Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Etnetera po patnácti letech mění logo

Společnost Etnetera drobně upravuje název firmy – vynechává mezeru mezi slovy „Et“ a „netera“ – a zároveň s tím mění logo a vizuální identitu. Příběh nového loga vznikal spolu s agenturou Anfas a za spoluúčasti zaměstnanců Etnetery.

Zhruba před rokem si v Etneteře začali pohrávat s myšlenkou oživení vizuální identity. Spouštěčem bylo rozšíření společnosti o samostatnou divizi Etnetera Activate zaměřenou na pokročilou webovou analytiku a rodící se další spin-off projekty jako Etnetera Electronics. Společnost začala cítit potřebu silnějšího konceptu, který by dokázal různorodé aktivity spojit a zároveň jim dal volnost k vlastnímu vyjádření.

Výsledkem společné práce s agenturou AnFas se stal koncept nového loga postavený na principu spojování, které je Etneteře vlastní ve všem, co dělá. Konceptu pomohl na svět objev symbolu spojování – znaku & – ukrytém přímo v názvu firmy Et netera, vzniklý spojením písmen „et“ latinské spojky „a“.


Samotný symbol „&“ i princip spojování bude žít v mnoha podobách a formách. „Nechtěli jsme korporátní logomanuál, který zůstane v šuplíku, ale živý koncept pro živou firmu, se kterým si budeme moci hrát a upravovat ji podle potřeb a příležitostí,“ říká Martin Holečko, spoluzakladatel firmy a hlavní hybatel změny.

Další divize a firmy se pak budou lišit barvou ampersandu a dovětkem. Viz logo Etnetera Activate:


Přední česká internetová společnost, která již více než 15 let navrhuje, vytváří a spravuje weby ve všech svých formách a podobách pro přední české firmy jako jsou Annonce, Ahold, Datart, EMG (knizniweb.cz), Fortuna, Telefónica O2, Siemens a další.

Zdroj a více zde.


Komentáře k článku

20. 12. 2012 19:33 filcky

"Signifikantné, že žiaden dedinský socanský attentionzín (tie hamás and hizbaláh éry) nenašiel priestor pre informovanie o navýznamnejšej kultúrnej udalosti roka"

19. 12. 2012 15:54 Ondřej Čihař

Jedna část je logo samotné - stylizovaný symbol ampersandu + etnetera logotyp.
Tam se žádná kreativa odehrávat nebude.
Zajímavější je celý koncept spojování, který by měl ožívat, a již ožívá, v hrátkách se stylizovaným ampersandem (viz např Etnetera Moustache tým - http://www.etnetera.cz/cz/43395-nove_logo/index.html),
v hrátkách se spojováním pomocí klasického ampersandu v textech, i v hrátkách s principem spojování obecně. To vše se bude projevovat v aplikacích (nabídky, reklamní materiály, desky, atd..)
Celý proces vzniku byl opravdu zajímavý a podle mě přínosný z více pohledů. Pokud vás to opravdu zajímá a nejde vám jedině o kritizování, koukněte na naše záznamy z Příběhování: http://www.etnetera.cz/cz/37503-pribehovani/pribehovani_120803_logovani.html a http://www.etnetera.cz/cz/37503-pribehovani/pribehovani_121121_sedme.html)

19. 12. 2012 13:08 Ondra

Nezlobte se na mě, ale chtít řešit nové logo také se zaměstnanci, kterých bylo nakonec více jak polovina ze 140-ti, to mi přijde s odpuštěním jako nesmysl. Jako nějaký happening je to asi dobré, ale to nemáte ve firmě nikoho kompetentního (1-2 lidi) kdo tomu aspoň zčásti rozumí a dokáže posoudit, co je dobrý a špatný design a kudy se má firma ubírat? Jestli v Anfasu řešili logo s každým zaměstnancem zvlášt, tak to upřímně lituji jejich nervovou soustavu, na druhou stranu, pokud jste byli ochotní to zaplatit, tak OK :) Rád bych se zeptal, jaký způsobem hodláte logo rozvíjet v případě webových stránek, zde jsem si ničeho kreativního oproti základní variantě nevšiml.

18. 12. 2012 15:14 Jiri Stepan

Zdravím diskutující.

Dovolím si předeslat, že
a) jsem z Etnetery (už docela dost dlouho)
b) nepodílel jsem se nijak zvlášť na novém logu.
c) jsem technicky orientovaný člověk, který není na design a typografii zatížen

Poznámky k logu jsou velmi zajímavé, ale pro mně - jako zaměstnance a uživatele loga - se orientují příliš na grafiku a typografii. Na serveru font.cz, je to asi logické. Ale stejně bych rád obrátil pozornost kritiků k logu, jakožto k širšímu symbolu dané skupiny.

Anfas odvedl z mého pohledu vynikající práci v zatažení lidí to tvorby loga a ve vytvoření symbolu, který je akceptován a aktivně rozvíjen lidmi ve firmě. Typografie je jen třešnička na dortu - daleko podstatnější bylo vysvětlit většině PROČ vlastně mít logo. A proč může být živé a hravé namísto mrtvého symbolu.

Pixy má pravdu v tom, že staré logo bylo příšerné. Byl to relikt z dob, kdy Etnetera byla dvouchapová firma sídlící v obýváku u rodičů jednoho ze zakladatelů. Během patnácti let jsme k němu ale přirostli. Jeho nahrazení proto nebylo snadné. A o to více oceňuji, že se to stalo hravou formou, do které se zapojila nadpoloviční většina ze všech 140 zaměstnanců. Bylo fantastické zažít společné kreslení loga na trička a rozvíjení konceptu & - Etnetera spojuje.

