Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Filharmonie Brno – 2. místo

Představujeme vám návrh nového loga a vizuální identity pro Filharmonii Brno, který se umístil na 2. místě.
Jeho autorka Věra Marešová nám zaslala na ukázku svou prezentaci (2.2 MB).

S prací této talentované grafičky jste se mohli setkat např. v podobě nového loga města Brno nebo Ministerstva dopravy. Více na www.vgrafik.cz

O soutěži jsme krátce psali zde. Můžete tedy práci Věry Marešové porovnávat s návrhem studia Porta design, které skončilo na 3. místě.

Na ukázku vítězného loga od studia Side2 si budeme muset ještě chvilku počkat, nový vizuální styl bude prezentován veřejnosti až poté, co bude představen souboru a zaměstnancům Filharmonie.

Jak se vám „stříbrné″ logo líbí, zdá se vám lepší než „bronzové″?


Komentáře k článku

7. 4. 2009 23:22 filharmonik

Vážení,
díky všem, za velmi vážný zájem o věc, něco jsem přečetl, něčemu možná porozuměl. Je úžasné vědět co všechno se odehrává než pro nepoučené "obyčejné logo" vyjde na svět. Ke všem úvahám o zvuku, vlnění, emocích, harmoniích si dovolím přidat maličkost: Tradici, kořeny. Děláme práci která má poměrně dlouhou historii a navazujeme na kolegy v 16tém století. To je úžasný pocit. A ne vždy je ta práce harmonická, zato téměř vždy emotivní... Mějte se krásně, díky!
P.S. zítra nám bude představen vítězný návrh. Držím palce.

10. 3. 2009 14:39 Vektor

6. 3. 2009 12:33 Font

Umístili jsme návrhy agentury United People http://www.font.cz/logo/brnenska-filharmonie-s-novou-identitou.html

6. 3. 2009 11:46 Jirka

Díky za příspěvky. Poučné - inspirující - k zamyšlení...
Myslím, že není nezbytné aby se vždy týkaly jen a jen zvoleného tématu.

6. 3. 2009 09:54 adam P

kua, chlapi (pecina, veverka), co to má byt?! když už v tuto dobu nechrníte, proč brousíte po netu a nezůstanete raději se mnou ve trojce (veverka). pak byste mohli plynule přejít do modrého nonstopu a z tama jít rovnou do práce, jak se mi to dnes podařilo :) takže to dnes vidím na úspěšný den! :)

jinak sorráč za "trochu" příspěvek mimo téma. hezky jsem si početl, ale už bych šel aj spat :)

6. 3. 2009 08:47 Tomáš

Martine, naprosto souhlasím s postupným nabíráním zkušeností a sebevzděláváním. O tom žádná, protože o tom je celý život obecně. Jinak ono průměrné myšlení průměrného designéra je trochu zavádějící, protože každý zkrátka myslí jinak, má jiný pohled na věc a není to rozhodně v průměrnosti jeho myšlení. Prostě každý je jiný a kvalita tvorby není automaticky daná tím, že vystudoval obor, nebo truhláře. Dejte jednu věc se skvělou myšlenkou před grafika a fyzika. Grafik řekne, že je to skvělé, fyzik, že se mu to nelíbí. Řeknete o fyzikovi, že myslí jen průměrně a že není schopen překonat zažité konvence? Ve finále je to vždy velmi široká veřejnost, která zhodnotí jestli se něco povedlo nebo ne. A veřejnost může být spokojená více s průměrnou, dobře sloužící věci, než s inovativním řešením, které obor posune dál. Prostě, to každý vidí (taktéž my) jinak. Když bych měl srovna práce na 3. a 2. místě z hlediska myšlení (nebo myšlenky), tak ani nemůžu, protože to nejde. Jedna práce je redesign, druhá logo zcela nové a řadit obě na stejnou kolej si nemyslím, že by bylo správné.

6. 3. 2009 04:25 Martin Pecina | typomil.com/typofilos/

Čert nikdy nespí.

6. 3. 2009 04:19 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Martine to uz se me stalo ted podruhe ze jsme se v diskuzi potkali v noci.
Ty nespis? :)

A mas pravdu, tamto je totalne mimo tema.

6. 3. 2009 04:10 Martin Pecina | typomil.com/typofilos/

OK, Lukáši. Občas mám podobné mentorské tendence. Obvykle argumentaci dodám později, když mě o ni někdo žádá. Ne vždy. :)

K tvému příkladu: záleží podle užití. Pokud se bude příklad č. 1 vyskytovat v úzkém sloupci někde v knížce nebo časopise, lze jej považovat za správný. Rozhodně ale ne v případě, je-li nadpisem nebo vyskytuje-li se v titulu knihy. Tam totiž platí, že jsou jednotlivé řádky zalomeny tak, aby respektovaly větnou skladbu. Předložky pak logicky patří k následujícímu slovu.

