích), budoucnost, rekultivace, voda, atd. Nic z toho v logu, snad kromě té přírody není.
Nicméně, když člověk zná pozadí té věci a ví kdo a jak se o tom rozhoduje,
chápe, bohužel, i takovou hrůzu!
Ale jsou horší, třeba logo města Plzně a pl. kraje...

Venca, art director

4. 2. 2009 17:39 Michal

Je fakt, ze vetsinu mych nejlepsich veci jsem vymyslel na zachode, na tom asi neco bude.. Neexistuje nahodou na toto tema nejaka studie? :)

4. 2. 2009 16:45 Petr

Karle,
myslel jsem to tak, že by bylo dobré, aby tvůrci log většiny českých měst měli na očích kvalitní práci i při výkonu potřeby. Protože si myslím, že se tito experti inspirovali právě na WC, bohužel - při pohledu do mísy.

4. 2. 2009 14:59 Karel

Petře, doufám, že s to s tím nalepením myslet tak, že vedle parádních log je třeba hned vedle vidět i ty nepovedá až hrůzná, že.

3. 2. 2009 18:27 Michal

To je fakt! Klidne si ty 3 !!! necham na zadek vytetovat :D

3. 2. 2009 17:53 Petr

V symbolu nevidím nic než ošklivě napsané psací "s" a nehezkou zelenou.

Souhlasím s Darinou a jejím názorem na logo I LOVE NY. Dokážu si představit NewYorčana, který bude mít toto logo na tričku, na autě nebo vytetované na zadku. To si ale nedovedu představit u žádného z log českých měst. Snad jen tři vykřičníky by mohly u OSTRAVAKU zabodovat.

Zde zmíněných 50 log amerických států by měli mít všichni (grafici), kteří se chystají tvořtit logo (nejen) města povinně na ploše nebo na dveřích od záchoda.

3. 2. 2009 17:28 Michal

Mila Pavlo,

chapu tvuj nazor na logotyp, ostatne takovych nazoru, podobneho charakteru, je tu povic a tak asi neco na tom bude, ze novy logotyp mesta Sokolova neni az tak uzasny jaky by mohl byt. Nicmene nechapu, jak takovy clovek jako ty (GRAFIK), v symbolu "S" nevidi prapor, list ci rolnicku? Prece clovek jako ty, ktery si navic rika GRAFIK bez PŘEDSTAVIVOSTI neni GRAFIK!

3. 2. 2009 15:51 Pavla

Logo se mi nelíbí. Barevnost pusobí staře a stejně staré a nesourodé je spojení stylu jakým je napsáno s v kruhu a samotného nápisu Sokolov. Jsem grafik a žádné další přidané symboly s v kruhu nenacházím. Rolnička?List,prapor?Připadám si jako hlupák, ale prostě to tam nevidím. No pak si tedy nedokáži představit, jak v tom mohou něco nalézt lidi "negrafici" a tím pádem, jak se s logem mohou sžít jako s novým symbolem svého města. Zajímalo by mne použití v dalších aplikacích, tam by se asi jasně prokázala životnost značky.

3. 2. 2009 09:13 Darina

Karle, souhlasím s vyjádřením Fontu, ale blíže k New Yorku, nejde ani tak o to, jestli je v logu mrakodrap anebo socha svobody, v logu NY se jedná o čistou typografii, doplňenou o srdce (znamenající NY jako srdce světa, místo, kde tepe život, umění i kultura, místo pro všechny národnosti apod.). Samozřejmě tento symbol není originální, ale v tomto případě jde spíše o to, jak bylo logo newyorčany přijato - Milují ho, sžili se s ním, kdokoli na světě ví, ke kterému městu se toto logo váže a navíc si ho koupíte na jakémkoli suvenýru. Logo má čistou typografii a kompozici - a to vše je pro mě ukázka skvělého, fungujícího designu, určeného pro lidi města NY.

