Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Národní geoparky mají logo


Ze soutěže na logo Národních geoparků, která měla uzávěrku letos v březnu, vzešla příjemná značka dvojice autorů Michala Kukačky a Jiřího Tomana.

„Koncepce logotypu Národní geopark vychází z reálií, které nás nenápadně provázejí toulkami po krajině či jsou nedílnou součástí systému, který nám na nich usnadňuje orientaci. Výsledná značka je tak piktogramem spojujícím v sobě hned několik důležitých elementů: geodetický bod (prvek geodetického dělení krajiny), kompas (náš pomocník při toulkách po geoparcích),charakter vnějšího kruhu upomíná na topografické značení krajinných celků, jeho dělení na tři části je odkazem k logotypu Ministerstva životního prostředí jakožto spravující organizace,“ píše se v manuálu.

 

Jako základní písmo definuje manuál Buivengův Anivers, doplňkovým je patkový Liberation.

Logo Národních geoparků tvarově i barevně koresponduje s logotypem Ministerstva životního prostředí (manuál dokonce obsahuje i animaci jedné značky do druhé). To je na české poměry celkem překvapivý fakt, doufejme, že takových případů, kdy je systém logotypů vystavěn logicky (oproti tendenci různých úřadů nebo např. jednotlivých městských částí) bude jen přibývat.

 

Propagačním a informačním tiskovinám dominují fotografie s oblými rohy na levé straně, vpravo přecházející přes okraj letáků či tabulí. Vizuální styl doplňují jednoduché geometrické  podtisky v šedé nebo zelené barvě.

 

 

Možná je značka trochu zajímavější obsahově než formálně, možná působí zvolené písmo k symbolu příliš subtilně a měkce a zaoblené rohy fotografií zase moc retro... Celkově vzato se ale autorům podařilo připravit kvalitní a funkční logo i celý vizuální styl. To je při znalosti často tristních výsledků obdobných soutěží velmi dobrá zpráva.

-VH-


Komentáře k článku

12. 8. 2010 21:07 bert

Domnívám se, že vítězné logo je naprosto profesionálně zvládnutá práce. Má to však jeden háček, který je třeba tu zmínit. Toto logo se pro Národní geoparky jednoduše nehodí. Působí nesmírně sofistikovaně, podobně jako jiné práce těchto autorů (propojené elementy, promyšlená explikace podpořená vydařenými aplikacemi a vizualizacemi), ale ve skutečnosti je to zas a jen logo, seskládané z čárek a půlkroužků s nápisem. Podle mého názoru nekoresponduje forma s obsahem. Přece... příroda, zvířátka, děti s rodičema na výletě, příjemné chvíle strávené v příjemném prostředí. Vlastně je to pro mě zklamání.

5. 8. 2010 15:43 stope32.deviantart.com

@Ondřej - pardon, chtěl jsem napsat "prvoplánově". Takhle to vyznělo špatně.

5. 8. 2010 14:57 Ondřej | trueblue.cz

stope32.deviantart.com: Má cenu diskutovat s někým, kdo mi vkládá do úst výrazy, které jsme nikdy neřekl? (konkrétně slovo "prvoplánový" což ve spojení s "Informace" zásadně posouvá význam mého tvrzení).

4. 8. 2010 17:36 stope32.deviantart.com

@ Ondřej | trueblue.cz - říkat si tomu můžeš jak chceš ;o) Podstatné je, že prvoplánovou informaci o subjektu nese málokteré logo, a že tím se popřelo tvoje původní tvrzení =)

4. 8. 2010 16:33 minduser

Výsledek je za mě "dobrý". Výborný ale určitě ne, a to z důvodů, které hezky vystihl Ondřej v posledním příspěvku. Z tohoto pohledu myslím nelze nic vytknout druhému návrhu do pinxit – vrstevnice. To měl být jasně vítěz, jen poměr grafické a textové části značky je trochu nepraktický, ale to by se ještě doladilo.

CI výtězného návrhu je moc technické. Jak naznačil Lukáš – staví jenom na logu. Skoro jako kdyby jste robotovi dali logo a zadali mu formáty do kterých to má rozpracovat. Absolutně bez nápadu. Jediný pokus o nápad – "Pampeliška" pro podtisky – je zase vyložený přešlap... Autoři neznají logo České informační agentury životního prostředí (www.cenia.cz)??!

Radim Dvořák

3. 8. 2010 15:36 Ondřej | trueblue.cz

Lukáš: Cílová skupina. Logo je určeno pro širokou, laickou veřejnost a mělo by tedy být jasně identifikovatelné. Koncepci značky považuji za zavádějící - geodetický bod nijak nesouvisí s geologií, takový bod je v Praze, v Plzni nebo v Poděbradech. Při spojení se slovem geopark už dochází k úplnému zmatení. Vizuály tomu moc nepomáhají - jeleni, ptáci a jemný rastr a lá pampeliška.
Druhý odstavec nechápu, nikdy jsem netvrdil, že logo má subjekt popisovat a ostatní nijak nevyvrací mé tvrzení. Ano, kampaně jsou produktové i imageové, to je mi známo a konkrétně značky jako Adidas či Nike využívají oba druhy. Image je na launch (re-launch), produkt na akce, sezónu či slevy.

stope32.deviantart.com : Tomu já říkám marketing po selsku, ale jen tak dál, úplně mimo to není.

