Národní zemědělské muzeum má nový vizuální styl
Národní zemědělské muzeum v Praze vyhlásilo na podzim minulého roku soutěž pro vyzvané designéry na novou značku a vizuální styl. Ve výběrovém řízení zvítězilo grafické studio Dynamo design.
Cílem bylo nejenom zviditelnit a zmodernizovat pohled na aktivity muzea, ale rovněž sjednotit vizuální komunikaci všech poboček NZM, v nichž se nacházejí rozsáhlé unikátní expozice.
Systém značek pro pražskou centrálu a čtyři pobočky je postaven na fotografických detailech, přičemž každou z nich reprezentuje značka vytvořená z tematických fotografií exponátů konkrétní pobočky. Každá pobočka má svou základní barevnost. Značka i samotný vizuální styl pracuje s kombinací klasické typografie a zároveň výrazné barevnosti fotografických výřezů na bílém podkladu, jež dávají tušit zaměření jednotlivých poboček.
Po dokončení grafického manuálu bude během roku 2009 probíhat postupná implementace nové značky a vizuálního stylu.
Redakce Fontu shledává nový vizuální styl muzea rozhodně zajímavým. V jednotlivých značkách je vtipně vyřešeno členění na jednotlivé obory. Samotné logo je výrazné. Otázkou zůstává, u takto netradičně zpracovaného loga, jak se s ním bude nadále pracovat. Nemyslíme aplikace na razítka atd. :-) Problémy by mohly nastat při potisku reklamních předmětů, nebo při použití malých velikostí logotypu. Jistě je možné použít i verzi bez fotografie, např. jen černou, pak se ale logo stává nezajímavým. Však uvidíme, jak si autoři s tímto úkolem poradí. Každopádně jsme rádi, že i do oblasti jako jsou muzea, divadla, orchestry atd. se dostává design kvalitní, barevný, veselý, funkční a nadčasový, byť se ne každému zalíbí. Těšíme se na Vaše názory.
Komentáře k článku
14. 7. 2009 22:58 Petr Pecháček
Trochu si u toho připadám jak na hodině výtvarky - děti přinesly listy ze stromů, staré noviny, klovatinu na lepení... ne pardon, tady nejsou po otiscích ani stopy :-) Říkám no, jako téma hezké, i když nic objevného v tom není, ale na delší užívání než na jeden týden? Šmarjá panno.
10. 7. 2009 14:12 Lukas Veverka / www.parasite.cz
15x15mm je prostě nesmysl sam o sobě. To by podle vas byla polovina log špatná protože nejsou v teto pro vas nejak dulezite velikosti citelna nebo pouzitelna.
Proc to nemuzou byt 2x2cm? Nebo 1x1cm? To je nejaka statni norma na 15mm x 15mm :)
Proste se me nelibi a nemuzu souhlasit s nazory, ze je potreba definovat pro vsechny loga jakousi minimalni velikost. Neni to vubec nutne. Snad kazdy designer vidi jak ma logo vzhledem k jeho velikosti umistit. Absolutne me unika duvod 15mmx15mm. Jediny smysl vidim v tom, si tim definovat jake logo je spatne a jake dobre. Me ovsem minimalni pouzitelne zmenseni loga rozhodne o jeho kvalite nic nerika. A uz vubec ne v tomto pripade kdy je tedy prezentovane ze to logo funguje.
Kdyby jsme resili treba znacku vyrobce diamantu kdy se velikost musi aplikovat do 1x1mm pak se da podle toho zda to logo umoznuje nebo ne, posoudit jeho kvalita. Ale v tomto pripade? Proc? Kde? :)
10. 7. 2009 13:55 Karel
za druhé - logo muzea není logo produktu, tady nerozumím zas já, proč o tom píšete
za třetí - pokud velikost loga na vizitce je taková, že kvůli tomu je nutno sázet na hranici čitelnosti údaje, které tvoří podstatu vizitky, tedy příjmení, jméno, (případně funkci) a dnes dlouhou řadu kontaktů, tak to, dle mne, není dobré řešení a vlastní logo nutno zmenšit. Řekl bych, že toto je případ vizitek NZM. Osobní vizitka vyžaduje tedy logo velikosti zhruba těch zmiňovaných 15 x 15 mm.
