Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Další logo k vašemu ohodnocení

Do redakce dorazilo další logo připravené na vaše názory. Níže čtěte autorovu explikaci.

Přezdívka Skákala vznikla jako osmý pád mého jména – Skala, Petr Skala. Pro tento nový neznačkový pseudonym jsem potřeboval značku a volba padla po nějaké době na žabku. Ta prošla vývojem až po prezentovanou podobu. Tato podoba vychází z přesvědčení, že pravidla jsou (i přes svou nutnost) ve své podstatě svazující. Proto je vhodné hledat takové řešení (a to platí především u řešení systémových a tím jednotný vizuální styl je), které k udržení řádu potřebuje co nejmenší počet pravidel. Protože čím méně pravidel, tím více svobody. Vizitky nepoužívám, hlavičkový papír taky moc ne, občas nějaká kalkulace, zřídka pak faktura. Naopak nespočet mailů, diskusí a vůbec. Ne vždy je vhodné/možné uvést své logo ve formě vloženého obrázku (od SMS až po vkládání příspěvků nebo publikování čehokoliv).

Logo je velmi lehce použitelné a aplikovatelné. I přes maximální abstrakci umožňující nespočet volných asociací, zůstává jeho význam poměrně zřejmý (a tedy konkrétní). Hlavní kvality užití přejímá z podstaty emotikonů. Vzhledem k tomu, že v naprosté většině bude černou či tmavou barvou a nebo velmi kontrastní vůči podkladu (a barva pro mě nemá zásadní vliv na funkčnost značky) a bude vycházet z čitelnosti přidruženého textu, není barevnost nijak definována. Ochranné zóny kolem loga pro mě řeší tvůrci písma, velikost pak elementární estetický cit pisatele. Písmo je jakékoliv, jež obsahuje alespoň dva požadované znaky. Logo je schopen správně vytvořit a správně použít kdokoliv s ne zcela devastovanou motorikou.

Dilema, se kterým se však s největší pravděpodobností hodlám srovnat je kolize se zmíněnými emotikony. Jenže tyto ("znak"+ "_" + "znak") emotikony nejsou většinou používány a já se s nimi ještě nikdy v "praxi" nesetkal (dokonce jsem z počátku věřil, že se tohle spojení nepoužívá vůbec). Skype i ICQ na ně nereagují, MSN si musíte nastavit. Většina lidí o těchto emotikonech nemá ponětí a vystačí si se zprofanovanými :), :D apod. Navíc ani jejich význam není zdaleka jednoznačný a často je i téměř opačný – naopak žába to je celkem ideální ;) Především jsou zde však velmi jednoduchá pravidla pro tvorbu.

 

1) Mezi dvěma totožnými znaky je buď pomlka, velká pomlka nebo podtržítko. Nejlépe pak znaky interpunkční nebo speciální. Pokud možno ne písmena. I ta je možné užít, ale tam se ztrácí kouzlo maximálně jednoduchého sdělení oproštěného od jakéhokoliv jiného významu.

2) Zmíněná dvojice totožných znaků by měla být co nejblíže prostředního (správně: ^—^ vs. špatně: ^_^).

3) Není dovoleno užít kolem středu dvou rozdílných znaků.

4) Lze vložit pouze totožný znak na každou stranu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V úvodním obrázku si prohlédněte vývoj loga (autorem předlohy pro první logo je Martin Jedlička).

Níže aplikace nového loga.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

O maximální variabilitu a minimum pravidel se snažím již delší dobu a zdaleka nejsem sám, kdo se snaží do věci dostat jednoduchý – ovšem o to účinější – řád. Na ukázku uvádím tři loga. První dvě jsou mojí prací, třetí pak vytvořil můj kolega Nils Mengedoht. DesignFest byl zatím maximálním omezením pravidel. JazzFestBrno již kdysi obsahoval nepatrný zárodek volnosti a Nilsův Weyer&Grill je – co se týká podoby značky – také velmi modulární a při tom stále dostatečně specifický.


Komentáře k článku

23. 9. 2009 10:02 JaK

tohle je dost podobný (místo žáby je tak udělaný ptáček)
http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/so_long_o_o.php

16. 9. 2009 07:40 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Otrávil? Vůbec ne :)
Naopak, čekal jsem každý den kdy napíšete. Jdu si nastudovat to Marks of Excellence od Mellrupa.
Kapitzkiho sem objevil teprve teď na jaře. Takže si to klidně předefinuji dle Mellrupa. Já si chci jen sjednotit to názvosloví. V hlavě to mám stejně srovnané podle svého.
I když se přiznám, že mě právě vyhovolo například ten ideogram vs. pictogram, kde mě to pořád příjde vhodne. Zároveň mě slovo logotyp nestačí pro všechny skupiny textových značek. Proto jsem šáhnul po jeho dělení, avšak nezabýval jsem se jinými významy názvů které použil, slepě jsem je převzal, tudíž pokud je to hloupost to jeho dělení pak jsem v tom stejně tak za hlupáka i já. :)

16. 9. 2009 00:30 PZ

Omlouvám se za prodlevu, Lukáši, ale práce a rodina mají přednost.
Ad vaše citace: V tom případě jste v tom Lukáši nevinně a moje „výtka“ patří Herr Kapitzki :-). Nejprve TYPOGRAM: přiznám se, že jsem to slovo v literatuře nenašel, vaše citace je jediná. Samozřejmě, že smyslu lze rozumět – značka vytvořená z písmen. Ovšem pro tu máme zavedený termín logotyp, ať už je tvořen celým slovem nebo zkratkou. Tak proč vynalézat termín nový, který jazyk nijak neobohacuje?