3. 8. 2010 14:37 stope32.deviantart.com

@Ondřej | trueblue.cz: V podstatě se podepisuju pod Lukášův post, jen bych dodal, že logo/logotyp je hlavně reprezentant, který má identifikovat daný produkt/reklamu s jeho značkou.

Logo málokdy funguje jako stand-alone. Určitě namítnete, že ke zvýšení produkce slin stačí pohled na "Golden arches" a ne foto burgeru od Mekáče, ale to jen proto, že Meka už každý zná a jeho logo tak nese informaci podvědomě.

Podobně logo http://www.seeklogo.com/images/K/KoTaS-logo-34BF4AD7BD-seeklogo.com.gif nenese moc informací o firmě, spíše o tom, že zadavatel má rád slony xD

3. 8. 2010 10:04 Lukáš Veverka | www.parasite.cz

Značka asi vždycky nese informaci. Otázka je jakou. Já jsem nesouhlasil s tím, že musí nést nutně informaci o daném subjektu (psal jsi že by jsi chtěl aby z loga byl patrný: "Fakt, že geoparky jsou především unikátní geologické lokality"). Mě jen zajímalo proč zrovna tady by jsi to ocenil. K čemu by to bylo dobré.

Značka, ale přece může nést informaci uplně jiného druhu než popisovat subjekt takto věcně. Může přenášet pouze atmosféru, pocit, náladu, filozofii atd..
Jistě najdeš řadu obrazových značek, jenž subjekt nepopisují.

Stejně tak kampaně a reklamy nemusí být produktové nebo popisné. Většinou stejně není rozdíl v tom co která firma nabízí (nike, addidas, reebook atd.) nabízejí naprosto stejný sortiment, konkurují si jen tím, co filozofie značky reprezentuje pro jejich koncové zákazníky.

3. 8. 2010 08:57 Ondřej | trueblue.cz

Nechápu nesouhlasné reakce na mé tvrzení - pokud logo není nositelem informace (sdělení), co tedy je? Abstrahování (tvaru) není nic jiného než zobecňování tohoto sdělení. A v tomhle případě bych očekával informaci o podstatě a funkci geoparků.

2. 8. 2010 14:31 Pepa

lh> to není opačný názor. ona univerzita v HK má skutenčně asi nejlepší CI z českých VŠ. to ale ještě neznamená, že je dobrá :-)

31. 7. 2010 13:57 lh

> Pepa
zajimavy nazor, ja mam presne opacny. Univerzita v HK ma mozna nejlepsi CI z VS u nas (dalsi slusne jsou Olomouc a Usti nL)

30. 7. 2010 23:01 Pepa

mně se to líbí. až na ten anivers. jestli to dělali ti stejní kluci co tu katastrofu pro univerzitu v hradci, tak je to obrovskej skok vpřed.

29. 7. 2010 20:24 áj

mně to přijde v poho, ale oba návrhy pechmanové mě zaujaly mnohem víc...

můj pokus:

http://aja.oblivion.cz/portfolio/4.6.logo_geopark.pdf

29. 7. 2010 16:52 martin

Je to nudné, ale oceňuji návaznost na ministerstvo ŽP. Mně se více líbí ta práce Petry Prachmanové - to má šťávu ...

29. 7. 2010 12:36 stope32.deviantart.com

@Zuzana - "zelené" logo, které mi z těch dvou vychází jako lepší, na mne působí slabším dojmem, ale zato má, zdá se, propracovanější CI...

@lh - jasně, já narážel na Ondřejovo (myslím, že mylné) tvrzení

29. 7. 2010 10:35 lh

souhlas se zuzanou l., i kdyz z toho druheho navrhu okamzite citim dum umeni - takze tudy ne.
>stope32 - logotyp IBM vznikl z neuplneho vykreslovani pismem na starych monitorech.

28. 7. 2010 19:15 miretc

příjemná klasička, a k věci...a taky docela pěkné jako volitelné myšítko, ale to spíš smrdí nějakým klišé)

28. 7. 2010 19:00 Zuzana Lehutová

Další dva návrhy jsou k vidění třeba tady:
http://www.pinxit.cz/no_cache/graficky-design/narodni-geopark/.
Osobně se mi líbí mnohem víc. Přijdou mi zábavné, hravější, méně technické a vřelejší. Cítím z nich přírodu.

28. 7. 2010 16:19 DRESING www.dresing.org

No teda nic nového pod sluncem, návaznost na ministerstvo beru jako plus, logo je ale podle mého názoru lehce zaměnitelné...

