Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Kroměříž vybírá nové logo města

Také soutěž o nové logo města Kroměříže je ve druhém kole. Hodnotitelská komise má před sebou výběr ze zbylých pěti grafických návrhů a je zde tedy podobná situace jako v KDU-ČSL. S posouzením symbolů, z nichž jeden město využije při propagaci v cestovním ruchu a dalších marketingových aktivitách, nyní může radnici pomoci i veřejnost. Podívejte se na pět vybraných návrhů, naše hodnocení a hlasujte…

„Návrhy loga města, které v budoucnu ozdobí například propagační materiály, nám zaslali jak firmy či profesionální studia, tak i obyčejní lidé, které soutěž zaujala. Sešlo se nám sedmdesát osm prací z celého Česka. Do druhého kola postoupilo pět symbolů,“ sdělil mluvčí města Pavel Zrna.

Vlevo nahoře vidíte vlajku a znak města. Prohlédněte si PDF soubory s podrobněji dopracovanými návrhy (pdf. příloha, radnice se omlouvá za nekvalitní naskenování návrhů).

Na těchto stránkách můžete tak hlasovat a vyjádřit tak svůj názor na to či ono logo (hlasování ve fotoalbu). Výsledky hlasování poslouží jako názor veřejnosti Radě města Kroměříže při výběru vítězného návrhu:

Hlasujte zde.

Na konci soutěže radní odmění autora nejzdařilejšího návrhu loga Kroměříže třicetitisícovou odměnou, která bude zahrnovat honorář i převod práv k užívání díla.

Jaké je naše hodnocení této soutěže? Postup radnice je zatím vcelku sympatický, otevřený veřejnosti. Zajímavým postupem je veřejné hlasování o pěti vybraných návrzích, ke kterému hodlá prý rada přihlédnout. Bohužel ale neznáme odbornost komise, která těchto pět návrhů předvybrala.

Myslím si, že i když hlasování veřejnosti může být zajímavým signálem, alespoň jeden odborník na loga a řešení vizuálního stylu by měl být vždy v každé podobné komisi. Laici jen těžko mohou odhadnout kupř. originalitu dané značky, schopnost využití v dalších aplikacích vizuálního stylu, odhalit případné typografické prohřešky nebo zda dané logo není v duchu nějakého "trendu", nepracuje se zprofanovanými symboly apod...

Také by si toto krásné a významné město mohlo dovolit vyšší částku jako odměnu pro vítěze, než 30 000 Kč, která zahrnuje honorář i převod práv k užívání díla. Za adekvátní odměnu v podobné soutěži u takto velkého města bych viděl částku o nulu vyšší. Pak by třeba do soutěže poslali návrhy i ti nejlepší grafici z České republiky, na což to zatím bohužel nevypadá.

V hlasování jsem dal svůj hlas návrhu č. 4, protože mi připadá elegantní a graficky čistý a prezentace aplikací nejprofesionálnější.

Návrh číslo 5 ze čtyř křížků je také zajímavý, bohužel již mnoho let podobné řešení používá město Amsterdam (viz téma corporate měst ve Fontu 85).

Ostatní značky mne nezaujaly. Asi nejelegantnější logo obsahující dvě věže má německý Kolín nad Rýnem (na ukázce je varianta i se znakem města). Napište nám svůj názor!

-OK-


Komentáře k článku

4. 2. 2008 15:25 Venca

Logo kutné Hory? Můžeš prosímtě poslat odkaz, kde se dá najít? Nebo je to toto: http://www.kutnahora.cz/ ?

4. 2. 2008 10:50 JR

Čtyřka je opravdu hezká kdyby tak moc nepřipomínala logo Kutné Hory. 2 a 3 bych nejspíš rovnou vyřadil. 5 Není nejhorsí ale na historické město nepoužtelná.. Myslím, že by si Kroměříž zasloužila lepší logo.. (nové výběrové řízení)

30. 1. 2008 15:17 cosmo

4 je moc National Geographic...to me vadi...podivejte se na ostatni varianty tiskovina predmetu a je to jasne...jinak je fajn...ale pro originalitu, odvahu a vtip bych dal c.5.

28. 1. 2008 11:49 Dušan

Už jsem to psal privátně (myslím i některým místním diskutujícím). 1-3 špatný vtip, 4 OK, 5 - promarněný slušný nápad.