IDEOGRAM a LOGOGRAM jsou zavedené lingvistické termíny, které mají definovaný obsah, a Kapitzki si je podle mne vykládá poněkud volně a hlavně - aplikuje je na jiný obor, což pak vede v uvedených příkladech k nesmyslům.

IDEOGRAM je nositel významu, bez ohledu na jeho zvukovou podobu – ať už jej vyslovujeme jakkoliv, koncept, který vyjadřují, je shodný. Může to být obrázek nebo i abstraktní symbol, takže když už jsme v tom dělení, pak značka Apple je PIKTOGRAM, protože význam zobrazuje pomocí obrázku reálného předmětu, nikoliv abstraktně. Ale důležité je, že se nejedná o nějaký obecný obrázek jablka, ale o jeho přesnou podobu. Firmu Apple neidentifikuje jakýkoliv obrázek jablka, ale pouze ten jeden jediný, když jablko změníte, rázem jste v obchodě ovoce a zelenina. Kdežto např. toalety identifikujete podle libovolného obrázku panenky a panáčka. A v tom tkví celý rozdíl mezi konceptem piktogramu a obchodní značky.

LOGOGRAM je vizuální reprezentant slova nebo jeho smysluplné části (morfému). Třeba ampresand, který reprezentuje latinské „at“, tedy spojku „a“ (všimněte si, že logogram & čteme v každém jazyce jinak), nebo ©, tedy copyright, značky pro názvy měn apod. Logogram je z definice téměř protikladem hláskového zápisu, jakým je latinka. Takže tvrdit, že zkratka vytvořená ze tří písmen hláskové abecedy je logogram, je podle mne nepochopení toho, co logogram reprezentuje. Typický logogram je např. symbol, který používal zpěvák Prince http://en.wikipedia.org/wiki/File:Prince_logo.svg a asi by sem patřil i ._.

Třídění (obchodních) značek podle výše uvedených lingvistických definic se mi zdá matoucí a nic grafikům nepřináší. Podle mne srozumitelnější a přehlednější dělení obchodních značek nabízí třeba Marks of Excellence od Mellrupa, který značky třídí podle formy (pokud se jedná o obrazové značky) a podle obsahu (u logotypů).

No, snad jsem vás tím moc neotrávil.

14. 9. 2009 14:44 ---

a to nehovorim o tom, ze podobne sa urcite podpisuje vela ludi, doobeda mi prisla jedna sms ukoncena smajlom, idem tusim skontrolovat ci to nieje variacia zaby ;)

14. 9. 2009 14:42 ---

mna by zaujimalo kto sa bude tie nalady ucit? ;) spominam si ze vzdy ked mi niekto do mirandy smaril emitkon z icq a mne sa zobrazilo len par znakov nikdy som nevedel co to vlasnte je a dost ma vytacalo ;) sms podpis hadam ani netreba, ved cisla su ulozne, vzdy vieme o koho ide a ak nie, tak podpis aj tak nepomoze - bude to len par zbytocnych znakov navyse

12. 9. 2009 20:23 Lukas Veverka / www.parasite.cz

PZ: Já samozřejmně nezavádím nějaké své názvy. Tohle jsem přejal, poněvadž mě to dává významově smysl od Herberta Kapitzki (respektivě z knihy Pictograms, Icon & Sign.

IDEOGRAM – Representation of a concept. Corresponds to the sign as symbol which relates to the object or concept referred to, independently of any formal identification with it.
zde uvádí jako příklad značku APPLE

LOGOGRAM – Conceptual representation like writing. A visual, referential linguistic sign that does not take the phonetic dimension into consideration.
zde uvádí přiklad jako AEG

TYPOGRAM – Typographical representation. A sign, also a composed sign, derived from a written repertoire such as the alphabet.
zde uvádí příklad SIEMENS

Dále definuje i ostatní druhy: Iconogram, Pictogram, Cartogram, Diagram a Phonogram.

_________________
Sám jsem měl v pojmenovávání těch druhů dost bordel, proto od určité doby se výhradně držím jeho systému. Možná je to špatně. Ale aspoň je v tom systém který mě umožnuje se v tom nezamotat.

12. 9. 2009 19:18 PZ

@Lukáš Veverka:
logos = slovo (řec.)
typos = tisknout (řec.)
gramma = písmeno (řec.)

Z výše uvedeného vyplývá, že LOGOGRAM je slovo tvořené jedním písmenem / znakem; typicky kanji znaky, v latince třeba @ (at); tudíž IBM není logogram. Jelikož jde o zkratku tvořenou iniciálami, mohly bychom IBM označit za monogram, neboť jeho definice se z původního jednoho písmene rozšířila a monogram označuje zkratku tvořenou všemi počátečními písmeny daného jména.

