Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Město Kuřim vyhlásilo soutěž na logo města

Soutěžní návrhy na jednotný vizuální styl města, jehož základem bude značka pro město Kuřim, je možno zasílat do 30. 4. 2010, vítěz bude vyhlášen 9. 5. 2010 a obdrží 30 000 Kč, návrhy umístěné na druhém a třetím místě 10 000 Kč.

Podklady k soutěži:

Kurim_soutez_JVS_podminky.pdf

Kurim_soutez_JVS_prihlaska.doc

Znak - Kurim color.jpg

Kurim_znak_a_prapor_vyhlaska_popis.pdf


Komentáře k článku

17. 5. 2010 10:58 DM

Dobrý den, tak máme 17.5. a nějaké výsledky nikde nevidět...opravdu seriozni soutež .)

28. 3. 2010 18:41 Jan Štěpán

vizuální styl je součást širší kultury, a je dobře že veřejné instituce se snaží něco v tomto ohledu dělat.
myslím si, že zastupitelé v Kuřimi si jsou vědomi toho že odměna nepřiláká velká studia a velká designérská jména, ale od kvality si povolali fundované odborníky, kteří jim pomohou oddělit takříkajíc zrno od plev a . odměna je adekvátní tomu, že všichni nemohou mít "mercedes" mezi vizuálními styly, ale spokojí se třeba s fordem.
takováto soutěž je podle mě dobrá i toho důvodu, že ti co toho nemají tolik za sebou se mohou poměřit s ostaními zkušenějšími a třeba lepšími kolegy na stejném hřišti. Možná dostanou nakopáno, možná dostanou ti ostaní.
Pro mnohé designéry jsou vítěztví v takovýchto soutěžích jednou z prvních velkých příležitostí ke kterým by se jinak nemohli dostat.
Velká studia jsou asi v tomto případě mimo hru, ale myslím si že je pro takovéto město lepší když se zúčastní někdo, kdo bude mít motivaci, i když toho nebude mít za sebou tolik.
myslím si, že v tomto oboru není výše či níže odměny tím úplně určujícím faktorem kvality.

27. 3. 2010 09:34 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Martino tak si to co jsem psal zkuste precist znovu.
Za prvé jsem psal, že si vážím těch co se zůčastňují těchto soutěží a posílají tam kvalitní návrhy.
Co se týká mé osobní preference neanonymních soutěží; souhlasím s vámi v tom příkladu z obrazem. Každému se může občas něco podařit dobrého ačkoliv dlouhodobě vykazuje spíše špatné výsledky. Anonymní soutěže umožnují to, že se vybere třeba tento případ. Kdyby šlo o jednu věc, konkrétní prvek který začíná a končí předmětem soutěže, tak s tím nemám problém. Ale u soutěže na vizuálního stylu do které se přihlašuje pouze (!) logo na jehož základě se vybere ten kdo bude vizuální styl realizovat, by bylo dobré znát autora.
Vybírat si malíře pouze na základě jednoho povedeného obrazu aniž by jste znala zbytek jeho tvorby je stejná sázka do loterie jako vybírat si autora vizuálního stylu jen na základě jednoho loga.

26. 3. 2010 13:00 Martina

Chtěla bych reagovat na názory pana Veverky. Studovala jsem grafiku na VŠ a mám několikaletou praxi, nyní jsem na mateřské. Jsem ráda za tyto soutěže, kde si můžu přivydělat. Jde přece o dobrý nápad, který můžete mít hotový i za pět minut. Je snad 30. tisic málo? Pro Vás možná ano, ale věřím, že se najdou kvalitní designéři, které bude tato cena motivovat dostatečně. Také nechápu proč by jste z takových soutěží vyřadil lidi, kteří nemají za sebou nějaké rozsáhlé zakázky a již vytvořenou reputaci. Proč by se při výběru designéra nemělo rozhodovat jen podle loga ale i podle zkušeností? To je z mého pohledu hloupé. Je to jako bych si vybírala umělce, který namaluje portrét, podle toho kolik obrazů v minulosti namaloval a ne podle toho, jak se mi libí ten koknrétní obraz, kde maloval mě. I vy jste jistě někdy začínal a nějaký grafický manuál jste dělal poprvé.. budte rád že vám někdo tu šanci nazačátku dal a neměl názory jako vy.