Brand není logo. Brand není typografie. Brand jsou - v případě Etnetery lidé, jejich práce a chování. Vizuálně a typograficky perfektní logo, které nebude rezonovat s lidmi by byl skutečný problém. Uvidíme jak bude logo dále žít, rozvíjet se a fungovat. Pak budu hodnotit. Zatím se mi to enormně líbí.

@DN Proces vzniku loga byl právě na hony vzdálen "Já navrhnu, fima odsouhlasí". Anfas si to musel odřít se všema ;-)

@Honza, @pixy - zábavnost je skutečně koncentrována do symbolu &, který je hravý a umožňuje nesčetně modifikací. Grafických i textvých

18. 12. 2012 13:50 gregory

mozna pixy myslel napr. protahnout tecko pres cely nazev nebo neco podobneho :))

za me ok

17. 12. 2012 19:18 Peter

Pixy rozumí typografii asi stejně jako UX a použitelnosti designu. Za těch 20 let se ty zkušenosti zúročí ve všech ohledech, jak koukám. Začnu jako kodér a skončím jako designér všeho druhu.

17. 12. 2012 11:55 DN

Za mě dobrý. Když bych si představil že bych to navrhl a firma odsouhlasila, tak by byl s takovou prací spokojenej.
I když jsem chvilku přemýšlel co mi to připomína a vzpomněl jsem si na logo Arcelor Mittal. Ale to beru pouze jako subjektivní asociaci.

17. 12. 2012 10:18 Kanibal

Et Netera je jedna z nejkonzervativnějších IT firem u nás, takže já žasnu, že se vůbec cokoli změnilo. Staré logo jsem nesnášel už před deseti lety, kdy jsem pro ETN externě něco dělal, tohle je výrazný posun do současnosti. Pixy by měl relaxovat a nekrmit trolly ;)

17. 12. 2012 09:57 cucflek

núúúdááá total na entou. Co to jako je?? Tohle je práce agentury?? By se měli stydět! A nejen z té zakoktané uslintané prezentačky. Bez nápadu, bez šmrncu, bez vize. Proč si trochu nepohráli ze symbolem &? Tohle je fakt odfláknutá práce :(

16. 12. 2012 23:53 pixy

Ach ano, klasika. Jiný názor je třeba bezodkladně ztrestat útokem ad hominem. Už jsem si na to v téhle zemi zvykl jako na standardní styl jednání.

16. 12. 2012 21:05 Charlie

@pixy: Promiň, ale 20 let v praxe, v tomhle oboru, nejsou zkušenosti, ale již pouho pouhá devalvace.

@Honza: Naprosto souhlasím, vidím v tomhle rovnováhu - typo - symbol, který bude podle mne dominantním prvkem vizuální komunikace.

16. 12. 2012 16:22 Jan Vranovský | FRVR

@pixy: zajímalo by mě, jak byste si představoval v tomto konkrétním případě typografii "s nápadem". Ad "vzájemná podobnost všech moderních používaných písem" - pominu dost extrémní zjednodušení i vlastní odpor k zmíněnému Museu (jež je mimochodem ve vašem portfoliu k vidění v obzvláště nechutné formě): je-li mezi současnými fonty určitý trend, pak na tom není vůbec nic špatného. Slohy a trendy jsou to, co dává vývoji designu, módy, architektury či jakéhokoliv užitého umění chuť, tvar a kontinuitu, nevidím obecně nic negativního na dobou a regionem ohraničené inklinaci k určité formě, není-li to v rozporu s konceptem, obsahem a účelem. V tomto případě mi písmo přijde jako smysluplná volba k vizuálně dominantnímu symbolu, výkřiky týkající se jeho "zábavnosti" (pro mě vůbec bizarní požadavek na typografii IT firmy) působí tváří v tvář absenci jakéhokoliv smysluplného rozvedení a hodnocení značky jako celku docela legračně.

16. 12. 2012 03:39 pixy

@Charlie: nevím, jestli se známe – ale ano, trochu tomu přece jen po těch 20 letech praxe rozumím. Nejsem takový borec, abych střelil od boku, co to je za písmo, ale přinejmenším celkový dojem z něj mi holt přijde už strašně okoukaný. Podobný "moderní" grotesk používá v CI Vodafone a desítky dalších firem, z druhé strany těmi serify podobné Museo je taky dneska k vidění na každém rohu, ba i všechny nové fonty MS se nesou v podobném duchu… Ať je to třeba zakázkový font, ale ta typografie mi přijde prostě strašně nudná a prostá nápadu.

Aby bylo jasno: mně to logo nijak extra neuráží a oproti tomu předchozímu průseru je to rozhodně pokrok o tři ligy nahoru, wtz. Jen mě strašně nebaví ta typografie, stejně nudná, stejně suchá, stejně nenápaditá v každém druhém novém logu, které je v posledních letech k vidění. A to je to, co mě nebaví hlavně: ten trend, ne tolik tohle konkrétní logo. Trčí z toho poměrně jednoduchá práce v Illustratoru, žádná velká věda, žádný designerský vzlet.

15. 12. 2012 11:47 Charlie

@pixy je vidět, že tomu rozumíš :)

15. 12. 2012 02:07 pixy

A zase ta nudná (čti žádná) typografie. Prostě se vybere (nudný) font z databanky a tím se to napíše. Nápad: nula.

14. 12. 2012 16:28 ---

Ete Destilere

14. 12. 2012 14:20 THc

Vice o vzniku noveho loga ... http://slideslive.com/etnetera/w/38889649

14. 12. 2012 12:05 Pavel

Zrovna před pár dny jsme probíraly tohle téma a samotné zpracovaní. 5 z 10 bohužel tohle hodnocení nevytáhne ani celkem povedená typografie.

14. 12. 2012 11:46 Ota Livers

Povedene




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.