Neologismus TYPOGRAM rozkódovat neumím a doporučil bych jej ani nezavádět. Situace kolem označení různých grafických podob značek (logo, logotyp, symbol...) je již tak dost nepřehledná.

A nakonec IDEOGRAM - opět jde o jeden znak vyjadřující význam, jehož zvukový projev je v různých jazycích různý: typicky jsou to číslice (napříč jazyky víme jaký počet označují aniž bychom pro jejich vyjádření užili shodný zvuk). A to, myslím, ._. nesplňuje. Pro Skakalův ._. bych prostě použil označení "symbol".

Nechci působit jako pedant, ale jednoznačná terminologie je nutným základem každého oboru a na oborovém serveru bychom na to měli dbát.

12. 9. 2009 17:04 Ukee

Pecina: ok, s tím souhlasím, netřeba tlachat a očividně se neshodneme, takže je to zbytečné.

12. 9. 2009 07:19 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Ty z davu: Když už to chceme rozdělovat tak takhle:

IBM Logogram
SIEMENS Typogram
*—* Ideogram

Dělat ze Skákali SGS (nebo jakákoliv jiná zkratka) je pro mě osobně hloupost. Ostatně (a tím jsem už celkem trapnej) se mě IBM a jíné Logogramy nelíbej. Příjde mě, zvlášť u designéra, celkem trapné prezentovat se 'monogramem' nebo 'zkratkou'. To je to nejednoduší co může grafik udělat, když je natolik línej, že se mu nechce vymýšlet svůj symbol - ideogram.

Chápu problematiku s tím, že jde o smajlíka. Ale, když už jsi to zmínil jako příklad, Paul Rand znásilnil pro IBM tři písmena z abecedy a přestože jde o mnohem větší konflikt: vždyt to jsou písmenka - tak je logo celkem úspěšné.

Tak jak tak, právě obtížnost vytvořit originální ideogram nebo logogram, byť jen v rámci svého segmentu, v kombinaci s leností designerů obecně, dnes určuje, že se dnes především pracuje s široce rozvětvenými systémy, které jako rakovina prolézají celou corporate identity kde logo jako takové je jen velmi velmi malou součástí. A v tomhle místě získává Skákalova hra s třemi znaky největší sílu: je široce uplatnitelná, lehce aplikovatelná a především naprosto přesně vyhovuje potřebám jeho oboru, kde logo máte šanci použít maximálně třikrát do roka. Já alespoň své logo vícekrát nepoužívám. Zato napíšu tisíce sms, pošlu miliony mailu a napíšu stovky příspěvků do diskuzí. Obrázkové logo v mailu je průšvih (spam filtry) v diskuzích ne všude je zobrazen avatar (například zde) a v sms se prostě nic než znaky posílat nedá.

Logo ať už je tvoje představa o logu jakákoliv, musí vždy umožnovat a naplňovat představy používání klienta. Tady je to jak vidět bez problému. To jestli jde jen o tři znaky vůbec neznamená že nejde o logo.

12. 9. 2009 00:41 Ten "3 znaky" :)

Skakala:
Rozdíl mezi "žabkou" a IBM je, že IBM je zkratka "International Business Machines Corporation", zatímco ._. není název nýbž logo. Skanska či Siemens = Skakala, IMB = SGS "Skakala Graphic Studio" (například)

11. 9. 2009 21:40 =_=

> Ten...
Tri znaky...
Sel sem na to takhle: SKANSKA je znaku sedm, stejne jako SIEMENS. Jinou cestou slo IBM a zvolilo – stejne jako ja – znaky tri.

11. 9. 2009 21:37 ._.

Ale tak ja jsem to jsem dal predevsim proto, ze to kdysi byval emotikon. A ja jsem si nedokazal predstavit, jak budou reagovat ti, kterym ho beru – tj. vsichni. A taky si rad poslechnu vsechny mozny nazory, to mi problem nedela. Stejne je pak filtruju ja.
A jak psal Lukas – ta kreativni masturbace je prece soucasti tehle prace.

---

Timto oficialne ozamuji, ze zabce byl prave jednohlasne ukoncen zkusebni provoz a stejnym jednim hlasem byla uvedena v provoz ostry.

Diky moc vsem za nazory

._.

11. 9. 2009 20:57 Ten, který vystoupil z davu

Logo? Jak můžete logem nazývat emotikon? používaný emotikon? 3 znaky? 3 znaky, které s logem nemají nic společného....? Jednoduchost je dobrá věc, ale nic se nemá přehánět. Aby jste pak nedošel zjednodušováním do fáze, kdy by vaše bylo jen "." (bez uvozovek) :-)
Logo je (!) GRAFICKÝ prvek...ano logo může být ASCII...ale 3 znaky?
A možnost přikládání "loga" pod své příspěvky či jinde? Proč? Je to zbytečnost. Na fórech či jinde máte své uživtelské jméno, email, avatar či podpis, tak proč za to cpát ještě nic neříkající znaky, pripomínající morseovku

11. 9. 2009 20:32 Martin Pecina | www.typomil.com/typofilos

@sudacki: Tomu jsem se chtěl právě vyhnout, různému tlachání a věnování se okrajovým tématům. Tak na vysvětlenou: Měl jsem na mysli pouze fakt, že tento web není primárně zaměřený na to, aby zde lidé prezentovali svou práci a nechali si ji od diskutujících hodnotit. To, že se tak děje, je asi mimoděčný jev a ani to není moje věc. Jen jsem (patrně nešikovně) vyjádřil podiv nad tím, že Skákala má něco takového zapotřebí.

