Etnetera po patnácti letech mění logo
Společnost Etnetera drobně upravuje název firmy – vynechává mezeru mezi slovy „Et“ a „netera“ – a zároveň s tím mění logo a vizuální identitu. Příběh nového loga vznikal spolu s agenturou Anfas a za spoluúčasti zaměstnanců Etnetery.
Zhruba před rokem si v Etneteře začali pohrávat s myšlenkou oživení vizuální identity. Spouštěčem bylo rozšíření společnosti o samostatnou divizi Etnetera Activate zaměřenou na pokročilou webovou analytiku a rodící se další spin-off projekty jako Etnetera Electronics. Společnost začala cítit potřebu silnějšího konceptu, který by dokázal různorodé aktivity spojit a zároveň jim dal volnost k vlastnímu vyjádření.
Výsledkem společné práce s agenturou AnFas se stal koncept nového loga postavený na principu spojování, které je Etneteře vlastní ve všem, co dělá. Konceptu pomohl na svět objev symbolu spojování – znaku & – ukrytém přímo v názvu firmy Et netera, vzniklý spojením písmen „et“ latinské spojky „a“.
Samotný symbol „&“ i princip spojování bude žít v mnoha podobách a formách. „Nechtěli jsme korporátní logomanuál, který zůstane v šuplíku, ale živý koncept pro živou firmu, se kterým si budeme moci hrát a upravovat ji podle potřeb a příležitostí,“ říká Martin Holečko, spoluzakladatel firmy a hlavní hybatel změny.
Další divize a firmy se pak budou lišit barvou ampersandu a dovětkem. Viz logo Etnetera Activate:
Přední česká internetová společnost, která již více než 15 let navrhuje, vytváří a spravuje weby ve všech svých formách a podobách pro přední české firmy jako jsou Annonce, Ahold, Datart, EMG (knizniweb.cz), Fortuna, Telefónica O2, Siemens a další.
Zdroj a více zde.
Komentáře k článku
20. 12. 2012 19:33 filcky
19. 12. 2012 15:54 Ondřej Čihař
Tam se žádná kreativa odehrávat nebude.
Zajímavější je celý koncept spojování, který by měl ožívat, a již ožívá, v hrátkách se stylizovaným ampersandem (viz např Etnetera Moustache tým - http://www.etnetera.cz/cz/43395-nove_logo/index.html),
v hrátkách se spojováním pomocí klasického ampersandu v textech, i v hrátkách s principem spojování obecně. To vše se bude projevovat v aplikacích (nabídky, reklamní materiály, desky, atd..)
Celý proces vzniku byl opravdu zajímavý a podle mě přínosný z více pohledů. Pokud vás to opravdu zajímá a nejde vám jedině o kritizování, koukněte na naše záznamy z Příběhování: http://www.etnetera.cz/cz/37503-pribehovani/pribehovani_120803_logovani.html a http://www.etnetera.cz/cz/37503-pribehovani/pribehovani_121121_sedme.html)
19. 12. 2012 13:08 Ondra
18. 12. 2012 15:14 Jiri Stepan
Dovolím si předeslat, že
a) jsem z Etnetery (už docela dost dlouho)
b) nepodílel jsem se nijak zvlášť na novém logu.
c) jsem technicky orientovaný člověk, který není na design a typografii zatížen
Poznámky k logu jsou velmi zajímavé, ale pro mně - jako zaměstnance a uživatele loga - se orientují příliš na grafiku a typografii. Na serveru font.cz, je to asi logické. Ale stejně bych rád obrátil pozornost kritiků k logu, jakožto k širšímu symbolu dané skupiny.
Anfas odvedl z mého pohledu vynikající práci v zatažení lidí to tvorby loga a ve vytvoření symbolu, který je akceptován a aktivně rozvíjen lidmi ve firmě. Typografie je jen třešnička na dortu - daleko podstatnější bylo vysvětlit většině PROČ vlastně mít logo. A proč může být živé a hravé namísto mrtvého symbolu.
Pixy má pravdu v tom, že staré logo bylo příšerné. Byl to relikt z dob, kdy Etnetera byla dvouchapová firma sídlící v obýváku u rodičů jednoho ze zakladatelů. Během patnácti let jsme k němu ale přirostli. Jeho nahrazení proto nebylo snadné. A o to více oceňuji, že se to stalo hravou formou, do které se zapojila nadpoloviční většina ze všech 140 zaměstnanců. Bylo fantastické zažít společné kreslení loga na trička a rozvíjení konceptu & - Etnetera spojuje.
Brand není logo. Brand není typografie. Brand jsou - v případě Etnetery lidé, jejich práce a chování. Vizuálně a typograficky perfektní logo, které nebude rezonovat s lidmi by byl skutečný problém. Uvidíme jak bude logo dále žít, rozvíjet se a fungovat. Pak budu hodnotit. Zatím se mi to enormně líbí.
@DN Proces vzniku loga byl právě na hony vzdálen "Já navrhnu, fima odsouhlasí". Anfas si to musel odřít se všema ;-)
@Honza, @pixy - zábavnost je skutečně koncentrována do symbolu &, který je hravý a umožňuje nesčetně modifikací. Grafických i textvých
18. 12. 2012 13:50 gregory
za me ok
17. 12. 2012 19:18 Peter
17. 12. 2012 11:55 DN
I když jsem chvilku přemýšlel co mi to připomína a vzpomněl jsem si na logo Arcelor Mittal. Ale to beru pouze jako subjektivní asociaci.
17. 12. 2012 10:18 Kanibal
17. 12. 2012 09:57 cucflek
16. 12. 2012 23:53 pixy
16. 12. 2012 21:05 Charlie
@Honza: Naprosto souhlasím, vidím v tomhle rovnováhu - typo - symbol, který bude podle mne dominantním prvkem vizuální komunikace.
16. 12. 2012 16:22 Jan Vranovský | FRVR
16. 12. 2012 03:39 pixy
Aby bylo jasno: mně to logo nijak extra neuráží a oproti tomu předchozímu průseru je to rozhodně pokrok o tři ligy nahoru, wtz. Jen mě strašně nebaví ta typografie, stejně nudná, stejně suchá, stejně nenápaditá v každém druhém novém logu, které je v posledních letech k vidění. A to je to, co mě nebaví hlavně: ten trend, ne tolik tohle konkrétní logo. Trčí z toho poměrně jednoduchá práce v Illustratoru, žádná velká věda, žádný designerský vzlet.