Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Nové logo hokejového klubu Rytíři Kladno

Ondřej Panoch nám do redakce poslal na ukázku nejen nové logo kladenských hokejistů (nahoře vlevo), které před pár dny představil veřejnosti Jarda Jágr, ale rovnou se pokusil o nápravu některých nedotažeností nové značky a zkusil pár redesignů. Podívejte se, jak se mu to podařilo…

Dobrý den,

všiml jsem si, že na Vašem serveru Font často probíráte logotypy a jejich design. Nedávno jsem zaregistroval, že hokejový klub Kladno přišel s novým logem, které mi nepřišlo špatné, pokud by však byl použit nějaký zajímavý font, nebo byl nápis Rytíři Kladno nějak zajímavě zpracován. Zkusil jsem tedy několik úprav, jak logo „vylepšit”, aby se více přiblížilo ideálu NHL, kde již dávno pochopili, že hokej je především jedna velká show. Podle mého názoru by sportovní logo mělo vyjadřovat pozitivní emoce, hrdost a spříznění s klubem. V Česku však často narážím na loga, kde zvolené písmo výrazně nekoresponduje s tematikou a designem znaku, případně celé logo úplně pohřbí. Konkrétně typografie ve sportu mi přijde velmi zajímavé téma a bylo by fajn tomu věnovat nějaký článek. Pokud byste měli zájem, můžete k tomu využít mé návrhy (netvrdím, že to je bůhvíjaký zázrak, ale řekl bych, že je to o chlup lepší, než co v Kladně představili.

S pozdravem Ondřej Panoch (www.quickdesign.cz)

 

Některé z řady návrhů možného redesignu

 

Jak se vám Ondřejovy úpravy líbí? Ondřejovi za jeho příspěvek děkujeme.

PS: Za novým názvem a vizuální identitou klubu Rytíři Kladno stojí komunikační agentura Proximity Prague
a nápad jejího pracovníka Davida Sroky.

Více o vzniku značky zde.


Komentáře k článku

26. 9. 2011 19:55 Karel O

Výborný, mě osobně se tento redesign opravdu moc líbí a myslim že to co v článku píše o typografii ve sportu je pravda. A také mydlím že se mu to povedlo, opravdu se přiblížil NHL logum. Myslím že Slávia má také vcelku povedené logo jen nechápu ten promáčklý ovál.

21. 9. 2011 23:04 kladno

To logo klubu je bez toho nápisu Rytíři Kladno, takže to máš špatně, požívá se jen hlava nebo s nápisem Kladno pod hlavou.

21. 9. 2011 18:36 toldi

ze začátku jsem byl logem tady autora unesen, ale postupně začínám čím dál víc dávat přednost originálu. pro jednoduchost a eleganci... A v praxi podle mě hlava rytíře s nápisem Kladno funguje víc než dobře: http://hokej.idnes.cz/foto.aspx?r=hokej&c=A110920_151147_hokej_lge&foto=LGE3df5be_192146_3133804.jpg

Naproti tomu Ondřej slova Rytíři Kladno spojuje do jednoho celku, a to si myslím, by ve výsledku nepůsobilo dobře- bylo by to nepřehledné a možná trochu přeplácané.

Jen byste se mohl někdo nabídnout udělat jim webovky, to potřebují jako sůl :)

20. 9. 2011 12:48 karel

ikdyž možná ten žlutej štít.....jo...to bude třeba...erb...nhl..ach__jen by to chtlěo trošku dotáhnout....no..nepřeplácat.....vyřešit..písmenka...

20. 9. 2011 12:46 karel

jen tu hlavu a nápis..nic víc

15. 9. 2011 13:27 Radek Blaška

V prvé řadě pochvala Ondrovi, že si dal tu práci a tak i rozpoutal tuhle diskusi. Věřím, že když se jako logo designér, už jen zamyslíte nad logy kolem nás stylem co se vám konkrétně na daném logu líbí a co naopak ne a jak by jste to řešily vy a proč, tak tohle málo vás jako logo designéra posouvá dál.

Ondro co se týče tvých konkrétních návrhů, tak preferuji jen ten první a klidně bych tam ještě zrušil i tu okrajovou linku a textovou část zmenšil a dal tak vyniknout více symbolu, méně je někdy více a jsem zastánce přehledného jednoduchého stylu.