Jestliže jsem nazval zdejší sortu plebsem, byla to zčásti nadsázka a zčásti konstatování zřejmého faktu, že sem chodí spousta blbounů, kteří zde spisují různé kraviny a přisprostlé litanie bez obsahu. Diskutuje zde samozřejmě i pár chytrých lidí, například Pavel Zelenka, a také dobrých designérů, třeba Lukáš Veverka. Ale — jako ostatně všude — převládají lidé, jejichž komentáře mají buď nulovou, nebo jen mizivou hodnotu. Takže pointa mého sdělení je v tomto:

Za prvé: dle mého mínění názor od jednoho člověka s kreditem je užitečnější než sto názorů od lidí bez kreditu.

Za druhé: člověk, který své práci věří, ji obyčejně nepotřebuje umisťovat sem, aby ho ostatní plácali po ramenou nebo aby mu v horším případě aby říkali, jaký je pitomec.

11. 9. 2009 19:18 Ukee

Pecina: očividně o to Skákala zájem má, jinak by sem snad své logo nepostnul, takže moc nechápu smysl příspěvku.

Parasite to napsal pěkně — v zásadě jde také o honění si ega a řekl bych, že komunita, která se vytvořila kolem webu Fontu (plebs dle tvého) je celkem hodnotná a mně osobně jejich názor zajímá i když většinu z nich neznám.

Pokud u tebe (vás) platí neznám = nevážím, tak je to škoda.

11. 9. 2009 17:46 Mladý Středoškolský Grafik

podobný nápad jsem měl zhruba před rokem (a půl?) kdy jsem se smajlíkem ^_^ chvíli podepisoval, ale pak z toho sešlo a stejnak to bylo mezi kamarády, protože ještě nepracuji... jako mladá garda jsem "žabku-emotikon" nejdříve viděl negativně, protože je to emotikon, ale po přehodnocování mě to nepřijde jako špatný nápad.. už je asi zbytečné k tomu něco psát :) hodně štěstí

^_^

11. 9. 2009 17:33 Lukas Veverka / www.parasite.cz

:) Martine, já s tebou vlastně i souhlasím, i když jsem taky neodolal a dvě věci jsem si tu nechal zkritizovat. Ono, přecejenom nemusí být špatné slyšet názor i od lidí co třeba neznáš osobně. Některé jsem pak třeba poznal a některých si pro jejich práci vážím.
Ale víš jak to je, ono je to trošku takova exibice poslat si sem sám praci že jo. Trošku masturbace. Trošku masochistická ovšem někdy. Ovšem, poněvadž skákalu znáš osobně, tak snad to neodporuje jeho profilu :)

11. 9. 2009 17:12 Maritn Pecina | www.typomil.com/typofilos

@sudacki: Smysl tohoto serveru nevidím rozhodně v tom, že zde budu nabízet svou práci k posouzení od lidí, které neznám nebo si jich nevážím. Pokud mě zajímá něčí názor na mou práci, půjdu za ním osobně (nebo mu pošlu mail). Budu se ale obracet na lidi, jejichž názory a práci znám a respektuji.

11. 9. 2009 15:45 Ishy

Dlouho jsem o tom přemýšlel a nakonec jsem došel k závěru, že je to super experiment s obrovským přesahem...

11. 9. 2009 12:50 Ukee

Nemohl jsem si to nechat ujít ;)

11. 9. 2009 12:14 Lukas Veverka / www.parasite.cz

čekal jsem kdy se na to nekdo ozve :D
sranda

11. 9. 2009 11:46 Ukee

Typomil: tak jestli se Skákala nemá ptát plebsu, tak to tady Font rovnou může zavřít ne? Protože poté jsou veškerá diskuzní fóra tohoto typu zbytečná.

11. 9. 2009 11:29 ---

a komu to prislo divne? nekonceptualne? nefunkcne? ;) akurat originalita a dusevne vlastnictvo mi nejdu dokopy s logom ct, sadou emotikonov z icq a podpisom/menu. to ako keby som si pozical logo nike, pridal 2 kruhy a tvrdil, ze to je furik ;)

11. 9. 2009 09:10 bambulina

Taky souhlasím. Možná, že to ze začátku moc lidí nepobere, ale někdo s tím začít musí.. a až se to trochu zavede, tak to už nikomu nepřijde divný... tak jako s každou novou věcí...

