Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Národní zemědělské muzeum má nový vizuální styl

Národní zemědělské muzeum v Praze vyhlásilo na podzim minulého roku soutěž pro vyzvané designéry na novou značku a vizuální styl. Ve výběrovém řízení zvítězilo grafické studio Dynamo design.

Cílem bylo nejenom zviditelnit a zmodernizovat pohled na aktivity muzea, ale rovněž sjednotit vizuální komunikaci všech poboček NZM, v nichž se nacházejí rozsáhlé unikátní expozice.



Systém značek pro pražskou centrálu a čtyři pobočky je postaven na fotografických detailech, přičemž každou z nich reprezentuje značka vytvořená z tematických fotografií exponátů konkrétní pobočky. Každá pobočka má svou základní barevnost. Značka i samotný vizuální styl pracuje s kombinací klasické typografie a zároveň výrazné barevnosti fotografických výřezů na bílém podkladu, jež dávají tušit zaměření jednotlivých poboček.

 



Po dokončení grafického manuálu bude během roku 2009 probíhat postupná implementace nové značky a vizuálního stylu.

Redakce Fontu shledává nový vizuální styl muzea rozhodně zajímavým. V jednotlivých značkách je vtipně vyřešeno členění na jednotlivé obory. Samotné logo je výrazné. Otázkou zůstává, u takto netradičně zpracovaného loga, jak se s ním bude nadále pracovat. Nemyslíme aplikace na razítka atd. :-) Problémy by mohly nastat při potisku reklamních předmětů, nebo při použití malých velikostí logotypu. Jistě je možné použít i verzi bez fotografie, např. jen černou, pak se ale logo stává nezajímavým. Však uvidíme, jak si autoři s tímto úkolem poradí. Každopádně jsme rádi, že i do oblasti jako jsou muzea, divadla, orchestry atd. se dostává design kvalitní, barevný, veselý, funkční a nadčasový, byť se ne každému zalíbí. Těšíme se na Vaše názory.


Komentáře k článku

14. 7. 2009 22:58 Petr Pecháček

Inu, jako materiály pro jednorázovou akci je to fajné... ale to asi nebude ten účel, že ne? Zavedl bych nový termín - kologáž.

Trochu si u toho připadám jak na hodině výtvarky - děti přinesly listy ze stromů, staré noviny, klovatinu na lepení... ne pardon, tady nejsou po otiscích ani stopy :-) Říkám no, jako téma hezké, i když nic objevného v tom není, ale na delší užívání než na jeden týden? Šmarjá panno.

10. 7. 2009 14:12 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Tak tedy konkretně k tomuto řešeni vizitek. Opravdu si nemyslim ze by zde prezentovane vizitky byli nejak spatne, nebo ze by bylo nutne na nich logo zmensovat. Ale to kazdy musi posoudit sam. Podle vas jsou na ukor loga dulezite informace prilis male, podle me ne.
15x15mm je prostě nesmysl sam o sobě. To by podle vas byla polovina log špatná protože nejsou v teto pro vas nejak dulezite velikosti citelna nebo pouzitelna.

Proc to nemuzou byt 2x2cm? Nebo 1x1cm? To je nejaka statni norma na 15mm x 15mm :)

Proste se me nelibi a nemuzu souhlasit s nazory, ze je potreba definovat pro vsechny loga jakousi minimalni velikost. Neni to vubec nutne. Snad kazdy designer vidi jak ma logo vzhledem k jeho velikosti umistit. Absolutne me unika duvod 15mmx15mm. Jediny smysl vidim v tom, si tim definovat jake logo je spatne a jake dobre. Me ovsem minimalni pouzitelne zmenseni loga rozhodne o jeho kvalite nic nerika. A uz vubec ne v tomto pripade kdy je tedy prezentovane ze to logo funguje.

