Literární cena Knižního klubu slaví 30 let s novou vizuální identitou
Literární cena Knižního klubu (LCKK), jedna z nejdéle udělovaných literárních cen v České republice, vstupuje do čtvrté dekády své existence. Cena, která od roku 1995 pomáhá talentovaným autorům a autorkám dostat jejich rukopisy ze „šuplíku“ na pulty knihkupectví, slaví 30 let. A při této jubilejní příležitosti představuje novou vizuální identitu. Autorkou rebrandingu je renomovaná grafička a knižní designérka Nikola Janíčková (Take Take Take).
Za uplynulé tři dekády umožnila cena mnoha autorům a autorkám publikovat jejich původní díla a stát se součástí profesionální literární scény. Vítězové získávají nejen významnou finanční odměnu, ale především vydání rukopisu v jednom z největších českých nakladatelských domů – Euromedia Group.
Nový vizuál pro novou etapu
Jubileum je spojené s představením nové vizuální identity, která sjednocuje vizuální styl ceny a posiluje její prestiž v kulturním prostoru. Nikola Janíčková vytvořila nové moderní logo, barevné palety, grafické patterny i svěží tón komunikace směrem k veřejnosti.
„Nová vizuální identita má navodit pocit, že se jedná o tradiční, ale přesto svěží literární soutěž, pod jejíž hlavičkou budou chtít píšící autoři publikovat. U čtenářů bych byla ráda, kdyby časem uměli jasně rozpoznat vítězná díla LCKK od ostatní produkce, a aby se těšili na každý další ročník. Čtenáři i autoři by se měli v grafických výstupech soutěže snadno orientovat, dokázat si je spojit a snadno si je zapamatovat. V ideálním případě by tak současný vizuální styl mohl přitáhnout nové autory a čtenáře, kteří o soutěži třeba dosud nevěděli,“ říká Nikola Janíčková, která je zároveň autorkou výtvarné podoby odeonské Edice poezie.
A co představuje nové logo? „Při tvorbě loga jsem se snažila vyhnout explicitní symbolice. Při podobné práci však ráda vycházím ze samotných písmen názvu nebo zkratky, jejichž tvary, křivky nebo části mohou určité symboly připomínat. V tomto případě jsem se upnula na písmeno K, jehož šikmé tahy mohou evokovat rozevřenou knihu.“
Ondřej Beniš, vedoucí marketingu nakladatelství Euromedia k tomu dodává:
„O co nám šlo, krásně ukazuje zbrusu nová cena. Dříve se udělovala skleněná trofej, která byla jistě pěkná a důstojná. Nikola Janíčková nyní navrhla kovovou zarážku do knihovny s výřezy a gravírováním. Máme tak před sebou krásný předmět, který neposlouží jen jako nostalgický artefakt, ale který je plně funkční. Hezky se tak propojuje vážnost a tradice Literární ceny Knižního klubu a moderní komunikace. Nejde o jeden slavnostní večer a zastrčení knihy do zaprášeného regálu. Sdílení příběhů je především propojování lidí – autorů a čtenářů a všech, kteří se na přípravě rukopisu podílejí. A chceme, aby lidé věděli, že nemusí jen psát do šuplíku a rozesílat rukopisy nazdařbůh po nakladatelstvích. Jsme rádi, že jsme se domluvili právě s Nikolou a že jsme se rozhodli nechat jí při tvorbě volné ruce.“
Zároveň se spouští nové prezentační stránky lckk.cz v odpovídající grafické podobě. Web slouží také jako hlavní platforma pro nahrávání rukopisů. Rukopisy do aktuálního ročníku lze zasílat vždy do konce kalendářního roku. Následně se pak dostávají k porotě.
Jak se líbí nový vzhled Literární Ceny knižního klubu vám?