Co se týče tvojí typografie vs. original typo, pokud by zadání znělo prioritně vyzdvihnout historii a tradici teamu, pak směr kterým ses vydal je zcela logický. Jelikož se domnívám, že úkolem je poukázat spíše na novou moderní éru Kladenského hokeje než historický aspekt, pak užité typo zcela plní tento fakt.

Pro mě by mělo v logu dominovat ne 3 ne 2 ale jedna věc u logotypu se symbolem prostě symbol, type by se neměl přít o pozornost diváka se symbolem, proto preferuji originál. Věřím že asi mají i verzi kde je "Rytíři Kladno" pod sebou namísto na jednom řádku.

Já bych také některé věci a detaily udělal tké jinak, ne líp ne hůř prostě jinak, ale o tom design je;)

Každopádně věřím, že je logo dobře zapamatovatelné a po jedné sezóně, každý bude vědět již při pohledu na symbol o co jde. Taky přeji designérovi dresů, hodně zdaru a doufám, že se podaří nezhyzdit je logy sponzorů ( žluté obdelníky a podobně ).

15. 9. 2011 12:36 Ondřej Panoch

Tak jsem našel v jeho portfoliu i logo Pirátů:

http://cargocollective.com/davidson#300730/The-West-Sydney-Pirates

To by našinec, kterému přijdou depresivní i šedivé domy a barví je radši na růžovo, asi nerozdejchal :-)) Pro mě je to naprostá pecka, za takové logo bych se fakt nestyděl.

15. 9. 2011 12:25 Ondřej Panoch

Michal Čalaba: Konečně zajímavý příspěvek do debaty :) Ten kluk je borec a jeho styl přesně vyjadřuje i mou představu o sportovním logu pro hokejový klub. Nemá tam ale jen vyloženě "plastická komixová loga" (nerad to tak nazývám), ale i jednodušší symboly. Je ale zajímavé, že tento styl si nedovedu moc představit pro fotbalové kluby - zde se mi líbí naopak něco více tradičnějšího a možná i decentnějšího. Pošli mi prosím tu cenu na email info(zavinac)quickdesign.cz rozhodně by mě zajímala ;-) Jinak mám ten názor, že tihle borci to mají v paži taky díky tomu, že vyrůstali na západě a setkávají se už od malička s naprosto jinou typografií a stylem grafiky než my tady. Trochu jim to závidím :-) Tady aby to člověk doháněl pečlivým zkoumáním. Jinak podobní grafici se dají najít i na www.behance.net (když si dáte vyhledat např. hockey, baseball, basketball ...)

Klikyhák x David Dotulán: Díky, že se tu nebudete hádat o kravinách.

15. 9. 2011 10:02 davidkotulan

to klikyhák
Jděte dělat do médií, hlavně na TV Nova, trhat z kontextů umíte dobře aniž by jste vůbec popřemýšlel nad tím jak to bylo celé napsáno. Že vás to baví? nemáte práci?

15. 9. 2011 09:36 klikyhák

David Kotulán >

Si tak trochu protiřečíš ne? Toto jsi napsal včera na DP k Side2

"Dle mého názoru by měl každý grafik, designer i DTPák (kromě pre-pressu) jet sám za sebe a svůj styl. O tom to prostě je".
(...)

15. 9. 2011 09:14 davidkotulan

Fraser Davidson je frajer, o tom ani potom. Jen si osobně myslím že u něj to už moc není o jedinečnosti. On má svůj jeden styl. Takže když dáte všechny loga dohromady, vypadají jako jeden velký komiks o různých postavách. Jako vyber si svou postavu. Takže už teď předem odhaduji jak bude vypadat kůň Pardubické. Přitom u pardubické By se dal použít jen elegantní a čistý prvek koně

15. 9. 2011 00:55 Michal Čabala

Jako určitě to logo není špatný. Ale mohlo to určitě dopadnout líp. Pokud se někdo snažil přiblížit stylu NHL, tak jediný co omlouvá zadavatele je nevědomost o tomhle Britovi: http://cargocollective.com/davidson
Jeho práce se mi nadmíru líbí a myslím si že by to od něj stálo míň než od agentury která toto logo zpracovala. Uvažuju totiž o spolupráci s ním v tvorbě nového symbolu koně pro HC Pardubice, jejíchž jsem fanouškem. Už jsem se ho na cenu ptal. Kdo je na cenu jeho práce zvědavý, zašlu rád mailem.