9. 7. 2009 21:12 Lukas Veverka / www.parasite.cz
nevim o tom ze by existovala nejaka norma na tvorbu manualu. pokud mam logo ktere se na vizitce nikdy neocitne (napriklad produktu) pak opravdu nevidim duvod to do manualu zahrnout.
:)
v rámci manualu je "POVINNA" jen snaha pomoct designerovi pracovat s vizualnim stylem. nic vic nic mene.
9. 7. 2009 20:46 Karel
9. 7. 2009 20:31 Karel
7. 7. 2009 10:44 a.g.
7. 7. 2009 10:36 a.g.
6. 7. 2009 10:03 McLOVIN
nemam proti tomu nic nahota je sama o sebe krasna
koniec koncov vsetci sme tam dole rovnaky...
ale ta "kunda" je aj na mna moc
ale ako hovoris: si to holt ty!
ps: okrem ineho mas celkom v pohode skill... a to MTV je fakt huste...
6. 7. 2009 09:23 SKAKALA
Kdybysme spolu byli pul roku na pustym ostrove, zkousel bys to na me za dve hodiny…
6. 7. 2009 07:31 McLOVIN
nechcem nic hovorit...
ale ta fotka je važne dosť divná...
5. 7. 2009 16:37 rastr versus vektor
4. 7. 2009 21:08 horvath - a proti madarom? ;)
4. 7. 2009 20:40 skakala
Ale já myslím, že i kdybych neměl co dělat, tak bych měl co dělat.
Von ten system ve sve rigidite nevede a priori k tomu idealnimu vysledku, muzes to tak dělat celej život a nic. Hlavně totiž jde o to, o co ti jde – o peníze? A není to na škodu. Proto jsou ti, kteri proste delaji penize a delaji to taky dobre. Kdyz ale peníze dělat neumíš? Takže nejlepší volba je vždycky nejlepší :)
4. 7. 2009 17:38 Lukas Veverka / www.parasite.cz
A ten cas mam prave proto, ze nemusim makat na nesmyslnych ukolech :)
4. 7. 2009 17:28 tom.w.
howk.
4. 7. 2009 17:15 Lukas Veverka / www.parasite.cz
Nevidim jedinej duvod, proc bych mel delat veci kterym neverim.
Myslim ze to skakala vystihnul presne, to je kazdeho vec co ho motivuje k tomu pristupovat na reseni ktere snizuji vysledek prace. Ale nemuzeme se pak divit ze to na ulicich vypada tak jak to vypada.
Skoda ze spatny design nemuze spadnout. Skoda ze kvuli spatnemu designu neumiraji lide. Mozna by pak nebylo tolik spatneho designu, kdyby designeri citili za svoji praci vetsi zodpovednost.
Ale nemyslim ze zrovna tato prace je spatna. Me na tom vadi jen ta podobnost s natural muzeem. 15x15 mm me vubec netrapi. To je celkem nesmysl resit. Kdyz mam logo takove, navrhnu korporat tak aby to nevadilo, kazde logo ma omezeni, jsou loga co nikdy nemuzou funguovat stejne v CB jako v Barve, jsou loga co se proste nedaji uplne zmensit na propisku. No a co. Kazde logo musi byt pouzitelne a aplikovatelne tak, aby to odpovidalo te ci one instituci. Tady to prece pouzitelne na to co potrebuji je. K cemu jim bude logo ktere pujde zmensit na 15mm kdyz nikdy v te velikosti logo aplikovat nebudou?
4. 7. 2009 16:54 Lukas Veverka / www.parasite.cz
Ale ja mam zkusenosti s praci pro velke klienty (CSOB, Ringier, Kooperativa) a se skakalovym komentarem souhlasim.
Mohl by jsi Tome Anonyme vysvetlit jak to myslis? Dekuji.
4. 7. 2009 15:57 tom.w.
no je vidět, že za sebou moc zkušenností s corporatem pro velký společnosti nebo instituce nemáš a nevíš, jaká je realita.
a jestli je něco "divný", tak je to tvoje fotka na tvým webu :-))))))))
4. 7. 2009 14:32 Glasa
Mas nieco proti nemcom? rakusanom? ha?!?!? ;)
4. 7. 2009 11:48 SKAKALA
LANZ!!!
