Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Liberec už vybral novou vizuální identitu

 

Město Liberec našlo fungující vizuální identitu. Podle odborníků bude vítězný a radou města schválený návrh designéra Ondřeje Zámiše velmi dobře fungovat v tiskovinách a při propagaci města směrem k turistům.

Do dvoukolové grafické soutěže, kterou měla na starosti odborná organizace CZECHDESIGN, se přihlásilo přes 160 designérů. Ondřej Zámiš, který má na kontě například vizuální identitu prezentačního centra UNESCO v Kutné Hoře, zaujal porotu praktickou, jednoduchou a současnou grafikou. „To, co v logu působí možná trochu suše, získává v rozpracovaných aplikacích živost,“ uvedl při hodnocení prací porotce prof. Rostislav Vaněk.

Ondřej Zámiš se stal autorem vizuálního stylu pátého největšího města v České Republice, a získal tím zakázku na vypracování kompletního grafického manuálu za 315 tisíc Kč. Liberec podepsal s vítězem licenční smlouvu a začíná spolupracovat na tvorbě grafického manuálu. Nová vizuální identita se poté začne postupně aplikovat do praxe.

Soutěž probíhala ve dvou kolech a mohli se do ní hlásit všichni profesionální grafičtí designéři i studenti designérských oborů. Jednotlivé výstupy, jako jsou propagační letáky nebo samotné logo města i rámcový obsah celého grafického manuálu, který bude zpracovávat vítěz soutěže, byly součástí zadání soutěže.

Soutěžící, kteří se druhého kola zúčastnili, ale nebyli vybráni, získají za svou práci skicovné ve výši 20 tisíc Kč. „Jsou to profesionální a funkční výstupy,“ zhodnotil soutěžní práce v druhém kole porotce a grafický designér Lukáš Kijonka. 

Zdroj a více zde.

 

Hodnocení redakce

Podle nás jde o kvalitní moderní řešení, stylizace Ještědu je elegantní, maximálně jednoduchá a čistá, aplikace vizuálního stylu profesionální. Ještě by nás ale zajímalo, zda bude vizuální styl aplikován i jako sdílená identita na další městské organizace typu dopravní podnik nebo městská policie.

Městu Liberec v každém případě gratulujeme a jsme rádi, že po těch nezdařených a námi kritizovaných amatérských pokusech se tato soutěž již vydařila.

Jak se nová identita Liberce líbí vám? A pokud jste se soutěže také zúčastnili, pošlete nám na ukázku svůj návrh.

PS: jen veselá poznámka - když se objevila šipka na západ v logu Plzně, říkali jsme si v redakci, jestlipak bude mít Liberec pro změnu šipku na sever. :)

 


Komentáře k článku

21. 3. 2017 11:33 * Karel *

Logo mi nevadí, vlastně se mi i docela líbí, přijde mi kvalitní. Co se týče toho rastru ze stříšek, tak souhlasím, že je to slabota a ani to nijak nekoresponduje s městem, je to takový lesík... Řešení toho DL letáku raději nevidět. "Kreativní^Liberec" a "Sportovní^Liberec" až moc připomíná novou Plzeň: http://1url.cz/Gt3S8 Ale věřím, že ani Dynamo nebylo první, kdo s takovým řešením přišel, podobně to má i Ostrava.
Nějak mi uniká, proč by měla Věra Marešová tento vizuální styl obhajovat, byla snad v porotě?

20. 3. 2017 12:32 conny

Po shlédnutí finálových návrhů se nabízí otázka, proč prošly vůbec do finále takto slabé vizuály? To opravdu u nás už není žádná kvalita? Ano, souhlasím, že návrh Ondřeje Zámiše je z nich nejlepší, ale kde je nějaká hra, třeba i kultivovaná... sex na talíři opravdu nevidím. A bohužel zvolená prezentace, je jak stará-mladá. Barvy žlutá, modrá, červená, zelená - to už měla Plzeň a je to tak ohraně nudné, barvy jak z devadesátek a už tehdy to bylo staré... Já jen přeji Ondřejovi, aby se mu podařilo dotáhnout vizuál, ať to vypadá líp.

15. 3. 2017 22:16 Johny

Ještě zmíním logo Studia Petrohrad: http://www.studiopetrohrad.cz/liberec
Na mně to působí moc průmyslově. Myslím ale, že dodělám svůj rozpracovaný koncept, just for fun :-) Tenhle výsledek je skutečně tristní.