14. 9. 2011 01:12 Ondřej Panoch

Hugo, domnívám se, že poddimenzování loga Kladenských rytířů se bude stávat asi častěji. Kdejaký blb, jak píšeš, zřejmě nebude vědět jakou variantu a kdy má použít. Logu Pirátů se to evidentně stát nemůže, takže nemám důvod ani chuť ho upravovat. Své návrhy jsem zpracoval proto, že jsem měl určitou myšlenku a stály mě jen zlomek času, než by dotažený logotyp či typografie vyžadovaly (např. logotyp Pirátů vznikal přes 1 rok). Ještě bych připojil svůj názor ohledně znečitelnění loga. Jak ti přijde čitelné např. logo Manchesteru United, plné drobných symbolů a ještě drobnějšího písma? Nejde v případě notoricky známé značky spíš o to, jak vnímáme logo jako celek (příjemné barvy a tvary)? Design je věc velmi subjektivní a ikdyž jsi mě nepotěšil, tak ti děkuji za tvůj názor.

13. 9. 2011 22:47 Hugo

Ondřeji Panochu, to, že nějakej blb dal do tebou linkovaneho přehledu log variatu kladenského loga s textem, způsobilo, že vypadá poddimenzovaně (viz loga Sparty nebo Karlových Varů – také bez textu). Při vší úctě k tvé snaze posunout kladenské logo dál – nepovedlo se ti to. Naopak – přídáním štítu a dalších serepetiček jsi logo znečitelnil, volba a kompozice fontu není krok kupředu, ale jen stranou.
Z přehledu log extraligy vychází nejlépe Sparta a Kladno, svým způsobem i Litvínov (ale to díky barevné kombinaci), a nebýt děsné modré svatozáře nad Indošem, tak i Plzeň, ostatní svou kvalitou spadají spíš do divize.

Ač není logo Kladna žádným převratným počinem, tvůj zápal, chuť a energii by si spíše zasloužilo „logo“ chomutovkého klubu. Určitě to ocení nejen čtenáři tohoto blogu.

13. 9. 2011 20:01 Ondřej Panoch

Pro zajímavost - loga světových sportovních klubů hezky pohromadě (hokej, fotbal, basketbal...) http://www.sportslogos.net

13. 9. 2011 19:57 Ondřej Panoch

Porovnejte Piráty s tím, co nabízí naše extraliga http://www.hokej.cz/index.php?lng=CZ&webid=390&view= Já si nemůžu pomoct, ale ti Piráti vypadají nejlépe - moderní dynamický styl, oproti nesourodým výtvorům v barvách, které často vůbec nepůsobí harmonicky, natož zajímavě. Pro mě jsou Piráti jedním z prvních pokusů správným směrem, obzvláště když se podívám na celkový branding (čepice, polepy na stadionu i klubových autech atd.) Dole pod všemi logy se krčí chudáci Rytíři Kladno v podivných proporcích. Kdyby slova v názvu klubu byla alespoň umístěna pod sebou :( O promyšlenosti typografie (velikost i umístění) se dá pochybovat.

13. 9. 2011 16:18 lh

pirati chomutov je silenost o nekolik stupnu horsi nez ten rytir.

13. 9. 2011 15:22 cadis aType

Nechapu, proc nekdo vezme neci hotove logo a zacne ho prznit, at uz jakymkoliv smerem.

Jakoze pridelat k tomu stit a hokejky? a co jeste pro jistotu kopi a kone?

13. 9. 2011 13:24 davidkotulan

David Kotulán na to:
Když se to klubu líbí a je s tím plně spokojen (a určitě na tom nemá malý podíl) proč to řešit? Ikdyby byl redesign sebelepší, stejně na něj nepřistoupí :-)

13. 9. 2011 09:31 Marek

Pirati? Podle me jak nakej poupravenej clipart, vubec se mi to nelibi.
Spise to vypada jak naky logo motorkarskyho gangu s lebkou, ktera ma rozevlatej basketbalovej mic na hlave. A namisto puku v pozadi elektron z tunning srazu.

