Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Najdi deset rozdílů  :-)

Logo naší nejúspěšnější komerční televize jako by z oka vypadlo symbolu nadnárodní společnosti Servisair.
Šlo o náhodu nebo se někomu symbol zalíbil, když se procházel kdesi v zahraničí po letišti?

A podívejte se i na nové logo televize Sport 1…

Servisair je přední světový provozovatel leteckých služeb s pobočkami na více než 140 místech po celém světě.

 

Jistý blog uveřejnil kdysi podivnou sbírku kulatých motivů. Vybrala si Nova zde?

 

Mimochodem před nedávnem se objevilo i nové logo Nova Sport. „Registrované logo výrazně připomíná současné logo Galaxie sport. Název „sport“ je identický s nynějším logem, místo slova „Galaxie“, které bylo v logu dominantní, se objevuje menší nápis „nova“ ve stejném fontu, jaký používá Nova v logu svého hlavního programu. Červený kruh, jenž se často měnil na hokejový puk, tenisový míček a další sportovní pomůcky, nahradila známá červenomodrá pirueta. Na rozdíl od dnešního loga Galaxie sport ale není napravo od názvu stanice, ale nalevo.“ uvádí se na blogu Digizone.

 

„Kabelový a satelitní placený sportovní kanál Sport 1 změnil svůj grafický ident a logo. Dne 1. října 2008 se všem svým divákům v České republice a na Slovensku představil v úplně novém kabátě. Jde o první rebranding grafiky stanice od svého startu v lednu 2006.“

Zdroj: článek na www.parabola.cz

Nové logo Sport 1 jako nové ale moc nepůsobí. Podobné značky byly moderní asi tak před dvaceti lety…

A písmeno P je opravdu velmi „netradiční“. :-)

Co si myslíte o "podobnosti" Novy a Servisairu?


Komentáře k článku

13. 10. 2008 13:48 font

Veronika Kořínková> díky za váš názor (neanonymní!), ale přečtěte si prosím náš komentář k tomuto článku ze dne 7. 10.

12. 10. 2008 23:28 Veronika Kořínková

Dobrý den,
nechci soudit autory toho loga, ani polemizovat nad krádeží či náhodou jeho podobností s jinými. Myslím ale, že by měl každý začít sám u sebe, redakce Fontu vyhledává sebemenší podněty obvinit kohokoliv z okopírování čehokoliv neustálým srovnáváním log atd. Když ale ve Fontu č.91 v článku "Kalendář erotypografický" srovnává kalendář s vlastním PFkem, píše: "...toto je věc která napadne více lidí." ...u ostatních už to asi tolik neplatí.

8. 10. 2008 09:39 font

Pavel: upozorňovali jsme zde na loga, která vycházejí z nějakých současných trendů (3D kulička, průhlednost, tečky v perspektivě...psali o tom i na http://www.logolounge.com/logotrends/) a označovali je pro zjednodušení jako trendy nebo módní. To neznamená, že třeba nejsou kvalitní, ale trochu to kritizujeme z pohledu právě originality, která u takových značek často chybí (jde často o řešení, které jsme již jinde viděli nebo jde o postup, který bez jakékoliv invence někdo jen "aplikoval" - jako třeba právě ten efekt trojrozměrné kuličky).
Minimalismus s tím pak nemá co dělat. U něj podle nás jde (zjednodušeně řečeno) o omezení grafických zásahů do nápisu (názvu) subjektu až na nulu. To ale automaticky neznamená, že by takové logo bylo neoriginální. Byť i zde je riziko velké, protože čím méně uděláte (typo)grafických zásahů (třeba jen otočíte vykřičník, nebo ve verzálkách umístíte jednu minusku), tím je větší pravděpodobnost, že podobný nápad (vtip) použili již dříve jinde. Opakem je pak například detailní propracovaná kresba. A ideální asi něco mezi :-)

8. 10. 2008 08:09 geek

tyhle spiraly se uz resily, takovych najdeme tuny. muzeme zacit prestizni designerskou soutezi red dot http://www.red-dot.de/