Kdyby jsme resili treba znacku vyrobce diamantu kdy se velikost musi aplikovat do 1x1mm pak se da podle toho zda to logo umoznuje nebo ne, posoudit jeho kvalita. Ale v tomto pripade? Proc? Kde? :)

10. 7. 2009 13:55 Karel

ad veverka: za prvé - asi chápeme zcela opačně smysl úvozovek v tomto případě. V praxi nakonec vždy se nějaká vizitka realizuje. Samozřejmě, že manuál má být koncipován tak, aby designerovi umožňoval práci s tímto dokumentem, jinak pozbývá smyslu.
za druhé - logo muzea není logo produktu, tady nerozumím zas já, proč o tom píšete
za třetí - pokud velikost loga na vizitce je taková, že kvůli tomu je nutno sázet na hranici čitelnosti údaje, které tvoří podstatu vizitky, tedy příjmení, jméno, (případně funkci) a dnes dlouhou řadu kontaktů, tak to, dle mne, není dobré řešení a vlastní logo nutno zmenšit. Řekl bych, že toto je případ vizitek NZM. Osobní vizitka vyžaduje tedy logo velikosti zhruba těch zmiňovaných 15 x 15 mm.

9. 7. 2009 21:12 Lukas Veverka / www.parasite.cz

ad karel: nerozumim otazce ohledne velikosti na vizitku, vidim v ukazkach ze vizitky tam zpracovane jsou a to logo se tam vejde.

nevim o tom ze by existovala nejaka norma na tvorbu manualu. pokud mam logo ktere se na vizitce nikdy neocitne (napriklad produktu) pak opravdu nevidim duvod to do manualu zahrnout.

:)

v rámci manualu je "POVINNA" jen snaha pomoct designerovi pracovat s vizualnim stylem. nic vic nic mene.

9. 7. 2009 20:46 Karel

trochu zazlobím, já stará konzerva: u starého loga nemám pochyby, že jde o muzeun ZEMĚDĚLSKÉ a o HISTORII. A to opravdu skoro nezaměnitelně. U nového loga tyto atributy postrádámˇ, i když je pestrobarevné a v čitelných velikostech ilustrativní, pokud znáte souvislosti ( písmeno z ve valtické pobočce je sklářský motiv, ornament Egermann, používaný na džbánech a sklenicích)

9. 7. 2009 20:31 Karel

ad Veverka: velikost loga - vizitka je "povinnou" součástí každého manuálu. Jak velké logo bys na ní chtěl mít???

7. 7. 2009 10:44 a.g.

no ale toto http://www.nzm.cz/ je hrozne... r.v. 98

7. 7. 2009 10:36 a.g.

dovolenka? pozeram aspon dynamo (odkaz som si vsimol az teraz ;)

6. 7. 2009 10:03 McLOVIN

To asi ne e... :DD

nemam proti tomu nic nahota je sama o sebe krasna
koniec koncov vsetci sme tam dole rovnaky...

ale ta "kunda" je aj na mna moc

ale ako hovoris: si to holt ty!


ps: okrem ineho mas celkom v pohode skill... a to MTV je fakt huste...

6. 7. 2009 09:23 SKAKALA

Jsem to holt ja. Co uz nadelam?
Kdybysme spolu byli pul roku na pustym ostrove, zkousel bys to na me za dve hodiny…

6. 7. 2009 07:31 McLOVIN

SKAKALA skakala(zavinac)skakala.cz

nechcem nic hovorit...

ale ta fotka je važne dosť divná...

5. 7. 2009 16:37 rastr versus vektor

Už to tu myslím někdo nastínil problém s velikostí loga. Já vidím také obrovský problém s rozlišením použitých fotografií. Jak se bude postupovat při změně velikosti loga? Bude se asi muset oboje měnit zvlášť. Celé mi to příjde i kvůli tomuto problému dost roztříštěné a prvoplánové.