Díkytidíky.
A já si s tím lámal havu tak dlouho…
Takže suma sumárum:
Logo je kopírka – já souhasím s Lukášem, ta podobnost ve stejným segmentu je minimálně politováníhodná a i kdyby nebyla úmyslná, ale bylo to obšlehnutý podvědomě.
Taky v sobě ukrývá logo jíné (navíc Německé).
Ve většině názorů zaznívá, že nemá dobře řešenou typografii.
Asi bude mít problémy s distribucí a v určitých specifických situacích je minimálně nejasné, jestli bude plnit účel.
No já nevím, ale takhle nevypadá popis kvalitního loga.
> minduser
UNILEVER - to je jedno z nejlepších log v galaxii :) Kéž by "nzm" vypadalo z půlky takhle,
> a tři věci pro "tom.w."
"rozhodně je to o dost lepší, než to co měli předtím…" – no a? to mají očekávat sedmadvacet pokusů, než se dovlečou k výsledku, který kromě toho, že bude lepší než předchozí, bude i kvalitní?
"…a protože to nebyl úkol do šuplíku, tak je jasný, že tam asi muselo být určitě při té práci hodně kompromisů." – tak tomuhle já říkám zvrhlost toho největšího kalibru. Ty chceš teda říct, že v šuplíku jsou ty práce lepší, funkčnější, originálnější a tedy schopné klientovi přinést pozitivní výsledky daleko rychleji a levněji… no tak to je buď zadavatel totální magor, nebo je tvůrce plastelína, co dělá kompromisy, aby prodal a ne, aby udělal dobrou práci – co tedy logicky dělá? Špatnou práci. Jsou totiž jedom dva druhy práce podle výsledku – dobrá a špatná.
Jestliže si mě klient objednává, objednává si mě jako odborníka na určitou službu. Proč tedy dopustím, aby moji práci ovlivňoval názor, který degraduje výslednou funkčnost a není ani můj. Stačí dobře a jasně s klientem komunikovat, vysvětlovat každý krok a přesvědčit ho o svých kvalitách a získat tak důvěru.
Ale uznávám, že ne vždycky se tohle podaří, ne vždycky tohle jde v průběhu rozjeté zakázky a tak se skoro nikdo z nás nevyhne této situaci, kdy je nucen kompromis udělat.
Nicméně je to pak pro nás jasná zpráva: tak takového klienta pustit k vodě!
K té vodě, ve které nás svým přístupem pěkně rychle táhne ke dnu.
A jestli to děláte pro peníze a nemůžete si dovolit o takového klienta přijít – což je relevantní a legitimní přístup – pak se ale nesnažte nabulíkovat okolí, že děláte design, aby byl perfektní v každém směru (a tedy maximálně funkční), ale že děláte design, aby jste vydělalí pár zlaťáků.
"…takže já dávám výsledku za jedna." – u tebe bych chtěl dělat zkoušky z matematiky. Výsledek sice není správnej, ale je to lepší než minule. Tady máš jedničku :-D
4. 7. 2009 10:17 oráč
Takové logo by vůbec neprošlo.
Bohužel je to současný trend, místo nápadu tam nacpou fotku. Typický přístup reklamních agentur.
Nebylo by od věci vyjmenovat studia, která byla vyzvána a proč.
Výsledek je průměr, ale hlavně že je to veselé a hravé.
Argument, že je to lepší než to předtím neobstojí.
3. 7. 2009 23:02 Aldus
3. 7. 2009 16:37 tom.w.
3. 7. 2009 16:26 a.g.
http://www.beograd.rs/cms/view.php?id=1350621
ospravedlnujem sa za ulet
srbstina je zabavna...
nema niekto zaujuem o slovensko-srbsku komunikaciu?
cesko - slovensky to zatial ide ;)
"Nova škola moći će da primi 827 učenika u jednoj smeni, imaće 24 učionice, osam kabineta, kuhinju, trpezariju, fiskulturnu salu, parking i igralište za odbojku i rukomet."