15. 3. 2017 14:11 Jakub

Když se před mnoha lety objevilo minimalistické logo firmy Accenture, jen s jednoducou šipečkou, byla to pro mne tenkrát bomba! Dnes už je to ale hodně ohrané téma a odborná porota by to měla vědět. A pro neoriginalitu a zaměnitelnost podobné jednoduchosti už městům nedoporučovat.

http://logok.org/wp-content/uploads/2014/03/Accenture-red-arrow-logo.png

15. 3. 2017 09:38 Petr Skriečka - Yellow Shapes s.r.o.

Robert Štencl:
To nám připomělo náš náš návrh http://docdro.id/6kv0CaP ale plakát nám, narozdíl od Ještědu, nebyl inspirací. :)

14. 3. 2017 16:15 Robert Štencl

Ahoj všem.
Co se Liberce týče, za mě nejlepší vizuální zkratku vytvořil Marius Corradini v logu filmu Grandhotel: http://www.side2.cz/sites/default/files/imagecache/velky/26_grandhotel_poster.jpg

14. 3. 2017 12:30 DH

Petr Staníček: ty dvě obrácené závroky vůbec nejsou blbý, v nich i ten Ještěd vidím, měl jste to rozpracovat a přihlásit. :-)

14. 3. 2017 09:46 robot

vera: plne souhlasim. Podle me nejhravejsi a nejnadejnejsi vizual. Myslim ze prave v tom je urcitym zpusobem nejaky novy smer a budoucnost vizualni identity. Jinak to vse budou prazdne symboly, byt vyjadrujici urcite fragmenty a monumenty mest....

12. 3. 2017 01:39 Petr Staníček

Black Poncho > Zadání nebylo na logo, ale vizuální identitu. Coź vůbec nemusí znamenat logo.

11. 3. 2017 17:15 Vera Maresova

Black Poncho – nejlepší bude když se Matyáše Švejdíka a Šimona Marka zeptáte, tedy napíšete jim email ... Ano logo tam není, ale byl to skvělej koncept hraní si s nějakou charakteristikou města, což je identita toho města, ale bohužel nelze s tím pracovat tak jak se symbolem/logem. Možná to co kluci navrhli je další etapa jak se bude vytvářet identita (nebo už vytváří?) (vizuál-logo) měst.

11. 3. 2017 17:04 Vera Maresova

Bylo by dost divné, kdyby nebyly takové komentáře/názory na nové logo. Proč vlastně města mají mít své logo a nestačí erb/znak? Lze na to odpovědět xxx způsoby a xxx různým způsobem mě to bude vyvráceno, ale tak je to správně. Teď je čas vytvářet si tzv. identitu / image měst a za nějakou další dobu bude potřeba měst zase jiná.
Je to asi jako když teď si každý vytváří profil/ikonku na sociálních sítí, individualita lidí a město je takovej živej organismus co prostě chce mít taky profil a Ještěd prostě nestačí. Ano můžete napsat, ale toto logo je málo, a co není málo a co je hodně?

11. 3. 2017 11:01 Marek Vašut

Hezký a co je na tom "libereckýho" vlastně? Proč vznikají takovýhle bezpohlavní univerzálně použitelný identity pro jakkýkoliv další město? Ti co prohráli můžou zrecyklovat a jít v pohodě do dalšího tendru. Ani vítěz by nemusel minutu váhat. Litvínov by to vzal všema deseti určitě... český grafický design je na tom opravdu mizerně jestli soutěž s 300t rozpočtem má takovýto výsledek a porota si jej dokonce obhájí.

11. 3. 2017 10:04 muklik

Ať se na mě nikdo nezlobí (a nebo třeba zlobí, mně to je celkem u zádele), ale stříška, která symbolizuje libereckou dominantu, nemá vlastně s tím, co je pro Ještěd typické (tedy křivka), nic společného (to je jako by někdo Picassa charakterizovat kubistickým kosočtvercem s čárkou uprostřed), tenká linka stříšky se tluče s humpoláckou (obyvatelé Humpolce nechť prominou) tloušťkou nápisu a nezachrání to ani použití jen několik let starého fontu. To z něj ještě nedělá modernu. A to maximalistické lezení do řiti minimalismu Aleše Najbrta je až trapné. Pan Najbrt tomu dá vždycky alespoň něco navíc a i přes to, že v poslední době mě jeho práce nijak zvlášť neoslňují, pořád je to jeho rukopis, který se jen jedni snaží napodobit (zřejmě ve snaze dosáhnout snadného úspěchu) a druzí mu tleskají (zřejmě aby tak zakryli nedostatek vlastní invence a zároveň ukázali, že jsou dostatečně cool). Jinými slovy jedni cesty vytvářejí a jiní po nich jen zvesela pohodlně kráčí. Navíc vizuální komunikace se v tomto případě smrskla na tapetu ze stříšek, což je to první, co napadne snad každého imbecila. Pokud je to všechno, co autor vypotil, je to smutné. Pokud bude vizuální komunikaci dál rozpracovávat, pak nesplnil zadání soutěže, protože to už mělo být hotové - to byla součást zadání.
P.S. Tady se operuje s tím, že tento návrh je ze tří finálních ten nejlepší. Možné to je. Ale těch návrhů bylo v první kole přes sto. A opravdu byly tři finalisté ti nejlepší?
P.S.S. A jestli se někdo chystá natřít mi to obligátním "tak to zkus sám, když jsi tak chytrý", ať si na svá slova vzpomene, až bude kritizovat film, knížku, písničku...