4. 7. 2009 21:08 horvath - a proti madarom? ;)

V.I. je dobra. Viem si ju predstavit vo vetoroch (keby bolo potrebne nebitmapove pouzitie), urcite si ju v cechach nikto nespletie s cimkolvek inym, takze peniaze by to zarobit malo... Ostatne zavisi od managementu a programu pre navstevnikov

4. 7. 2009 20:40 skakala

Prej čas – čoveče, že se nestydíš takhle sprostě. To, proč nás tady vidíš, je protože tvrdneme 20 hodin v hokně :)
Ale já myslím, že i kdybych neměl co dělat, tak bych měl co dělat.
Von ten system ve sve rigidite nevede a priori k tomu idealnimu vysledku, muzes to tak dělat celej život a nic. Hlavně totiž jde o to, o co ti jde – o peníze? A není to na škodu. Proto jsou ti, kteri proste delaji penize a delaji to taky dobre. Kdyz ale peníze dělat neumíš? Takže nejlepší volba je vždycky nejlepší :)

4. 7. 2009 17:38 Lukas Veverka / www.parasite.cz

No jiste. Akorat ze ja jsem vubec nemluvil o prizpusobovani se klientum, ale o pristupovani na pozadavky ktere tu funkci designu degraduji.

A ten cas mam prave proto, ze nemusim makat na nesmyslnych ukolech :)

4. 7. 2009 17:28 tom.w.

jo tak proto tady má těch cca pět stejných lidí pořád tolik času na ty diskuze a kritizování všeho tady... nemaj co na práci, protože jsou až moc dobří na to, aby se dokázali přizpůsobit klientům - což automaticky rozhodně neznamená horší výsledek práce...
howk.

4. 7. 2009 17:15 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Jeste bych k tomu dodal, ze ne jednou jsem ukoncil spolupraci na projektech pro velke klienty prave z tech duvodu o kterych skakala mluvi.
Nevidim jedinej duvod, proc bych mel delat veci kterym neverim.

Myslim ze to skakala vystihnul presne, to je kazdeho vec co ho motivuje k tomu pristupovat na reseni ktere snizuji vysledek prace. Ale nemuzeme se pak divit ze to na ulicich vypada tak jak to vypada.

Skoda ze spatny design nemuze spadnout. Skoda ze kvuli spatnemu designu neumiraji lide. Mozna by pak nebylo tolik spatneho designu, kdyby designeri citili za svoji praci vetsi zodpovednost.

Ale nemyslim ze zrovna tato prace je spatna. Me na tom vadi jen ta podobnost s natural muzeem. 15x15 mm me vubec netrapi. To je celkem nesmysl resit. Kdyz mam logo takove, navrhnu korporat tak aby to nevadilo, kazde logo ma omezeni, jsou loga co nikdy nemuzou funguovat stejne v CB jako v Barve, jsou loga co se proste nedaji uplne zmensit na propisku. No a co. Kazde logo musi byt pouzitelne a aplikovatelne tak, aby to odpovidalo te ci one instituci. Tady to prece pouzitelne na to co potrebuji je. K cemu jim bude logo ktere pujde zmensit na 15mm kdyz nikdy v te velikosti logo aplikovat nebudou?

4. 7. 2009 16:54 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Tom W.:
Ale ja mam zkusenosti s praci pro velke klienty (CSOB, Ringier, Kooperativa) a se skakalovym komentarem souhlasim.
Mohl by jsi Tome Anonyme vysvetlit jak to myslis? Dekuji.

4. 7. 2009 15:57 tom.w.

-> skakala

no je vidět, že za sebou moc zkušenností s corporatem pro velký společnosti nebo instituce nemáš a nevíš, jaká je realita.
a jestli je něco "divný", tak je to tvoje fotka na tvým webu :-))))))))

4. 7. 2009 14:32 Glasa

"Taky v sobě ukrývá logo jíné (navíc Německé)"

Mas nieco proti nemcom? rakusanom? ha?!?!? ;)

4. 7. 2009 11:48 SKAKALA

:> Michal Malina
LANZ!!!
Díkytidíky.
A já si s tím lámal havu tak dlouho…

Takže suma sumárum:
Logo je kopírka – já souhasím s Lukášem, ta podobnost ve stejným segmentu je minimálně politováníhodná a i kdyby nebyla úmyslná, ale bylo to obšlehnutý podvědomě.
Taky v sobě ukrývá logo jíné (navíc Německé).
Ve většině názorů zaznívá, že nemá dobře řešenou typografii.
Asi bude mít problémy s distribucí a v určitých specifických situacích je minimálně nejasné, jestli bude plnit účel.
No já nevím, ale takhle nevypadá popis kvalitního loga.