11. 9. 2009 06:39 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Podepisuji se pod Typomila. Hold, kdyz to nekdos pismenkama umi, tak je to radost cist. :)

10. 9. 2009 23:45 Martin Pecina

Je to dobrý, Skákalo! Neptej se plebsu, co si o tom myslí. Důležité je, že víš, co tě k tomu variabilnímu symbolu vedlo. Explikace má logiku a já ji beru. Používej tu značku pár let, posbíráš a nafotíš tisíce aplikací a pak všem vytřeš zrak, protože to tak nějak bude fungovat. :) Je to prostě konceptuální značka, ne logo v klasickém slova smyslu. Ten způsob uvažování se mi líbí a už on sám zaslouží pochvalu. Ten šulínek ze soutěže o mužské logo se mi ovšem vybavil taky. Je už věčným prokletím jednoduchých věcí, že jejich originalita je vždy diskutabilní…

10. 9. 2009 18:04 Pavel

Aha, tak žábu vidim to jo, ale že bych viděl zajíce, tak to už ne. Vykřičníky jsem pochopil.

10. 9. 2009 16:36 ._.

Jo a proc sem to pouzil vlastne. Protoze to je porad vykricnik. A tak sem tomu prispevku dal trochu "grady".

10. 9. 2009 16:35 -_-

> Pavel
Ty Velikonoce jsou proto, ze to pripomina zajice, proto Velikonoce. Ten popis byl puvodne dokonce mnohem obsahlejsi a tohle melo odkazovat na volnou asociaci (zajic, Velikonoce, osel...) vs. konkretni vyznam (zaba), ale to uz by bylo fakt moc…

10. 9. 2009 15:50 Pavel

1.) Tady je přesně vidět, jak špatné používání tohoto typu "typografického loga" vede k nepochopení a prznění viz předchozí tři komentáře.

2.) Nechápu, proč Skakala použil ve 13.01 znažku ve variantě "Velikonoce" resp. proč by to mělo představovat Velikonoce. (Asi ode mě nepochopený vtip...)

3.) Některé části Skakala (Skakalovo nebo snad Skakali, nevim jak to skloňovat (?)) komentáře, který napsal včera v 10.59 by se měly tesat do kamene, naprosto souhlasím.

4.) Tento typ značek není zvláště u grafických designerů zas až tolik vyjímečný, občas se s nim setkávám a třeba i tady se dá podobné řešení podpisu najít viz jir_ka / www.zou.cz.

10. 9. 2009 14:38 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Jako že tři pomlčky to neukazují uplně přesně víš. Ztrácí to ten rytmus který to logo (pokud to mas jako logo) má.

10. 9. 2009 14:37 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Hele, a vzhledem k tvemu logu nemel by jsi psat spis ten podpis takto: –--

10. 9. 2009 13:26 ---

... aaaach, preco? . . . / - - - / . . .
ping - arkanoid - pong ;)

10. 9. 2009 13:01 !_!

No pockej, ta tebou zminovana debata neni sice uplne od veci, ale na druhou stranu je o logu v logu, ktery je jako jiny logo. Ani jedna vec u me nenastava.

10. 9. 2009 12:43 ---

10. 9. 2009 12:38 ---

Mne je to v celku jedno, lenze ked sa to ohanas originalitou a dusevnym vlastnictvom, po tomto to neznie moc doveryhodne, teda ak chces aby ta niekto bral vazne - okrem domaceho publika, ktore rado pochvali co je domace ;)

10. 9. 2009 12:10 ._.

> ---
1. To je dobra pripominka (tusil sem to).
2. "Dilema, se kterým se však s největší pravděpodobností hodlám srovnat je kolize se zmíněnými emotikony.…"
3. V mym logu neni jine logo a prave v ramci meho segmentu jde o originaltu (snad), minimalne jsme dal rad necemu, co zadny nema.

Ale neber to jako vymluvu. Fakt mas v tomhle recht a dlouho jsem si to resil. Ale nenasel jsem kolizi s jinym grafikem (u tvyho prikladu jde o muzeum, co je podobny muzeu). Beru to jako kdyz bych vzal susak na sklinky a udelal jsem z nej kus artu (hoooodne samoliby prirovnani), ale uvazoval jsem, ze jsem vzal (privlastnil) EMOTICON a udelal (SI) z nej LOGO. Jako kdyz prijde T-Mobile a slohne si fialovou. Nebo Siemens tu jeho nadhernou…

10. 9. 2009 11:40 ---

4. 7. 2009 11:48 SKAKALA skakala(zavinac)skakala.cz

Takže suma sumárum:
Logo je kopírka – já souhasím s Lukášem, ta podobnost ve stejným segmentu je minimálně politováníhodná a i kdyby nebyla úmyslná, ale bylo to obšlehnutý podvědomě.
Taky v sobě ukrývá logo jíné (navíc Německé)

10. 9. 2009 08:02 Martinez

Skákala není holka? Aha!

10. 9. 2009 04:40 Tomas D

Kdzy uz zabu tak bych to videl spise takhle _*--*_

9. 9. 2009 23:48 Pjenkava

Jo, Skákala je dobrej. Posun z barokní žáby se mi zdá skvělej, ale nechal bych fungovat obě varianty. A ta explikace... Zbytečně dlouhá ._.