21. 3. 2010 16:05 Sukalovský

To Michal Hájek: Pokusil jsem se sepsat odpověď na Váš dotaz (potlačil jsem onu výhrůžku v něm :-) a vyšel mi z toho text jaksi mimo rozsah a účel této listárny. Pokud máte zájem, dejte mi na Vás e-mail (na můj email výše) a pošlu Vám ho k úvaze.
Ale aspoň velmi stručně. Jde samozřejmě o snahu být moderní – ne však pouze logem nebo CI, ale především přístupem k řešení problémů a potřeb obce a jejích občanů. Ale to jiné, podstatně dlší povídání...
Proč si pořizují logo firmy? Má-li dnes logo a plusminus CI třeba drobný obchodník nebo živnostník s okruhem několika set nebo tisíc stálých zákazníků, tím spíše by ho měla mít instituce, jejímiž zákazníky (klienty) jsou desetitisíce lidí – někteří častěji, jiní občas. Pokud chci, aby se občané s městem identifikovali, pak je nutné, aby věděli, co všechno vlastně obec poskytuje, ať již přímo prostřednictvím městského úřadu, nebo nepřímo prostřednictvím městských firem a institucí (technické služby, knihovna, kulturní dům, DDM, školy a školky, plavecký a sportovní areál, ale i městský mobiliář atd.). Prostředkem, jak jim to sdělit, je právě CI obce.
Rozhodujícím impulsem pro vypsání soutěže byla výstavba wellness centra. To, ač obecní, se musí chovat jako komerční subjekt, aby se nestalo jen černou dírou na obecní peníze. Své návštěvníky musí nějak oslovit a potřeba kvalitního loga a dalších náležitostí je zde nezpochybnitelná. Pochopitelně se dalo nechat udělat logo pouze pro wellness centrum. Opačný přístup byl využít této situace jako výchozí bod pro CI města, jeho součástí budou i odvozená loga jednotlivých městských institucí, wellness centra jako prvního. Tento přístup zvolila nakonec i rada města...

20. 3. 2010 08:05 Michal Hájek

Využiji přítomnosti pana Sukalovského a zeptám se jej jaká potřeba vede město Kuřim k vytvoření loga? 550 let jsme si vystačili s poměrně zdařilým erbem. Je to snaha být moderní (už mají logo v Brně a možná v Tišnově už o něm přemýšlejí, tak ať jsme světoví) nebo je pro to nějaký racionálnější důvod?

Bydlím v Kuřimi a kromě billboardů o 50 km/h rychlosti při vjezdu do obce a nových webových stránek Kuřimi (výborný počin), jinde potřebu loga nevidím. Třeba to ale právě novým vizuálním stylem chcete změnit, možná by to stálo za vysvětlení, ať pak nemusíte čelit těm příkřejším slovům.

Děkuji za odpověď.

19. 3. 2010 18:45 Sukalovský

To Lukáš V.: V pohodě. Z politiky, byť jenom komunální, jsem zvyklý na daleko příkřejší slova. :-) Uvidíme, co soutěž přinese. Pak můžeme diskutovat nad výsledky. Zatím hezký víkend...

19. 3. 2010 18:39 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Jo tak si rozumíme.
Snad jsem to nepsal moc příkře. Už jsem se skoro rozčiloval, že se nedokáži dobře vyjádřit.

Takže platí co jsem psal uplně dole, že opravdu obdivuji a vážím si kvaltiních kolegů, kteří vám své návrhy pošlou, a doufám že poroto je v množství těch ostatních rozpozná a vybere.

19. 3. 2010 18:37 Sukalovský

To Lukáš V. Asi Vám, i přes terminologické nejasnosti, rozumím. Snad bych tak postupoval, kdyby šlo o moji vlastní či mnou vedenou soukromou firmu. V případě obecních peněz je to však trochu jinak. Ač mi zákon takovouto soutěž nepředepisuje (vzhledem k relativně nízké výši finančního plnění), vzhledem k tomu, že hospodařím s veřejnými penězi, nemohu se obrátit rovnou na jednu osobu, ač by se mi její styl líbil sebevíc. Pak tedy mohu v neveřejné soutěži oslovit třeba 5 subjektů, nebo soutěž vyhlásit jako veřejnou. Podle mých dlouholetých zkušeností je za bé lepší...