3. 2. 2009 08:49 Karel

Darino, v NY jsem vskutku nebyl, miluji však jiná města. Ale nechám se rád poučit: o čem, mimo emocí, které jsou individuální, to logo vypovídá. Při své odpovědi nezapomeňte, prosím, že logo jsem charakterizoval jako "parádní".

2. 2. 2009 22:45 janzabransky.cz

Najbrt se prostě inspiroval asi u Jarmusche ;-) http://img220.imageshack.us/img220/5892/2mhhtapvs4.jpg

2. 2. 2009 22:43 janzabransky.cz

2 Kachlik ... to slyším poprvé, nevěděl jsem, že to není originál. No stávají se všelijaké věci.

2. 2. 2009 21:21 Kachlik

> Může to být vizuální zkratka a myslím si že tato zkratka potažmo alegorie se panu Najbrtovi a jeho studiu povedla.

HAHAHA!

Tu zkratku fakticky vymyslel Petr Babák, ale s Brnooo! neuspěl. Zato Najbrt za plagiát OSTRAVA!!! dostal zaplaceno.
http://www.laboratory.cz/projects/806-loga
Na to nezapomínejte.

2. 2. 2009 18:58 Michal

Presne tak, souhlasim s panem Zabranskym i Fontem. Logo musi byt funkcni a esteticke, ale take musi obsahovat i "neco navic", at to jsou emoce nebo vtip ci vnitri logika, ktera funguje i navenek, pri prvnim pohledu. To "neco navic", kvuli cemu si to divak zapamatuje... Logo Sokolova nic takoveho nema a podle me postrada jak funkcnost tak i estetiku

2. 2. 2009 17:07 font

Loga Ostrava!!! nebo I love NY přinášejí nejen originální (zapamatovatelné) a graficky čisté zpracování názvu (to by v řadě případů úplně postačovalo!!!), ale navíc do toho vkládají i emoce (byť třeba zrovna srdce jako symbol lásky bylo pak často u log měst či zemí kopírováno).
Popisné symboly (stylizace Eiffelovy věže nebo Hradčan) mají sice výhodu konkrétního typického motivu připomínajícího dané město (nezkopírovatelného jiným celkem), ale fungují jen když obsahují navíc i ten prvek originality, grafické čistoty a třeba i emocí (roztančená Eiffelovka atd.).
Jinak totiž jde (bohužel většinou) jen o bezduchý piktogram vytažený z orientačního systému nebo plánku města, jednu budovu z mnoha a někdy až nudné klišé.

2. 2. 2009 16:47 Darina

Tak to jste Karle v New Yorku asi nebyl:)

2. 2. 2009 16:41 Karel

Parádní logo I srdceNY o městě nevypovídá vůbec nic, ale jako svého času celkem originální značka zafungovalo a -jak se zdá - ještě funguje. Ale o městě samém, opakuji, nevypovídá vůbec nic.

2. 2. 2009 16:35 Darina

Pěkně řečeno, souhlasím s Honzou.

Logo Sokolova se tak max. vizuálně odkazuje ke spolku Sokol..., znak v kruhu je jako design z Lidové školy umění a báchorka o rolničce, listu nebo praporu je jak ze špatného vtipu.

2. 2. 2009 16:33 Marek

Graficky čisté, ale nevidim v tom nápad, město sokolov sice neznam, ale stylizace s v kruhu mi rolničku, list nebo prapor rozhodně nepřipomíná. Vidim v tom spíše ocásek twistera (gumová návnada na ryby) a prut. Jako rybářské logo by to bylo super. Ještě navrhuju udělat hlasování pro tyhle záležitosti, každé logo by se mohlo hodnotit tak, jak to dělá redakce fontu. 1-5.

2. 2. 2009 15:52 janzabransky.cz

Ostrava!!!

