Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Kraje budují svá loga kvality


Během několika týdnů se na pultech obchodů objeví první viditelně označené TOP produkty původem z Vysočiny, které ponesou novou originální značku VYSOČINA – regionální produkt. Jde o značku kvality, jakou je již např. KlasA (tolik kritizovaná za svou grafickou podobu). Značku označující originální regionální produkt mají již také Šumava, Krkonoše, Beskydy a další. Podívejme se, k čemu mají sloužit…

Hlavním cílem regionálního značení výrobků je zviditelnění tradičních regionů (známých např. svou zachovalou přírodou, zdravým prostředím, lidovými tradicemi) a využití jejich socio-ekonomických výhod.

V současné době je značení místních výrobků zavedeno v osmi oblastech – Krkonoše, Šumava, Beskydy, Moravský kras, Orlické hory, Vysočina, Górolsko Swoboda (Jablunkovsko) a Moravské Kravařsko (Poodří). V každé z nich vznikla regionální značka pro výrobky, která zaručuje vedle jejich kvality a šetrnosti k přírodě především jejich původ v určitém výjimečném území.

Systém „Domácí výrobky” je koordinován Regionálním environmentálním centrem ČR (REC ČR). V každém regionu působí regionální koordinátor, který zajišťuje správu značky v oblasti, komunikuje s místními výrobci a s REC ČR. Značku výrobkům uděluje nezávislá certifikační komise po splnění jednotných pravidel, která ale mohou být přizpůsobena potřebám regionů.

Značení je určeno nakupujícím přímo v regionech – turistům, kterým dovoluje objevovat region a užívat si jeho atmosféru novým netradičním způsobem, a místním obyvatelům, kteří mohou nákupem značených výrobků podporovat „své” místní výrobce. Výrobci pak zapojením do systému „Domácí výrobky“ získají několik výhod, zejména jednotnou propagaci své produkce.

Značení lze zavádět bez obav v dalších regionech, protože značené výrobky z jednotlivých oblastí by si neměly konkurovat. Některé výrobky budou mít jistě úspěch i na národní a mezinárodní úrovni a přispějí tak ke zvýšení prestiže značky a celého regionu. Systém „Domácí výrobky“ je otevřený každému regionu, který projeví zájem o zavedení regionální značky.

Mikroregion Górolsko Swoboda (okolí města Jablunkov) se nachází na pomezí Česka, Polska a Slovenska a stal se prvním přeshraničním regionem s regionální značkou v rámci systému Domácí výrobky.
 
Více na http://domaci-vyrobky.cz/

Grafická podoba těchto značek napovídá, že se jedná o stejný styl (stejného autora). V některých symbolech jsou vcelku zdařile stylizována počáteční písmena (Vysočina V a Šumava S) do podoby krajiny (pole, louky, řeky). Orlické hory mají orla, Krkonoše otisk palce (?), Beskydy berana, Kravařsko krávu... Některým z těchto značek již tolik nerozumím. Udělat ve stejném stylu takhle pestrou řadu značek různých částí ČR je ale velmi náročný úkol. Podle našich informací se ho ujal grafik Mgr. David Škodný.

Ve srovnání s nimi ale působí značka z Českého ráje (jiného autora) jako amatérský výtvor (kompozice, dva druhy písma, podivný tvar „brambory“, který má asi symbolizovat pečeť kvality). 

-OK-


Komentáře k článku

3. 2. 2008 18:16 Ondra

Me se to libi, jen v nekterych znackach jsem dany kraj nepoznal.
Jinak ta Vysocina podobna logu Nutrabona od Studia Sejdl
www.nutrabona.cz

3. 2. 2008 10:03 Jan Jan

Každá značka by mala charakterizovať oblasť, resp. kraj, ktorý reprezentuje. Jeho tradície, minulosť ....to je podstatné. Čo dodať? Nech za každou značkou sa skrýva poctivá práca tých, ktorí ju môžu používať. Nezáleží na tom, v akom štýle je zobrazená.

31. 1. 2008 13:29 Tomáš Kažmierski

Grafická podobnost log není náhodná. Jedná se o záměr, neboť všechna loga, ztvárněná grafikem mgr. Škodným, jsou součástí společné sítě regionálních značek s názvem Domácí výrobky (tyto regiony využívají stejných pravidel pro značení svých výrobků). Loga Českého ráje a Bílých Karpat do této sítě nepatří, proto je zde i jiný koncept loga, jejichž autoři jsou odlišní.

30. 1. 2008 13:03 sococz

Ja teda za, nekterymi logy vidim vic nez autor clanku. Napr. v logu Sumavy vidim vodu (vlny) - sumavska jezera. Logo Vysociny my nepripada jako "V", ale jako kopecky. Krkonose mi neprijdou jako otisk palce, ale stoupajici stezka na nejvyssi horu CR. Tedy symbol Snezky. Souhlasim s tim, ze taky cesky raj by si zaslouzil o neco kvalitnejsi ztvarneni svoji znacky.

29. 1. 2008 13:56 ma.to

podla mna vydarena , kompaktna praca, trochu pripominaju folklorne motivy, rezbarske ornamenty vysivky, tradiciu..nerozumiem ale preco neboli vsetky oblasti zadane tak aby mali jednotny styl (bile karpaty a cesky raj). to je skoda.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.





UGD logo na vysku-box