9. 9. 2009 19:34 stope / www.freelancedesign.cz

to Michal Mailna: ad namestii - presne tak... mohl bych ti na tu trubku napsat oo|oo ale kdo by to pochopil?

to parasite (10:15): jako část corporate behaviour možná, ale prostě to podle mne není logo... kdybych si po letech dal místo loga výraz 8FD nebo -)FD asi bych dopadl v hodnocení grafiky dobře, ale co z toho budou mít lidi?

to *-* (užito úmyslně): první co mne při pohledu na ._. napadlo, byla morseovka - v rytmice morseova kódu by to mohlo být ještě ská ka la => _.. ale to už je absolutní šílenost. Souhlasím s Jirkou Tvrdkem, že to má jasný přesah, ale pořád si nejsem jistý, jestli přesah uplatnitelný a hlavně kam =)

9. 9. 2009 14:03 Jiří Tvrdek | www.tvrdek.cz

Ze začátku jsem byl trochu @_@, pak přišlo +_+ a nakonec ^—^. Čím víc na to koukám, tím mi to přijde lepší, má to přesah někam úplně na novej level. Absolutně mimo trendy a mimo očekávání, přesně to se mi líbí :)

9. 9. 2009 11:57 m2s

pouziti emotikony jako loga je dost problematicke uz vzhledem k tomu odkud "napad" prameni, zaba v tom neni a po nikom nemuze autor chtit rozkodovani, stava se z toho smajlik coz muze byt vzhledem k uzitelnosti u textu spatne chapane - uzil bych ten vrchni symbol

9. 9. 2009 11:13 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Já bych ty kresebné žáby spláchnul do záchoda. Jedna je moc ilustrativní a druhá je moc taková amerikánská. Ani jedna me nijak nepripomina tebe. Obzvlast kdyz ta prvni zaba je kresba od Maartyho. Chapes. To je divne. Aspon pro me.

Ale mohl by jsi tomu podridit celou propagaci. napriklad ten web hodit do textoveho designu. pracovat s tim systemem i vice. nejsi teda zrovna zamerenim typograf, ale to by snad nemuselo vadit.

9. 9. 2009 10:59 ._.

Toho konfliktu s tim pouzivanim pro neco jineho jsem si vedom, ale rozhodl sem se to risknout. Ale taky je to jeden z duvodu, proc je to tady, de facto mi pomahate se definitivne rozhodnou – uprmne diky vsem za jakykoliv relevantni nazor.

Uvazoval jsem takto:
Portfolio "stavajicich" klientu jsem nedavno zredukoval na jednoho. U novych pak predpokladam, ze se znacka stane pravidelnym prilepkem nasi korespondence. Take predpokladam, ze si tenhle prilepek spoji se znackou, na kterou narazi na webu (to logo jsem pred finalnim nasazenim uverejnil zde, abych zjistil, jak moc rozporne je).
A je mozne, ze na to prijde rec pri nejakem rozhovoru a kdyz jim k tomuto pro ne prozatim neznamemu shluku dvou znaku priradim konkretni vyznam, ktery tam najednou jasne uvidi, dosahnu tim "druhoplanoveho" pozitivniho ucinku.
Ono uz to jmeno SKAKALA. To se samo o sobe velmi tezko vysvetluje treba Anglicanovi nebo Holandanov (She was jumping… – a navic kdyz zabe rikam "she"). Takze ta tato znacka stejne jako fotka zaby je v prvni fazi vyznamove totozna.

Myslim, ze vysvetlovani loga neni to, o co jde u loga. To bychom pak mohli skoncit u fotek toho, co chceme rict. U loga jde o to, aby reprezentovalo a odlisovalo a tim identifikovalo. Navic: "kdyz vsechno vykecate na zacatku, neni pak o cem mluvit." Je to jako treba s FedExem. Znate ho a pak po letech objevite, ze je v nem sipka. Jakoby to dostane novou stavu, posunete ho o level vuse. Viz: http://www.graphicdesignblog.org/hidden-logos-in-graphic-designing

Dam dalsi priklad: http://polydesigner.sweb.cz/logo.jpg
Pokud nekdo nevi o jake logo jde, je to pro nej "U". Pro lukase je to typografie, pro me shluk ikonek ve tvaru "U" :) V kazdem pripade je to dokonale "U". Ale to neni zdaleka vse, to "U" popisuje celou vyrobkovou radu. A kdyz uz vite tohle, tak vas naprosto dostane to, ze v leve svislici nahore je den a smerem k prave svislici nahore je noc. Ted uz to bude nuda, kdyz to vsechno vite :) ale ja sem tohle objevoval nekolik let a pokazde sem tomuhle logu aplaudoval a pripijel jsem na jeho dlouhy zivot.

Vetsinu log, ktere zname, zname kvuli tomu, ze se s nimi kazdodenne setkavame a vime, k cemu patri a ani nevime, jaky maji vyznam. Ten je samozrejme elementarni, ale ja ho povazuji za druhoplanovy (NE DRUHORADY!!!).