Jinak se mi zdá, že je tato diskuse dost mimo téma.

6. 3. 2009 02:42 Lukáš Veverka / www.parasite.cz

Martine, jestli správně chápu jak to myslíš, tak bych teda neměl prosazovat nebo propagovat či veřejně vytrubovat, že to či ono považuji za správné, když to nejsem schopen důsledně argumentačně podložit.
Ale je zajímavé, že to děláme všichni a to právě zpusobuje tu rozmanitost kterou obdivuješ.

Když někdo napíše, ať to logo udělají iniciálou, a ja v tom vidím pitomost tak to prostě řeknu. Stejně jako řeknu, že logo bez značky považuji za špatné.
Ty se přece taky k věcem, které považuješ za důležité, vyjadřuješ podobně zaujatě. I u věcí které nejsou možné argumentačně podložit, prostě je jen považuješ za správné.

Například v typografii, prosazuji toto: Zarovnání na praporek, dvě možnosti jak text upravit.

1.
Tremors continue to
rock New Haven in
Connecicut.

2.
Tremors continue
to rock New Haven
in Connecticut.

Obě řešení jsou typograficky správně. Ale to řešení 2. je lepší, informaci a její význam z toho vyčteme lépe. Ale argumentačně jinak než takto to podložit nemumím. Je to jen pocit a názor na to jak člověk informaci čte. Ale ty mě nabádáš, abych tento názor, protože obě varianty jsou možné a 'správné' nikomu nepodsouval. No, já si naopak myslím a budu to tak dělat, že budu propagovat tu cestu kterou za správnou považuji. I když to argumentačně nezvládnu.

// typografický příklad je z knihy:
http://www.actar-d.com/index.php?option=com_dbquery&task=ExecuteQuery&qid=1&idllibre=3886&lang=en

5. 3. 2009 22:05 Martin Pecina | typomil.com/typofilos/

Lukáši, pokud ty osobně jeden způsob tvorby považuješ za nejlepší, tak ho klidně ve své práci prosazuj. Přijde mi ale zbytečné snažit se ho naordinovat i ostatním. Zvlášť pokud nejsi schopný dostatečně důsledně jej argumentačně podložit. A to se ti — při vší úctě — asi nepodaří. A jak nepřímo píše Pavel Zelenka, krása je v rozmanitosti světa, který nás obklopuje. Kvalitní loga nevyjímaje.

5. 3. 2009 21:59 Martin Pecina | typomil.com/typofilos/

Tomáši, řeknu to jinak. Na jedné straně jsou designéři průměrní a je jich většina. Podobné soutěže nevyhrávají, protože průměrně myslí a nejsou schopni překonat zažité konvence, třeba v tvorbě logotypů. Přesto mohou (a často to i dělají) odvést práci, která dobře slouží svému účelu.

O mnoho menší skupinu tvoří lidé, kteří se nebojí trochu zariskovat, a překonat tak očekávání zadavatele. Tito lidé obor postupně posouvají. Prosím srovnejte si práce na druhém a třetím místě této soutěže a možná ucítíte ten rozdíl v myšlení.

A nyní to hlavní — z průměrného designéra se nestane nadprůměrný jen proto, že bude mít na zakázku nebo soutěž dostatek času. (Tím zároveň nepopírám, že mít místo týdne na práci měsíc je výhoda.) Čas svůj význam má — ve smyslu postupného nabírání zkušeností a permanentního sebevzdělávání. Každý člověk ale má strop svých možností a délkou jeho života je vymezený čas, který na dosažení svého stropu má.

5. 3. 2009 20:59 Tomáš

Martine, dovolím si trochu nesouhlasit s názorem, že čas je v graf. designu relativní veličinou. Sám se považuji za průměrného grafika, převážně z důvodu, že to není mé hlavní povolání, ale i tak mi tvrzení, že průměrný grafik nedokáže vytvořit nadprůměrné logo či vizuál ani za rok usilovné práce jde proti srsti a trochu mě i mrzí. Na druhou stranu pak trvrdit, že dobrý koncept se pozná i z ne zcela dotažené práce je z mého pohledu tak trochu protiřečení. Proč by pak grafik průměrář nemohl vypracovat dobrý koncept, ač nedotažený, za krátkou dobu? Každý, ať malý podnikatel nebo velká organizace, chce vidět téměř okamžité výsledky a pokud takovýto subjekt vyhlašuje soutěž (na jedno kolo), a pokud pak výsledky neurčuje skutečně odborná porota vnímající potenciál návrhu, onen subjekt chce vidět více, než jakousi rozpracovanou vizi. Doba je bohužel hektická a jakési čekání na to, až něco "uzraje", není čas. Čím více propracované, tím lépe. Někdy pouze čím více, tím lépe. Kdyby existovala relativita času v graf designu, nemusel by stále jít dopředu, nevznikaly by nové myšlenky, nová loga a vizuály, nebyl by názor, že je něco zastaralé...

