Filharmonie Brno – 2. místo
Představujeme vám návrh nového loga a vizuální identity pro Filharmonii Brno, který se umístil na 2. místě.
Jeho autorka Věra Marešová nám zaslala na ukázku svou prezentaci (2.2 MB).
S prací této talentované grafičky jste se mohli setkat např. v podobě nového loga města Brno nebo Ministerstva dopravy. Více na www.vgrafik.cz
O soutěži jsme krátce psali zde. Můžete tedy práci Věry Marešové porovnávat s návrhem studia Porta design, které skončilo na 3. místě.
Na ukázku vítězného loga od studia Side2 si budeme muset ještě chvilku počkat, nový vizuální styl bude prezentován veřejnosti až poté, co bude představen souboru a zaměstnancům Filharmonie.
Jak se vám „stříbrné″ logo líbí, zdá se vám lepší než „bronzové″?
Komentáře k článku
7. 4. 2009 23:22 filharmonik
díky všem, za velmi vážný zájem o věc, něco jsem přečetl, něčemu možná porozuměl. Je úžasné vědět co všechno se odehrává než pro nepoučené "obyčejné logo" vyjde na svět. Ke všem úvahám o zvuku, vlnění, emocích, harmoniích si dovolím přidat maličkost: Tradici, kořeny. Děláme práci která má poměrně dlouhou historii a navazujeme na kolegy v 16tém století. To je úžasný pocit. A ne vždy je ta práce harmonická, zato téměř vždy emotivní... Mějte se krásně, díky!
P.S. zítra nám bude představen vítězný návrh. Držím palce.
10. 3. 2009 14:39 Vektor
http://vectorstuff.blogspot.com/2008/10/curve-elements.html
6. 3. 2009 12:33 Font
6. 3. 2009 11:46 Jirka
Myslím, že není nezbytné aby se vždy týkaly jen a jen zvoleného tématu.
6. 3. 2009 09:54 adam P
jinak sorráč za "trochu" příspěvek mimo téma. hezky jsem si početl, ale už bych šel aj spat :)
6. 3. 2009 08:47 Tomáš
6. 3. 2009 04:25 Martin Pecina | typomil.com/typofilos/
6. 3. 2009 04:19 Lukas Veverka / www.parasite.cz
Ty nespis? :)
A mas pravdu, tamto je totalne mimo tema.
6. 3. 2009 04:10 Martin Pecina | typomil.com/typofilos/
K tvému příkladu: záleží podle užití. Pokud se bude příklad č. 1 vyskytovat v úzkém sloupci někde v knížce nebo časopise, lze jej považovat za správný. Rozhodně ale ne v případě, je-li nadpisem nebo vyskytuje-li se v titulu knihy. Tam totiž platí, že jsou jednotlivé řádky zalomeny tak, aby respektovaly větnou skladbu. Předložky pak logicky patří k následujícímu slovu.
Jinak se mi zdá, že je tato diskuse dost mimo téma.
6. 3. 2009 02:42 Lukáš Veverka / www.parasite.cz
Ale je zajímavé, že to děláme všichni a to právě zpusobuje tu rozmanitost kterou obdivuješ.
Když někdo napíše, ať to logo udělají iniciálou, a ja v tom vidím pitomost tak to prostě řeknu. Stejně jako řeknu, že logo bez značky považuji za špatné.
Ty se přece taky k věcem, které považuješ za důležité, vyjadřuješ podobně zaujatě. I u věcí které nejsou možné argumentačně podložit, prostě je jen považuješ za správné.
Například v typografii, prosazuji toto: Zarovnání na praporek, dvě možnosti jak text upravit.
1.
Tremors continue to
rock New Haven in
Connecicut.
2.
Tremors continue
to rock New Haven
in Connecticut.
Obě řešení jsou typograficky správně. Ale to řešení 2. je lepší, informaci a její význam z toho vyčteme lépe. Ale argumentačně jinak než takto to podložit nemumím. Je to jen pocit a názor na to jak člověk informaci čte. Ale ty mě nabádáš, abych tento názor, protože obě varianty jsou možné a 'správné' nikomu nepodsouval. No, já si naopak myslím a budu to tak dělat, že budu propagovat tu cestu kterou za správnou považuji. I když to argumentačně nezvládnu.
// typografický příklad je z knihy:
http://www.actar-d.com/index.php?option=com_dbquery&task=ExecuteQuery&qid=1&idllibre=3886&lang=en
5. 3. 2009 22:05 Martin Pecina | typomil.com/typofilos/
5. 3. 2009 21:59 Martin Pecina | typomil.com/typofilos/
O mnoho menší skupinu tvoří lidé, kteří se nebojí trochu zariskovat, a překonat tak očekávání zadavatele. Tito lidé obor postupně posouvají. Prosím srovnejte si práce na druhém a třetím místě této soutěže a možná ucítíte ten rozdíl v myšlení.