3. 7. 2009 16:09 a.g.
ved o to ide - kolko prvkov je skopyrovanych. ak len zakladne geometricke tvary, bitmapa v pisme, alebo proste ina a - len jedna - fundamentalna (ale stylizujem cooo? ;) zlozka, netreba podliehat panike "je to stejne jedno, kdyz jsou ty muzea od sebe tak daleko ze se dopad tech vizualu nikdy nepotka"
3. 7. 2009 15:59 Lukas Veverka / www.parasite.cz
Kazdopadne je to stejne jedno, kdyz jsou ty muzea od sebe tak daleko ze se dopad tech vizualu nikdy nepotka.
3. 7. 2009 15:48 a.g.
len o N ide? No neviem neviem... To by sa za vykradanie mohlo povazovat aj pouzivanie zakladnych geometrickych prvkov (mam kopyrajt na obdlznicky ;) Urcite nejde o jedine vyplnene pisma bitmapou
3. 7. 2009 15:24 honza (RA30412.com)
3. 7. 2009 15:10 Lukas Veverka / www.parasite.cz
Fakt je ze to neni ve stejne zemi, takze to zas asi tolik nevadi.
3. 7. 2009 14:48 honza (RA30412.com)
3. 7. 2009 14:22 Michal Malina:.
3. 7. 2009 14:21 Lukas Veverka / www.parasite.cz
3. 7. 2009 14:18 Lukas Veverka / www.parasite.cz
Kdyby to alespon nebylo z uplne stejneho segmentu. Pritom kazda trochu dobre udelana kniha o logach toto logo obsahuje.
http://www.nhm.ac.uk/
PS: Sam nejsem priznivcem toho neustaleho obvinovani z inspirace a kopirky, ale kdyz je to ze stejneho segmentu, na uplne stejnem principu, a navic kdyz ta puvodni je typograficky dokonalejsi, tzn ze ten RIP neprinesl nic zajimaveho noveho, pak si myslim ze je to trapas a neprofesionalita
3. 7. 2009 14:12 minduser
Strkat do loga fotku je vážně divnej přístup a ani mě by nenapadlo takovou cestou jít. Určitě by bylo o dost kvalitnější, kdyby (když už) zkratku "nzm" zpracovali třeba podobně, jako je logo Unilever (www.unilever.com). Tak by se dala dobře v těch krezbičkách znázornit různá zaměření jednotlivých poboček. Jenže to by byla úplně jiná prácička, než "prdnout" fotku do rozkřivkovanýho písmenka :) A i s tím výběrem fotek si mohli dát větší práci – tak, aby se neztrácely kontury písmen, jak je tomu u "n" v Praze a Čáslavi a "m" v Kačině...
Takže, "nahození" budiž, a teď prosím dopracovat :)
Radim Dvořák
3. 7. 2009 13:38 adam P
3. 7. 2009 12:54 Martin Gross
Jediná negatívum pre mňa je nesúrodosť typografie a to hlavne medzi Patkovým fontom a bezpatkovým. Chýba mi tam v rezoch vačšie prepojenie. Možno je to jedna multi family pisiem , ale osobne by som zmenil to patkové písmo aby viac korešpondovalo z vizuálom bezpatkového fontu :)
Inak velmi velmi páči !
3. 7. 2009 12:53 Michal Malina:.
to logo je LANZ
3. 7. 2009 12:40 a.g.
3. 7. 2009 12:38 SKAKALA
Kdyby tam nebyly ty fotky, ale nejaky abstraktni volny veci, mohlo to byt mnohem hravejsi a univerzalnejsi. Ted je uplne jedno, co tam je za fotku, ale vsadim se, ze ty pouzity budou jediny mozny. Taky by me zajimalo, jak budou v budoucnu distribuovat to logo a jak velky ty fotky jsou. Bude jedna giganticka verze (ve peti provedenich), nebo vic podle velikosti? To vsechno krat pet?
Moc se mi nelibi to spojeni se serifovym pismem a taky na webu to maji zarovnany podle "n", ale vsude jinde to je podle "m" (web je spolecne s hl. papirem trochu nuda).