Jihočeský kraj představil své nové logo
Jihočeský kraj má novou značku. Pestrobarevný čtyřúhelník s mírně zaoblenými hranami nahradí dosavadní logo v podobě vlnky a zároveň bude tvarově i barevně podobný s novými značkami jižních Čech jako turistického regionu a Jihočeské centrály cestovního ruchu. Symbolizuje přírodní krásy, kulturní dědictví a dynamický rozvoj…
S ohledem na potřeby moderní a jednotné prezentace Jihočeského kraje zejména v oblasti cestovního ruchu vypsala Jihočeská centrála cestovního ruchu ve spolupráci s Jihočeským krajem v období 2007/2008 soutěž na novou značku pro turistický region jižní Čechy.
Vítězné návrhy vytvořila Helena Jiskrová, studentka VŠUP Praha, která je autorkou mj. i nové prezentace Ministerstva kultury ČR. Nový logotyp Jižní Čechy začal být využíván pro prezentaci kraje v oblasti cestovního ruchu na podzim roku 2008. Loga, která autorka vytvořila, se liší složitostí své struktury. Jihočeský kraj - logotyp pro vyšší územně-správní celek - je nejčlenitější. Logotyp pro jižní Čechy, prezentující turistickou oblast, je méně složitý. Nejjednodušší značku získala Jihočeská centrála cestovního ruchu. Autorka Helena Jiskrová, která se představení loga sama nemohla zúčastnit, protože je na studijním pobytu ve Francii, význam logotypů vysvětluje: „Křivky mají asociovat gotickou kružbu a připomínat bohatství regionu, zachovalé umělecké památky. Zároveň symbolizují cesty, jež mají znamenat pocit vstřícnosti, otevřenosti, pohostinnosti a zachycovat i dynamický rozvoj regionu. I barevnost má své významy: modrá symbolizuje řeky a rybníky, zelená lesy, louky a zachovalou přírodu obecně, žlutá pak slunce, klid a pohodu a červená odkazuje ke kulturní a historické tradici regionu. Inspirací pro vytvoření značek mi byly pocity z dětství, z let strávených v jižních Čechách."
Další čtyři návrhy, které postoupily do finále soutěže (jména autorů viz http://www.jiznicechy.cz/logotyp/).
„Samozřejmě budeme nyní usilovat, aby se nový logotyp co nejrychleji dostal do podvědomí veřejnosti. Proto také prosíme všechny instituce, které původní značku Jihočeský kraj ve formě vlnky používaly, aby se obrátily na naše oddělení vnějších vztahů a marketingu, které jim obratem zašle logotyp nový," požádal hejtman Jiří Zimola. Nové logo by mělo zajistit jednotný vzhled prezentačních materiálů. „Původní grafický manuál, který vznikl v roce 2001, žádné jednotící vizuální prvky neobsahuje. Nyní však doba dospěla k tomu, že je třeba mít propracovaný grafický styl. I to je jeden z důvodů změny naší značky," uvedl Jiří Zimola.
Hejtman Jiří Zimola vysvětlil, proč se vedení kraje rozhodlo pro změnu loga: "Na jihočeské úrovni existují v podstatě dvě loga. Zatímco Jihočeský kraj se prezentoval známou vlnkou, tak ještě naši předchůdci schválili variantu pro jižní Čechy. Když jsem se ptal svých známých, nakolik cítí rozdíl mezi slovy Jihočeský kraj a jižní Čechy, tak pod nich tam není žádný rozdíl. Proč pak má Jihočeský kraj jiný logotyp než jižní Čechy a cesta ke sladění byla jasná."
Oficiální jihočeský znak, používaný při slavnostních příležitostech, se nijak nemění. Nové logo bere hejtman jako komerční či obchodní značku: "S touto značkou chceme vstupovat na trh a domlouvat se s výrobci jihočeských potravin, zda by neměli zájem dávat logo Jihočeského kraje i na své výrobky. Myslím si, že čím více budeme logo jižních Čech identifikovat s jihočeskými výrobky, tím lépe i pro jihočeské firmy a pro všechny Jihočechy."
Náklady na vytvoření značek byly:
za licenci (možnost užívat značky) 30 000,-
za registraci loga (ochranná známka) 50 000,-
za přípravu grafického manuálu pro logotyp Jižní Čechy 290 000,-
za doplnění grafického manuálu pro logotyp Jihočeský kraj 150 000,- (max)
Pro zajímavost: loga dalších územních celků ČR (rozsáhlý článek jsme o nich publikovali ve Fontu 68).
Zdroj: http://www.rozhlas.cz/cb/zpravodajstvi/_zprava/560416 a http://www.evropskenoviny.cz/index.php?id=3785&loc=&cat=
Jak se vám značka líbí?
Komentáře k článku
22. 6. 2009 09:14 harp
22. 6. 2009 09:07 harp
www.obnova.eu
som uz nasiel hadam 3-4 modifikacie. Verim vsak ze nie je problem inspirovany gotikou, prist k rovnakemu vysledku.
16. 4. 2009 17:24 Franta Lampa
25. 3. 2009 17:34 Víťa
A což potom ten k Om pa K Tn ěJ šÍ Jihočeský kraj...
24. 3. 2009 10:31 petr
23. 3. 2009 07:47 yawn | inkink.cz
22. 3. 2009 18:47 m2s
21. 3. 2009 14:16 Lukas Veverka / www.parasite.cz
21. 3. 2009 11:55 Pavel
Jirkovo logo a aplikace jsem už kdysi viděl a už tenkrát se mi líbilo nejen svou jednoduchostí, ale hlavně tím, že mi Jižní Čechy skutečně něčím evokuje.
Za pozornost stojí ještě rudé logo s piktogramy a logo s rybníkem a sluncem.
Kdybych měl uspořádat pořadí, bylo by takové: první Jirkovo logo, potom Helenino, pak "rybník se sluncem" a nakonec piktogramy. Ostaní bych úplně vyřadil.