Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Logo naší účasti na EXPO 2010 vybráno!

Česká účast na Všeobecné světové výstavě EXPO 2010 v Šanghaji má nové logo (vpravo), jehož autorem je grafik Aleš Najbrt (www.najbrt.cz). Zvítězil tak v soutěži vyzvaných grafiků ze 17. dubna 2008, kterou organizovala Kancelář generálního komisaře…

Český pavilon by měl stejně jako při poslední světové výstavě zaujmout interaktivitou a jedinečností. Kromě umění a kultury zde však má získat svůj prostor také obchod. "Chceme představit Českou republiku nejenom jako velmi zajímavou destinaci po stránce turismu a kultury, ale také jako velmi zajímavý investiční prostor," vysvětluje Kumbárová. Pro jednotlivé obchodní subjekty by tak měla být vyhrazena až jedna třetina celkové plochy. Další novinkou pak bude projekt EXPO online, který umožní virtuální prohlídku českého pavilonu.

Organizátoři už rovněž určili název české expozice - "Plody civilizace". Ty by podle generálního komisaře pro přípravu výstavy do českého pavilonu denně přilákat v průměru až 30 tisíc lidí, tedy zhruba dvojnásobek turistů, kteří každý den shlédli českou expozici v Aichi. Celkem má na EXPO 2010 s tématem Lepší město – lepší život přijet až 70 milionů lidí.

Česká epozice na EXPO 2010 se bude snažit překonat zatím nejúspěšnější Československý pavilon z bruselského EXPA 1958. Ten díky originální kombinaci skla a kovové konstrukce získal 13 ocenění. Vláda schválila pro naši účast na EXPO rozpočet ve výši půl miliardy korun.

Takto vypadá logo a maskot celé akce.

Hodnotící kritéria v soutěži byla dle zadání následující:

• nabídková cena – 25% (Předpokládaná hodnota této veřejné zakázky stanovená v souladu s ustanovením § 12 a násl. ZVZ činila 400.000 Kč bez DPH.)
• soulad značky, logotypu a webdesignu se zadáním (viz Příloha č.2) – 25%
• atraktivita a působivost – 25%
• celková výtvarná úroveň řešení. – 25%

Bližší specifikace požadavků na značku, logotyp, korporátní identitu a webdesign účasti České republiky na Světové výstavě EXPO 2010 byla:
Značka a logotyp budou základem korporátní identity účasti ČR na EXPO 2010 pro komunikaci jak v České republice, tak v Číně.

Značka a logotyp účasti České republiky na EXPO 2010 mají být symbolem emocí, hodnot a atributů spojených s přirozeným charakterem České republiky jakožto inspirativního, moderního a sebevědomého účastnického státu – Česká republika je moderní, vyspělá a demokratická země s bohatou a svébytnou kulturou; důvěryhodný a kvalitní partner v obchodních vztazích, který je hoden pozornosti a zájmu lidí v zahraničí.

Při výběru značky a logotypu proto bude kladen důraz na jejich spojitost jak s Českou republikou, tak s naší účastí na EXPO 2010.

Značka a logotyp by dále měly působit příjemným a přátelským dojmem. Značka a logotyp by měly být jednoduché, elegantní, komunikativní a moderní. Měly by se zároveň vyznačovat originalitou a důvtipem. 
Značka a logotyp mohou též reflektovat téma české účasti „Plody civilizace“ a hlavní téma EXPO 2010 Lepší město – Lepší život.

Značka a logotyp účasti České republiky na EXPO 2010 by měly být jedinečné a nezaměnitelné.
Logotyp bude obsahovat slovní spojení EXPO 2010 Shanghai Czech Republic Kancelář Generálního komisaře účasti České republiky na Všeobecné světové výstavě EXPO

Odkaz viz: http://www.czexpo.com/cs/expo-2010/

Zdroj: http://www.ct24.cz/ekonomika/15756-ministri-schvalili-pulmiliardovy-rozpocet-pro-expo-2010/

Ukázky návrhů log českých účastí na EXPO 2000 (Hannover) a EXPO 2005 (Aichi) z Fontu
(články a více ukázek viz Font 47 a 67).

Hodnocení vybraného návrhu se tentokrát zdržíme, protože naše studio Kafka Design bylo také účastníkem soutěže (další zatím neznáme).

Vy ale návrh hodnotit můžete. Jak se vám líbí? Splnil podle vás zadání?


