Dnes strana TOP 09 představila vybrané logo
V návaznosti na včerejší článek dnes přinášíme explikaci k vítěznému návrhu Jana Tippmana a ukázku grafického manuálu.
TOP 09 – explikace návrhu logotypu
Asi se shodneme na tom, že pro logo nově vznikající politické strany je stěžejní především barevnost. Hledání piktogramu a jeho vhodného sémiotického obsahu trvalo většině politických stran v ČR dlouhá léta. Na to jsem u dané značky – v situaci pár týdnů před volbami – čas nedostal, a ani to v tomto konkrétním případě nepovažuji za stěžejní.
Jediným výslovným přáním zadavatele bylo, aby barevnost loga vycházela z trikolory. Tento požadavek jsem dále rozvinul. Připadalo mi totiž nevhodné, aby si národní barvy v základní podobě přivlastnila konkrétní politická strana. Na požadované barevnosti se mi v tvůrčím procesu líbilo, že červená a modrá představují dva opačné póly barevného spektra. Svět se však neskládá jen ze dvou protikladů, proto jsem tyto barvy vzájemně prolnul a znázornil tím mnohotvárnost dnešního světa.
V polovině mezi ženskou modrou a mužskou červenou se nachází fialová. Fialová barva má původ v královských obřadech, fialové květy reprezentují důstojnost, hrdost a úspěch. Fialová vždy symbolizovala vznešenost a odvahu. Je to barva rezervovaná pro krále. V církevní symbolice je barvou vysokých hodnostářů, kteří takto demonstrují své duchovní kvality.
Fialová barva je z hlediska psychologie často vnímána jako problémová (magie, mystičko, homosexualita), což ji z užití ve vizuální identitě firem a organizací téměř vytěsňuje. Díky tomu je však tato barva v mnoha segmentech volná… Užití fialové barvy jsem se nebál ze dvou důvodů:
1. Vhodně se pojí s upřímností, se kterou nová strana TOP 09 vstupuje do politiky. Ve svých programových východiscích mezi jiným píše: „Nechceme být populární za každou cenu a už vůbec ne za cenu nereálných volebních slibů. Jsme připraveni otevřeně pojmenovávat i nepříjemné problémy a nabízet jejich řešení. Nepřiměřené sliby způsobují vážné problémy do budoucna a ve svém důsledku jsou i zdrojem nespokojenosti občanů s politikou.“
2. Fialová není v tomto logotypu dominantní barvou, ale jen barvou, která vzniká sekundárně mezi dvěma protipóly. V grafickém manuálu tuto barvu mezi základními barvami přímo nedefinuji – její definice je skryta v definici přechodu červené a modré.
Na zvolené barevnosti je důležitá také její obsahová stránka – z politického pohledu na rozložení barev je v našich zemích již tradičně červená rezervována pro levici a modrá pro pravici. V původním návrhu jsem měl logo z větší části modré a jen zhruba z 15 % červené. Barevnost pro mě představovala jasnou orientaci na pomyslné ose pravice – levice. TOP 09 vnímám jako pravicovou, ale v jejím programu jsem našel i některá levicová témata (např. ochrana přírody a ekologie).
Pan Schwarzenberg si však přál polohu přechodu vyrovnat a obě barvy v logotypu zastoupit rovnoměrně. V některých zemích světa jsou totiž barvy mezi pravici a levici přiřazeny přesně obráceně a pan Schwarzenberg vše vidí víc v mezinárodních měřítcích než běžný občan ČR…
Vyjádření zadavatele
Předseda přípravného výboru TOP 09 Karel Schwarzenberg se k vybranému logu vyjádřil takto: „Náš odznak či, jak se dneska říká, logo, vychází z české trikolory, neboť považujeme vlastenectví i v dnešních dobách za nezbytný základ státu. Je to vědomě strohý odznak se jménem naší strany, která na rozdíl od velkých tradičních stran ještě není tak známa, ale jsme přesvědčeni, že i s pomocí tohoto odznaku bude.
Vědomě jsme zvolili světlejší odstín, neb jsme přesvědčeni, že i ty nejtěžší úkoly, které před námi stojí, zvládneme s veselou myslí a pevným odhodláním..“
Autorova sebereflexe
Na střízlivé hodnocení vlastní práce ještě nejsem připraven, protože jsem od ní zatím nezískal patřičný odstup. Jsem však přesvědčen, že výsledný logotyp a vizuální styl jsou plně funkční a splňují identifikační, estetické i technologické požadavky kladené na moderní značku.