12. 9. 2011 15:09 Ondřej Panoch

Podle mého jsou piráti Chomutov jednou z prvních vlaštovek a pro mě příjemné překvapení. Jenom ten font mi tam zase nesedí stoprocentně viz. http://www.piratichomutov.cz/ - ikdyž určitě je zajímavější, než představilo Kladno a asi bych si na něj zvykl. Proč se chtějí jmenovat Piráti a jestli je to vhodný název, to bych asi neřešil. Na malé hokejisty a děti to bude fungovat určitě a brblající dospěláci si brzy zvyknou taky :)

12. 9. 2011 13:51 eye

Mrkněte se na stejně "hrozivé" logo Chomutovských pirátů, docela by mne zajímal Váš názor. http://goo.gl/r4LrW

10. 9. 2011 14:03 Nezavisly pozorovatel

A ja se ptam co na to David Kotulan?

:))

10. 9. 2011 10:00 Karel

Ondřej: jenže já jsem sem nepřišel ti hanit práci nebo nějak ničit tvé sny, nadání a podobně. Jen jsem přišel objektivně zhodnotit tvoji práci a tím i pomoci tobě udělat si lepší obraz o tvorbě a nadhled, tak se mi to snad povedlo. Nadaných grafiků je nových opravdu málo, spíš je to o dřině. Ale i ti již zavedení někteří stojí za starou belu.

9. 9. 2011 16:45 Ondřej Panoch

Karle, to je těžké.. já mám někdy pocit, že v Česku je víc gramotných grafiků, než těch nadaných ;)

9. 9. 2011 16:27 Ondřej Panoch

S těmi dresy to uznávám, ale myslím, že jen na nich ta problematika nestojí. Je to jen součást brandingu a stejně nakonec budou vypadat spíš jak obleček pro reklamního panáka. Určitě souhlasím, že obličej rytíře by na dresu úplně stačil. U dresů jsem si hrál spíše s celkovým designem. Věřím ale, že existují formáty, kde by mohlo logo v podobném stylu jako jsem navrhl obstát - čepice, webovky, různé propagační materiály. Šlo mi hlavně o emotivní vnímání loga, nerad dělám něco jen podle pravidel, které stanovil někdo jiný - prostě výsledek na mě musí nějak působit. Přece jen logo sportovního klubu by mělo vyjadřovat něco jiného, než co vyjadřují jednoduché symboly typu "tři pruhy Adidas" nebo "fajfka Nike". Osobně bych tento obor nazval něco jako "sportovní heraldika". Loga by neměla být příliš obyčejná, ale zase ani příliš decentní (jako nějaké státní symboly). Nebojím se říct, že v Americe jsou v tomto "sto let" před námi - mě se líbí jakou z celého kolotoče NHL umí udělat vizuální show pro lidi. Na dříve uvedenou adresu jsem nahrál novější verzi loga s ostřejšími obrysy fontu, aby typo více korespondovalo s "ostny" na rytířově helmě. Mimochodem, samotná hlava rytíře se mi začíná líbit čím dál víc a myslím, že je to na české poměry dobře odvedená práce ;)

9. 9. 2011 16:19 Karel

Kanibal: Jenže co se týče emocí, je to velmi rozporuplné od člověka k člověku, jelikož někoho to vůbec neovlivňuje. Agenturová typografie funguje k logu skvěle, to že to nevidíš/te je pouze grafická negramotnost ;-)

9. 9. 2011 15:54 Kanibal

Karel: a jestli se laik odlišuje od grafika tím, že víc než typografie jej zajímá, jak logo hokejového klubu funguje co se týče emocí, pak asi budu opravdu laik.

9. 9. 2011 15:52 Kanibal

Karle, už jsem pochopil, že se Ti původní podoba velice líbí. Ondřej udělal chybu, že prezentoval nepromyšlené dresy - tam je chyba v tom, že ani v NHL se logotyp neprezentuje na dresu včetně typa ale omezuje se na grafický motiv (tučňák, žralok, pretorián...). Takže jako argument proti Ondřejovu logu to příliš nevnímám. Typograficky není redesign dotažený, to si uvědomuji taky, ale pro samá typografická pravidla zapomínáte, že logo by mělo vypadat také dobře a atraktivně (notabene v případě loga hokejového klubu) a to původní agenturní nesplňuje.