A nyní to hlavní — z průměrného designéra se nestane nadprůměrný jen proto, že bude mít na zakázku nebo soutěž dostatek času. (Tím zároveň nepopírám, že mít místo týdne na práci měsíc je výhoda.) Čas svůj význam má — ve smyslu postupného nabírání zkušeností a permanentního sebevzdělávání. Každý člověk ale má strop svých možností a délkou jeho života je vymezený čas, který na dosažení svého stropu má.
5. 3. 2009 20:59 Tomáš
5. 3. 2009 20:34 Lukas Veverka / www.parasite.cz
5. 3. 2009 20:02 Pavel Zelenka
Lukáši, v jistém smyslu máte pravdu – obchodní značka založená na jednoduchém symbolu je jistě rychleji a jednoznačněji identifikovatelná. Ale na to, aby to tak fungovalo, potřebujete lidi takovou obchodní značku „naučit“ úplně stejně jako musejí umět písmena. A to je drahý a poměrně dlouhodobý proces, který si ne vždy může klient dovolit a ne vždy je žádoucí. Navíc jsou možnosti vytvořit takový symbol poměrně omezené, přece jen je téma do určité míry vyčerpané – a nejde jen o fantazii tvůrců, hlavním problémem je pak takovou značku protlačit přes právníky procesem registrace.
Naproti tomu obchodní značka založená na logotypu z vlastního jména společnosti funguje jako identifikátor okamžitě. Z marketingového hlediska začíná identifikace firmy už samotným názvem, zvukem jména firmy/výrobku, který už sám o sobě evokuje obor podnikání či typ výrobku (např. Kodak). Proč by se pak firma této výhody vzdávala? Navíc existuje mnoho značek zejména pro B2B užití, kde nepřipadá žádná masová propagace značky v úvahu a kde tudíž o identifikaci nositele nemůžou být pochyby.
Snad právě proto, že nelze jednoznačně říci, který přístup je z hlediska účinku lepší (z obou stran lze vybrat superúspěšné značky), tak se v praxi se oba přístupy úspěšně doplňují a kombinované obchodní značky (symbol + logotyp) jsou asi nejčastějším řešením. Trvat dogmaticky na jednom apriori správném přístupu je podle všeho hloupost.
Ještě, že stejný názor jako vy nemají ostatní tvůrci – kromě zmiňovaného Randova loga IBM bychom byli ochuzeni o typografické skvosty jako jsou DB (Deutsche Bahn), Braun, ENO (English National Opera) nebo Coca Cola. Mně by tyhle kousky fakt chyběly.
5. 3. 2009 19:44 Martin Pecina | typomil.com/typofilos/ martin(zavinac)typomil.com
Argumenty o tom, kolik asi nad návrhem a prezentací strávila času, mi připadnou nesmyslné, protože čas je v grafickém designu veličina relativní. Průměrný grafik — řekněme si to narovinu — nevytvoří nadprůměrné logo či vizuální styl ani za rok usilovné práce, každý má své limity. Dobrý koncept vizuálního stylu se ale pozná třeba i z trochu odfláknuté prezentace. Každý, kdo se účastní veřejné soutěže s nejistým výsledkem a také s nejistým výhledem na honorář, si zaslouží minimálně respekt, protože svůj čas věnoval práci v oboru a ne vysedávání v putyce. Smyslem takové soutěže je vybrat dodavatele služby. Předložené návrhy nemusí být nutně definitivní a od vyhlášení výsledků k realizaci je ještě dostatek času k rozvedení navrženého vizuálního stylu. Nevím, kolik času jste ochotni věnovat (nehonorované) soutěži vy. Já jsem se za poslední dva roky zúčastnil jediné veřejné soutěže. Návrhy do druhého kola a přípravou prezentace jsem strávil týden práce. Kdybych se chtěl zúčastnit podobných soutěží čtyřikrát ročně, asi bych pošel hlady.
Soutěže pro Filharmonii Brno jsem se nezúčastnil hlavně proto, že mě uráží představa, že o vizuálním stylu rozhoduje houslistka.