> minduser
UNILEVER - to je jedno z nejlepších log v galaxii :) Kéž by "nzm" vypadalo z půlky takhle,

> a tři věci pro "tom.w."
"rozhodně je to o dost lepší, než to co měli předtím…" – no a? to mají očekávat sedmadvacet pokusů, než se dovlečou k výsledku, který kromě toho, že bude lepší než předchozí, bude i kvalitní?

"…a protože to nebyl úkol do šuplíku, tak je jasný, že tam asi muselo být určitě při té práci hodně kompromisů." – tak tomuhle já říkám zvrhlost toho největšího kalibru. Ty chceš teda říct, že v šuplíku jsou ty práce lepší, funkčnější, originálnější a tedy schopné klientovi přinést pozitivní výsledky daleko rychleji a levněji… no tak to je buď zadavatel totální magor, nebo je tvůrce plastelína, co dělá kompromisy, aby prodal a ne, aby udělal dobrou práci – co tedy logicky dělá? Špatnou práci. Jsou totiž jedom dva druhy práce podle výsledku – dobrá a špatná.
Jestliže si mě klient objednává, objednává si mě jako odborníka na určitou službu. Proč tedy dopustím, aby moji práci ovlivňoval názor, který degraduje výslednou funkčnost a není ani můj. Stačí dobře a jasně s klientem komunikovat, vysvětlovat každý krok a přesvědčit ho o svých kvalitách a získat tak důvěru.
Ale uznávám, že ne vždycky se tohle podaří, ne vždycky tohle jde v průběhu rozjeté zakázky a tak se skoro nikdo z nás nevyhne této situaci, kdy je nucen kompromis udělat.
Nicméně je to pak pro nás jasná zpráva: tak takového klienta pustit k vodě!
K té vodě, ve které nás svým přístupem pěkně rychle táhne ke dnu.
A jestli to děláte pro peníze a nemůžete si dovolit o takového klienta přijít – což je relevantní a legitimní přístup – pak se ale nesnažte nabulíkovat okolí, že děláte design, aby byl perfektní v každém směru (a tedy maximálně funkční), ale že děláte design, aby jste vydělalí pár zlaťáků.

"…takže já dávám výsledku za jedna." – u tebe bych chtěl dělat zkoušky z matematiky. Výsledek sice není správnej, ale je to lepší než minule. Tady máš jedničku :-D

4. 7. 2009 10:17 oráč

Rád bych viděl zmenšení na 15x15mm, což je jedna z podmínek v soutěžích na logotypy. A také čb variantu.
Takové logo by vůbec neprošlo.
Bohužel je to současný trend, místo nápadu tam nacpou fotku. Typický přístup reklamních agentur.
Nebylo by od věci vyjmenovat studia, která byla vyzvána a proč.
Výsledek je průměr, ale hlavně že je to veselé a hravé.
Argument, že je to lepší než to předtím neobstojí.

3. 7. 2009 23:02 Aldus

Cesky soucasny standard, ve srovnani s Evropou velky podprumer. Sic to splnuje zakladni funkci jednotne identity, ideove i vizualne je to proste nuda bez napadu. Skoda.

3. 7. 2009 16:37 tom.w.

rozhodně je to o dost lepší, než to co měli předtím. a na rozdíl od jiných značek z toho hned poznám, co jsou zač. a protože to nebyl úkol do šuplíku, tak je jasný, že tam asi muselo být určitě při té práci hodně kompromisů. takže já dávám výsledku za jedna.

3. 7. 2009 16:26 a.g.

akurat vektorizacia bude problem ;) ale rad sa podmujmem kedze to bol moj napad - za adekvatne finance vyrovnanie

http://www.beograd.rs/cms/view.php?id=1350621

ospravedlnujem sa za ulet

srbstina je zabavna...
nema niekto zaujuem o slovensko-srbsku komunikaciu?
cesko - slovensky to zatial ide ;)

"Nova škola moći će da primi 827 učenika u jednoj smeni, imaće 24 učionice, osam kabineta, kuhinju, trpezariju, fiskulturnu salu, parking i igralište za odbojku i rukomet."

