Liberecká botanická zahrada s novým logem a novou CI
Novou vizuální identitu, jejíž součástí je také nové logo, získala nejstarší městská botanická zahrada v ČR sídlící v Liberci. Čtvrtstoletí staré logo, které pracovalo s grafickým znázorněním bromélie, nahrazuje moderně pojaté logo tvořené písmenem B, do kterého designéři grafického studia Sudetype motivem rotace propsali organické tvary rostlin v těžko postřehnutelném pohybu v podobě jejich kroucení a růstu.
Ucelená nová vizuální identita liberecké botanické zahrady vznikla ve spolupráci grafického studia Sudetype a Mjölk architekti. Identita vzešla z designérské soutěže pořádané organizací Czechdesign a má oslovit nové cílové skupiny a pomoci zatraktivnit image zahrady.
Inspirací pro vznik nového konceptu vizuální prezentace Botanické zahrady Liberec bylo jedinečné tvarosloví flóry. „Rostlinstvo je pro nás fascinující říší roztodivných tvarů a barev v neustálém, byť někdy těžko postřehnutelném pohybu. Tento pohyb či růst je ale zachycen v samotných organických tvarech rostlin — např. v podobě kroucení. A právě tuto ‚stopu růstu‘ přenášíme ve zjednodušené grafické podobě rotace i do vizuálního stylu Botanické zahrady Liberec,“ komentuje návrh Jiří Toman ze studia Sudetype.
Samotné logo tvoří písmeno B, do kterého designéři motivem rotace propsali ideový základ identity. Základní barevnost vizuálního stylu je dána kombinací dvou odstínů zelené, resp. tyrkysové barvy – ty byly zvoleny tak, aby vhodně doplňovaly barevnost samotných pavilonů v unikátním skleníkovém areálu. Dvojice základních barev je pak doplněna o sadu výraznějších doplňkových.
Autoři ve vizuálním stylu pracují s kombinací vlastního písma, geometrického grotesku Bezirk a současné nadpisové antikvy Concrette od české písmolijny Displaay. Díky spolupráci s architektonickým studiem Mjölk se vizuální identita propisuje také do konceptu navigačního systému a mobiliáře, který předznamenává i plánované změny v areálu zahrady.
S ohledem na významnou vzdělávací funkci zahrady, spadající do činnosti centra Edulis, byla navržena také podoba edukačních materiálů a maskota v podobě kaktusu se stejným jménem. „Veškeré materiály určené nejmladší věkové kategorii doporučujeme koncipovat vždy tak, aby mohl kaktusák Edulis mladé návštěvníky provázet, vzdělávat, ale též bavit — volíme proto odlehčený komunikační tón, přiměřený věku recipientů. Primárním cílem by zde mělo být vytvoření pozitivního vztahu k rostlinné říši a botanické zahradě jako příjemnému a inspirativnímu místu,“ komentuje Jiří Toman.
Původní logo.
O SOUTĚŽI
Designérské soutěže na novou vizuální identitu Botanické zahrady Liberec se zúčastnila čtyři grafická studia, vybrána na základě zkušeností a předchozích prací. Soutěž byla uzavřená a měla dvě kola.
Účastníci soutěže:
- Colmo,
- Divize,
- Redesign,
- Sudetype.
Kromě grafického konceptu identity a loga museli soutěžící odevzdat i návrh mapy, propagačních předmětů nebo průvodce pro edukační účely. Do druhého kola postoupila studia Colmo, Redesign a Sudetype.
Všichni účastníci za svůj soutěžní návrh obdrželi skicovné, vítězné studio pak získalo zakázku na dopracování svého návrhu, jeho implementaci a tvorbu grafického manuálu vizuální identity Botanické zahrady Liberec.
Nezávislá část poroty:
- MgA. Adéla Svobodová – grafická designérka a umělkyně,
- MgA. Jiří Karásek – grafický designér,
- MgA. Pavel Frič – grafický designér.
Zdroj a více zde.