Jinak přispevatel "mic" myslím by taky mohl tu čtyřku podpořit. Ten výřez v čtverci myslím kromě hradeb či náměstí má evokovat anální otvor, což celkem sedí - u nás v Kroměříti.

28. 1. 2008 08:49 Venca

to boris: Právě že NENÍ POTŘEBA vůbec nic vysvětlovat. (Logo Brna nebo třeba Prahy je ještě mnohem víc abstraktní a přesto obě fungujou skvěle). Jediné co je důležité je, jak výrazný a zapamatovatelný ten symbol je. Tohle kritérium podle mě suveréně nejlépe splňuje čtyřka a pětka. Trojka má pěknou typografii ale to je tak vše. Ten symbol je hůza a v malých velikostech (což je vidět na těch obrázích) vůbec nefunfuje a slévá se do nějakého "smetí" či bordelu. O co víc ve Vás symbol v trojce evokuje Kroměžíř než v ostatních? To opravdu nechápu. To už mě přijde víc v pohodě to podloubíčko.. Tam je to aspoň jasné.

25. 1. 2008 18:06 catt

Řekněte, že tu trojku nemyslí vážně, prosím

25. 1. 2008 14:58 mic

Mysím, že logo by mělo představovat obrovskej kosočtverec se svislou čárou uprostřed, aby lidé nezapoměli, kdo to tady vede !

25. 1. 2008 13:30 Boris

Domnívám se, že loga, u kterých je potřeba obhajovat a vysvětlovat jejich logiku prostému občanovi, jsou v případě loga města naprosto špatná. Jak ve smyslu marketingu pro turistický ruch by mělo logo evokovat historické kořeny města, tak pro ztotožnění se občanů s městem, by se logo právě občanům mělo líbit. Samozřejmě s přihlédnutím k ceně tisku při výrobě nejrůznějších propagačních materiálů. Čtverec je sice krásné, čisté logo, ale historický původ neevokuje. Pokud by však v něm byl nástin hradeb, nebo věže, mohlo by být vynikající..
Měl bych-li tedy vybírat pouze z daných logotypů, vyberu 3, měl bych-li pravomoc zasáhnout, vypsal bych nové VŘ, popř. upravil 4.

25. 1. 2008 11:43 ok

Kolín má taky ve znaku "Stadt"

22. 1. 2008 12:20 Pavel

Asi to bude opravdu to Calibri.
Také mě napadl první půdorys a později jsem to našel v popisu loga - prý půdorys náměstí s kašnou.

20. 1. 2008 17:21 ma.to

z piatich navrhov jednoznacne stvorka. prve co ma napadlo bol podorys nejakej budovy, hradieb.. podobnost s national geographic tu je (v pdf subore-napr. cd, tricko, odznak ho velmi pripominaju), ale mozno by stacilo zmenit farby. trochu sa mi zda ten stvorec velmi tucny ( na tom transparente to posobi velmi tazko, chcelo by to zostihlit). zaulalo ma ale kolko diakritickych znamienok ma slovo kroměříž, mozno sa dalo pracovat aj s tym.

18. 1. 2008 13:15 vladimira

Čtyřka se mi zdá nejčistší, ale nějak se mi zároveň vybavuje Kutná Hora a i Zlínský kraj...
Pětka evokuje na první pohled logo Prahy, o tom není pochyb.
Ostatní mne nezaujaly, dvojka je dost příšerná,

18. 1. 2008 09:11 Jiří Tvrdek

Karel: Mám pocit, že to písmo je Calibri, součást Windows Vista.

17. 1. 2008 09:06 Karmil

Mě nejvíc zaujala gramatika - "... nám zaslali jak firmy či profesionální studia...". Ale jinak na první pohled asi čtyřka - řekněme nejmenší zlo a užití bude jednoduché a poměrně efektní.

17. 1. 2008 09:06 Re: Karmil  (redakce)

Podle jazykové poradny ČSAV má při dvojím podmětu (životném a neživotném) přednost vždy podmět životný. Při předřazení přísudku je pak možnost upřednostnit celek (tedy "i") nebo první podmět (tedy "y"). V současnosti je užívanější podřízení přísudku prvnímu podmětu - gramatika Vás tedy zaujala právem.

