Nová identita Přírodovědecké fakulty UK… a situace na VUT
Po nezdařeném pokusu zavést jednotný vizuální styl celé Univerzity Karlovy v rámci sdílené identity (sjednocení desítek roztříštěných značek fakult, kateder a ústavů) se některé fakulty rozhodly na společný postup rezignovat a pořídit si novou identitu sami. Podívejte se, co zvítězilo v soutěži Přírodovědecké fakulty…
Klikněte na obrázek pro zvětšení.
Manuál je propracovaný a kvalitní. Samotnou značku si netroufáme hodnotit, stále jsme přesvědčeni o tom, že jde o systémově chybný krok a mělo dojít ke sjednocení komunikace celé univerzity.
Autora zatím neznáme, ale na webu fakulty se píše: „Naše identita není jen logo. Jedná se o souhrn několika základních forem, jako je např. vnitrofiremní kultura, marketingová komunikace a jednotný vizuální styl (design), které ji společně vytvářejí. Jednotný vizuální styl má za úkol vytvářet normy pro různé druhy tvůrčích prací, které souvisejí s grafikou či designem všech aktivit Přírodovědecké fakulty UK. Podporuje účinnou komunikaci mezi naší fakultou a okolím. Následující dokumenty vás provedou základními prvky a specifikacemi vizuálního stylu PřF UK, při jejichž správném a důsledném dodržování bude vytvářen charakteristický vzhled Přírodovědecké fakulty UK v Praze. Naše značka tak bude jasně a okamžitě rozeznatelná.“
PS: vysvětlení značky popsal profesor filozofie a dějin přírodních věd Vladimír Karpenko z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy, který se věnuje mj. alchymii, jako zobrazení Aristotelovy teorie, že základem hmoty jsou čtyři elementy - oheň, voda, země a vzduch. O tom psal mj. i v rozhovoru zde.
Více (celý manuál ke stažení nebo komentář prof. Karpenka) naleznete zde.
Jak se vám propojené trojúhelníky líbí?
Na základě dodané informace doplňujeme autory projektu: Jan Baborák a Bára Kuželová ze skupiny Grafite.
Situace ve VUT Brno
Nové vedle starého aneb nedotažený kočkopes.
A poznámka – nedávno jsme oslavovali odvážný postup VUT v Brně, která sdílenou identitu od studia ReDesign schválila a začala zavádět. Bohužel poslední informace hovoří o tom, že ani zde to nedopadá pro odpor části studentů a vedení školy dobře a jak vidno třeba na webu, starých (a nekvalitních) značek se stále urputně drží… Velmi smutné.
Člověk by u takto vzdělaných lidí přece očekával respekt k profesionalitě, ale jak v bouřlivé diskuzi na Designportalu, kde laici novou identitu kritizovali, napsal třeba Radek Sidun: Logo se povedlo, je to profesionální práce. Zajímalo by mne, zda by si všichni ty chytráci v téhle diskuzi dovolili takhle zdrbat výsledky práce i jiných oborů, které se vyučují na vysokých školách, protože grafický design se tam učí taky. Byli by to stejný “profíci” i v případě farmacie, strojního inženýrství nebo třeba dětské psychologie?
Komentáře k článku
30. 5. 2013 11:31 Pavel
30. 5. 2013 11:31 Pavel
30. 4. 2013 15:37 hustoles
18. 4. 2013 13:56 Charlie
Zbytečné, naprosto zbytečné zde obhajovat, vysvětlovat, nemá to žádný účinek.
17. 4. 2013 21:19 lh > hustoles
> lukas veverka univerzity spolu sakra bojuji o studenty, hlavne co se tyce prvnich rocniku...dotace a myslim ze i soucasne marketigove tendence univerzit to potvrzuji
17. 4. 2013 15:27 Lukas Veverka | www.parasite.cz
Predstava ze brand se ma libit studentum skoly, zamestnancum firmy, clenum instituci atd. je naprosto hovadska. Je to stejna kokotina jako kdyby jste vybirali podlahove krytiny do skoly podle prani studentu.
V pripade ceskych statnich univerzit se brand nemusi ani cilit na zajemce o studium, protoze univerzity spolu nijak nebojuji o studenty, a kdyz tak nikdy ne v rovine komunikace ve ktere hraji brandy dulezitou roli (treba masmedia kampan). Vizual pro univerzity v cr se dela predevsim pro komunikaci smerem ven za hranice, pripadne smerem k urednikum co rozdeluji dotace a granty atd..
17. 4. 2013 11:12 hustoles
Logo VUT: humus, humus, a heste jednou humus. Jojo, logo je hezke, kdesi cosi, ale k uni se nehodi.
A k zbleptum mistnich odborniku: logo se nedelalo pro vas, vam se muze stokrat libit nebo nelibit. Logo bylo udelane pro skolu a jeji studenty. Tem se to proste NELIBIBI.
16. 4. 2013 10:16 DN
13. 4. 2013 10:37 Swantoviet
13. 4. 2013 07:40 radimzahraj_Typoadesign
12. 4. 2013 20:53 pepe
.........
zajímavost – součástí každé univerzity je fakulta nebo obor, který se zabývá grafickým designem a stejně se ani na akademické půdě nedokáže prosadit kvalitní návrh / olomouc, ústí nad labem, UK, ...
.........
další zajímavostí je odpor studentů univerzity...každý si myslí, že rozumí všemu
dej blbci funkci vymyslí lejstro
12. 4. 2013 14:42 roman
12. 4. 2013 12:19 Karla
12. 4. 2013 12:19 Swantoviet
12. 4. 2013 12:18 Swantoviet
Museo fuckt ne-e.
12. 4. 2013 11:16 Glum
12. 4. 2013 03:14 * Karel *
Vizuální styl je pěkný, ale to logo se mi vážně nelíbí. Symbol mi tedy jemný, jak píše Petr Neu., nepřijde ani trochu, působí to na mě hodně agresivně, skoro až ďábelsky, nehodí se mi to právě pro Přírodovědeckou fakultu, a výběr písma se k němu stylově už vůbec nehodí. Nehledě na to, že ty dva řádky typografie nejsou dobře vyváženy. Jako pozitivum vidím, že se to lidem z fakulty asi bude líbit, když tam mají ty elementy a to je vždy těžké takto prosadit...
11. 4. 2013 17:27 vvvv
11. 4. 2013 13:43 Font
11. 4. 2013 13:35 Lostindream
11. 4. 2013 13:12 student UK
• dopracovat a důsledně implementovat manuál Corporate Identity Univerzity Karlovy (s relevantním přesahem na fakulty a další součásti)
Ve skutecnosti treba nase weby jsou tragicke...
11. 4. 2013 12:55 Petr Neu.
A logo samotné - kombinace dekorativního písma (fakt vypadá jako Museo) a jemného symbolu mi přijde dost nepraktická až hloupá...