5. 3. 2009 20:34 Lukas Veverka / www.parasite.cz

ja prave ten jeden povazuji za ten nejlepsi. A urcite je to hodne vyhranene mozna hloupe ale mam to tak. Navic je jasne ze jsou pripady ktere vyzaduji a funguji lepe v textu. Ale tak nejak citim a verim ze ta znacka ma byt znacka. Tak to mam.

5. 3. 2009 20:02 Pavel Zelenka

Martin Pecina mne předběhl, ale když už to mám na jazyku:

Lukáši, v jistém smyslu máte pravdu – obchodní značka založená na jednoduchém symbolu je jistě rychleji a jednoznačněji identifikovatelná. Ale na to, aby to tak fungovalo, potřebujete lidi takovou obchodní značku „naučit“ úplně stejně jako musejí umět písmena. A to je drahý a poměrně dlouhodobý proces, který si ne vždy může klient dovolit a ne vždy je žádoucí. Navíc jsou možnosti vytvořit takový symbol poměrně omezené, přece jen je téma do určité míry vyčerpané – a nejde jen o fantazii tvůrců, hlavním problémem je pak takovou značku protlačit přes právníky procesem registrace.
Naproti tomu obchodní značka založená na logotypu z vlastního jména společnosti funguje jako identifikátor okamžitě. Z marketingového hlediska začíná identifikace firmy už samotným názvem, zvukem jména firmy/výrobku, který už sám o sobě evokuje obor podnikání či typ výrobku (např. Kodak). Proč by se pak firma této výhody vzdávala? Navíc existuje mnoho značek zejména pro B2B užití, kde nepřipadá žádná masová propagace značky v úvahu a kde tudíž o identifikaci nositele nemůžou být pochyby.
Snad právě proto, že nelze jednoznačně říci, který přístup je z hlediska účinku lepší (z obou stran lze vybrat superúspěšné značky), tak se v praxi se oba přístupy úspěšně doplňují a kombinované obchodní značky (symbol + logotyp) jsou asi nejčastějším řešením. Trvat dogmaticky na jednom apriori správném přístupu je podle všeho hloupost.
Ještě, že stejný názor jako vy nemají ostatní tvůrci – kromě zmiňovaného Randova loga IBM bychom byli ochuzeni o typografické skvosty jako jsou DB (Deutsche Bahn), Braun, ENO (English National Opera) nebo Coca Cola. Mně by tyhle kousky fakt chyběly.

5. 3. 2009 19:44 Martin Pecina | typomil.com/typofilos/

Myslím, že většina diskutérů Věře Marešové docela křivdí. Její logo není tuctové, stejně jako nebylo tuctové logo Univerzity Palackého. Autorka má rozhled, ví, co se dělá v zahraničí a momentální trendy registruje, aniž by jim její práce byly přespříliš poplatné.

Argumenty o tom, kolik asi nad návrhem a prezentací strávila času, mi připadnou nesmyslné, protože čas je v grafickém designu veličina relativní. Průměrný grafik — řekněme si to narovinu — nevytvoří nadprůměrné logo či vizuální styl ani za rok usilovné práce, každý má své limity. Dobrý koncept vizuálního stylu se ale pozná třeba i z trochu odfláknuté prezentace. Každý, kdo se účastní veřejné soutěže s nejistým výsledkem a také s nejistým výhledem na honorář, si zaslouží minimálně respekt, protože svůj čas věnoval práci v oboru a ne vysedávání v putyce. Smyslem takové soutěže je vybrat dodavatele služby. Předložené návrhy nemusí být nutně definitivní a od vyhlášení výsledků k realizaci je ještě dostatek času k rozvedení navrženého vizuálního stylu. Nevím, kolik času jste ochotni věnovat (nehonorované) soutěži vy. Já jsem se za poslední dva roky zúčastnil jediné veřejné soutěže. Návrhy do druhého kola a přípravou prezentace jsem strávil týden práce. Kdybych se chtěl zúčastnit podobných soutěží čtyřikrát ročně, asi bych pošel hlady.

Soutěže pro Filharmonii Brno jsem se nezúčastnil hlavně proto, že mě uráží představa, že o vizuálním stylu rozhoduje houslistka.

-------------------------------

Lukáši (Veverko), s tvými argumenty ohledně log nesouhlasím. Kvalitní značka může být čistě typografická nebo i kombinovaná, dokonce může být pouze v podobě symbolu bez vysvětlujícího textu. Žádný z těchto přístupů ale nemůžeme autorovi nebo klientovi shora nakázat s tím, že je nejlepší. Jsou skvělá typografická loga a jsou výtečná loga s iniciálami. Chytře vymyšlená typografická loga fungují i jako „obrázek“ s konkrétním obsahem.