7. 10. 2008 22:34 pipe

> Pavel:
Také mě něco podobného napadlo. Vcelku kvalitní, moderní a nadčasové (tj. velmi jednoduché) značky Font většinou hodnotí (oprávněným, ale negativně vyznívajícím) přídomkem "neoriginální" — a když dojde třeba na takovou Opavu, ještě rád vzývá typografický minimalismus...
Mám za to, že kvalita je důležitější než originalita — a právě originalita se v grafickém i jiném designu objevuje na úkor kvality (funkčnosti, použitelnosti) až příliš často; některé návrhy pak smysl designu přímo popírají (zajděte si na Designblok;o). Ale o to více se publikují...
Prakticky jakékoliv (nové a kvalitní) současné logo lze klasifkovat jako neoriginální nebo příliš trendovní; snad s výjimkou několika speciálních autorských počinů z pera kreslířů či kaligrafů...

Ale náhodnosti bych zrovna v případě Novy tak úplně nevěřil.

7. 10. 2008 18:50 Pavel

V dnešním světě zaplaveným značkami a piktogramy, věřím tomu, že tvarová podobnost a stejná barevnost (Český rozhlas vs. Nova), může být čistě náhodná.
Základních barev a geometrických tvarů je velmi málo na to, aby se zajistila originalita.

Fonti: Tvrdíte, že logotyp Sport 1 není moderní. Na druhou stranu plno nových a moderních značek (jak vy říkáte "trendy") konfrontujete s tvrdou kritikou.
Je známo, že módní vlny se opakují a znovu se objevují retrostyly.
Je slovo "trendy" jen synonymem pro slovo "moderní"?

Tímto nechci obhajovat plagiátory a né moc povedenou značku Sport 1, chci jen ukázat druhou stranu mince.

7. 10. 2008 15:54 Kanibal

Taky jsem si hned vzpomněl na Romana Beránka. Jinak k logu Servisair - na Best Brands of the World je staré logo (http://www.brandsoftheworld.com/search/66846127/38709.html), na webu Servisair už je nové - podle mě není moc staré, uvedení jsem bohužel nedohledal. Pokud byla nějaká inspirace (spíš myslím že ne), tak opačná.

7. 10. 2008 15:05 pipe

7. 10. 2008 15:00 font

Jestli byl první pan Beránek nebo Servisair je asi už jedno. Spirála v 3D kuličce je motiv natolik obecný, že jej patrně vytvořilo nezávisle na sobě více designérů. Nejde nám tedy ani tak o to, zda někdo něco ukradl, jako spíše o ukázky "aplikací" módních trendů, které ve výsledku přinášejí podobné výsledky (a že je třeba si na to dát při tvorbě nových značek pozor - vždyť originalita je jednou z největších hodnot dobrého loga)...

7. 10. 2008 14:21 adam

no tak sem si precetl ten odkaz od pipe a...
pokud byl servisair drive nez ta prezentace pro cro – tak by mohl servisair zalovat beranka a nebo naopak ne?

7. 10. 2008 12:23 minduser

pipe: Dík za link. S tím Beránkem je to pro mě úplně nová informace.

Pracoval jsem na Nově v době, kdy rebrandovala z "voluty" na "spirálu" a jako tehdejší zaměstnanec jsem autorem log časopisu Ano (RIP) a loga ankenty Anno. U obou jsem pochopitelně použil onu spirálu i font (upravený Teuton), obě loga jsou čistými klony nového loga Nova. Toto nové logo vybíral a schvaloval jěště Železný, takže bych se vůbec nedivil, kdyby to bylo úmyslné a účelové kopírování návrhu pana Beránka. I když se mi jeho návrh z roku 95 nikde nepodařilo najít, abych si udělal názor, názor na V. Železného mám, a panu Beránkovi se tímto dodatečně omlovám, že jsem se, ač zcela nevědomky, na této špíně podílel.

7. 10. 2008 11:18 pipe

Na podobné téma v souvislosti s Novou už před několika lety nějaké diskuse probíhaly:
http://www.radiotv.cz/televize-clanky/2584/skandal--nova-mi-ukradla-logo--mysli-si-beranek.html
(obrázek jsem nenašel)




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.