Jaká je cena loga? To v Česku nikdo neví.
V dnešní MF DNES vyšel článek s názvem „Autor nejlepšího loga dostane 6 000 korun“. To mne zaujalo. :-)
Co to má znamenat? Někdo vyhlásil soutěž na logo a jako „odměnu“ nabízí šest tisíc? Budou grafici příště motivováni odměnou v podobě vstupenky do bazénu, lahve vína nebo čokolády?
Máme se smát nebo brečet?
Cituji:
Svazek obcí Dolní Povltaví vyhlásil soutěž na grafický návrh svého loga.
"Logo musí být výrazné pro zrakové vnímání, srozumitelné. Může být provedené černobíle i barevně ve formátu A4," přibližuje podmínky soutěže starostka Máslovic a členka výboru Svazku obcí Vladimíra Sýkorová.
O vítězi soutěže rozhodne komise, jejímiž členy budou také dva profesionální grafici. Komisi budou návrhy předkládány anonymně, obálka musí být zalepena a mít na levé straně označení LOGO.
Autor vítězného návrhu získá odměnu 6 000 korun. Soutěžící, kteří se umístí na druhém a třetím místě, obdrží odměnu 1 000 korun.
Přihlášky jsou k dispozici na obecních úřadech členských obcí svazku a ke stažení na internetových stránkách: www.vodochody.cz. Uzávěrka soutěže je 29. února. Návrhy zasílejte poštou na adresu: Obecní úřad Vodochody, Průběžná 50.
Píše MF DNES.
Chcete se zúčastnit a věnovat kvalitní prezentaci svých návrhů desítky hodin a pár tisícovek?
Nebo má jít jen o prestiž? Že si grafik napíše do referencí: „Vyhrál jsem soutěž na logo Svazku obcí Dolní Povltaví“ :-)
Naproti tomu stojí třeba značka kandidatury Prahy pro Olympiádu (na tomto webu již několikrát zmíněná).
„Grafika“ zde stála dle téhož listu 3 miliony! Každé ministerstvo, každé město, nabídlo za své logo naprosto jinou odměnu!
Jak se vůbec v České republice stanovuje cena loga? Naprosto zmatečně!
Zatímco třeba v architektuře se zpravidla cena studie nebo projektu nějak odvozuje z výše prostavěné částky (cca 10 % z ceny celé stavby), u loga neexistuje žádný princip stanovení ceny díla.
Tak za prvé – mělo by být jasně odlišeno, co je cena návrhu a co je cena za licenci k užívání.
Tato licence zohledňuje velikost firmy (obce, města), která logo „kupuje“.
V ceně licence se mj. odráží i doba platnosti značky (krátkodobá – např. pro nějakou akci, by měla být levnější, než značka, která bude fungovat mnoho let), četnost užití (když někdo logo použije na milion výrobků, asi bude cena licence vyšší, než když se bude jednat o logo, které má jen nějaký místní pekař na štítu).
Na cenu by ale mělo mít i vliv to, zda se jedná o soutěž nebo zda byla zakázka zadána jednomu konkrétnímu studiu či výtvarníkovi.
Pokud jde o soutěž, měla by být odměna řádově vyšší. Aby byla motivací pro účast profesionálů kteří si platí nájem, software, legální písma atd.
Princip veřejné soutěže je v tom, že na návrzích pracují ZDARMA desítky lidí (bohužel i naprostých laiků) a odměnu (tedy platbu za poctivou mnohadenní práci) dostane jen jeden z nich (možná něco málo i druhý a třetí)! Toto „riziko“ by měla odměna zohlednit. Vítězství v jedné soutěži by vás mělo „zabezpečit“ i pro několik dalších soutěží, kde nevyhrajete (jako u těch architektů, kteří se zúčastňují soutěží, kde je ale odměna taková, aby je to na několik let zajistilo – než vyhrají zase případně nějakou jinou soutěž. Odměny jsou tedy v šesti nebo sedmimístných částkách. Pravda, s logem je relativně méně práce, ale princip je přece stejný).
Jistou orientační částku jsme nalezli na webu TypoDesignClubu.
Zdejší ceník není asi moc aktuální, ale budiž.
1.1 značka (neřeší licenci)
značka podniku 40.000 Kč
značka akce 25.000 Kč
značka výrobku 40.000 Kč
Ale pozor – tyto ceny „neřeší licenci“! Na webu TDC se dále uvádí:
Celkovou cenu za grafické práce rozdělujeme na tři základní položky:
1) cena za grafický návrh
Ceník TDC uvádí zásadně minimální ceny za grafické návrhy (není-li výslovně uvedeno jinak) a jednotlivé uvedené položky.
Tato cena většinou zahrnuje náklady vynaložené k prezentaci návrhu.
Tato položka je vyplacena grafikovi v každém případě, tedy i v případě kdy nedojde k realizaci zakázky (tzv. skicovné).
2) cena za provedení definitivy
Tato položka bývá velmi individuální a liší se zejména náročností a rozsahem práce. Obsahovat by měla částky za veškeré práce a úkony nutné k dosažení realizace zakázky od odsouhlasení návrhu do předlohy k tisku (tzn. provedení korektur textových i obsahových změn požadovaných klientem, více práce, definitivní počítačové zpracování, případně náhled a konzultace ve studiu, které zakázku zpracovává, postscripty, předání digitálních dat do litografického studia, makety apod.).
U některých typů prací, kde lze náročnost a rozsah práce předpokládat, lze stanovit paušální cenu za položku (kus, stránku apod.), případně celkovou paušální cenu za zpracování zakázky. Některé z těchto cen rovněž uvádí tento ceník.