10. 3. 2017 23:27 Black Poncho

Tak jsem si nechal pár dní na uklidnění a celou tu dobu přemýšlím, jaké byly asi ostatní návrhy, minimálně pak finalisté.....tak se mi to dneska splnilo

http://www.czechdesign.cz/temata-a-rubriky/finaliste-souteze-na-vizualni-styl-mesta-liberec

a musím souhlasit s porotou. Ano, opravdu zvítězil ze tří finalistů nejlepší návrh. Ať už si o návrhu Ondřeje Zámiše myslím cokoliv, tak další místa jsou zkrátka zoufalá :-( Obecně mám radost, že se po minulém nešťastném pokusu ujal organizace Czechdesign a že komunikace a průběh soutěže mělo úroveň a smysl, ale tohle je fakt zklamání...... kde je, prosím, u návrhu Matyáše Švejdíka a Šimona Marka TO LOGO? Prezentace jsou to vtipné (bez ironie) a má to nápad, ale CO PREZENTUJÍ??? Zřejmě jsem zadání ne úplně dobře pochopil nebo zatím jejich návrh nebyl prezentován.

Práce Heleny Jiskrové je......vlastně nevím co napsat. Přiložený profesní životopis je až v rozporu s tím co vidím a to opravdu nejsem všehokritik a většinou všemu dávám čas na pochopení...tak možná za pár dní :-)

Nerad bych, aby tady Věra Marešová sloužila jako hromosvod emocí :-) ale mohl bych požádat o reakci? Díky ;-)

10. 3. 2017 18:11 michaela

Za mě stříška a písmeno L funguje dobře (i když bych se ještě zaměřila na sklon zakončující nožičku a sjednotila bych ji se sklonem stříšky).
Nevím, jak by to v reálu vyznělo, ale rozhodně bych vyzkoušela název města vytvořit užším písmem, více korespondujícím s tenkou kresbou znaku stříšky. Moc to na mě řve. V případě, že by se někde objevilo v kombinaci s ^Libercem přídavné jméno a v pozadí ještě plno dalších ^^^^^^^^^^ ("Kreativní Liberec"), stálo by za to pracovat s variabilitou onoho názvu města a užívat jej bez stříšky, ono by samo za sebe hovořilo přeci to pozadí...
Ve spoustě logotypech a vizuálních stylech přebývá ta popisnost, jenž sice občas autor chytře vymýtí v základu, ale vše později dožene, bohužel.

10. 3. 2017 11:02 Tak tak

hotel zbourat a Ještěd zabagrovat

10. 3. 2017 10:42 wein

Šipka na sever je také l v azbuce a velká lambda řecké abecedy. To je plus.

Když už typickou křivku siluety hotelu natvrdo narovnali, proč sešikmení L nemá stejný sklon nebo aspoň kolmo....nerozumím, se ptám....

10. 3. 2017 10:33 karel

Logo Přerova má taky - mj. - šipku, dokonce dvě: na jih a na severovýchod?

9. 3. 2017 17:10 Petr Staníček

Částečně souhlasím i s tím, že Liberec není jen Ještěd a že už je možná přeještědováno. Vykašlat se na ikonu a jít úplně jinudy by bylo určitě odvážné a třeba i žádoucí. Ovšem když už ji tedy někdo použije a tu ikonu zbaví její nejtypičtější charakteristiky, poníží ji i město, jež má symbolizovat, na obecnou, neidentifikovanou úroveň. Jak kdybyste použili na logu Paříže nebo Pisy nějakou generickou věž, pro Prahu obecný symbol hradu, pro Plzeň obecný tvar kostela… Pro Liberec není typické a unikátní, že leží pod kopcem, ale že na tom kopci stojí ten rotační hyperboloid (když už to tedy má být tím správným zástupným symbolem). Kdyby tam misto stříšky vrazil dvě závorky )(, možná by to fungovalo líp… :)))