Komentáře k článku

16. 7. 2008 01:40 kolemjdouci

Tak nevim, tento vytvor podle meho nazoru nic nevyjadruje, nesymbolizuje a uz vubec neni originalni nebo jedinecny, tohle za 400k, je tedy opravdu sila... typicke Najbrtovo pozdni obdobi ;)

5. 6. 2008 12:19 copyright

dám krk za to, že SN má písmo normálně koupené, takže volně, legálně k použití. Osobně p. Brousila neznám, ale na skleničku snad neodmítne, je to taky jeho prezentace.

5. 6. 2008 09:15 atd.

20 piv na EX a 10 piv PO ! No nekupte to za ty prachy. A poslete neco Brousilovi za pismo.
Da to fusku obarvit par pismen.

3. 6. 2008 08:20 Dělník

ad tom: Hloupý loga? A co ty love?

3. 6. 2008 08:16 Karel

Tomíku, vstávat a umýt si oči! Jsi v sekci Loga! Odchod!

3. 6. 2008 04:34 tom

kluci — co takhle se venovat necemu jinemu nez hloupejm logam? jedno jak druhy ... co trebas napsat neco o tom expu a co na nem bude? vsak se uz od 90tych let porad placame jen v tech logach — kery je jako hezci, kdo lhal a kdo mel vyhrat, tuhle patka tamhle patka — modra, zelena — uz toho nechte — svet jinde — vstavat! tom

2. 6. 2008 15:43 Ivan Venkov

Štúdio Najbrt si zvolilo tú ľahšiu cestu. Písmo je zvládnuté, ale len preto, že logo je kvázi minimalistické riešením sa o ňom nedá hovoriť ako o nadčasovom. Kvázi píšem preto, lebo poskytuje esteticky prezentovanú informáciu, ale chýba mu prítomnosť autora a ľudský zásah.
Je to kvalitná prezentácia písma ak by som mal byť stručný. A to zrejme nestačí.

2. 6. 2008 01:47 Dan

yawn: "vynikající a neobvyklá práce s textem"?

1. 6. 2008 08:17 Hana Nová

Neurazí, nenadchne, padesáté roky v barvě. Co rozpaly mezi EX, Cz, proč patková 1? Zcela mimo zadání - inspirativní? Sebevědomé? To komise neměla z čeho vybírat? Fontovi, díky za ten kontrast s dalším příspěvkem : www.font.cz/logo/centrumholding.html

31. 5. 2008 00:22 martina h

Jo, myslím si, že yawn a wayn je samomluva... :)
Btw logo nedělal přímo Aleš Najbrt, ale člověk z jeho studia, takže nevím, jestli jde o to, že je tam uvedeno jeho jméno....
Určitě to vypadá lépe než některé návrhy z předchozích ročníků.

30. 5. 2008 16:27 wayn

to yawn: problém postihnout logem charakter země se stále vrací přes názory, že logo je přežitek. Jeden pohled je, jak my vidíme sami sebe, druhý, jak si myslíme, že nás vidí druzí, třetí, jak nás opravdu vidí druzí. A pochopitelně ještě je tu verze čtvrtá, ale ta není doloženááááá: jak chceme, aby nás druzí viděli. No, nehladedám cestu, jak to nejde, ale naopak, jak to jde. Možná si sám vzpomenete na nějaké příklady,kdy jste nepochyboval o původu loga (bez ohledu na to, jak tato jistota vznikla...). Nalistoval jsem si zmiňované číslo fontu (81, 3/05) a např. značka expozice severských států nebo Austrálie mne ukazuje, že to jde. Jiným příkladem jsou některé značky pro propagaci Španělska nebo Řecka. Můžete namítnout, že žijí z tradice. Samozřejmě, ale umí taky tu tradici viditelně a zřetelně prodat. Nebo se bavíme o něčem jiném?

30. 5. 2008 15:26 font

Pro lepší představu tohoto vítězného návrhu jsme požádali Studio Najbrt o poskytnutí explikace (popisu, zdůvodnění řešení) a ukázky aplikací.
Otiskneme to tedy v nejbližším Fontu 99, který vyjde cca 12. 6. 2008.
Máte již Font předplacený? :-)

30. 5. 2008 11:17 plechi

hm, yawn a wayn není to tak trochu samomluva? u loga by možná nezškodilo si někde krapet pohrát s písmeny, jinak nevypadá zle. Ale nevím...

