Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Nová značka Sokola

Nový logotyp Sokola schválilo na svém zářijovém zasedání Předsednictvo České obce sokolské. Logotyp navrhli studenti Fakulty umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně pod vedením prof. ak. mal. Karla Míška Ph. D.  Přečtěte si kritické hodnocení redakce...

Předchozí logo

 

Vítězný logotyp považuje za velmi zdařilý například Doc. PhDr. Jitka Vysekalová, Ph. D., prezidentka České marketingové společnosti:  „Navržené logo navazuje na původní logo i tradici a cíle Sokola a svou živostí má velký potenciál oslovit široké spektrum populace od tradičních sokolů až po současnou mladou generaci. Celkové řešení má v sobě dynamiku odpovídající cílům organizace…“

Toto nové logo by mělo doplnit stávající znak Sokola, ten zůstává i nadále v platnosti.

Zdroj a více: časopis Sokol, vydavatel ČOS

 

Historický vývoj značky Sokola od konce 19. století (ukázka z grafického manuálu). Jde o hodnotu, kterou by byla chyba zahodit.

 

   


Hodnocení redakce:
Nový symbol hodnotit raději nebudeme (moc se nám nelíbí nečisté umístění písmene S a logo nám připadá celkově neoriginální a bez nápadu - podobných jsou plné logobanky), ale problém vidíme v jeho zbytečnosti (tedy smyslu jeho vzniku). V roce 2008 shodou okolností naše studio zpracovalo pro Českou obec sokolskou základní pravidla jednotného vizuálního stylu definovaná v grafickém manuálu. Tradiční kruhový znak považujeme za kvalitní a stále dobře fungující, proto jsme doporučili jeho zachování a pouze jej drobně vyčistili a doplnili o závaznou definici názvů (Sokol, Česká obec sokolská nebo jednotlivé tělovýchovné jednoty či župy).

Problémem tedy podle nás nebyl samotný znak, ale neexistence závazných pravidel vzniku kombinovaných značek (znak + název konkrétní organizace, kterých jsou stovky). Proto bylo definováno též jednotné písmo a typografie. Domníváme se, že Sokol nepotřebuje žádné nové logo, ale důsledně vyžadovat dodržování již existujícího vizuálního stylu a pravidel konstrukce značek. Bohužel i šest let po zavedení grafického manuálu vidíme po ČR jen málo místních organizací Sokola, které by se jím řídily (často vezmou znak Sokola a amatérsky a pokaždé jinak k němu doplňují název své organizace, např. TJ Sokol Praha - Libeň). Nové logo situaci místních organizací ještě zkomplikuje, nebude jasné, kdy kterou podobu kam použít (budovy, trika, diplomy atd.).

Proti novému logu stojí i skutečnost, že uvedení takto zásadně změněné podoby značky ve známost (identifikaci) stojí obrovské peníze. A ty Sokol (na rozdíl třeba od Pepsi Coly) nemá. Je třeba investovat do zchátralých tělocvičen, sportovního vybavení atd.

Náhodně vybrané ukázky tělocvičných jednot. Sokolové nepotřebují žádné další nové logo, ale důslednost při používání již existujícího znaku a grafického manuálu.


A co říkáte na změnu značky Sokola vy?


Komentáře k článku

14. 10. 2016 09:57 Ivana Nekolová

stejný autor jako ERA?

12. 9. 2016 13:33 Mirka

Nové logo je propadák. Původní logo je daleko výraznější a jasně určující, komu patří. Nové logo prostě nepotřebujeme!!!!

31. 12. 2014 17:12 I

Proč má každý extra logo? No protože jsou lidé, kteří jej neumí nakreslit! Ať už nějaký generátor nebo předem vytvořené obrázky... :-)

27. 11. 2014 11:47 Petr

20. 11. 2014 10:20 Font

Petr Manych: To písmo jsme si nevymysleli, koupili jsme ho lokalizované :-)
A vygooglovat se dá. Třeba hned vyskočí toto
http://www.abstractfonts.com/search/utopia+ce+semibold

19. 11. 2014 21:04 Petr Manych

Mě by teda spíš zajímalo, když máme tu směrnici jak udělat správné logo, kde mám vzít font Utopia CE Semibold - protože když ho strejda google nenašel tak kdo ho teda má? Děkuji za odpověď na email.

19. 11. 2014 21:04 Petr Manych

Mě by teda spíš zajímalo, když máme tu směrnici jak udělat správné logo, kde mám vzít font Utopia CE Semibold - protože když ho strejda google nenašel tak kdo ho teda má? Děkuji za odpověď na email.

5. 11. 2014 03:33 nazor

kruh pri privrenych ocich muze asociovat oblicej, ovsem unaveny a vydeseny a ubreceny, coz asi neni puvodni myslenkou. (keep it in invers)

3. 11. 2014 13:52 DN

Prognoza do budoucna: Sokol se za nekolik mesicu vrati k staremu logu.

1. 11. 2014 18:35 Marcela

Proč vždy měníme věci dobré a fungující, za ty špatné a nic neříkající ? Kdo to probůh vymyslel ?

29. 10. 2014 19:07 Kamil

Do designu delam vic jak 10 let a je to spatne logo, na prvni pohled nic nevyjadruje, nema obsah, citovou napln, neni prurazne, neni sexy... dynamika tam zadna neni, to je zas ulet akademiku...

27. 10. 2014 12:17 Pavel Emi

Nerad bych kritizoval cizí práci, ale tohle je opravdu špatné. Nemá návaznost, logiku ani nadčasovost. Rozbitý kruh s nešťastně umístěným fontem, který se bude na malé ploše slévat a na velké bude nevýrazný. Předchozí logotyp chtěl pouze lehce redesignovat a vytvořit odpovídající manuál pro použití, výsledek by byl úžasný. Tohle nemá šanci na přežití.