9. 3. 2017 15:12 JohnDoe

to DH: nevím jestli jste někdy něco vytvořil v oblasti CID a pokud ano rád bych to viděl. Vítězný návrh, za mě, 0 bodů... Ten Musilův je v tomto ohledu o 10 parníků vpředu. Je tu jasný koncept, který má několik rovin = ze srdcí se stávají hory, řeka, Trojmezí, navigační ikona atd., což dává celému logu velikou flexibilitu. Oceňuji i snahu záměrně se vyhnout siluetě Ještědu. Prostě je vidět, že autor přistupoval k tvorbě komplexně a hlavně u toho přemýšlel. Ale i to nemusí stačit na vítězství. U Zámiše koncept nevidím a vlastně nemám k tomu víc co dodat. To jen namátkou co mě na první pohled napadlo při srovnání obou návrhů po přečtení Vašeho příspěvku.

9. 3. 2017 13:14 martin

To logo je ideove v poradku, ale provedeni je slabe. Az infaltilni.

9. 3. 2017 11:47 Johny

standakaluza: Jenže zrovna Vancouver je naprostá designová pecka. Je to jasné a jednoduché. Vancouver je totiž obecně také známý jako VAN... teď doporučuji se na to logo podívat znovu :-)

9. 3. 2017 11:44 OndřejMusil

Věra Marešová: Já už je tam také vidím. Ale přísahám, že když jsem to nesl na radnici, ještě mě to nenapadlo :) Každopádně pro DH: Vůbec nepovažuji svůj návrh za lepší. Polovina mého komentáře k vítěznému logu byla obhajoba soutěže jako takové a druhá část se týkala především horší čitelnosti té stříšky. Jinak také věřím, že se s tím O. Z. popere a dá tomu finální podobu, na kterou bude nakonec Liberec hrdý. V tom mu určitě fandím...

9. 3. 2017 11:29 Vera Maresova

klasický scénář komentářů ... udělat Ještěd by byla nuda, udělat stylizaci je taky nuda, použít jen typo je taky nuda? Ale Liberec není jen Ještěd a těch Ještědů bylo opravdu mnoho ... Za mě to nuda není, myslím, že to Ondřej Z. dokáže dobře rozehrát. O.Musil – ono to někdy jindy vyjde a emoce jsou fajn, bohužel ve vašem návrhu vidím (krom toho všeho co tam má být) prsa :)

9. 3. 2017 11:11 DavidK

v jednoduchosti je síla ... a impotence :-P
Njn každému se holt nezavděčí. Každopádně ten Kellner je tam dobrej :-D Toho bych chtěl určitě nosit

9. 3. 2017 10:00 Irene

Stylizace Ještědu? To snad nemůžete myslet vážně! Stačí se podívat na eleganci a noblesu Ještědu a z tohoto "loga" je mi do pláče...

9. 3. 2017 09:09 @standakaluza

No... Na firemní CI by to bylo hodně slabé. Pro město je to s ohledem, jak se v samosprávách vyhazují peníze oknem, celkem standard.

Třeba nové výtvory pro Vancouver nebo Boston. A budí adekvátní reakce
https://medium.com/@brockellis/city-of-vancouver-can-we-talk-about-this-logo-7bc163749a70#.u7foewxdg

9. 3. 2017 07:56 Johny

Ještě jen aby mi někdo špatně nepochopil, výtvarně to neni špatné, ale je to prostě hrozně málo na to, jaký kolem toho bylo haló. Šipka a použití znaku? To je opravdu slabota. Přesah do nějaké identity není, protože samotné propojení s městem se omezilo na trapný "Ještěd". Tuhle impotenci můžeme pak pozorovat skrze všechny představené materiály, z kterých grafiku můžeme s jiným oznáčkem a barevnou komunikací, která není nijak zakotvená k logu ani vizuálním stylem, aplikovat na všechno, od letáku na sprej do nosu po prezentaci firmy prodávající vysavače. Nemluví to. A to je problém většiny městských log. Chybí jim jakýkoliv background-pozadí. Omezují se na prázdnou základní symboliku. Bez ohledu na to co si o Najbrtovi myslim, tohle alespoň chápe a jeho loga se snaží jít alespoň o kousek dál. Liberec - Ještěd. Tohle mělo být kriterium pro automatické vyřazení ze soutěže.

