Nová identita fotbalového klubu AC Sparta Praha
AC Sparta Praha představila ve spolupráci s respektovanými odborníky v oboru grafické tvorby nový koncept vizuální identity ACS. Po několika letech příprav a práce na tomto projektu vstoupí klub do sezony 2021/2022 mimo jiné i s modernizovaným klubovým logem. Vizuální koncept vytvořila agentura Go4Gold.
Klubu záleželo na sjednocení grafiky všech projektů patřících pod ACS, důraz byl kladený na použití jen jednoho, speciálně pro Spartu vytvořeného stylu písma. A zároveň měli tvůrci tohoto konceptu nejvyšší ambici: kreativně, ale zároveň s úctou k tradici pracovat s klubovým znakem.
Je to již 27 let, co letenský stadion a dresy hráčů a hráček od dětských kategorií až po A-tým zdobil symbol, který bude navždy spojený hlavně s úspěchy v devadesátých letech. Tedy s úspěchy v dekádě, kdy logo, které mělo v éře majitele Petra Macha odlišit fotbalovou Spartu od ostatních oddílů stejného názvu, vzniklo.
„Směr, který jsme po dlouhých diskusích zvolili, představuje přirozený vývoj a posouvá nás graficky z minulosti do současnosti. Snažíme se respektovat moderní trendy, přesto se podle nás nejedná o překotnou revoluci. I proto věříme, že výsledek bude fanouškům blízký. Přestože víme, že naši příznivci budou o tomto kroku hodně diskutovat. Což nám ale vůbec nevadí,“ říká ke změně vizuální identity Sparty generální ředitel AC Sparta Praha František Čupr.
„Marketingové potřeby klubu, očekávání ze strany fanoušků i požadavky na využití klubové identity ze strany obchodních partnerů Sparty se za dobu, po kterou v klubu s přestávkou působím, výrazně změnily,“ doplňuje ředitel komerčního úseku ACS a člen představenstva Tomáš Křivda. Ten byl součástí týmu, který se grafickou proměnou zabýval ještě před dočasným odchodem z klubu v roce 2017. Poté, co se na podzim 2020 do Sparty vrátil, doplnil projektový tým.
„Pro vytvoření nové identity jsme oslovili špičky v oboru. Spolupracovali jsme například s Alanem Zárubou, kreativním ředitelem TV Nova. Nebyli jsme pod časovým tlakem, bylo potřeba každý krok důkladně diskutovat. Po celou dobu jsme si uvědomovali, jak důležitý projekt máme v rukách,“ vysvětluje marketingový ředitel ACS Kamil Veselý.
„Vizuální styl a identita každé instituce jsou přímým odrazem její firemní kultury. V případě AC Sparta Praha, nejslavnějšího českého fotbalového klubu, není jen symbolickým vyjádřením modernizace její tváře. Vytváří komplexní a dynamický ekosystém vizuální komunikace, přes který firma komunikuje své tradice, hodnoty a vizi. Jde naproti nové éře digitální komunikace, s vazbou na tradice, které formovaly její slavnou historii. Činí tak s ohledem na nové možnosti sportovního marketingu v 21. století. AC Sparta Praha je prvním sportovním klubem u nás, který se k tak komplexní proměně odvážil, což dle mého potvrzuje jeho výsadní postavení,“ komentuje vizuální proměnu supervizor a odborný konzultant projektu Alan Záruba, grafický designér, pedagog, odborný publicista a kreativní ředitel TV Nova.
Vizuální koncept pro klub po vítězství ve výběrovém řízení vytvořila agentura Go4Gold, která v minulosti spolupracovala například s hokejovou Spartou či Českým svazem ledního hokeje. „Při tvorbě loga bylo záměrem zachovat klíčové prvky, které Spartu definují přes sto let, a vytvořit jasnou a výraznou značku navazující na jedinečnou historii klubu aplikovanou do 21. století,“ zdůrazňuje Tadeáš Drahorád, Art director Go4Gold.
Klub představil novou identitu s předstihem a využívat ji začne v červnu 2021 se zahájením přípravy na následující sezonu. Aktuální ročník bude nadále doprovázet současný grafický koncept.
Více o změně vizuální identity:
Jak se vám změna Sparty líbí?
Komentáře k článku
1. 3. 2021 21:27 pvl
1. 3. 2021 08:56 David
26. 2. 2021 11:07 Viktor
Ale chlapi kdo z vás to má? Je to velmi povedené!
22. 2. 2021 12:44 HEHE
22. 2. 2021 08:43 Šimon Matějka
19. 2. 2021 12:23 robot
19. 2. 2021 08:36 Honza
19. 2. 2021 08:05 Tomáš Brousil
18. 2. 2021 17:06 KK
18. 2. 2021 08:55 pala
16. 2. 2021 09:44 slow
tady máte informace, např. že první dresy jsme měli ČERNÉ,
ale teď dresy samozřejmě zůstávají RUDÉ.
To by snad měl pochopit i slávista…
16. 2. 2021 09:08 Stará škola
15. 2. 2021 13:26 Slow
15. 2. 2021 12:44 Honza
15. 2. 2021 11:51 robot
15. 2. 2021 10:54 KK
to S samotné působí strašně uťápnutě, takový nevýrazný, nesebevědomý a že je v černý je jen dobrej fór, protože sparta opravdu v temnotě pd tímhle majitelem je
15. 2. 2021 09:10 Jirka
15. 2. 2021 01:13 * Karel *
To písmo je docela dobré pro ten účel, ani to S, když je pohromadě s dalšími literami pak nevypadá tak sprostě.
13. 2. 2021 12:09 Milan
12. 2. 2021 16:46 slow
škoda, že téma fotbal bylo v minulém Fontu,
myslím, že s tímto logem by jsme byli v hodnocení na prvním místě.
(tak alespoň v designu jsme před slávií, teď ještě na hřišti…)