Jan Tippman, grafický designér, Praha, 16. 7. 2009
Zde naleznete stručný grafický manuál ke stažení ve formátu PDF (862.7 KB).
Článek o představení loga je zde.
Komentáře k článku
20. 8. 2009 07:20 Pavel
10. 8. 2009 14:32 Zuzana / www.fashiongrapher.com
Tak neviem ci naozaj nema radsej vyznam ta strohost Jana Tippmana ako orientacia na nizsie vrstvy, lasku a harmoniu ODS.
21. 7. 2009 04:05 SKAKALA
To ze se cas od casu taky takhle nechame zlanarit je prave hloupy. Jenom tohle byla krasna ukazka. Nebudu tady prece vytahovat tvoje spinavy pradlo, kdyz se pere cizi (a vytahnout moje by me ani ve snu nenapadlo).
Sam pises, ze problemem je to, ze ti kluci neumi zadavat praci odbornikum. Ale to je prece jednou z podstaty managementu – vytvorit si tym lidi. Proto maji kolem sebe sedm miliard trista padesat dva poradcu, namestku, zastupcu a okresnich prisluhovacu. Kym se to teda obklopili, kdyz tihle to neresi a oni sami to resi spatne? Navic to puvodni logo meli dva mesice na stole.
Nemocnici muze vest manager, ktery pred tim vedl slevarnu. A proc ne. A dela se to tak. Manager od limonad, co jde delat do pocitacove firmy. Proste je to vedouci a jeho nastrojem jsou lidi. A spatnej clovek vybira špatný/špatně lidi.
Ja tyhle indicie povazuju za jasnou ukazku jejich vlastni nekompetence. Kdyby se jednalo o ojedinely pripad, ale tohle je furt dokola!!! Jak pises o obchodnikovi – dobry obchodnik se stara o obchod (jestli je u toho zaroven i grafik neberu ted v potaz). A k tomu mu pomuze cela rada nastroju a jednim z nich je designer (je jedno v jakem skupenstvi). Me to prijde jednoduchy (aspon takhle na monitrou, nicmene sam se o sebe taky postarat vubec neumim, ale nehraju si aspon na managera).
A k te zaujatosti – ANO JSEM ZAUJATY!!! A zpruzeny a taky kurva uz nedockavy!!! Cekam neustale zmenu, protoze si myslim, ze nase demokracie neni extremne mlada, ale je uz zrala!
Ale samotnyho me nenapada, jak to zmenit. I kdyz se snazim, nejde mi to. Tahle frustrace je horsi, jak sedet doma a prizpusobovat se
A krome te zaujatosti si hodlam pamatovat vsechny ty svinarny, co tihle lidi delali a delaji.
21. 7. 2009 03:30 skakala
1) "...jedinym validnim obrazem kazdeho naroda je jeho vlada..."
To si tak v Cesku ze setrvacnosti rika jedna lina skupina lidi. Neco se nepdari a hned za to muze treba to, jakou mame vladu. Lidi jezdi rychle, ale to protoze to tak delaji politici, krade se, ale protoze se to pry ted tak dela, ale az nahore krast nebudou, my prej taky ne...
Dalsi vec je – kdyz je revoluce a vlada jeste vladne, je tento obraz naroda stale validni? Nebo pri okupaci. Je okupovany narod konfrontovan s validnim obrazem sebe sama?
2) "...nase dejiny jsou etalonem fungovani naseho naroda a myslim si, ze v konecnym dusledku, az na svetle vyjimky, neni moc o co stat."
Proc to flagelanstvi? Tech vyjimek je cela rada a prave kvuli nim bys mel neco delat pro zmenu a ne hazet flintu do zita.
3) "Fandim cloveku, ktereho vizualni styl vyhral... A proc? Protoze velice dobre vedel jak se prizpusobit danym lidem, kteri to budou posuzovat..."
Ja Janu Tippmanovi samozrejme take fandim. Ale fandim predevsim lidem, kteri jsou schopni ty lidi, kteri veci posuzuji, presvedcit o reseni, ktere je dobre (lepsi nez cekali, protoze to, co cekali, casto a logicky nedosahuje urovne odbornika, ktereho si najimaji) a ne takove, ktere oni povazuji za dobre. Prizpusobovani se neni cesta. Cesta je hledani reseni, ne strkani hlav do zadku ocekavajic, ze se ti v rektu taky casem nejaka objevi.