9. 3. 2017 06:06 Johny

Klišé - nuda

8. 3. 2017 23:20 Petr Staníček

Na reakci na kritiku typu "tak to udělej líp ty chytrej" jsem zvyklý z řad laiků, od odborného média bych ji fakt nečekal. Co ode mě čekáte – že sednu a vysmahnu od boku mimosoutěžní návrh?

Ano, pár log i kompletních CI mám za sebou, troufnul bych si. Ale na vlastní návrh, ne abych opravoval cizí. Ovšem názor na něj můžu mít. Když pominu ten vlezlý minimalismus, který už mi leze ušima a který často jen zastírá nedostatek invence, tak mi tady prostě vadí absence toho ikonického tvaru – ta stříška není unikátní ani trochu, tohle může mít na logu každý, kdo má za humny nějaký kopec. Nějak se v tom pojmu "vizuální identita" zapomíná na to druhé slovo, tohle moc identity (a jasné identifikace) nepřináší. Technicky mi pak vadí nepoměr sily tahů, ta tenká "stŕíška" se ve společnosti tučného "L(iberce)" často ztrácí; strašně fádní font a nudná a zastaralá typografie skoro uráži – ty tiskoviny jsou jak z 80. let…

A ty aplikace? Má-li stříška symbolizovat Ještěd, kde je logika toho jimi vytapetovat plochu? Víc Ještědů, víc Liberec? Nehledě na to, že v tom vzoru to evokuje spíš nějaký smrkový les (nebo satelitní městečko?) a nějaký Ještěd tam mizí úplně. Aplikace jsou tady vůbec trochu moc silné slovo, barevné schéma definováno jako "prdněte tam cokoli"…

Ne, prostě se mi to dost nelíbí – ale ne jako nápad, ten by mohl být i super. Ale provedení.

8. 3. 2017 21:58 Font

Petr Staníček> Ještě než se opijete :) , zkuste nám napsat, jak by to mělo podle vás tedy vypadat. Čtenáři se vždy rádi dozví (nebo i uvidí na ukázce) kromě kritiky i řešení. A nás by také zajímalo. Ještědů je v Liberci plno, které provedení je to pravé? Snad ne to co měli dosud. Nebo mají mít jen heraldický znak? Je dost identifikující a v praxi aplikovatelný (s těmi mnoha detaily - třeba i lva na hradbách)? Napište nám.

8. 3. 2017 20:30 lh

logo se mi libi, aplikace uz mene, nektere vubec, doufam ze budou ve finale lepsi. Bohuzel opet (po kolikate uz - praha, brno, pardubice, valmez, rakovnik,...) cervena barva.

8. 3. 2017 19:49 Petr Staníček

Ta vizuální idenita je tak silná a sebevysvětlující, že na vizitky primátora se pro jistotu ještě musí prdnout středověký městský znak, aby to vůbec fungovalo…

Zjednodušit ikonickou hyperbolu na přímočarou stříšku, doplnit to ohavnou typografií z fádní helvetiky, aplikaci zredukovat na plochu smrkového porostu, vše bez jediného nápadu, a ještě to redakce Fontu označí za kvalitní a elegantní řešení. Možná jako logo Lysé hory by to bylo trochu vtipné, ale tady je to jen a jen smutné. K tomu už se nedá nic říct, jen zalézt do kouta s flaškou a strašně moc se opít.

8. 3. 2017 16:31 honza

Stylizace Ještědu? Hm... Spíš opravdu šipka na sever. Ještěd má jedinečný tvar, přijde mi škoda ho takto zdeformovat...

8. 3. 2017 15:59 DH

Ondřej Musil: lze ocenit vaší odvahu nám ukázat svůj návrh a rozsáhlou kritiku vítězného vizuálu, ale bohužel (resp. naštěstí) je ten vybraný návrh výrazně lepší. Mj. i proto, že neasociuje ňadra (to by se teprve objevilo parodií :-) ) Navíc tam máte to logo zmateně aplikované, jednou je srdíčko vzhůru nohama, na letáčku zase otočené na špičku, každé přitom působí zcela jinak... A mluvíte-li o klišé v souvislosti s Ještědem, pak ten je alespoň jasně Liberecký, zatímco srdíčko má v různých podobách v logu už asi milion subjektů, včetně mnoha destinačních značek měst (NY) nebo zemí...

8. 3. 2017 14:47 Ondřej Musil

8. 3. 2017 14:07 Sranda Hejkal

8. 3. 2017 14:01 Liberečák

To musela bejt slabota i ty ostatní.

Jinak už se to przní http://i63.tinypic.com/2s7dm9t.jpg :-)




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.