9. 9. 2011 15:31 Karel

@Ondřej Sám když se teď podíváš na svoji vizualizaci dresů musíš uznat, že jsi udělal hloupost, jelikož to je právě síla onoho stávajícího vizuálu a to v tom, že ta hlava funguje samostatně a může být na dresu v libovolné velikosti, kdežto u tebe je vidět amatérská neznalost, protože na tom dresu tvoje logo i v největší možné velikosti zanikne, a to z důvodů špatného typa a proporcí. To je to, oč tu celou dobu jde s novým brandingem, aby se použila hlava rytíře v co největší možné formě tak, aby každý kdo přijde na Kladenské Rytíře věděl, kdo na ledové ploše jezdí, oni ví, že přišli na rytíře a tak už to není třeba mít na dresu, tohle je stejné jako drtivá většina ostatních brandingů, kde se dělá funkční symbol (Nike, Adidas) právě proto, aby nemuseli dělat tu hloupost s písmem, takže výchozí branding je velice dobře vymyšlený a vytvořený, právě pro tvorbu brandu a celkově vizuální komunikaci, což se o tvém říci nedá.

9. 9. 2011 14:15 jira950

Nepřipomíná vám to Orion (čokoládu)?

9. 9. 2011 11:20 Marek

to Karel: Mas rozhodne pravdu, co se tyka vybraneho fontu v originalni verzi loga, toho jsem si napoprve vubec nevsiml, mozna proto, ze je to tak divne poskladane.
Font se k tomu symbolu tedy hodi, ale chtelo by to asi jeste postelovat s velikosti a pozici vuci symbolu.

9. 9. 2011 10:00 meddan

Originál není špatný, hezčí mi připadá Rytíři Kladno pod sebou, co se týká redesignu, tak možná pro tu cílovku je to fajn a děckám na šiltovce by se to líbilo víc, jen bych si dal pozor na proporce a na kontury, a také na font čísel na dresech co má Ondřej na webu, standardně, po šesti letech praxe, výška 280mm a 20mm mezera, sublimačně by to sice šlo, ale pokud by se jednalo o výšivky mohl by být problém...akorád ty dresy se Rytířům moc nepovedly, ono mít klubové logo na břiše není žádná výhra .)

9. 9. 2011 02:13 Ondřej Panoch

Děkuji za Vaše názory. Když jsem poprvé viděl původní logo Kladna, tak na mě zvolená typografie právě moc nezafungovala. Emoce veškeré žádné, což beru u loga sportovního klubu jako chybu. Osobně vnímám logo jako celek a důležitý je i první dojem, který byl u mě sražen ke dnu právě tím obyčejným fontem. Proto jsem zkusil nastínit jiný směr v několika základních variantách, takže uznávám, že to není stopro dotažené. Zde můžete shlédnout také umístění loga na dres a další varianty loga http://www.quickdesign.cz/kladno.php

9. 9. 2011 00:46 * Karel *

Tak pro mne je tedy rozhodně lepší původní varianta. Ondřejova typografie mi přijde laická a celkově vzniklé logo příliš složité. Kopírovat chyby a ošklivosti (trend designu značek z NHL) jenom proto, že je tato vizualita ve všeobecné známosti, mi přijde slepé... Navíc to přímo popírá jeden z významů vizuálního stylu — odlišit a zapamatovat.

8. 9. 2011 16:28 JaK

Podle mne jsou navrzene zmeny z pohledu funkcnosti a cílové skupiny k lepsimu. Zbyva tedy odladit detaily typu spatny kerning a hurá s tím na led!

8. 9. 2011 15:52 Karel

@Kanibal Zde je vidět rozdíl, mezi okem laika a profesionála, nevím do jaké míry jsi grafikem a nechci to zpochybňovat, ale pokud se jako nezúčastněný grafik podívám na typografii originálu rytířů, tak v ní vidím návaznost na geometrii symbolu a to právě v úhlech, které jsou klíčové a určitě si nemyslím, že je to jen nějaké ready-made písmo. Stylizace nová zde mi tak nezapadá do celkového konceptu výchozí vizuální identity, to je fakt, který musí každý zkušený logo designer se mnou odsouhlasit, už jen to, že písmo k tomu nesedí a je jen tak ledabile obtažené konturami aby to nějak vypadalo.

Co se týče samotného stylu ilustrací, tak žádná z nich nezapadá do stylu ani geometrie stávajícího loga a vypadají vedle něj komicky.