Pokud se některé firmě podaří, že grafický symbol se zcela oprostí od textového sdělení, je to samozřejmě plus, ale takových značek je naprosté minimum. Obvykle se jedná o globální značky, tj. známé po celém světě, a to dlouhodobě. Firmě Nike trvalo řadu let, než se odvážila používat pouze motiv fajfky (křídla, …), s Jabkem to bylo stejné. Předtím obě firmy (desítky let) masírovaly celý svět tričky, čepicemi, výrobky, reklamami i weby, než vešly do obecného povědomí. To se malé instituci, jakou je Filharmonie Brno, nikdy (!) nepodaří, protože je orientována na úzký okruh zasvěcenců.

Smyslem loga je plnit identifikační funkci. A nehraje roli, jakými výtvarnými prostředky se toho docílí.

5. 3. 2009 17:23 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Moje logo ma logotyp a znacku, To je ta kompozice pixlu kterou treba vidite vedle nazvu domeny. Coz je idealni priklad, kam tezko typograficke logo umistite, viz logo casopisu FONT jenz je v favicone uplne necitelne. Jinak to s tim pixel artem atd je pravda. Je to tak. Nic prevratneho to moje logo neni. Navic ten nazev. :)
Ale rozhodne mam znacku i logotyp, a tam kde je vhodne pouzit znacku pouzivam znacku. Kdo znacku nema, ten je o tuto moznost pripraven.

5. 3. 2009 17:05 minduser

Lukáš V. > nehci vypadat jako hnidopich, ale svoje logo "parasite" by jste dle svých teorijí zařadil kam? :)

Podle mě jde o textové logo vyvedené "pixel art" stylem který se na mne valí v mnoha variacích pomalu z každé fasády, která neunikla ataku nějakého street artisty, a všech možných "osmibitových" "undegroundových" typografií, kterých je kolem mě všude plno. Nic proti, já pixely rád, jen mi to nějak nejde dohromady s názory na podobu loga, jaké tu razíte...

Jinak, vaše multimediální práce se mi líbí, MTV spot je f klidu. (Abych ten "rejp" nějak zjemnil :))

5. 3. 2009 15:41 Petr

Lukáši s dopravními značkami je to asi jako s tím jabkem. NAvíc co znamená dopravní značka se učí už děti na dopravním hřišti.

"Přetextovaný svět" jsem nepochopil :-) Asi ještě nejsem natolik otupělý, abych měl problém s identifikací firmy pomocí "textového" loga.

5. 3. 2009 15:19 Lukas Veverka / www.parasite.cz

:) Protoze jde o navigaci v informacich. V dnesnim pretextovanem svete zahlusenem nekolika urovnemi informaci je nutne aby jste se k informaci dostali co nejrychleji a nejsrozumitelneji.
Napriklad na silnici se orientuji taky pomoci znacek. Dopravnich znacek. Protoze je to nejsrozumitelnejsi. Nejsou tam napisy: zakaz zastaveni, jednosmerna ulice atd. Zamerne jsem pouzil tuto analogii protoze nevim kdo petre jste, tak vam treba tento primer bude srozumitelnejsi.

5. 3. 2009 15:01 Petr

Ano, ale Apple je obrovská firma, kterou zná téměř každý a jeho jablko už není jen značka ale kult. Jsou firmy, které si nemůžou dovolit použít pouze symbol z důvodu že jsou málo známé. Ty pak musí použít jak název tak případný symbol. A když je logo bez symobolu, tak se použije logo bez symbolu. PROČ NE?

5. 3. 2009 14:52 adam P

zdá se mi, že se tady někteří lidi baví o koze a ti druzí o voze, ale myslím, že lukášovi rozumím.

iniciály jistě mohou být fajn, pokud je to vymyšlené hlavou a nějak se to třeba navíc váže "k tématu ... na druhou stranu se třeba podívejme na korporát APPLE. to jak s tím pracují. nakůslé jabko identifikuje snad každý. aniž by kde bylo napsané APPLE Inc. (mimochodem už to tak je dost dlouho - text APPLE bývá málokde uveden, ani na viditelných plochách výrobků už nebývá. prostě je tam jen jabko). ale jistě bychom našli i lepší příklady ...

navím, jestli je to přesně ono, co lukáš myslel, ale já jsem to teda takto pochopil ... :)

5. 3. 2009 14:23 Lukas Veverka / www.parasite.cz

To je proste muj nazor, to ze neco funguje treba i sedesat let jeste neznamena ze to je dobre. Ja od loga neco ocekavam. Logo je nastroj, ktery se sklada z ruznych prvku, jako treba kladivko. Ano, muzete sestrojit kladivko ze k sobe prilozite dve topurka a taky tim jiste nejak hrebik zatlucete. A klidne vam takove improvizovane kladivko bude slouzit tricet let. Ale ja to obdivovat nehodlam.