30. 5. 2008 11:15 font

Teď jsme (poprvé) museli smazat poslední komentář, protože nám přišel jen jako hloupá urážka (bez názoru). Prosíme, diskutujte zde o kvalitě návrhu Aleše Najbrta slušně a věcně. Chceme, aby tento blog byl přátelský, seriózní a odborný.
A pokud možno - uvádějte své jméno. Pod svým celým jménem lidé totiž píší zodpovědněji a smysluplněji, než pod rouškou anonymity. :-)
Díky za pochopení, redakce.

30. 5. 2008 11:09 yawn

wayn: teď jsem si všimnul že neprosazujete trikoloru,... takže beru zpět tu o té argumentaci.
Co jsem chtěl říct tou adekvátností písma, je že podle mého názoru nelze v jakémkoliv logu postihnout chrakter země. Pak tedy je dobře že je alespoň použito (opravdu hezké) české písmo. Samozřejmě nikdo nepozná že to písmo je české,, ale v českém logu ho s českem spojovat bude (i když třeba ne vědomě). A ostatně ani nepozná zda jde o lva anglického, šédského,... barvy, slovenské, ruské, americké, francouzké,.........

30. 5. 2008 10:48 yawn

To že je ukecané, je jen konstatování o zadání. Ostatně tolik textu s piktogramem je vidět na hanoverských logách a ty nijak úchvatné nejsou (podle mě).
Zkuste si tipnout, kolik lidí při pohledu na logotyp si řekne: Darling, není tohle krásná trikolora (lev, list), to bude jistě logo té země, co mlékem a strdím oplývá?
Z mého pohledu je Vaše argumentace trochu úsměvná (i když ji respektuji).

30. 5. 2008 09:11 wayn

yawne, matete mne. Že řeknete o logu, že je ukecané, je pochvala nebo pohana? Zkuste si tipnout, kolik lidí při pohledu na náš logotyp si řekne: Darling, není tohle české písmo, to bude jistě logo té země, co mlékem a strdím oplývá, Bavaria, isn't it?

30. 5. 2008 07:41 yawn

Božínku, vy si dokážete představit k tak ukecanému logu ještě nějaký piktogram? To už by byl skoro plakát.
Že je to nudné? 4 dobře vybrané barvy a vynikajicí a neobvyklá práce s textem to může být nuda snad jen pro ty, co denně jídají na rustikálních židlích, či pro tvůrce webů ve stylu watercolor.
Že to není české? Chtěli bysete lipový list, lva, nebo snad barvy české vlajky? To všechno jsou prvky zaměnitelné s jinými státy a nic moc unikátního v nich, podle mě, není. Volba českého, krásného a moderního písma si myslím že je naprosto adekvátní.
A výkřiky typu "líbí se vám to, proto že to dělal Najbrt" ,no tak s těmi se jejich autotři můžou jít tak akorát bodnout do stehna :)

I když neznám jiné návrhy a nevím jestli by se mi nelíbily víc, jsem spokojen.

30. 5. 2008 00:09 TS

Já těm co neví proč se jim to logo líbí povim proč: no protože to dělal Najbrt.
Na bubliny jsem si taky vzpomněl a přemýšlel jsem, jestli by nebylo od věci je použít. A nad trikolorou, akorát si myslim, že modrou, červenou a bílou má spousta jiných států a tak už by to moc jako rozlišovací prvek nefungovalo.
Toto logo bych hodnotil asi tak - jak se to říká: "neurazí, nenadchne", nebo tak nějak. Myslim, že je dobře, že zvolená barevnost částečně koresponduje s barevností bublin...

29. 5. 2008 18:37 aaape

Pro český stánek by se možná spíše hodilo oficiální logo EXPA SHANGHAI, jen by se té zelené partičce do rukou umístily půllitry. Najbrtovo EXPO 2010 by se mi naopak líbilo jako oficiální logo celého EXPA. Je nadčasové, hezky barevné, jednoduché a výrazné. Jen by se odstranilo Czech Republic :)

29. 5. 2008 15:58 lukash

Osobne mi logo prijde tak moc prumerne, ze mohlo vyhrat jen kvuli jmenu Najbrt. Tohle studio produkuje posledni dobou hodne nudne veci.

29. 5. 2008 15:27 pjetro

EXpres POličan ze Shangaie do České republiky vyráží 20:10...