Typografie: K LADNO, není smysl to rozebírat, je to zkrátka pokus jak se zviditelnit, to je evidentní, ale pokud tohle uvidí rozumný grafik nebo logo designér, bude se mnou souhlasit v tom, že je to amatérská práce naroubovaná na dobře promyšlený branding, kde typo sedí k celku a není tam jen tak plácnuté, jak říkáte.

8. 9. 2011 14:49 eix

To Alenka: nejsem až zas takový fachman, ale zvětšené první a poslední písmeno v logu je ve světě docela běžné, měla by při tom ale být dodržena jistá pravidla, písmena by měla být stejná nebo aspoň stejně široká, popř. podobná.
BernarD vypadá dobře, RytířI blbě.

8. 9. 2011 14:44 Kanibal

Mně se úpravy líbí - vůbec bych Ondřejovi nevyčítal snahu přiblížit se stylizaci obvyklé v severoamerických ligových soutěžích - o to samé se pokusila agentura už při tvorbě rytíře, jen to nedotáhla do konce. Ondřejova verze funguje i v typografii - je správně kýčovitá a úderná, u mě dobré. Oproti původnímu logu hlavně nepůsobí jako klipart s nápisem v náhodně vybraném fontu...

8. 9. 2011 13:55 Karel

Naopak pro mne ty variace nefungují. Nejsou zlé, ale spíše špatně provedené a je to právě ten trend jakého se zřejmě snažili při tvorbě rytířů zbavit a to je trend NHL log. Myslím si, že vizuální identita byla právě proto postavena na ilustrované hlavě a typografii, než na škaredých ilustracích s různě warpovanými písmy apod. Tak jak je dnes, funguje skvěle, protože snahou bylo vytvořit symbol, který když bude někde na triku, tak každý bude vědět, že jde o Rytíře a nebude k tomu potřebovat komické komixové písmo nebo vědět, že EST. 1924, což je podle mne, hlavní problém toho co tu je, je to český klub, má českou tradici, tak proč si hrát na ameriku, když už tak ZAL. 1924 podobně jako má například Orion, není se zač stydět. Tahle verze mi přijde znatelně horší a beru ji jako spíše zhoršení loga než li zlepšení.

8. 9. 2011 12:13 lh

Ondrejovo logo nema dotazenou typografii.Neni lehky ukol udelat tvarove deformovany napis tak aby to sedelo a tady se to ukazalo. Na puvodnim logu mi vadi pritomnost nedopracovanych deailu jako jsou zlute "trny vystupujici z celenky" a kriz jako nabzensky symbol. Dale pak rovnomerny bily obrys ve stylu stroke 5pt white

8. 9. 2011 12:02 Vitezslav Valka

Souhlasim s Markem, ale posledni logo s erbem mi prijde nejlepsi, protoze pusobi kompaktne a vyrazneji nez 'roztristena' dvojka.

8. 9. 2011 11:51 Marek

Nove logo kladna se mi celkem libi. Stylizace hlavy rytire je jasne ovlivnena stylem hokejovych symbolu z NHL. Konecne si to tady lidi uvedomili, ze hokejovy kluby potrebujou mit nakou tvar, mit ve znaku neco, co budou fanousci nosit s hrdosti.
Cely koncept Proximity je myslim povedeny. Jediny problem vydim v typografii, to je pruser. Napriklad pouziti fontu na webu Kladna je otresny. Myslim, ze Ondrej Panoch nastavil směr, kterym by se typograficka cast logotypu mela ubirat, ale neni to uplne ono. Nejlepsi miprijde asi ta prostredni varianta bez stitu, ten je zbytecny a cele to komplikuje. A natoceni liter R a I ve slove Rytitri je spatne, melo by to drzet vsechno jednu linii.

8. 9. 2011 11:01 Alenka

Jaký je váš názor na používání verzálek v poslední liteře logotypů? Je to košér? Stejně tak např. http://i3.cn.cz/1294739319_11.1.11logopivovarBernard.jpg

8. 9. 2011 10:54 Mike

Myslim ze redesign sa podaril...len kompozicia mi trochu nesedi, velkost prvkov nie je proporcne velmi dobre vyriesena. Urcite by som zvatsil typo s nazvom mozno az o 30%, takto je stit, ktory je viac menej len doplnok v prevahe a to nie je prave najstastnejsie. Inak fajn...paci sa mi to:)




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.