Pokud nekdo pouziva tuhle znacku, pak muj system narazi – nicmene jeste neni vse prohrane. Vzhledem k tomu ze ja v tom mam system a pro nekoho to je jen "nejaky" emotikon, jehoz vyznam je navic individualni, pak proste bude v tom svem emotikonu od te chvile videt moje logo. Trochu paraziticke, ale i trochu idalisticke ;)

> Namestii
Co se tyka ziskavani prace tak vetsinou klienti oslovuji me, nikdy ja je – casto se take jedna o "prostredniky" mezi mnou a vlastnim klientem – v kazdem pripade se mnou zacinaji jednat na zaklade me prace a ne loga, proto jsem se odhodlal o malinko uvolnenejsi system o jehoz systemu s nimi pripadne hodlam "hovorit", az budeme obchodnimi prateli.

Neberte to jako vymluvu, omluvu nebo obhajovani. Popsal jsem proces vzniku. reba jsem na to sel spatne. Sam nemam rad, kdyz nekdo nekam posle na posouzeni a pak si nenecha ani poradit a kazdymu neustale nuti svouji vizi, ktera je logicky z jeho pohledu spravna. Ta zaba jeste porad bojuje o zivot – i kdyz uz sem ji do vicka od sklinky, kde je ted docasne zavrena, udelal dirky a zacina opet zelenat (pripravuju se, ze ji tam brzo dam i zebrik).

9. 9. 2009 10:44 tunta

°;;;°

9. 9. 2009 10:15 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Já myslím, že i bez vysvětlení že jde o logo, to funguje jako určitá část korporate behaviour. Pokud se, a on to dělá, podepisuje tímto systémem pravidelně, lidé to stoprocentně vnímají více jako podpis (ne logo) nez smajlík.

Ve chvíli, kdy by našli stejný symbol na jeho webu, nebo vizitce, tak se jim to spojí. Přesně jak se stalo bambulíně na začátku této diskuze.

____
Zajímavá otázka ohledně práce a kdo jí dává. Já osobně mám pár osobních klientů, kteří ale například vůbec netuší, že se jsem parasite, že mám nějaké logo atd. Spolupracují se mnou na základě doporučení a referencí mých realizacích co jim někdo někde ukázal. Že by se mě ozval někdo na základě mého webu se mě nikdy nestalo (chyba může být v tom webu :)). Nicméně, většinu zakázek získávám přes agentury, studia, kolegy z branže ale i motion studia ze zahraničí, kteří zase naopak znají můj web, mojí přezdívku parasite a obecně to čím se prezentuji online. S ohledem na to, a myslím že skákala to má podobně, je "podpis" používaný jako logo celkem v klidu. Pro firmu která se komunikuje směrem k bežným lidem, by takové logo asi bylo problém. Ale u freelance designéra mě to příjde, pokud útočí především na ty kreativce ze studií co mu následně dají práci, jako výborný fór, který tito jeho koncový zákazníci ocení i docení.

9. 9. 2009 09:21 namestii

To Michal Malina:
Myslím si, že mění, a právě proto, že to milióny lidí denně používají. Je to prostě symbol pro něco jiného, než pro žábu.
Stejně jako bych si dal k jménu „ =-) “ a tvrdil, že je to deštník ve větru. Nikdo to v tom neuvidí. Pochopí to možná 50 grafiků, co chodí na Font a přečtou si dvoustránkový návod, ale jinak nemáš šanci … asi záleží na tom, kdo mu dává práci … jestli grafici, studia… nebo jestli se uchází o zakázky sám u firem …
=-) (podpis, nebo úsměv).

9. 9. 2009 07:35 yawn | inkink.cz

Líbí se mi to. Před rokem a něco jsem se pokusil na fiktivní projekt jednoho nakladatelsví přijít s něčím podobným. Tedy podobné to bylo v tom že to šlo napsat pouze textem a jakýmkoliv fontem, tu variabilitu jsem tam neměl. Původně to bylo:
Votobia\\\\\\\ (jakože knihy na polici), pak jsem to změnil jen na
Votobia, (pouze čárka za slovem byla abstraktnější)
Hodnotitelům se to ale moc nezamlouvalo, tak jsem si řekl že to asi nebude úplně ono. Měsíc po tom uveřejnili Ostrava!!! a ta se mi moc líbila právě možností kdykoliv v textu reprodukovat logo.

9. 9. 2009 01:53 Michal Malina:.

> ._.

naprosto optimistický pocit ve mě LOGO Skákala vyvolalo na tištěných aplikacích! Přeji ať žabka žije déle než Ty...

9. 9. 2009 01:48 Michal Malina:.

to standa:
no né, ty jsi ale chytrák, prej "..ale určitě ne logo..." Já si myslím, že Skákalův sign jako logo klidně může fungovat - to, že ho miliony lidí po světě dnes a denně píšou na internetu na té věci přeci nic nemění ty trubko :)

8. 9. 2009 22:45 stope

Přidávám se k bambulině s tím, že bych nejspíš nepoznal žábu a ani omylem bych to nemohl identifikovat jako logo (proč asi McDonalds nemá ve znaku svislici-lomítko-lomítko-svislici?).

Taky souhlasím se Zbabělcem v tom, že na TyTrubko, nebo i v sms tyhle znakové variace vídám dnes a denně...zajímalo by mne,jak bys chtěl uplatnit autorská práva na takovouto značku =)

Conclusion: Hezký a promyšlený nápad, ale určitě ne logo...