3. 7. 2009 16:09 a.g.

my name is luka, i live on the second floor. i live upstairs from you...

ved o to ide - kolko prvkov je skopyrovanych. ak len zakladne geometricke tvary, bitmapa v pisme, alebo proste ina a - len jedna - fundamentalna (ale stylizujem cooo? ;) zlozka, netreba podliehat panike "je to stejne jedno, kdyz jsou ty muzea od sebe tak daleko ze se dopad tech vizualu nikdy nepotka"

3. 7. 2009 15:59 Lukas Veverka / www.parasite.cz

:) Ale ja prece neresim copyright na obdelnicky. Ale vizualni identitu, ktera by mela byt jedinecna atd. A pro me, mozna jsem sam a pak je to v pohode, se zda, ze jsou to dva velmi podobne principy, a me osobne by vadilo, ze jsem nevymyslel neco cim bych se odlisil od ostatnich zarizeni stejneho typu - k cemuz ten korporat slouzi primarne. :)

Kazdopadne je to stejne jedno, kdyz jsou ty muzea od sebe tak daleko ze se dopad tech vizualu nikdy nepotka.

3. 7. 2009 15:48 a.g.

http://www.nhm.ac.uk/index.html

len o N ide? No neviem neviem... To by sa za vykradanie mohlo povazovat aj pouzivanie zakladnych geometrickych prvkov (mam kopyrajt na obdlznicky ;) Urcite nejde o jedine vyplnene pisma bitmapou

3. 7. 2009 15:24 honza (RA30412.com)

jo, nepropracovanost mi taky vadí. čekal bych třeba nějaké animace, interaktivní změny té fotky na pozadí, nějaký průběh, myšlenku, posunutí celého tematu někam o krok dál, určitě se s tím dá pohrát. je to prostě trochu tupá aplikace. ale asi ne rip. buďme v čechách rádi, že to dopadlo alespoň takto... může být o dost hůř :)

3. 7. 2009 15:10 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Ok. Ale porad me prijde, ze je rozdil kdyz umistis jednu bitmapu vybranou aby sedla do pisma (viz Vancouver) a nebo kdyz udelas system kdy se ty bitmapy podle nejakeho klice ruzne stridaji (Natural muzeum a Zemedelske) tak me to prijde proste skoda, ze se neprislo s necim originalnim.

Fakt je ze to neni ve stejne zemi, takze to zas asi tolik nevadi.

3. 7. 2009 14:48 honza (RA30412.com)

Nevím, jestli bych bral typo s vloženou fotkou jako rip NHM. Respektive nebral. Myslím, že jde o obecný trend posledních let (nebo roku), podobných log je teď spousta, a často se jedná o podobný segment. Je to zatím celkem neokoukaný a rychlý způsob, jak udělat barevné logo s šancí zavděčit se klientovi. Upřímně, nemyslím si, že to má velkou budoucnost a vnímám to z hlediska logodesignu spíše tak trochu za únik, ale asi to může fungovat. V tomto případě mě to neuráží ani neuchvacuje, určitě to ale není trapas nebo krok vyloženě vedle. Celkem to funguje. jinak podobné logo je i http://www.vancouverconventioncentre.com/ , na logolounge se tomu jako obecnému trendu věnujou několika větama a ukázkama zde http://www.logolounge.com/logotrends/ .

3. 7. 2009 14:22 Michal Malina:.

Nejhůř na tom je "n" u Ohrady...

3. 7. 2009 14:21 Lukas Veverka / www.parasite.cz

A nehlede na to ze jsou to zase pismenka a ideogram opet chybi. :)

3. 7. 2009 14:18 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Problem preci neni vubec v tech fotkach, pouzitelnosti a velikosti. Problem je spis v te neoriginalite, kdy jedno muzeum v cechach, okopiruje logo jineho muzea v svete.