5) "V tomhle pripade nejde totiz o estetiku. Nikdy neslo a nikdy nepujde. Estetika je neco k cemu musi lidi dozrát. A ja nasemu narodu a jeho predstavitelum davam jeste cca 200 let dokud budou moct neco validne posoudit."
Jestli takhle obhajujes svoje prace u klientu, pak potez klobas teda. Asi na estetiku prdis.
A navic kdyz "nikdy neslo", tak proc za 200 let pujde?
20. 7. 2009 18:24 karel
20. 7. 2009 17:43 Pavel
20. 7. 2009 14:43 Joshua | www.joshuacreative.eu
Fandim cloveku, ktereho vizualni styl vyhral... A proc? Protoze velice dobre vedel jak se prizpusobit danym lidem, kteri to budou posuzovat a taky jsem zcela presvedcen, ze je s danymi lidmi minimalne v obcasnem vztahu. A to je to, co je potreba pro konkretni uspech. I kdyz nejaky vizual pro politickou stranu asi uspechem moc neni, ale je to jisty indikator mysleni nasich lidi. Obdivuji lidi, kteri vedi jak se prosadit. V tomhle pripade nejde totiz o estetiku. Nikdy neslo a nikdy nepujde. Estetika je neco k cemu musi lidi dozrát. A ja nasemu narodu a jeho predstavitelum davam jeste cca 200 let dokud budou moct neco validne posoudit. Do te doby se smirte s tim, ze verejne souteze defakto neexistují a snazte se veci prosazovat jinak ;-)
Preji vsem krasny den a poroucim se z uctou...
Joshua
20. 7. 2009 13:32 karel
Už vidím, jak se někdo našeho "sporu" chopí k pojednání o barvách vůbec. Já bych se např. vůbec nezlobil, zopakovat si základní věci někdy přinese i nový pohled na staré věci.
Dobré světlo všem diskutujícím!
20. 7. 2009 12:24 Pavel Buben
20. 7. 2009 07:58 Lukas Veverka / www.parasite.cz
Ale to je fuk. U tebe je to vždy ok, ale jak to udělá někdo druhej tak je to neprofesionální. A děkuješ Honzovi že ti to ukázal jako odstrašující případ. Stačí se podívat do naší historie, našich zakázek, a našel bys podobných příkladů téměř v každé zakázce.
20. 7. 2009 07:52 Lukas Veverka / www.parasite.cz
Jedinou chybu udělali v tom, že si to řeší sami, a nenašli dost odvahy na to najmout odborníky. Kterým by přenechali vedení celé kampaňe. Pro tebe jsou to indicie vedoucí k tomu, že nemůžou dobře zastávat funkce ministrů. Je to asi jako kdybych já nemohl dělat grafika, protože jsem špatný obchodník.
Je škoda, že to češi pořád ještě neumí, přenechat práci odborníkům. To je prostě smutný fakt. Chvilku to ještě potrvá. Chce to odvahu. Stejnou odvahu chce, si nechat poradit a změnit logo, byť si původně mysleli, že je skvělé.
Ty z nějákého důvodu nesnášíš Kalouska a celou TOP09. I kdyby bylo logo sebekrásnější, tak by jsi stejně kritizoval ten název, stranu cokoliv. A to mě nebaví. Nevadí mě názory k designu, ale když za každý svůj argument dodáš, že nadávku tak se snižuješ na úroveň disktujících na iDnes. Kde každá událost co se stane ve světě i u nás, je pro určité troglodyty můstkem k tomu, hodit špínu na jednu neba druhou stranu. :(
20. 7. 2009 00:49 ente
19. 7. 2009 23:48 SKAKALA
Tak profesni nedostatky... tezko rict, co by to mohlo byt. Esteticka cast je hodne subjektivni, ale tady se mi zda, ze to nebude zadna parada jak pro odbornika (at uz je jim kdokoliv) tak pro laika.