29. 5. 2008 15:11 Roman

Když si člověk přečte zadání soutěže, tak logo v naprosté většině bodů nesplňuje zadání. Čím je spojeno s ČR? Ničím! Čím je originální a nezaměnitelné? Ničím! Absolutní nuda a impotentce atd, atd. Máme však návod, jak udělat "kvalitní" logo. Vysázetje nápis pokud možno z nového a neokoukaného písma, dejte tomu pár barev (jedno jakých)... a hle, z nápisu je najednou "špičkové" logo. A nemusíte na to ani studovat grafiku.
P.S. To, že je součástí loga nápis Shanghai je blbost zadavatelů. Zvláště, když vidíte obě loga vedle sebe. Působí to, jako by Shanghai byla součástí ČR (nebo ČR součástí Číny?)!

29. 5. 2008 14:19 font

Náš návrh jsme zde zatím neukázali.
Dole předložené skicy jsou z minulých soutěží na EXPO 2000 a 2005. Více o nich a jména autorů naleznete v uvedených časopisech Font.

29. 5. 2008 14:19 wwaboy

absolutne bez napadu! nelibi... copak v tehle zemi monopol na znacky ma najbrt? od doby duhove energie to najbrtovci nejak flakaj. vrcholem je "preskrtnuta baterka" aneb cd cargo.

29. 5. 2008 14:04 dk

a ktory s tych ostatnych navrhov je od vas (kafka design)?

29. 5. 2008 13:50 Student

To nevidíte, jak z toho loga tryská Česko jako zajímavá destinace turistická a obchodní, to je super ty velký číslice, to je přeci symbol nadvlády financí, to Najbrt trefil přesně, i ten šedivej podklad, jinak hnusnej, tady dokonale odpovídá situaci, šedivá zóna to je přece pojem, nevím, nad čím mudruješ, Páve.

29. 5. 2008 13:42 Jája

Hlavinka mi moc nebere, proč na Expu konaném roce 2010 v Šangaji musím mít na pavilonu a všude napsáno Expo 2010 Šangaj velkýma písmenama. A to odlišné, že je to z Česka, malýma. Vím, že pan Aleš zadání nevymýšlel, ale tam na place to musí být pakárna.

29. 5. 2008 13:34 Karel Novák

Jak už bylo mockrát zmíněno a nikdo nenavrhl zatím řešení. Logo, či jak Páv asi oprávněně píše logotyp tady můžeme zkoumat jen jako minigrafiku. Jak je pak pojednán celý vizuální styl, těžko posuzovat. Jestli návodem mají být útržkovité záběry na doprovodném videu - fangle, nějaký tunelovitý průchod a část fasády s pásem logotypů za sebou, no, je to minimalistické až obchodně suché. Na té fasádě mne zaujala trikolora, sice česká je správně b-č-m oproti uvedené č-b-m, ale i tak bílou na samotném logu nevidím, takže co máme posuzovat? A šedý podklad, tak jak figuruje tady na webu, mi vizuální rajc nezpůsobuje, to upřímně doznávám

29. 5. 2008 13:07 Páv

Rozumíte někdo té šedi? Na přiloženém odkazu se objevuje logo(typ) na bílém podkladu.

29. 5. 2008 13:07 onicem

co je na tom pěkného? je to strašná mrdka, a jediný důvod proč to vyhrálo je naprosto očividná tlačenka. ale dostat takové prachy za hodinu práce tak bych na to asi taky sral!

29. 5. 2008 12:30 aaape

Bezvadný.
Líbí se mi, že to neni jen v českých barvách.

29. 5. 2008 12:27 Leeba

A kdo (a jak) byl tedy vybrán do této soutěže?

29. 5. 2008 12:27 JAK

Použité písmo Katarine Semibold od Brousila je fajn.
Jinak jde ale o další minimalizmus bez výrazného nápadu (mohu-li kritizovat Najbrta :-)
Navíc mi opět (jako u loga ČR s "bublinami") chybí dominantní státní barevnost České republiky. Připadá mi, že jsme jediná země na světě, která se za své barvy stydí...
Když už předtím vybrali ty bubliny, možná se mohly použít nějak upravené i pro tohle logo (aby se už konečně trochu zviditelnily a začaly zavádět do širší praxe a povědomí)...

29. 5. 2008 12:00 difught

Nedokazu rict proc, ale to logo se mi fakt libi.

29. 5. 2008 11:22 yawn

Líbí se mi moc.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.