19. 3. 2010 18:35 Lukas Veverka | www.parasite.cz

To co jsem měl na mysli tím zeměněním je fakt, že právě po výberovém řízení šáhnu, když chci ušetřit –> získám nabídky subjektů dodávající srovnatelnou službu a vyberu si podle ceny.

Soutěž naproti tomu takto motivována být nemůže. Po formátu soutěže šáhnu ve chvíli, kdy se přeju co nejlepší výsledek a tomu přizpůsobuji například i cenu. Já považuji soutěž pro vyhlašovatele za jednu z nejlepších a tudíž i nenákladnějších forem. Ten benefit soutěže totiž musíte být ochoten zaplatit. Jinými slovy, udělám lákavou motivační nabídku. Aby se té soutěže (proto se to jmenuje soutěž) měli soutěžící chuť zůčastnit.

A v tomhle je zásadní rozpor. Nemyslete si, že nedělám loga za 30.000, když mám motivaci a chuť a jde o dobrou věc jsem ochoten a často tak dělám, pracovat i za mnohem méně. Ale abych šel do soutěže podobného typu, musela by odměna být o řád vyší než běžná smluvní odměna. Jinak je totiž ta odměna neodpovídající riziku do kterého vstupuji.

19. 3. 2010 18:27 Lukas Veverka | www.parasite.cz

No však já řikám že si plně rozumíme. Je to přesně jak píšte. Já ani nic jiného netvrdím.

To co tvrdím je, že vypisovat soutěž v případě, že máte málo peněz je neštastné a mnohem lepšího výsledku by jste dosáhl, kdyby jste se se stejnou sumou obrátil na někoho konkrétního bez výběrového řízení. To je ta pointa o kteoru mě jde. V případě nedostatečné motivace účastníku je totiž výsledek soutěže vždy velmi riskantní.

19. 3. 2010 18:17 Sukalovský

To Lukáš V.: Dovolím si s Vámi nesouhlasit. Výběrové řízení vypíši tehdy, pokud poptávám zboží nebo službu s jasně hodnotitelnými a hlavně měřitelnými kritérii. Soutěž (anonymní nebo neanonymní) s odbornou porotou vypíši tam, kde se poptávaná komodita vzpírá snadno měřitelným a jasně hodnotitelným kritériím. Výběr loga, dle mého názoru, spadá do druhé skupiny.
Z mého pohledu je to tak, že vycházím z reálných podmínek, které mám. Nechci ušetřit, ale mám jasně dané zdroje. Z ty prachy pak chci dosáhnout co nejlepšího výsledku. Tomu přizpůsobím vše ostatní – především model soutěže. Pro někoho to atraktivní bude, pro jiného ne. Pokud sebe a svou práci hodnotíte tak, že je pro Vás případná odměna nízká, pak se nezúčastníte. Máte na to plné právo, stejně jako někdo jiný má plné právo se zúčastnit. :-)

19. 3. 2010 17:47 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Eh, něco mě tam vypadlo:

Anonymní soutěž s předem definovanou cenou plní uplně jiný účel - z přihlášených prací kvality odpovídající podmínkám soutěže (odměna, porota, jinná motivace především prestiž atd.) vybírá odborná poroto nejlepší návrh.

19. 3. 2010 17:45 Lukas Veverka | www.parasite.cz

To Drago Sukalovský: Ano, já tomu rozumím. Přesně tohle co popisujete, je to co já kritizuji dlouhodobě. Soutěže se u nás běžně používájí v situaci, kdy chce vyhlašovatel ušetřit. Bohužel, prostě formát soutěže je naprosto nevhodný pro tyto případy.

Domnívám se, že na vinně je zde zaměnění či sloučení výběrových řízení a těchto soutěží. Ale oba formáty jsou určeny pro naprosto odlišné účely.
Výběrové neanonymní řízení se vypisují za účelem vybrání nejvýhodnějšího poměru ceny a kvality.
Anonymní soutěž s předem definovanou cenou plní uplně jiný účel - z přihlášených prací kvality odpovídající podmínkám soutěže (odměna, porota, jinná motivace především prestiž atd.).