-------------------------------
Lukáši (Veverko), s tvými argumenty ohledně log nesouhlasím. Kvalitní značka může být čistě typografická nebo i kombinovaná, dokonce může být pouze v podobě symbolu bez vysvětlujícího textu. Žádný z těchto přístupů ale nemůžeme autorovi nebo klientovi shora nakázat s tím, že je nejlepší. Jsou skvělá typografická loga a jsou výtečná loga s iniciálami. Chytře vymyšlená typografická loga fungují i jako „obrázek“ s konkrétním obsahem.
Pokud se některé firmě podaří, že grafický symbol se zcela oprostí od textového sdělení, je to samozřejmě plus, ale takových značek je naprosté minimum. Obvykle se jedná o globální značky, tj. známé po celém světě, a to dlouhodobě. Firmě Nike trvalo řadu let, než se odvážila používat pouze motiv fajfky (křídla, …), s Jabkem to bylo stejné. Předtím obě firmy (desítky let) masírovaly celý svět tričky, čepicemi, výrobky, reklamami i weby, než vešly do obecného povědomí. To se malé instituci, jakou je Filharmonie Brno, nikdy (!) nepodaří, protože je orientována na úzký okruh zasvěcenců.
Smyslem loga je plnit identifikační funkci. A nehraje roli, jakými výtvarnými prostředky se toho docílí.
5. 3. 2009 17:23 Lukas Veverka / www.parasite.cz
Ale rozhodne mam znacku i logotyp, a tam kde je vhodne pouzit znacku pouzivam znacku. Kdo znacku nema, ten je o tuto moznost pripraven.
5. 3. 2009 17:05 minduser
Podle mě jde o textové logo vyvedené "pixel art" stylem který se na mne valí v mnoha variacích pomalu z každé fasády, která neunikla ataku nějakého street artisty, a všech možných "osmibitových" "undegroundových" typografií, kterých je kolem mě všude plno. Nic proti, já pixely rád, jen mi to nějak nejde dohromady s názory na podobu loga, jaké tu razíte...
Jinak, vaše multimediální práce se mi líbí, MTV spot je f klidu. (Abych ten "rejp" nějak zjemnil :))
5. 3. 2009 15:41 Petr
"Přetextovaný svět" jsem nepochopil :-) Asi ještě nejsem natolik otupělý, abych měl problém s identifikací firmy pomocí "textového" loga.
5. 3. 2009 15:19 Lukas Veverka / www.parasite.cz
Napriklad na silnici se orientuji taky pomoci znacek. Dopravnich znacek. Protoze je to nejsrozumitelnejsi. Nejsou tam napisy: zakaz zastaveni, jednosmerna ulice atd. Zamerne jsem pouzil tuto analogii protoze nevim kdo petre jste, tak vam treba tento primer bude srozumitelnejsi.
5. 3. 2009 15:01 Petr
5. 3. 2009 14:52 adam P
iniciály jistě mohou být fajn, pokud je to vymyšlené hlavou a nějak se to třeba navíc váže "k tématu ... na druhou stranu se třeba podívejme na korporát APPLE. to jak s tím pracují. nakůslé jabko identifikuje snad každý. aniž by kde bylo napsané APPLE Inc. (mimochodem už to tak je dost dlouho - text APPLE bývá málokde uveden, ani na viditelných plochách výrobků už nebývá. prostě je tam jen jabko). ale jistě bychom našli i lepší příklady ...
navím, jestli je to přesně ono, co lukáš myslel, ale já jsem to teda takto pochopil ... :)
5. 3. 2009 14:23 Lukas Veverka / www.parasite.cz
Ja povazuji za cil (a neni to muj vymysl, jen se s tim stotoznuji) ziskat symbol, ktery bude instituci zastupovat v nejsirsi komunikaci napric vsemi medii, a k tomu nejlepe poslouzi symbol. Ne iniciala, ne zkratka, ne napis.
Podle me je to logicke, je to zadouci, a kazdy korporat smeruje k pouzivani symbolu (oprostenem od textu), pokud ma smysluplnou koncepci. To ze vzniknou loga, ktere koncepci nemaji, dokonce vzniknou i bez korporatu (a nejde jen o grafiku, jde i o chovani a jine veci s korporatem spojene) a 'funguji' tricet let je vec jina.
Navic, jsem presvedcen ze udelat inicialu je proste snadne, jak pro toho kdo ma vymyslet koncept tak pro grafika, linej grafik bez napadu proste udela monogram.
5. 3. 2009 13:42 Petr
5. 3. 2009 12:29 Lukas Veverka / www.parasite.cz
5. 3. 2009 12:04 Kachle
Tak tato věta je opravdu PERLA. Kromě toho, že nedává smysl (logo je špatné, protože neobsahuje logo - huh!), je chyněi věcně a pravopisně: IBM jsou iniciálY zkratky International Business Machine. A co proboha znamnená "dojít do té finální fáze"? Orgasmus?