16. 1. 2008 23:31 Pavel

Na první pohled mě zaujala značka číslo 4 a podobnost s National Geographic mě napadla, až když jsem si tu zmínku tady přečetl. Ale podobnost je malá a N. G. je naprosto jiná organizace než město, tak si myslim, že to vůbec nevadí.
Logo s věžemi bylo také v návrzích na logo Brna.
Slovo město v logotypu určitě není důležité a také si myslím, že to bylo v zadání soutěže.
Značka číslo 4 tak dobře nekoresponduje s vlajkou a znakem města jako návrh č. 2, 3 a 5, ale to asi není třeba.
Zaujalo mě písmo, které je v logotypu č. 4., vypadá jako Frutiger, ale připadá mi že je trochu pozměněné - mírně zaoblené hrany, možná je to špatným rozlišením. A nemám na toto cvičené oko.

16. 1. 2008 23:26 Yvett

Shlédla jsem pozorně všech 5 návrhů a můj nároz je následující: U nvárhu č. 1 - první města která se mi vybavila u podloubí byla Opočno, Telč aj. Tam je podloubí dominanta, takže mi to ke Kroměříži vůbec nesedí. A první co mě napadlo u návrhu razítka bylo, že bude dlooouho zasychat a černit. Co se týká tiskovin domnívám se, že by byly nákladné na tisk v barevném provedení. Návrh č.2 - není špatný - u hlavičkového papíru mi připadá logo odtržené od kontaktku na MÚ. Komentář k návrhu č.5 - upozorňuje na podobnost s Amsterdamem (což je očividné) a zároveň je tu v této spouvislosti podobnost s Amsterdamem i v návrhu č. 3 - tento návrh je mi povědomí (momentálně si neuvědomuji odkud, ale mám pocit, jako bych ho už někde viděla). Logo v návrhu č. 4 - je dobře zapamatovatelné, použitelné na všech materiálech (tisk, reklama, internet), jednoduché reprodukčně i vizuelně, nenákladné (jedna barva), silné obrysy = půjde i dobře vyšívat na textil - z mého pohledu tedy jednoznačně vede. Přeji hodně štěstí.

16. 1. 2008 16:08 Venca

Plně souhlasím, je zbytečné uvádět v logu ještě slovo "MĚSTO". Otázka ovšem je, zda to nebyl (nesmyslný) požadavek zadání. Skoro bych se vsadil že ano, když jej mají v návrhu použity 4 z 5ti návrhů. Kompozice typografie u jedničky je opravdu tristní. Umím si předsavit jak se asi s takovým složitým tvarem musí pracovat např. při aplikací na merkantil.

16. 1. 2008 15:45 OK

A to jsme nezmínili typografii.
Otázkou je, zda musí být v logu i stejně výrazné slovo MĚSTO (což trochu poškozuje návrh 4 - je to pak moc upovídané) nebo zda nestačí jen "Kroměříž" (zvláště u takto známých měst).
Samotná kompozice textu je podle mne pak nejhorší u návrhu 1, kde malinké slovo "město" tak divně sedí pod podloubím...

16. 1. 2008 15:26 Venca

No barevně možná, ale jinak..? National Geographic má tenký obdélník na výšku, to je asi tak jediná podobnost.. A jednička? Pro Kroměříž rozhodně není podloubí charakteristický znak.. To spíš pro Telč, Slavonice, Budějovice apod.. (nehledě na grafické zpracování loga)

16. 1. 2008 14:29 Jirka

No, 4 je sice pěkná (hlavně na tašce), ale děsně mi to asociuje National Geographic... Takže pak snad jedině 1. Městem podloubí jsou však zřejmě i České Budějovice, ale tam je ten vizuální styl někde jinde...

16. 1. 2008 13:51 Venca

Plně souhlasím s obsahem článku. Čtyřka je suverénně nejprofesionálnější, první tři jsou jsou katastrofa :( Pětka je taky profesionálně zdařila, ale silně mi připomíná Prahu.. Navíc křížky si teda s Kroměříží opravdu spojit nedovedu..
Na radnici podle mě žádný odborník na design není, tak doufám, že (s)prostý lid nevybere nějaký ten omyl z prvních tří..




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.