Já si prostě stojím za názorem, že když chci vypisovat soutěž, tak na ní mám i odpovídající kapitál, abych mohl namotivovat co nejkvalitnější subjekty v oboru. Když někdo vypíše soutěž, kde je odměna menší nebo stejná jako v případě přímého zadání zakázky, tak mě tím dává jasný signál jakou kvalitu očekává a chce.

19. 3. 2010 16:57 Drago Sukalovský, radní města Kuřim

To Lukáš Veverka: Odměny vycházejí z možností obce velikosti Kuřimi. Udělat tendr na logo a CI za mega je prostě v takovéto obci politická sebevražda (i tato odměna se mnoha lidem zdá být vysoká :-). Naší snahou tedy bylo především nastavit podmínky soutěže tak, aby byly rovné a garantované slušnými jmény v porotě. Aby bylo jasné, že nejde o žádné šméčko pro předem vybraného kámoše. Vsadili jsme tedy na kombinaci rovné, otevřené a transparentní soutěže a přijatelné, i když ne vysoké odměny. Chápu, že to nemusí být zajímavé pro známá jména zvyklá na jiné „zacházení“, ale na druhou stranu to, doufám, může oslovit celou řadu zkušených a schopných profíků, čemuž bude odpovídat i výsledek. Každý má právo volby – jít do toho, nebo ne... :-)

19. 3. 2010 16:56 Drago Sukalovský, radní města Kuřim

To m.: Zadání tendru jsem zpracovával já, takže mohu zodpovědně prohlásit, že je pochopitelně obšlehnuto. Nikoliv ovšem z tendru JM kraje, neboť naše zadání bylo vytvořeno a schváleno radou města dávno před krajským, ještě v loňském roce, tuším v listopadu. Vyhlášeno bylo až nyní, protože se mi na dřívější termín nepodařilo najít dostatečně fundované odborníky do poroty – ti, kteří měli zájem, neměli čas, a naopak. A vím, že by soutěž za ne až tak velké peníze s porotou politiků a úředníků nebyla už vůbec zajímavá pro někoho, kdo umí. Takže jsme soutěž vyhlásili až tehdy, když nám účast v porotě potvrdili pánové Houf, Eliška a Kobosil, kteří jsou, narozdíl od soutěže JmK, členové s hlasem rozhodujícím, ne pouze poradním.
Ještě k tomu obšlehnutí. Jsem toho názoru, že od začátku vymýšlet již vymyšlené a osvědčené je blbost. Jako vzor byly použity podmínky obdobných soutěží tak, jak je kdysi vyhlašovalo brněnské Design centrum. Poněkud jsme je upravili (jednokolovost atd.) a doplnili, přičemž jsem vycházel i z vlastních dlouholetých profesních zkušeností, od r. 1993 se živím marketingem a PR (ne ovšem grafikou).

19. 3. 2010 12:13 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Ono je to jak jsem psal dole, v pripade zakazky by to plus minus bylo jakztak ok, ta cena, priznejme si ze mesto kurim je za prve male mesto a za druhe je otazka k cemu takove mesto potrebuje vizuálnístyl treba za 500.000 az 2.000.000.

Ale v pripade souteze je to pro me osobne málo a nezucastnim se ackoliv to neni uplne malo jako v jinych pripadech.
Ne kvuli penezum, ale z principu, ze me to proste nevyhovuje, ze se zde vypisuji souteze nastavene i treba tou financni politikou tak, ze v podstate velke studia a zkuseni designeri do toho spise nepujdou. Pro agenturu jako takovou je tohle naprosto neprijatelna odmena. Takze je spise otazkou pro koho jsou tyhle souteze koncipovany. A proc. A co se od nich ceka. Ja treba osobne obdivuji ty z nas, kteri maji chut do takovych soutezich jit, a riskovat ze udelaji kvalitni praci ktera i kdyz vyhraje tak vlastnebude zaplacena pod cenou. Je to obdivuhodne hlavne pro to, ze cim vice kvalitnch navrhu od kvalitnich autoru se do souteze sejde, tim vetsi sance je ze to nevyhraje nejake strasne logo, kterych se tam diky te male odmene samozrejmne sejde 90% vetsina.