25. 10. 2014 01:07 Petr

Někdy je prostě nové logo zbytečné, jako v tomto případě.

24. 10. 2014 16:04 speedy

24. 10. 2014 12:10 David

Jdu roztrhat svou sokolskou legitimaci...

23. 10. 2014 15:21 geek

I. všesokolský úlet

23. 10. 2014 14:32 Lukáš Frýdek

Tohle né...

23. 10. 2014 14:21 Petr

Mám z toho "S" pocit, jakože se bojí vůbec se v kruhu ukázat Jakoby se stydělo. :-)

23. 10. 2014 14:18 Petr

Jak tedy vypadaly ty ostatní návrhy, že nepostoupily? Prázdný červený kruh? Prázdný kruh? Prázdno? To by bylo teprve originální :-)

23. 10. 2014 12:36 Petr

Obvykle se snažím být k hodnocením zdrženlivý, ale tohle je i na mě moc. Souhlasím s předchozími kritikami.

23. 10. 2014 07:29 Jaroslav

Jen bych chtěl podotknout, že stávající logo zůstává a nové logo se bude objevovat na propagačních materiálech. Viz. odkaz na časopis Sokol. Loga tedy budou dvě...

23. 10. 2014 06:42 O.Týmalová

Nevím proč měnit logo podle kterého nás zná celý svět.

22. 10. 2014 22:33 Katella

Průšvih nad průšvih... ale proč si nechat geniálně vymyšlené logo, když můžeme použít nové, které je naprosto bez nápadu, že?

22. 10. 2014 19:33 eix

Jeden z nejtěžších zločinů poslední doby! Neobvykle řešené logo Sokola je ve své jedinečnosti a dlouhověkosti jednou z nejcennějších věcí, které zchudlý Sokol vůbec má. Teď přijde nějaká parta naprostých diletantů a tohoto klenotu se jen tak zbaví? To, co nedokázali nacisté ani komunisté, dokáže vlastní blbost. Tisíce starých Sokolů se v hrobech hnusem obrací. Je to jejich urážka.

22. 10. 2014 15:49 věra marešová | blog.vgrafik.cz

myslím si, že budeli logo nové sbelepší nebo sebehorší je ve výsledku jedno když se nebude dodržovat jeho logomanuál, CI, tak je veškerá práce k ničemu.
viz. ty hrůzy tělocvičných jednot co zde má font jako ukázku.

22. 10. 2014 14:07 Jakub Č.

"Do soutěže na návrh nového logotypu přišly celkem tři návrhy. Vítězného úkolu se na ústecké univerzitě podle informací prof. Míška v první fázi účastnilo 37 studentů bakalářské ho a magisterského studia včetně studentů pracujících v programu doktorandského studia a tři zahraniční stážisté z Portugalska, Španělska a Turecka. Po prvních návrzích a konzultacích bylo vybráno do druhého kola šest projektů k dopracování. Z nich se pak vybíral konečný návrh logotypu, který posuzovala spolu s dalšími došlými návrhy komise pro propagaci a marketing a následně Předsednictvo ČOS."

22. 10. 2014 12:47 Petr Hoffmann

cituji pí. Doc. PhDr. Jitka Vysekalová:"Celkové řešení má v sobě dynamiku odpovídající cílům organizace…“. Takové prohlášení o rudém kruhu narušeném literou "S" mluví samo za sebe. :)

22. 10. 2014 12:36 lh

Kdyby to bylo logo pro zupu Sokola v Tokiu, tak bych o tom mozna chvili uvazoval, ale takto jednoznacne odpad.

22. 10. 2014 10:23 jirka

Hotové za pět minut? Kde je nějaký nápad? Tuctové, nedobré.

22. 10. 2014 10:23 wgx

Kristepanebože... proč? :O

22. 10. 2014 02:30 Ondřej Skála

To je jednoduše průšvih ...

21. 10. 2014 23:46 mr.design

Nějak mě uniká smysl takového počínání. Sokol svoje kvalitní logo má, proč se vymýšlí nové? Nedosahuje ani náhodou úrovně toho původního a bude pouze zbytečně tříštit image Sokola.

21. 10. 2014 21:51 Swantoviet

Další příklad przení. Původní logo je jasně lepší. Brand Sokola sráží jen ODFLÁKLÝ systém sdílené identity. Z příkladů se mi líbí pouze TJ Sokol Praha Královské Vinohrady. Tuto typošku bych rád viděl jako vzorovou pro všechny TJ v ČR, pak by nebylo co řešit dál.

Po olomouckém muzeu další zklamání.

21. 10. 2014 18:29 Mariana

To se nepovedlo. Nez jsem si precetla, ze se jedna o nasi fakultu, myslela jsem, ze to vytvorila nejaka stredni skola prinejmensim... " svou živostí má velký potenciál" Vazne? Zivosti? "Celkové řešení má v sobě dynamiku" Ta znacka je naprosto staticka, dle meho nazoru. :-(

21. 10. 2014 17:22 gregory

au au

21. 10. 2014 17:21 Tea

Esence zoufalství. Velká škoda pro veřejný a mediální prostor, velká ostuda pro Sokol.

21. 10. 2014 17:09 Thomas

Něco tak primitivního a ubohého jsem dlouho neviděl. 8-O

21. 10. 2014 16:46 Martin Zoul

jasný dislike

21. 10. 2014 14:51 Michal

Původní logo je mnohem hodnotnější z pohledu zapamatovatelnosti, to nové je zbytečné a zaměnitelné s kde jakým jiným logem.

Velká škoda ... :-(




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.


IGEPA_partnerske dny_Igepa CZ Select_09_2022_banner_font_125x125px


font-banner




UGD logo na vysku-box