8. 9. 2009 20:12 namestii

to ._. Skakala
K WebClubu - Protože to prostě není „ono“.
Pro člověka, který hledá firmu na weby je důležitější něco jiného, než podpis v kódu.
A žádnou jinou výhodu to nemá.

8. 9. 2009 19:03 Zbabělec

Musím se přiznat, že by mě nenapadlo, že je to logo...
Nejpíš proto, že verze "s čárkou kapku níž " vídám už nejmíň dva roky na Youtube v komentářích (zvlášť oblíbené jsou ^_^ T_T a O_o)

8. 9. 2009 19:01 miretc

genialni a konečné řešení pro digi media,ale i nejednomu "uličníkovi" by z toho zahrkal spray v batohu a spadl vršek z fixu v kapse...

8. 9. 2009 18:39 PeťaN   |   www.urviho.cz

Je to pěkné. Ale myslím, že bez toho obsáhlého komentáře pro normálního člověka naprosto nepochopitelné ;)

8. 9. 2009 18:31 Jiskra Dvořák

Já jí tam ._. teda normálně vidim.

8. 9. 2009 18:22 ._.

Ty jo vidis… no mozna jo. Tezko rict a nemozno poprit.

Jeste k te Namestiiem zminovane verzi •—•
Ta prave neni povolena, pac ta moje zabka se nekrci, ani ji nic neprejelo. Proto nejsou povoleny vsechny "ultra horizontalni" verze.
A zrovna se zeptam. Proc jsi to zavrhl? Tu verzi | | | [ webclub
Treba je nejaka zaludnost, ktera me nenapadla. Nic neni 100% jisty, kdyz zjistim, ze mi zaba za chvili umre, radeji ji hned zabiju sam a poridim si novou.

8. 9. 2009 18:00 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Jen ještě připojuji vítězné logo ze soutěže SYMBOL MUŽŮ, kterou jsem organizoval.
Šlo o to, navrhnout chybejicí symbol mužství, něco jako máme pro ženy známý kosočtverec s čárkou.

Vítězem se stal David Mužík, jenž poslal logo založené na stejném principu

°|°

tady je ovšem škoda, že šulínek vysí dolů :)
/mimochodem, petre, ty jsi byl jedním z členů komise, inspirace?/

8. 9. 2009 17:44 namestii

Kdysi jsem zkoušel něco podobného pro jedny programátory.
Logo, které by mohli vkládat i do zdrojového kódu stránek:

| | | [ webclub

www.namestek.com/wc.jpg

Nakonec jsem to ale zavrhl …

____
K logu •—•
Je velmi těžké v tom vidět žábu…

Mám nápad - Skákala:

_,-•°´'`°•.,_,-•°´'`°•.,_,-•°´'`°•.,_,-•°´'`°•.,_,-•°´'`°•., . . . _°°_

8. 9. 2009 17:31 Monika Beitlová

Já bych řekla, že ten 8. pád byl vtip, nemýlím-li se ;). Jinak je to parádní nápad...

8. 9. 2009 17:30 *–*

> wasabi
Mas naprostou pravdu, jenze co jinyho se slovesem.
No a tekhle nejak to tehdy bylo – a aby to bylo jeste zamotanejsi s tou prezdivkou, tak jsem ji nevymyslel ja. Vznikla jako vedlejsi produkt jednoho opileho bratra a jednoho opileho kamarada.
;)

-----------

Jeste prikladam loga v jejich prirozene podobe:

._. *–* *—* +_+ -_- ^—^ ×_× ˇ—ˇ o_o


–_– @_@ x_x =_= ^–^


X_X |_| H_H 8_8 w_w n_n !_! #_# O_O


{.}—{.} |—| #—# +–+ ^_^ *-* ×—× +—+ =—= ~—~ ._, (.)_(.)

8. 9. 2009 17:13 wasabi

Logu dávám 100/100. Opravdu oceňuju tento přístup, Jen nerozumím hned první větě. Mám zato, že čeština má pouze 7 pádů. Mýlím se?

8. 9. 2009 16:57 David Kotulan

Nadčasový a jednoduchý design, ale jako logo nebo značka v roce 2009 asi ne. Věřím že do roka a do dne se změní jinak a že za 10let se k němu vrátí:-)

8. 9. 2009 15:39 bambulina

všimla jsem si v diskuzích, že pan Skála logo v podpisu používá, ale přiznám se, že mě vůbec nenapadlo, že je to logo a už vůbec ne, že je to žába :) bohužel si myslím, že to bez vysvětlení postrádá své kouzlo..

Nicméně je to nápad velmi chytrý, vtipný a je to něco úplně jiného.. A takovým věcem já fandím..

moc se mi líbí varianta LSD :)

8. 9. 2009 15:05 Jan Zábranský

JO!

8. 9. 2009 14:41 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Me se to líbí, Petr to ví. Líbí se mě, že logo podřídil používání (podpis v sms, mail, diskuze). A líbí se mi systém, že nezáleží jaký font, varibialita znaků, a vždy to bude tvořit to logo. Problem s smajlíkama bych vůbec neřešil.

8. 9. 2009 14:23 jir_ka /www.zou.cz

10/10




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.