Ja povazuji za cil (a neni to muj vymysl, jen se s tim stotoznuji) ziskat symbol, ktery bude instituci zastupovat v nejsirsi komunikaci napric vsemi medii, a k tomu nejlepe poslouzi symbol. Ne iniciala, ne zkratka, ne napis.

Podle me je to logicke, je to zadouci, a kazdy korporat smeruje k pouzivani symbolu (oprostenem od textu), pokud ma smysluplnou koncepci. To ze vzniknou loga, ktere koncepci nemaji, dokonce vzniknou i bez korporatu (a nejde jen o grafiku, jde i o chovani a jine veci s korporatem spojene) a 'funguji' tricet let je vec jina.

Navic, jsem presvedcen ze udelat inicialu je proste snadne, jak pro toho kdo ma vymyslet koncept tak pro grafika, linej grafik bez napadu proste udela monogram.

5. 3. 2009 13:42 Petr

Tomu fakt moc nerozumím. Podle mě je logo IBM velice kvalitní a jestli se nepletu tak funguje už přes 30 let (!). Ukažte mi jiné takové. Nevím, proč by měla mít firma za každou cenu nějaký symbol (již nežijeme v době kdy se slova dala vyjádřit pouze obrázky).

5. 3. 2009 12:29 Lukas Veverka / www.parasite.cz

ano. Absenci loga-symbolu jsem mel namysli ze nema symbol jen typografii. Asi jsem to spatne napsal. Orgasmem je samozrejme to, ze se instituce nepouziva psany nazev ale pouze symbol. Za ty hrubky se omlouvam, jsem jelito. Vy netouzite po orgasmu?

5. 3. 2009 12:04 Kachle

> "IBM pouziva nazev IBM, to nejsou iniciali, ale i tak je IBM jedno z horsich log, protoze prave neumoznuje z duvodu uplne absence loga - symbolu dojit do te finalni faze."

Tak tato věta je opravdu PERLA. Kromě toho, že nedává smysl (logo je špatné, protože neobsahuje logo - huh!), je chyněi věcně a pravopisně: IBM jsou iniciálY zkratky International Business Machine. A co proboha znamnená "dojít do té finální fáze"? Orgasmus?

5. 3. 2009 09:40 M3

Ano pane skakalo...díky za reakci. Leccos se u nás již povedlo a dokonce i nějaká ta práce vyhrála tu a tu cenu v cizině. A Věra je bezesporu talentovaná...Stále to jaksi není v takové míře, jak bychom si všichni přáli. Ale lepší se to...Ano, je potřeba vidět i ty věci co se povedly. Zkusím to...:)

5. 3. 2009 08:50 Karel

Veverko, myslím, že si neprotiřečíme. Pokud si přečteš, co jsem napsal minule, tak je tam dost prostoru i pro tvůj přístup. Pro jistotu zopakuji, že logo, které má více rovin čtení, má i větší šanci se dostat divákovi do hlavy. Námitka s interpretací v nelatinkových oblastech je tím snad řešená, že. Další hodně markatní příklad - slavné logo od H. Lubalina Mother and child, vygůgjuj si ho a zkus se na něj podívat očima člověka, který nezná latinku. Plod v těle matky v tom uvidí, dle mne, možná právě nelatinkovec spíš než našinec soustřeďující se na slovní stránku. Anebo blíže, z domova - z krásných Týfových značek, třeba ta pro nakladatelství Avicenum: stylizovaný had tvořící iniciálu a. Tož tak.

5. 3. 2009 01:09 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Karle, pouziti inicialu je to nejjednodusi co muzete udelat. Jednodusi nez vymyslet symbol. Vymyslet symbol, ktery je univerzalni (narozdil od latinkove abecedy kterou pulka sveta neumi cist) a ktery umoznuje v konecne fazi pouzivat jenom ten symbol, bez napisu, protoze o to jde predevsim, sdelit tu informaci co nejsrozumitelneji a nejednoduseji (viz PUMA, APPLE, nebo treba k tomu pomalu spejici MERCEDES).

IBM pouziva nazev IBM, to nejsou iniciali, ale i tak je IBM jedno z horsich log, protoze prave neumoznuje z duvodu uplne absence loga - symbolu dojit do te finalni faze.
ja jsem reagoval na "FB Filharmonie Brno". Je to idiocie udelat logo, tvorene dvema prvky, a obema typografickyma. Napriklad logo GE nebo logo ČD jsou prikladem takoveho hrozneho loga.

Napriklad loga televiznich stanic se obvykle resi typograficky, z logickeho duvodu. Ovsem treba BBC nekomunikuje vedle logotypu ktery pouzivaji i cely puvodni nazev ze ktereho to vzniklo. Jsou proste BBC.