Navic, jak sem uz psal, kdyby management (v nasem pripade je to patrne ustredni vybor strany) zadal zakazku jednomu cloveku, dokazal by zbyvajici cas vyuzit mnohem efektivneji. Dokonce by se mohlo i stat, ze predevcirem, vcera, dnes a mozna i jeste par dnu by se pilovalo logo. A kdyby se nad tim trochu myslelo, tak by se predstavilo logo soubezne s kampani. Tim by se ziskalo pomerne hodne casu. My sme vsichni uplni blbci, my takhle uvazovat vubec neumime, ale vedeni... top management... tihle kuci, co si hraji na prvni ligu? Odvazuju se ocekavat, ze tihle by mohli.
Dalsi veci je ten nazev. To je prece otresna ukazka toho, pro koho to je. TOP 09... neni jina interpretace, nez docasnost. Tohle logo neni pro stranu, ktera ma byt volena v budoucnu (a tak to bude i interpretovano mnoha). Uz vidim, jak me v roce 2013 laka billboard strany TOP 09.
Dalsi vec je ta temer imbecilni predstava o sve pravde s klasickym prozrenim ex post ilustrovana puvodnim logem. Jak skvele bude asi tahle banda potvor ridit neco rozlehlejsiho, nez jsou oni sami. Dva mesice se natrasat s vlastni zrudou a pak si na posledni chvili nechat vysvetlit, ze ta obluda neni idelani a ani pres to ji nenechat vic, nez zlomek casu na vyvoj.
> KAREL
"vysvětli Pavlovi, že když něco tvrdím, že je to marginální, i když to zní jako zásadní...."
Pavle & Karle strasne se obema omlouvam, ale tohle nedokazu. Uplne sem se ztratil v margitalitach.
Pojdme vsichni hledat odpoved u odbornika: http://www.stefanmargita.com
19. 7. 2009 19:25 Lukas Veverka / www.parasite.cz
Ackoliv se me logo esteticky nelibi, neshledavam tam profesni nedostatky.
Nebo jsou tam nejake?
19. 7. 2009 19:08 Pavel
19. 7. 2009 18:45 Karel
a ještě, prosím, vysvětli Pavlovi, že když něco tvrdím, že je to marginální, i když to zní jako zásadní....
19. 7. 2009 17:01 SKAKALA
Kajo neblbni. Viditelny spektrum je od jednoho mista do druhyho. Nahodou to vyslo na cervenou a fialovou. A to se jim tak jenom rika pro zjednoduseni. Pac ta cervena uplne na hrane viditelnosti je jina nez uprostred – a pokud nejsi barvoslepej, pak to mas stejny.
A to, ze modra neni uplne na opacne strane... to je marginalni.
Mrkni sem: http://en.wikipedia.org/wiki/Color
No a pak zacni pocitat zakladni barvy tady: http://en.wikipedia.org/wiki/Rainbow
19. 7. 2009 16:28 Karel
19. 7. 2009 15:06 Pavel
19. 7. 2009 15:03 SKAKALA
Ale já bych za tohle Janu Tippmanovi strašně rád poděkoval. Je tady krásně vidět nejen rozporuplnost práce pro politická uskupení, ale především, že taková rychlokvaška je vždycky k ničemu. A nejde jen o tu vlastní práci, která za takovou krátkou dobu snad ani nejde udělat promyšleně, ale také o autorovu reputaci, která tím strašně trpí.
K čemu to výběrový řízení? Proč to "z loajality" k panu Schwarzenbergovi, jak Honza Tippman psal, nedělal rovnou. Ušetřila by se tuna času, který se mohl věnovat dílu a ne soutěži. Byl to kočkopes od začátku – stejně jako celá ta strana.
Takhle narychlo to nikdy nebude vono a takhle narychlo to taky něco ukazuje o managementu zadavatele. Napřed si chtěli prosadit svou zrůdu a pak na poslední chvíli všechno vyřešit tím, že zodpovědnost hodí na někoho jiného. Vždyť takhle to dělají od začátku i v politice.
19. 7. 2009 00:56 Schwarzkunde
18. 7. 2009 21:14 Divin
18. 7. 2009 12:46 Pjenkava
18. 7. 2009 01:12 dresing
18. 7. 2009 00:05 David
18. 7. 2009 00:02 DF
17. 7. 2009 23:08 darkfejzr
17. 7. 2009 20:29 Lukas Sudacki
Podle mne se má hodnotit logo a ne čekat na aplikace (jak někteří zmiňují), ty mají, dle mého, užití loga rozvíjet, ale ono samotné musí obstát také. Kdyby ALESPOŇ byly ty barvy uvnitř nápisu a ne za ním ... kdyby ... kdyby.
