Nové logo Jihomoravského kraje
Nové logo od agentury Dorland má vycházet z tradičních barev a tvarů moravské keramiky, krojů i architektury. Uživatelé sociálních sítí ale zatím minimalistický design loga za 1,9 milionu korun příliš neocenili, zvýrazněné písmeno „M“, navíc podle některých vyvolává asociace s krví stékající po zdi. „Na základě výběrového řízení byl vybrán návrh založený na jednoduchosti, minimalismu a nadčasovosti, který má své základy v moravské tradiční tvorbě,“ píše se v tiskové zprávě Jihomoravského kraje.
K výtvoru společnosti Dorland zveřejnil Jihomoravský kraj také krátké vysvětlení jeho významu. V něm je centrálním prvkem právě barevně výrazné písmeno „M“, ke kterému uvádí zpráva hned několik slov na něj začínajících – Macocha, modrotisk či Mikulov. Mezi slovy ale figurují také slova mamut a magický. Struktura písmena má prý odkazovat ke spojení tří dimenzí. „Propojení minulosti, současnosti a budoucnosti – 3 dříky písmene spojené do jediného,“ vysvětluje materiál.
Vysvětlení loga podle jihomoravského Kraje:
• Základem logotypu je čistá TYPOGRAFIE, která prolíná historii se současností i budoucností – dá se říct, že logotyp je NADČASOVÝ
• m – typografie, slovo, písmeno, sdělení obraz (písmo je nejsilnější prvek)
• typografie – logotyp a celá Jižní Morava si zaslouží zajímavý font, font slavného designéra, který pracuje nejen pro studio Najbrt
• m – propojení minulosti, současnosti a budoucnosti – 3 dříky písmene spojené do jediného
• m – společná cesta, která expanduje – otevřenost novým příležitostem
• zahrnuje v sobě: unikátnost, modernost, tradice, myšlenku, jedinečnost, nekonečnost (v možnostech), jemnost, hravost, variabilita, soudržnost
• protaženost linek písmene m směrem naznačuje 2 věci: 1. jih = Jihomoravský kraj, Jižní Morava, 2. návrat ke kořenům
• m – slova začínající na písmeno m – modrotisk, myšlenka, muzea, možnosti, malebnost, milovat, magický, mezinárodní, mamut, mapa, Morava – řeka, mohyla, Mikulov, Macocha, Moravský kras, modré sklepy…
Minimalismus se designu nového loga upřít nedá, ostatní znaky už ale mnozí uživatelé sociálních sítích v jednoduchém nápisu nevidí. Lehce protažené růžové „M“ podle nich přitahuje v jinak zcela modrém nápisu přirozeně nejvíce pozornosti. Podle některých vypadá jako krev stékající po zdi. „Já v tom vidím vidle, takže Praha schvaluje,“ píše další uživatel Twitteru.
Logo kritizuje i předseda Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec, kterého server Lidovky.cz oslovil. „Typograficky je logo v pořádku, ale to není jediné měřítko. Musí to být symbol Jihomoravského kraje, a to rozhodně není,“ myslí si. Skryté významy loga běžný občan dle Brabce nerozšifruje, pokud si nepřečte „vysvětlivky“. „Není to symbol, ale hrátka s písmem. Když se řekne Jižní Morava, napadne vás sluníčko, víno. A nic z toho tam nemáme. Není to dobře odvedená práce,“ míní.
O předchozím redesignu loga Jihomoravského kraje z roku 2010 jsme psali zde.
Je nové logo podle vás změnou k lepšímu?
Komentáře k článku
16. 1. 2019 13:23 Radim Zahraj rzahraj(zavinac)typoadesign.cz
11. 1. 2019 00:55 * Karel *
Hlavní problém vidím v barvě. Pro mě naprosto nekoresponduje s tím, co si myslím o Jižní Moravě.
Dále písmo – nevím, co to je, ale takhle v tom logotypu, kde nic jiného není, se mi nelíbí. Přijde mi zde nepatřičné. To už by byla opravdu asi lepší Helvetica.
Ale na druhou stranu třeba to perfektně funguje jako celek v aplikacích. Pouze jako logo to nefunguje.
6. 1. 2019 01:10 Robert Štencl robert(zavinac)bastart.cz
Chtěl jsem si to nějak vnitřně obhájit, pokusit se o empatii s tvůrci, ale:
tohle je obskurní až zrůdné, moc mě mrzí, co jsem napsal, vždy se snažím být pozitivní :)
1. 1. 2019 23:05 jiří hudec jirka(zavinac)n3d.cz
21. 12. 2018 11:18 Karel Skoroamatér
19. 12. 2018 13:10 rasto
18. 12. 2018 17:07 věra marešová vera.maresova.design(zavinac)gmail.com
(avu logo - koncept je cesta kupředu) ...
18. 12. 2018 16:26 Ben
Nicméně pokud by odměna měla být úměrná kvalitě loga, tak autor předchozí verze měl dostat 1,9 miliardy.