Cenu za provedení definitivy lze také účtovat hodinovou sazbou, jejíž výše je většinou stanovována individuálně. Nejnižší hodinové sazby za některé úkony obsahuje také tento ceník.
3) cena za udělení licence
Výši ceny za udělení licence určuje podoba udělované licence. Licence definuje zejména územní působení a způsob rozšiřování díla, u periodických děl pak také počet kusů pro jeho první a další vydání, vytvoření jazykových mutací apod. Vedle těchto faktorů může výši ceny za udělení licence výrazně ovlivnit také význam klienta či společenský dopad zpracovávané zakázky.
Minimální cena za udělení licence odpovídá 20 % částky za grafický návrh (jednorázová tiskovina, místní užití).
Jaká je ale skutečná komplexní cena loga od členů TDC tedy nevíme.
Další důležitou součástí stanovení ceny za vizuální styl (nejde přece jen o samotné logo), je i následná spolupráce na tvorbě grafického manuálu a dalších implementacích vybraného návrhu do praxe. Tvorba manuálu, popisujícího práci se značkou a základní prvky Corporate Designu – firemní barevnost, písmo atd.) by přitom měla být automaticky součástí podobných soutěží na logo. Tyto materiály by v ideálním případě měl řešit autor loga.
Tak co, zúčastníte se „soutěže“ Svazku obcí? Nebo je to opravdu jen pro naprosté laiky, kteří doma večer po práci něco zkusí (a odměnu ani nepotřebují, neb se živí jinou prací)?
Jaký je váš názor? A kolik stojí vaše logo? :-)
-OK-
Komentáře k článku
1. 3. 2019 15:00 Flipper Tom FlipperTom(zavinac)email.cz
Si připadám jak ty jeptišky :)
1. 3. 2019 13:47 Adam Bartoň grafik(zavinac)adambarton.cz
17. 4. 2018 14:07 AMERYS info(zavinac)amerys.sk
vytvárame grafické dizajn a máme za sebou vytvorených aj pár logotypov. Cenovo začínajú od 100€ - http://www.amerys.sk
Ďakujem
5. 3. 2015 10:55 Róbert Suja suja(zavinac)seduco.sk
Trochu som túto tému rozvíjal v tomto blogposte - http://www.seduco.sk/kolko-stoji-logo/
20. 12. 2008 20:26 parasite.cz
14. 5. 2008 16:48 Tomáš Kopa kopat123(zavinac)gmail.com
25. 2. 2008 17:07 font
http://www.bastart.cz/cenik.pdf
18. 2. 2008 21:05 Diaboluss diaboluss(zavinac)seznam.cz
Hodně zábavné je porovnání obálka knihy vs. třeba piktogram....
Kolik práce dá 5piktogramů, které jsou třeba odvozeny od piktogramu prvního a kolik obálka knihy, která je vždy originál. A stráví se desítky hodin třeba jen na ilustraci a četbě knihy...
To mi přijde, dámy a pánové, ještě více podivné, než logo pro vesnický spolek za 6000,-
18. 2. 2008 16:29 eix
18. 2. 2008 14:40 KO
18. 2. 2008 09:34 Roman
18. 2. 2008 09:32 Ondra
Pokud vyhraješ, tak dodáš návrh v tiskové kvalitě na CD. A hotovo. Ani řádka o tom, že by mělo zpracován manuál a jiné materiály. Asi jim bude stačit .jpeg, se kterým poskládají své veškeré plány na prezentaci.
V komisi budou dva profi grafici - za šestku se jim asi nechce moc tvořit. Nedivím se.
Nedávno byla soutěž na logo Zámek Děčín. Výhra: 10000 Kč - podmínky soutěže o něco složitější s definicí, že ten co to vyhraje, bude dále zpracovávat ostatní grafiku.
Takových soutěží je mraky a podmínky jsou nejednotné. Myslím, že by to také chtělo nějak ustálit. Např. Co je jen pro soutěž - 1-2 kolo a pak co následuje po soutěži.
Myslím, že UGD by mohla vydat nějaké doporučující ceny. Stejně jako by se mohla zasadit o sjednocení podobných soutěží.
Jinak si myslím, že cena loga závislá od toho co je zákazník ochoten zaplatit. Aspoň já mám takovou zkušenost.
17. 2. 2008 22:42 dr.design
17. 2. 2008 16:57 forman_fm studio(zavinac)radiofm.sk
5 kusov - zlavnena sada z teska za tristo pade ;)))
15. 2. 2008 23:13 Venca
15. 2. 2008 21:45 dan skrobak dnna(zavinac)dnna.net
15. 2. 2008 20:45 speedy
Logo Prahy za milion, logo mensiho mestecka za 5000 Kc...
to je prece systematicke! A skoro to odpovida praxi.
15. 2. 2008 20:30 Jirka
---
Nikolivěk. Hmmm, no nevím...
"Jaký je váš názor? A kolik stojí vaše logo? :-)"
---
Mám názor. K nezaplacení. :-)
15. 2. 2008 20:09 TOM
Je to 500 Kc nebo 5000 Kc? Vyda i Unie grafickeho designu take nejaky svuj doporuceny cenik?
15. 2. 2008 19:40 Ashan
Minimálně ministerstva a státní úřady by mohly vycházet z nějakého jednotného postupu/principu... Jinak je to chaos.
15. 2. 2008 19:25 KO
Joj, kolik značek už jsem udělal zadara jako charitu, sponzorský dar apod. Opravdu nejde jednoznačně stanovit (a zaručit a vynucovat) 1 ks logo, čerstvé z domácích surovin, je za 100 peněz; v akci samozřejmě se slevou, že