Coz je ale u Filharmonie Brno dost nepredstavitelne. Nebo navhrujete at se tomu rika FB? Navic je vetsina inicialove resenych log, a ze jich neustale vznika dost (je totiz porad hodne linejch kreativcu co se nechtej trapit vymyslenim kvalitnich symbolu) si navzajem podobna a tudiz neoriginalni.

4. 3. 2009 22:04 skakala

to: martintr(zavinac)email.cz
Martine, ale my přece jsme jako Japonci nebo Holanďani. Jsme někdy i lepší. Jinak by Holanďani nechtěli, abysme u nich dělali - no ne :) Jsme ale někdy i horší... ale jsme i jako Američani nebo Britové. Jsme dokonce jako jako Švýcaři, Slovinci, Litevci, Rusové... všude tam (a nejen tam) se dělá skvělej design. U nás přece taky - když se ti líbí práce Věry, pak je dobrá designérka, nebo ne?
Jen ten dobrej design ještě nenajdeš kolem sebe v takové míře, jak bychom všichni asi chtěli. Ale neboj, to příjde. Ještě se toho oba dožijeme - a můžem tomu třeba zkusit pomoct, což?
U nás se právě díky názorům, jako je tvůj, a přístupu k designérům (a díky broukům pytlíkům rozesetým všude možně) prostě asi řekne, že nic dobrýho čekat stejně nejde, že máme tak špatný a nevzdělaný designéry, že i názor houslistky má větší váhu než on/ona...

to: Darina
Přistoupit k zakázce s pokorou je jako přistoupít k hoře s tím, že je moc vysoká. Pokořit se před něčím co hodlám pokořit mi nepřijde nejlepší start...
A jít do zakázky, o které vím, že o ni rozhodují nevzdělanci, nebo lidi nepřijímající můj profesionální názor, jež jim navíc má pomoci, je jen a jen tvoje chyba. A pokud tě pak klient štve, je to proto, že mu buď neumíš situaci náležitě vysvětlit (pokud je ovšem pravda na tvojí straně) a nebo s ním nemáš dělat (tohle těžko ovlivníš, když nejsi freelance - já vím).

Nechci, abyste si vy dva mysleli, že tady furt něco kritizuju, Věra je dobrá grafička, vo tom žádná (i když se mi nemusi její věci líbit). Ale když se podíváte třeba jen na tu tašku z prezentace - vždyť ani nevymaskovali ucho. Jenom to na to hodili. Tenhle návrh i s prezentací trval 158 minut maximálně. Nad ním nikdo ani nepřemyslel. Byla to volba prvniho napadu: Hudba > vlneni > logo... hotovo.

Jen pro zajímavost. Na začátku jsme taky do tohodle výběrovýho řízení chtěli jít. Ale sešlo z toho hlavně kvůli času. A víte, co byla prvni rešerše, která se objevila na stole? Přesně ty samý obrázky, který tam má Věra.
A teď se vás zeptám: Copak se logo dělá tak, že dáte do Googlu slovo "hudba" a udělate ilustraci pruměru toho, co vám to našlo? Nenašel jsem tam jedinej obrázek skladatele, nebo hudebníka. NIkde ani lidi v tranzu z muziky. NIkde hudební nástroj. Nikde něco, co by evokovalo to, co hudba způsobuje - dobrou náladu. Takže tohle logo je jen ilustrací jediné vlastnosti hudby a to ještě té globální, neosobní, společné pro všechnu hudbu (ale třeba i pro světlo).

No nevim, nevim. Pak sou tady nesmyslný loga, který jsou spíš karikaturou významu.

4. 3. 2009 21:37 Jirka

Trochu ve stylu let sedmdesátých a OP artu, ale proč ne. Nápad samotný se mi líbí, zároveň souhlasím tady se skákalou, že z toho možná šlo vymáčknout víc v dnešní době kompjůtrů... Ale jak píšu, je to takové milé retro, rozhodně nadprůměr v našich končinách a kéž by ostatní veřejné zakázky dopadaly podobně...

4. 3. 2009 20:55 Novák

Pamatujete se ještě na vizuální styl EXpo Hannover 2000? Slečna/paní Marešová se snad o tom i učila. Takže to není náhoda. Nesoudím, je přirozené, že člověk zapomíná, ale v naší branži je nutno i prověřovat.

4. 3. 2009 18:58 David Březina / Liv Ducci Lab

Dobrý den,

ještě k tématu "siločar". Naše studio se loňský rok v říjnu účastnilo neúspěšně výběrového řízení na nový vizuální styl O2 Extra, kde jsme použili podobný princip jako Věra Marešová. Ovšem náš základní symbol je natolik jednoduchý, aby byl použitelný právě na zmíněných razítkách a dalších podobných aplikacích.