5. 3. 2009 09:40 M3 martintr(zavinac)email.cz
5. 3. 2009 08:50 Karel
5. 3. 2009 01:09 Lukas Veverka / www.parasite.cz
IBM pouziva nazev IBM, to nejsou iniciali, ale i tak je IBM jedno z horsich log, protoze prave neumoznuje z duvodu uplne absence loga - symbolu dojit do te finalni faze.
ja jsem reagoval na "FB Filharmonie Brno". Je to idiocie udelat logo, tvorene dvema prvky, a obema typografickyma. Napriklad logo GE nebo logo ČD jsou prikladem takoveho hrozneho loga.
Napriklad loga televiznich stanic se obvykle resi typograficky, z logickeho duvodu. Ovsem treba BBC nekomunikuje vedle logotypu ktery pouzivaji i cely puvodni nazev ze ktereho to vzniklo. Jsou proste BBC.
Coz je ale u Filharmonie Brno dost nepredstavitelne. Nebo navhrujete at se tomu rika FB? Navic je vetsina inicialove resenych log, a ze jich neustale vznika dost (je totiz porad hodne linejch kreativcu co se nechtej trapit vymyslenim kvalitnich symbolu) si navzajem podobna a tudiz neoriginalni.
4. 3. 2009 22:04 skakala skakala(zavinac)skakala.cz
Martine, ale my přece jsme jako Japonci nebo Holanďani. Jsme někdy i lepší. Jinak by Holanďani nechtěli, abysme u nich dělali - no ne :) Jsme ale někdy i horší... ale jsme i jako Američani nebo Britové. Jsme dokonce jako jako Švýcaři, Slovinci, Litevci, Rusové... všude tam (a nejen tam) se dělá skvělej design. U nás přece taky - když se ti líbí práce Věry, pak je dobrá designérka, nebo ne?
Jen ten dobrej design ještě nenajdeš kolem sebe v takové míře, jak bychom všichni asi chtěli. Ale neboj, to příjde. Ještě se toho oba dožijeme - a můžem tomu třeba zkusit pomoct, což?
U nás se právě díky názorům, jako je tvůj, a přístupu k designérům (a díky broukům pytlíkům rozesetým všude možně) prostě asi řekne, že nic dobrýho čekat stejně nejde, že máme tak špatný a nevzdělaný designéry, že i názor houslistky má větší váhu než on/ona...
to: Darina
Přistoupit k zakázce s pokorou je jako přistoupít k hoře s tím, že je moc vysoká. Pokořit se před něčím co hodlám pokořit mi nepřijde nejlepší start...
A jít do zakázky, o které vím, že o ni rozhodují nevzdělanci, nebo lidi nepřijímající můj profesionální názor, jež jim navíc má pomoci, je jen a jen tvoje chyba. A pokud tě pak klient štve, je to proto, že mu buď neumíš situaci náležitě vysvětlit (pokud je ovšem pravda na tvojí straně) a nebo s ním nemáš dělat (tohle těžko ovlivníš, když nejsi freelance - já vím).
Nechci, abyste si vy dva mysleli, že tady furt něco kritizuju, Věra je dobrá grafička, vo tom žádná (i když se mi nemusi její věci líbit). Ale když se podíváte třeba jen na tu tašku z prezentace - vždyť ani nevymaskovali ucho. Jenom to na to hodili. Tenhle návrh i s prezentací trval 158 minut maximálně. Nad ním nikdo ani nepřemyslel. Byla to volba prvniho napadu: Hudba > vlneni > logo... hotovo.
Jen pro zajímavost. Na začátku jsme taky do tohodle výběrovýho řízení chtěli jít. Ale sešlo z toho hlavně kvůli času. A víte, co byla prvni rešerše, která se objevila na stole? Přesně ty samý obrázky, který tam má Věra.
A teď se vás zeptám: Copak se logo dělá tak, že dáte do Googlu slovo "hudba" a udělate ilustraci pruměru toho, co vám to našlo? Nenašel jsem tam jedinej obrázek skladatele, nebo hudebníka. NIkde ani lidi v tranzu z muziky. NIkde hudební nástroj. Nikde něco, co by evokovalo to, co hudba způsobuje - dobrou náladu. Takže tohle logo je jen ilustrací jediné vlastnosti hudby a to ještě té globální, neosobní, společné pro všechnu hudbu (ale třeba i pro světlo).
No nevim, nevim. Pak sou tady nesmyslný loga, který jsou spíš karikaturou významu.