28. 7. 2010 16:12 RostislavBlaha.cz

Ty cedule teda žádná bomba nejsou, ale celkově se mi to líbí. Jsou někde k vidění i další soutěžní návrhy?

28. 7. 2010 12:38 stope32.deviantart.com

Zajímavá práce, vizuální styl, hlavně letáků a cedulí je ovšem myslím podprůměrný. Jediná věc, která na mne působí trochu rušivě je nesouměrnost mezi trojdílným kruhem a křížem kompasu. Prostě mi to moc nesedí =(

@Petr Široký - dole jsou razítka, autoři se nejspíš snažili rozumně vměstnat písmo a piktogram do obdélníku s omezenou velikostí (netvrdím, že je to to pravé ořechové)

@Ondřej - no podle toho by Apple nejspíš prodávalo nakousnutá jablka, viď? A o čem informuje takový logotyp IBM, to opravdu netuším xD

28. 7. 2010 10:48 Eva Nečasová – www.designity.cz

Mě se logo líbí. Je čisté, moderní a význam geo bodu mě napadl hned (o kompasu přesvědčená už nejsem). Navíc zvolený font mi přijde krásný.

28. 7. 2010 09:31 kateřina

hezká práce

27. 7. 2010 22:17 amigo

Klasická práce diletantů :(

27. 7. 2010 15:32 Lukáš Veverka | www.parasite.cz

Mě osobně se tento vizuál až zas tolik nelíbí. Ta univerzita předtím co autoři dělali dopadla dle mého mnohem lépe.

Co se týká samotného vizuálu cedule jsou z toho co je vidět hodně graficky slabé. Téměř bych řekl nehezké.
Nicméně největší problém vidím v tom, že vlastně nejde o vizuální styl, ale jen o rozmnožení loga na různé aplikace. Od vizuálního stylu čekám nějaký princip, který se rozhraje v různých aplikací, z čehož bude patrné o jakou firmu jde, aniž by bylo nutné ukazovat logo samotné. Zde žádný takový princip nevidím. Ale možná jsem se špatně koukal.

Nicméně tohle je obecný problém většiny "vizuálních stylů", že se udělá pouze logo a autoři nepřemýšlí nad celkem jako systémem, kde logo je jen jednou malou částí.

____
Ondřej: S tvým tvrzením nesouhlasím. Je to jen jeden z přístupů. Někdy může být vhodnější než přístup "abstraktnější jindy naopak". Více by mě zajímalo proč si myslíš, že zrovna v tomto konkrétním případě by mělo logo "obsahovat jednoduchou informaci o daném subjektu"?

27. 7. 2010 13:40 BY

"Každé logo by mělo obsahovat jednoduchou informaci o daném subjektu. "

Tak s tim nesouhlasim....

27. 7. 2010 12:31 cancer

Význam znaku dá bohužel až postupné a dlouhodobé studování CI, kdo však má čas v pohorkách na úbočí s pohyblivou hlušinou studovat CI..?

Moc moc mě provokují ty giloše alias rastry. Jak to někdo šupne za písmo to bude paráda... a na autě to prakticky nemá význam :( masooo

Jinak dobré

27. 7. 2010 12:11 Ondřej | trueblue.cz

To je špatné, tedy nikoliv formou, ale obsahem. Každé logo by mělo obsahovat jednoduchou informaci o daném subjektu. Pokud bych měl z tohoto loga zjistit o čem vlastně ty geoparky jsou, budu střílet na slepo a možná trefím ten geodetický bod z explikace. Fakt, že geoparky jsou především unikátní geologické lokality mi zůstane zatajen.

27. 7. 2010 12:08 Petr Široký

Knoflík. Bez souvislostí vidím knoflík. A nechápu proč je písmo vpravo dole, když na zmenšeninách dole je normálně vertikálně vyrovnané. (Asi to jen na mě působí nevyrovnaně.)

27. 7. 2010 11:36 Anna Frajtová / www.designbox.cz

Líbí se mi moc. Jednoduché a vtipné.

27. 7. 2010 10:13 jir_ka /www.zou.cz

Podle méno, výborná práce pánové. Přesně to padne. At se daří.

27. 7. 2010 09:53 lh

bohuzel mi to prijde vizualne nevyrazne, podobnych log - kruhy, krizky je spoustu a toto v tom zanika. Autorum vsak blahopreji.

26. 7. 2010 17:29 honza_iks

Promyšlenost loga a návaznost na ministerstvo je super. Jen vizuálně je to bohužel trochu nuda. Obvzláště když vemu v potaz, že logo bude sloužit i turistické osvětě. Ale jinak moc pěkná práce!

26. 7. 2010 16:51 Kanibal

Dobrým předpokladem ke zdárnému konci soutěže je slušná odměna (60.000) za realizaci a když k tomu vyjde i rozumná porota (narozdíl od Czech Open), pak může vzniknout příjemná značka jako je tato.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.