19. 3. 2010 02:48 m.

Tenhle tender je obslehnuty ze zadani tenderu na logo Jihomoravskeho kraje a i cast poroty je stejna... (to jen ke kvalite vyhlaseni :)

Jinak jsem moc nepochopila ten znak dodany v JPG formatu a ne prilis dobre kvalite (= soucast prace bude myslim jim ten znak nejprve "vyzehlit".)

Obecne me ale prekvapilo od profiku, kterych tu je doufam plno, ;) ze se vam ty ceny zdaji ok. Skicovne budiz, ale za zakladni balicek nekolika podob loga 30 tisic s kompletnimi pravy a pro mesto? To ja ziju v domeni, ze na 30 tis zacinaji opravdovi "logo profici" na "jednoduche" logo v jedne variante... ;)

17. 3. 2010 09:51 karel gott

Už přesně vidím to logo, v hnědé barvě, silueta mulatky hýčkající falus...

16. 3. 2010 16:32 Michal Štochl

Možná máte jako zkušení grafici jiné představy, ale tahle soutěž mi přijde o několik řádů lepe vyhlášená, než to udělali radní u nás v Rokycanech. Popravdě bych si přál, kdyby ta naše soutěž o logo a CI k devítistému výročí založení města byla alespoň z poloviny tak dobře zahájená.

11. 3. 2010 21:53 Michal Hajek

VL: Už mlčím a stahuji kšandy na důkaz prohry

11. 3. 2010 21:31 Vojta Lungůj

Michal Hajek: Aby si u Vašeho jména neudělali na radnici puntík, pane kolego! Až to vyhrajeme, dostanete ten manuál na starosti jako koordinátor, tak nezlobte.

11. 3. 2010 09:01 Michal Hajek

Petr Novotný: mě to taky těší, jako člověka z oboru určitě. Jako občana Kuřimi už míň. Tím jsem chtěl jen rýpnout do jiného soudku. Drtivé většine obyvatelům Kuřimi je asi logo úplně ukradené.

11. 3. 2010 00:18 Petr Novotný

Michal Hájek: Mně to tedy ujeté vůbec nepřipadá. Naopak - těší mě, že i menší město se pustilo do CI. Pro obec snad při komunikaci s veřejností platí obdobná pravidla, jako rpo jiné instituce či firmy. Rozhodně to považuji za krok správným směrem, byť ne samospasitelným, k tomu, aby se občabné identfikovali se svou obcí. A navíc - heraldický znak na propiskách, balóncích, igelitkách, popelnicích, odpadkových koších ap. mi přijde jako jeho velmi silná a nedůstojná degradace... Dovolím si také pochybovat, že by silnice přes město (patrně ta na Tišnov) či obchvat města měly či vůbec mohly být opraveny či postaveny z rozočtu města...

10. 3. 2010 19:16 Michal Hajek

Stejně mě přijde ujeté, že desetitisícové město regionálního významu si nevystačí s pouhým znakem. Kuřim toho moc nenabízí, mezi městy nemá žádné jméno - když už nějaké, tak většinou v negativním smyslu ;-)

Tím nemyslím, že je výběrové řízení chyba. Za těch pár desítek tisíc se obchvat města stejně nepostaví, ani se za ně neopraví tankodrom vedoucí napříč městem. Možná se nám, občanům Kuřimi, bude s novým logem hrději dýchat ten smrad z auty ucpaného města.

10. 3. 2010 18:54 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Doufam ze to nevyznelo ultimatne. Co jsem chtel rict je to, ze vyhlasovatel ma pravo si zvolit zda jde o anonymni ci neanonymni formu. A ucastnik se rozhodne zda se chce zucastnit nebo ne. Ale rozhodne si nemyslim, navzdory tomu co me osobne vyhovuje, ze by jedna nebo druha moznost mela mit vliv na posuzovani zda jde o dobre nebo spatne vypsanou soutez.