Někomu se nemusí líbit, to je subjektivní ale objektivně: tohle logo je jiné než ostatní, vyvolává diskuzi a tedy vybízí k akci, nezapadá do průměru, je inovativní vzhledem k drtivé většině ostatních log měst, vypovídá o svérázném naturelu nositele tj. města, je zapamatovatelné, jednoduché, že ho napíšeš klávesnicí nebo sms zprávou, funkční v jakékoliv aplikaci, atd ...

Nahraď si slovo "logo" v souvětí za "město" a vyjde ti z toho, že logo plní svůj účel a o městě hutně vypovídá. Logo nemusí být jen popisné, to není pravidlo. Může to být vizuální zkratka a myslím si že tato zkratka potažmo alegorie se panu Najbrtovi a jeho studiu povedla.

Všimni si, že se o Ostravě od té doby co to logo vzniklo mluví o kapku víc. Je to o reakci, kterou má vizuální styl vyvolávat a proto si myslím, že logo Ostrava plní svoji funkci.

Může se namítnout, že Sokolov onu zkratku obsahuje také, není však patrná na první pohled a právě ten se počítá (hlavně v silném přetlaku vizuálních vjemů dnešní doby), leda, že by logo obsahovalo nějakou legendu k jeho významu potažmo nějaký vhodně zvolený claim, který by byl součástí loga a doplňoval symbol či barevnost.

2. 2. 2009 15:31 adam

2 janzabransky.cz:
O cem vypovida Ostrava!!!, co tam najdu podle loga?
Jake pamatky, hodnoty, atmosferu ci krajinu tam podle loga najdu?
Prosim o pouceni...

2. 2. 2009 14:55 janzabransky.cz

Myslím si, že uvedená charakteristika se v logu velmi těžko hledá i když si člověk čte, co to má znamenat. Bez nápovědy logo o městu kromě názvu nevypovídá skoro vůbec ničím a když tak na abstraktní úrovni.

Loga měst, krajů a státu by podle mě měla vypovídat o tom co tam návštěvník najde. Měla by symbolizovat památky, hodnoty, atmosféru, krajinu nebo atrakce, atd ... Logo Sokolov je podle těchto měřítek průměrné. Nic co bych si zapamatoval, nic co by mě příště navedlo k návštěvě.

Uvádím odkaz na 50 log států USA. Je to sice jiná liga ale ilustruje to moji kritiku ukázkami, že to jde udělat: http://buildinternet.com/2008/12/branding-the-united-states-the-50-state-tourism-logos/

PS: logo Ostrava!!! není vůbec špatný nápad ...

2. 2. 2009 14:14 Pavel

Mam výhrady ke zvolenému písmu a barevnosti, ale znak v kruhu je povedený.

2. 2. 2009 14:10 michal přeček

exkurze do hluboké minulosti. Tam si někdy zajedu :-/

2. 2. 2009 13:05 P€ETR

Oni na tom pracovali dva jo? :-D

2. 2. 2009 12:22 Petr

Ještě bych dodal, že S v kruhu mi přijde spíš jako rybářský prut s houpající se návnadou...

2. 2. 2009 12:19 Petr

omg... v Sokolově jsem bydlel 13 let a pamatuju si, že před asi 4 lety se změnilo logo města na velmi pěkné S / úsměv... na netu už sice není k nalezení, ale já mám k němu celý manuál... tohle je teda děs... rádoby moderní barvy (údajně pro rok 09 budou v kurzu tahle šílená modrá)... no... teda tohle mi přijde jako dílo někoho z místní školy, kterým prý zadalo město výběrové řízení... když vidim tohle "logo", tak mi to připadá jako práce někoho "heh, sem ze Soku a trochu dělám do dyzajnu, tak sem jim šoupnul jedno lougo, jou jou, je mi 12, brácho"... :-D :-D

2. 2. 2009 12:14 Pavel Skalický

No napsat Sokolov Times New Roman by snad zvládlo i dítě z místní školy :-) Myšlenka ,,s,, v kruhu je zajímavá, ale to písmo by opravdu potřebovalo vylepšit. A barevně to působí jako ekologická organizace.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.