Zrátka pro mne velké zklamání.
17. 7. 2009 18:59 Petr Široký
17. 7. 2009 18:06 Pavel Jílek
Přechod mezi červenou a modrou s neobhajitelnou fialovou nemůže být nikdy dostatečně nosným prvkem. Jiný významově nosný prvek logo nemá. (Obdelníkový podklad, ani "unikátní" písmo nenesou žádnou výraznou vizuální identitu.)
17. 7. 2009 18:05 m2s
17. 7. 2009 17:34 Dave
17. 7. 2009 17:29 vlastenec
17. 7. 2009 17:22 karel
Dodatečně oceňuji vaši upřímnost v posledním odstavci vysvětlení: "Na střízlivé hodnocení vlastní práce ještě nejsem připraven,..."
17. 7. 2009 17:00 noname
Už se moc těším, jak ty barevné přechody budou tisknout na cokoliv. A dát si do loga strany dominantní rudou barvu z nich prostě dělá napůl rudé. A zcela chybí nějaký jednoduchý symbol jako je růže, pták, čtyřlístek či třešně.
Hlavně mi ale vadí, že prostě nedají na odborníky ani na názory svých voličů, to je v mých očích naprosto diskriminuje jako politickou stranu, protože si myslím, že tak budou postupovat vždy a takových je tu 12 do tuctu
17. 7. 2009 16:19 Matěj Grabovský
17. 7. 2009 16:17 Pjenkava
To gonee: 2 hodiny práce v AI? 10 minut práce v AI
17. 7. 2009 16:09 Petr
17. 7. 2009 15:14 lena
17. 7. 2009 14:52 PZ
Samozřejmě, že ze mne mluví uražená ješitnost, že mne nevyzvali, protože jsem měl v záloze geniální a neodolatelný logotyp:
TOP less
TOP inka
TOP ánka
TOP olánek
TOP rdele
a to celé v úhledně vertikálně děleném čtverečku.
Explikace: pět výrazů symbolizuje 5 zásadních českých témat: sex, žrádlo, hadry, politika a hospodské kecy. Výhodou toho řešení je, že vpravo může být modrá (jakože pravice) a vlevo červená… No možná bych ještě přidal něco o mystice hodnot vlnové délky světla na červeném a modrém konci spektra, aby to zaručeně koupili.
Ne, vážně...omlouvám se, ale nemohl jsem vydržet tu taškařici nekomentovat. Díky za zpestření pátečního odpoledne!
17. 7. 2009 14:41 gonee
17. 7. 2009 14:36 Mates
Problém je v tom, že je klubový rozpočet tak nízký, že by redesign musel proběhnout sponzorsky (za vydatnou marketingovou podporu od klubu) nebo za menší obdnos.
Děkuji za vaše názory.
17. 7. 2009 14:15 Pavel
17. 7. 2009 14:06 Pepa
Co ale nemůžu překousnout je ten neskutečnej blábol, kterej k tomu pan Tippman napsal :D gradient znázorňující mnohotvárnost dnešního světa, mystická fialová, obsahová stránka barevnosti z politického pohledu... Fakt jsem se pobavil, ale na mě trošku prvoplánová demagogie ;-)
17. 7. 2009 13:52 Penate
Jinak mě dost zarazila kritika Skakaly na osobu Jana Tippmana. To by mě zajímalo koho bude volit!!! Pokud nikoho tak si rovnou může podat ruku s komunisty.
17. 7. 2009 13:49 Karel
Ten barevej přechod je mimo už kvůli zadání, které znělo na trikolóru.
Musím-li si vybrat, tak snad to dvojbarevné provedení.
Ještě k trikolóře. Pokud moje znalost sahá, tak státní, (nikoliv vlastenecká!!!) trikolóra je určena zákonem jako pořadí zleva doprava bílá-červená-modrá.
17. 7. 2009 13:36 standa
17. 7. 2009 13:17 Jiří Ibl
17. 7. 2009 12:54 Ondrej Ctvrtek
17. 7. 2009 12:42 Lukas Veverka / www.parasite.cz
Esteticky nelibi, ale stranu to definuje spravne i dobre odlisuje od pstatnich silnych stran. Coz je asi pro identifikaci s volici a tudiz pro samotnou funkci loga nejdulezitejsi.