V případě úspěchu by byla součástí manuálu právě aplikace pro další designéry, která by generovala "siločáry" ve zvoleném počtu. Takže by v budoucnu nemuseli desinéři pracující pro O2 Extra vytvářet stále nové siločáry v ilustrátoru, ale měli by k dispozici tento generátor, ktery by zároveň svým nastavením plně respektoval grafický manuál značky.

Později jsme opět podobný princip použili v již zmíněném projektu "2999: Designérská odysea" pro Konsepti. Zde jsme tento jednoduchý princip zvolili hlavně z toho důvodu, že jsme potřebovali vytisknout 1000 PF plakatů tak, aby byl každý unikátní (každý z plakátů nese svůj jedinečný vygenerovaný tvar). Což se nám podařilo díky generátoru, který jsme naprogramovali a následně zpřistupnili na internetu. Nějak podobně by asi vypadala aplikace pro O2, kdybychom tenkrát uspěli ve výběrovém řízení :)

Pokud jste nezaznamenali v komentářích níže, zde je odkaz:

http://www.livducci.com/future

Vybrané obrázky z prezentace pro O2 si můžete prohlédnout zde:

http://www.mumu.cz/extra/o2extra_prezentace_vybrane.pdf

Myslím tedy, že přístup, který zvolila Věra Marešová by byl za jistých úprav životaschopný. Po estetické stránce mi přijde návrh Věry Marešové nedotažený, určitě by to šlo udělat "hezčí". Schází mi tam také ten generativní princip, který by si to určitě zasloužilo a celou věc by to tak posunulo mnohem dál. Byla by škoda, kdyby to byl pořád ten stejný tvar, který by se neustále opakoval. Přijde mi opravdu zbytečné dělat takto komplikované logo, které zůstává vlastně pořád statické a po určitém čase nejspíš také nudné.

David Březina

4. 3. 2009 18:11 minduser

V porovnání je to lepší než "bronz", ale k nadšeným obdivovatelům se nepřidám. Prostě proto, že na takhle interferující logo se mi fakt vůbec nechce koukat a razítkovou podobu radši nedomýšlím. Podle mě jen prvoplánovité nahození nápadu bez jakéhokoli řemeslného propracování...

4. 3. 2009 16:07 Karel

taktak, Veverko, iniciála není jen to, co jsi se učil s vyplazeným jazykem v první obecní. Písmeno je mimo svoji alfabetickou stránku i obecný grafický tvar, který lze číst mnoha způsoby. Mně se líbí loga, která mají několik rovin čtení, z nichž jedna je i ta literární-písmová. Je to náročnější na vymýšlení, ale když to pak klientovi a ostatnímm docvakne, funguje to báječně. Příklad? třeba zrovna předposlední hádanka z Fontu, žárovkovité logo firmy Westinghouse Electric od P. Randa.

4. 3. 2009 15:29 petr

Lukáši, myslím že dobré logo se může podařit i s použitím iniciál. Viz McDonalds, VolksWagen, IBM... Nesmí se to ale vynutit :-)

4. 3. 2009 11:07 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Iniciali? Karle ja napriklad naprosto nechapu loga ktera jsou tvorena inicialama. Nepovazuji je za vubec moudre. Iniciali maji svuj smysl a logo ma svuj smysl zase jinde. Logo predstavuje abstraktni nebo konkretni obrazovy vjem coz doplnuje logotyp (textovy nazev) a spolecne se doplnuji. Na jednu vec se hodi logotyp na jinou vec se hodi aplikovat znacku. Takze udelat si logo Inicialou povazuji za vice nez hloupe - nestastne.

4. 3. 2009 11:05 Filip

Nerad bych vstupoval do diskuze nakolik je křivka hezká nebo ošklivá a polemizoval s profesionály dohlížejícími zda autorka správně designuje. Musím se ale zastat obsahu značky. Hudba určitě není jenom vlnění, ale pro filharmonické těleso lze jen stěží najít výstižnější definici než rezonanci hudebních myšlenek v čase a prostoru. Právě o tom jak dnes slyšíme Brahmse, nebo Mozarta; o deformování a reinterpretování jejich idejí to totiž je.

Když už jsme u estetiky a obsahu, Gaston Bachelard, jeden z nejvlivnějších filozofů umění XX. století, rozlišoval dvě formy účinku uměleckého díla, totiž ozvěnu a vyznění. Ozvěna je daná okolím, je bezprostřední, mohutná a okamžitá, nemá žádný obsah, není srozumitelná a rychle zaniká. Vyznění se naproti tomu opírá o smysl, o porozumění, nemá hlasitost ozvěny a trvá mnohem déle a jeho význam je časem posilován. Ideální program pro filharmonii i grafický design.