4. 3. 2009 21:37 Jirka jiri(zavinac)solecito.cz
4. 3. 2009 20:55 Novák
4. 3. 2009 18:58 David Březina / Liv Ducci Lab david.brezina(zavinac)livducci.com
ještě k tématu "siločar". Naše studio se loňský rok v říjnu účastnilo neúspěšně výběrového řízení na nový vizuální styl O2 Extra, kde jsme použili podobný princip jako Věra Marešová. Ovšem náš základní symbol je natolik jednoduchý, aby byl použitelný právě na zmíněných razítkách a dalších podobných aplikacích.
V případě úspěchu by byla součástí manuálu právě aplikace pro další designéry, která by generovala "siločáry" ve zvoleném počtu. Takže by v budoucnu nemuseli desinéři pracující pro O2 Extra vytvářet stále nové siločáry v ilustrátoru, ale měli by k dispozici tento generátor, ktery by zároveň svým nastavením plně respektoval grafický manuál značky.
Později jsme opět podobný princip použili v již zmíněném projektu "2999: Designérská odysea" pro Konsepti. Zde jsme tento jednoduchý princip zvolili hlavně z toho důvodu, že jsme potřebovali vytisknout 1000 PF plakatů tak, aby byl každý unikátní (každý z plakátů nese svůj jedinečný vygenerovaný tvar). Což se nám podařilo díky generátoru, který jsme naprogramovali a následně zpřistupnili na internetu. Nějak podobně by asi vypadala aplikace pro O2, kdybychom tenkrát uspěli ve výběrovém řízení :)
Pokud jste nezaznamenali v komentářích níže, zde je odkaz:
http://www.livducci.com/future
Vybrané obrázky z prezentace pro O2 si můžete prohlédnout zde:
http://www.mumu.cz/extra/o2extra_prezentace_vybrane.pdf
Myslím tedy, že přístup, který zvolila Věra Marešová by byl za jistých úprav životaschopný. Po estetické stránce mi přijde návrh Věry Marešové nedotažený, určitě by to šlo udělat "hezčí". Schází mi tam také ten generativní princip, který by si to určitě zasloužilo a celou věc by to tak posunulo mnohem dál. Byla by škoda, kdyby to byl pořád ten stejný tvar, který by se neustále opakoval. Přijde mi opravdu zbytečné dělat takto komplikované logo, které zůstává vlastně pořád statické a po určitém čase nejspíš také nudné.
David Březina
4. 3. 2009 18:11 minduser
4. 3. 2009 16:07 Karel
4. 3. 2009 15:29 petr
4. 3. 2009 11:07 Lukas Veverka / www.parasite.cz
4. 3. 2009 11:05 Filip
Když už jsme u estetiky a obsahu, Gaston Bachelard, jeden z nejvlivnějších filozofů umění XX. století, rozlišoval dvě formy účinku uměleckého díla, totiž ozvěnu a vyznění. Ozvěna je daná okolím, je bezprostřední, mohutná a okamžitá, nemá žádný obsah, není srozumitelná a rychle zaniká. Vyznění se naproti tomu opírá o smysl, o porozumění, nemá hlasitost ozvěny a trvá mnohem déle a jeho význam je časem posilován. Ideální program pro filharmonii i grafický design.
4. 3. 2009 10:45 Darina
4. 3. 2009 10:36 Tomáš
4. 3. 2009 10:01 Technik
Na dotaz odpovídám, že bronzováá mi konvenuje více než stříbrná.
4. 3. 2009 09:55 Karel
4. 3. 2009 09:55 M3 martintr(zavinac)email.cz
3. 3. 2009 23:57 skakala skakala(zavinac)skakala.cz
A co se týká smyslu, tak kdyby to bylo na nějakou fyzikalní fakultu zabývající se zvukem nebo vlněním, tak neřeknu. Ale udělat vizualizaci zvuku je to nejednodušší - a nemyslím si, že hudba je o tom, jak se šíří zvuk.
3. 3. 2009 16:24 r
3. 3. 2009 16:23 jakub
napad 10/10 - ztvarneni 3/10
3. 3. 2009 13:51 Robert
3. 3. 2009 13:50 wow
3. 3. 2009 13:48 Liv Ducci Lab lab(zavinac)livducci.com
3. 3. 2009 13:31 Martin John martin.graphic(zavinac)yahoo.com
3. 3. 2009 13:10 Pavel
3. 3. 2009 12:09 Robert
3. 3. 2009 12:02 Darina
Pěkná práce jako ostatně většina věcí od Věry M.