10. 3. 2010 18:46 Jiri Novotny

Souhlasim s Lukasem. Moznost "proklepnout" si autora i dle referenci mi priprada v pripade otevrene souteze ok. I kdyz se nepopira ze by zacinajici grafik nemel schopnosti dotahnout cele CI do uspesnyho konce. Mozna mu to bude trvat dyl, a mozna se to neobejde bez nejakejch klopytnuti, ale je to trochu jako s tou "povinnou praxi".... Myslim ze predchozi (ne)zkusenosti by nemely dopredu diskvalifikovat autora s vyjimecnou myslenkou, pokud jde o vyjimecnej pocin... A kdo o sobe muze rict ze uz umi vse? :)

10. 3. 2010 14:09 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Ještě bych doplnil, anonymní výběrové řízení mě příjde ok v případě, kdy jde o uzavřený tendr, do kterého někdo s příslušným mandátem předem předvybere ty subjekty, jenž mají předpoklady na úspěšné provedení zakázky. Pak je fajn aby výběr byl anonymní. Protože tma už je předem zaručeno, že soutěží subjekty schopné dotáhnout zakázku do úspěšného konce.

10. 3. 2010 13:12 Lukas Veverka | www.parasite.cz

@ D: To je myslím věc názoru. Pro mě je například větší problém anonymní soutěž. Nerozumím totiž tomu, jak se dá zodpovědně jen z pár návrhů loga odhadnout jestli ten autor má i na udělání kvalitního vizuálního stylu.
To se poznat prostě nedá, a vždy jde pak tak trochu o sázku do loterie.

Mě osobně velmi vyhovují neanonymní soutěže. Protože při výběru designéra se neorientuji jen podle jeho návrhu, ale i podle jeho zkušeností a případně i reputace. Může se mě stát, že se v neanonymní soutěži vybere fajn logo, ale pak zjistím, při tvrobě manuálu, že autorem je někdo, kdo je arogantní, špatně se s ním spolupracuje, nebo někdo komu se na první dobrou povedlo logo ale o CID nemá absolutní potuchy.

10. 3. 2010 09:34 D

Jiri Novotny: Na prvni pohled vypsana celkem slusne, na druhy uz vidim treba trochu problem v tom, ze soutez je vypsana jako neanonymni, coz postrada jakykoliv duvod a tim padem muze vest k dohadum a pochybnostem.

10. 3. 2010 08:46 Jiří ibl

Už z toho webu je vidět, že v Kuřimi sedí na radnici někdo kdo se alespoň občas podívá kolem sebe...

9. 3. 2010 15:07 DIN

z propozic:
Předmětem soutěže je navrhnout jednotný vizuální styl, jehož základem bude značka a logotyp pro město Kuřim, případně organizace jím založené a řízené. Značka by měla sestávat z grafického symbolu, logotyp ze slovního označení „Kuřim“, variantně „Město Kuřim“.
-----
Nejsem si tak zcela jistý, zda a jak by se do požadovaného systému značka-logotyp "vešly" vizuály Brna, Pardubic, Prahy, Ostravy nebo Zlína; resp. zda to není zbytečně omezující pojetí.
Může mě někdo z povolaných poučit, prosím?

9. 3. 2010 14:31 Hamt

treba se konecne blyska na lepsi casy! Slusna odmena, v komisi konecne prevladaji "odbornici" nad "uklizeckami a cleny rodiny", skicovne.... super. Tesim se na vysledek!

8. 3. 2010 21:04 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Soutěž je vypsaná podle všeho dobře. Skicovné, porota, podmínky. Všechno slušné. Cena by byla plus mínus normální (nevím jak rozsáhlý manual to bude), kdyby šlo o zakázku, v případě veřejné soutěže je to málo než bych například já čekal.

Ale žádná tragédie to není.

8. 3. 2010 19:30 Jiri Novotny

Rekl bych vzorne vypsana soutez s adekvatni odmenou. Co na to ostatni?

8. 3. 2010 17:17 Jirka Dvořák

Za každý z pěti nejzdařilejších návrhů podle rozhodnutí hodnotící komise uhradí vyhlašovatel autorovi vybraného návrhu skicovné ve výši 10.000,- Kč.

Pak by ještě bylo dobrý zmínit, že vítěz, kromě loga za 30, zpracuje CI za 70.

Každopádně díky za info! Když sem byl malej, jezdil sem se tam od babičky koupat.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.