4. 3. 2009 10:45 Darina

Souhlasím s Martinem, je potřeba přistupovat k veřejným zakázkám s trochou pokory. Všichni moc dobře víme, kolik dobrých nápadů se klientovi předkládá a co se z toho ve většině případů objeví na veřejnosti - děs a hrůza, vybraná na základě toho, co se nejvíce líbilo slečně u kopírky:) Hudba je abstraktní pojem, který vyvolává v každém jiné pocity, filharmonie je pro mě proměnlívé těleso, které je ve svém celku kompaktní, ale vlní se a žíje v rytmu hudby. Proto se mi logo moc líbí. Ale samozřejmě je to můj individuální názor na věc.

4. 3. 2009 10:36 Tomáš

Osobně mi to připomíná něco, co směřuje spíš ke geodézii. Také mi to přijde tak trochu šité horkou jehlou.

4. 3. 2009 10:01 Technik

Resl sem, Resl tam. Nabouraná Kaplanova turbina. Detaily se mi líbí více než celek, i když jsou, pravda, velmi fyzikální. Mám o Filharmonii jako hudebním tělese podstatně vřelejší, osobnější představu. Hudba je sice z nejabstraktnějších uměn, ale cit by měl převažovat racio.
Na dotaz odpovídám, že bronzováá mi konvenuje více než stříbrná.

4. 3. 2009 09:55 Karel

už notně jsem znejistěl, když jsem v manuálu uviděl tašku. Jak píše skakala, hudba není o tom, jak se šíří zvuk aneb FB (pracuje vůbec ještě někdo s i niciálami?) není (jen) o prodeji hudby.

4. 3. 2009 09:55 M3

Nápad vynikající, logo taky pěkné, zpracování neotřelé..Já v tom hudbu cítím...Lidem co tady něco pořád kritizují vzkazuji, že nikdy v grafickém designu nebudeme na úrovni Japonska, Holandska, Velké Británie či USA. Kritizovat umí a může každý...Někdo to má z povahy a kritizuje pořád a všechno...Delší dobu sleduji tyhle příspěvky tady na blogu a spousta lidí si hraje na mistry světa. Otevřete trošku oči a podívejte se, co se dělá za věci venku.... Trocha pokory, tolerance a zamyšlení...a hlavně věcné diskuze...Nebo ne?...Tohle je jen můj pohled na věc.

3. 3. 2009 23:57 skakala

Hele mě se to nelíbí. Mě to přijde celkem mimo. Tvar mi přijde tuctovej - kdyby byl jinej, nic by se nestalo. Ostatně proč ten koncept není aspoň založenej na tom, že je to právě pokaždé jinej tvar? Styl by zůstal. Dokonce i ty detaily jsou jenom zvětšenina - a klidně to mohlo být na míru každýmu užití...
A co se týká smyslu, tak kdyby to bylo na nějakou fyzikalní fakultu zabývající se zvukem nebo vlněním, tak neřeknu. Ale udělat vizualizaci zvuku je to nejednodušší - a nemyslím si, že hudba je o tom, jak se šíří zvuk.

3. 3. 2009 16:24 r

me se moc nelíbí ten tvar je to fajn ty linky ale ten tvar je takovej podivnej

3. 3. 2009 16:23 jakub

Puvodni idea je v poradku, nikoli vsak uz jeji ztvarneni.... ktere mi hudbu ci "zvukove vlny" evokuje jen hodne vzdalene. Skoda... je to odflaknute, na rychlo udelane, prezentace take nic moc.

napad 10/10 - ztvarneni 3/10

3. 3. 2009 13:51 Robert

Už jsem to tady psal...a Věrce se asi hodně libí logo domu umení od Advancedesign... :-)

3. 3. 2009 13:50 wow

3. 3. 2009 13:48 Liv Ducci Lab

3. 3. 2009 13:31 Martin John

Say wow... 11/10 nápad, ale linií je až moc, ob 1 smáznout.

3. 3. 2009 13:10 Pavel

Robert: Dobrej odkaz. :-D

3. 3. 2009 12:09 Robert

www.livducci.com/future na tehle adrese si tohle logo mužete sami vygenerovat...trada trada....a pak si ho napasovat treba na hrničky svý babičky

3. 3. 2009 12:02 Darina

Logo se mi moc líbí. Organický tvar mi evokuje hudební těleso, kde tepe rytmus a dynamika. Mám z něj pocit lehkosti a čerstvosti:)
Pěkná práce jako ostatně většina věcí od Věry M.

3. 3. 2009 11:55 yawn | inkink.cz

Pěkné. Tohe "morfování" jsem si na logo už taky zkusil ale klient mě s tím poslal k šípku:) Připadá mi to neotřelé.

3. 3. 2009 11:23 Jirka

Velmi se mi líbí Věrčiny práce a sleduji je už pár let. Co se logotypu BF týká, podle mého je stříbrné (druhé) logo přece jen o kousek lepší než to bronzové.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.