Kdyby to alespon nebylo z uplne stejneho segmentu. Pritom kazda trochu dobre udelana kniha o logach toto logo obsahuje.

http://www.nhm.ac.uk/


PS: Sam nejsem priznivcem toho neustaleho obvinovani z inspirace a kopirky, ale kdyz je to ze stejneho segmentu, na uplne stejnem principu, a navic kdyz ta puvodni je typograficky dokonalejsi, tzn ze ten RIP neprinesl nic zajimaveho noveho, pak si myslim ze je to trapas a neprofesionalita

3. 7. 2009 14:12 minduser

Já bych to asi až tak nezatracoval, celkový dojem z vizuálního stylu nemám špatný... Ze stylu, ale loga...

Strkat do loga fotku je vážně divnej přístup a ani mě by nenapadlo takovou cestou jít. Určitě by bylo o dost kvalitnější, kdyby (když už) zkratku "nzm" zpracovali třeba podobně, jako je logo Unilever (www.unilever.com). Tak by se dala dobře v těch krezbičkách znázornit různá zaměření jednotlivých poboček. Jenže to by byla úplně jiná prácička, než "prdnout" fotku do rozkřivkovanýho písmenka :) A i s tím výběrem fotek si mohli dát větší práci – tak, aby se neztrácely kontury písmen, jak je tomu u "n" v Praze a Čáslavi a "m" v Kačině...

Takže, "nahození" budiž, a teď prosím dopracovat :)

Radim Dvořák

3. 7. 2009 13:38 adam P

naprostý souhlas s petrem. na první pohled je to velice efektní, na druhý už se člověk musí začít zamýšlet co a jak a proč a pak to začně skřípat ...

3. 7. 2009 12:54 Martin Gross

Mne sa celkový vizuál veľmi páči. Považujem ho za podarený...

Jediná negatívum pre mňa je nesúrodosť typografie a to hlavne medzi Patkovým fontom a bezpatkovým. Chýba mi tam v rezoch vačšie prepojenie. Možno je to jedna multi family pisiem , ale osobne by som zmenil to patkové písmo aby viac korešpondovalo z vizuálom bezpatkového fontu :)

Inak velmi velmi páči !

3. 7. 2009 12:53 Michal Malina:.

>Skakala

to logo je LANZ

3. 7. 2009 12:40 a.g.

klas by som prehodil do vektorv (ale M? ;) aby sa to dalo pouzivat len v jednej farbe - to by na reklamne predmety stacilo, len pre male velkosti zrejme nie

3. 7. 2009 12:38 SKAKALA

Souhlasim s Romanem, ze ta fotka v pismnech je divna. Me to prijde omezujici a ne zrovna svetoborny a nebo i originalni. V Caslavi navic dochazi ke komicke situaci, kdy v logu je jine logo – v pismenu "z". Ale nemuzu prijit na to jake… nevite nekdo, co to je zac?
Kdyby tam nebyly ty fotky, ale nejaky abstraktni volny veci, mohlo to byt mnohem hravejsi a univerzalnejsi. Ted je uplne jedno, co tam je za fotku, ale vsadim se, ze ty pouzity budou jediny mozny. Taky by me zajimalo, jak budou v budoucnu distribuovat to logo a jak velky ty fotky jsou. Bude jedna giganticka verze (ve peti provedenich), nebo vic podle velikosti? To vsechno krat pet?
Moc se mi nelibi to spojeni se serifovym pismem a taky na webu to maji zarovnany podle "n", ale vsude jinde to je podle "m" (web je spolecne s hl. papirem trochu nuda).

3. 7. 2009 11:43 Roman Kysely

Aplikace fotografii do loga vidim jako velice nestnastnou. Logo. jako takove ztraci citelnost, jasmou identitu, o dalsim pouziti nemluve. Samotna stavba loga nepusobi totiz vubec spatne. Znena fontu (ty patky mi tam opravdu nesedi), seda je dobra a samotne zkratka "nzm" je asi nutnosti, "nzm" by mozna slusela hraskova zelena...




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.