Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Citroën mění vizuální styl

Výraznou proměnou loga a vizuální identity prochází aktuálně francouzská automobilka Citroën. Mimo jiné ze značky zmizí výrazný červený čtverec a dvojice šípů se tak objeví v pozitivu. Známé značce André Citroëna z roku 1919 se také nevyhnul trend trojrozměrných efektů (světlou výjimkou tak zůstává Mercedes - viz článek) a zásadní změnou prošlo i písmo…

Myšlenka vytvářet auta vznikla již v roce 1916. Tehdy se André Citroën rozhodl, že po válce přebuduje své továrny na munici v Quai de Javel na velkoobjemovou výrobu silných a hospodárných automobilů. Tuto společnost Citroën zakládá v roce 1919. Využívá tak dříve nabytých zkušeností získaných vedením automobilky Mors a továrny na výrobu ozubených kol. Tato továrna vyráběla kola s ozubením šípového typu. Odtud vzniká logo Citroënu, dvojitá stříška představující dva šípové zuby. První vůz "Type A" sjel z výrobní linky v červnu 1919. Továrna ke konci roku 1919 vyrobila 2 810 automobilů s denní produkcí třiceti kusů. Značka Citroën se záhy stává všeobecně známou díky mohutné reklamě, pro kterou měl pan Citroën velký smysl.

(zdroj: http://www.maxpower.cz/index.php?chiptuning=16/automobilka-/11/historie)


Další výklad vzniku tohoto loga (krovky) a informace o původu dalších automobilových značek nalezete zde.

Ukázka aktuálního redesignu webových stránek Citroënu.

Změna identity u tak velkého koncernu bude velmi náročná (nejen finančně a časově). Jedná se například o přeznačení stovek autosalonů po celém světě (studie).

Více na webu http://www.citroen.de/CWG/ nebo http://www.worldcarfans.com/9090205.017/official-citroen-presents-new-logo--brand-identity-strategy-to-dealers

O corporate automobilek jsme psali již ve Fontu 4/98.

Jak se vám změna líbí? My nad tím zatím jen tak nevěřícně kroutíme hlavou…


Komentáře k článku

18. 2. 2009 09:17 h*

mne sa to paci, prijemny redesign ...
aj ked vacsina automobiliek ma podobne loga co sa tyka farebnosti aprevedenia , v tomto pripade ide podla mna skor o TVARY :)

13. 2. 2009 15:21 Font

Přidali jsme ukázky podobných značek jiných automobilek.

13. 2. 2009 14:57 Jan H.

to Lukas: na autech to vypadá super, ano. Ale i plechová hvězda Mercedesu vypadá na autech skvěle a přesto se do loga efekt plastičnosti nedostal. Proč?
Protože logo má jinou funkci a jiná estetické kritéria. Například jednoduchost a nekýčovitost...

13. 2. 2009 14:24 Lukas

Ano, už jsem ho viděl jak v reklamách tak i na Citroën DS konceptu a líbí se mi ještě více. Prostě se musí konzervativci smířt s tím, že dnes už to není jen o tom, aby logo vypadalo dobře na razítkách, ale i aby fungovalo třeba dobře ve flashových animacích na webu nebo v případě automobilek aby fungovalo i na autech.

11. 2. 2009 00:34 Pavel Buben

Tak uz se nove logo objevuje v televiznich reklamach :-)

10. 2. 2009 15:24 Matúš

font je k citroenu ako stvorený, velmi velmi prilehajúci k automobilke, myslím že dost postmodrné využitie a majú vystarané na dalších zopar rokov, ak Pán Boh dá možno storočí. Ale ten znak, neviem prečo sa rozhodli to zobrať z tohto konca, ak by trochu upravili starý znak s novým fontom, bolo by to fenomenálne=)

10. 2. 2009 13:15 sew

nesouměrný? Všechno se dneska zaobluje a zakulacuje. Jako v té pohádce o Šípkové Růžence, kde stříhali všechny ostny, lámaly špičky nožů a zabrušovali hrany stolů (pak jim to bylo stejně prd platný :-) A tak z loga Citroen zmizely všechny ostré (a sebejisté) hrany a zbyl podivný bumerang. Nelíbí se mi to, ale už Kaplický tvrdil, že v přírodě přece také neexistují ostré úhly (tak vznikla rozplizlá chobotnice)...

10. 2. 2009 12:50 michal

co rikate nanesoumerny tvar pismene "T"?

9. 2. 2009 14:41 deeneo

Začínám mít trochu pocit, že všechno co přijde nového je špatně. 3D efekt je decentní a vychází z loga na kapotě auta. Není to tan laciný webdesign efekt ve stylu Applu a dle mého názoru neuráží.

Bez pokroku bychom stále zapalovali ohen kamenem, tak si to uvědomte a zkuste hodnotit v širším kontextu.

Za mne palec nahoru.

9. 2. 2009 13:48 Vít Nevřela

Co se mě týká, tak redesign samotný se mně líbí. Změna image automobilky možná už byla na místě. Přece jen její auta už nejsou ty tradiční, omšelé vozy, za kterými se člověk neotočí... Ale je to věcí vkusu. Celý tento krok mi přijde velmi odvážný a odvážným štěstí přeje ... a myslím, že bude přář i Citroënu ;)

9. 2. 2009 09:46 legnaw

ked menit logo, tak najlepsie v case 30 rocnej krizy.....
šarkozy moze rozpravat o stahovani vyroby do socialistickeho francuzska....

8. 2. 2009 21:15 Pavel

U mě teda na plný čáře vyhrává to původní (nadčasové řešení), ale myslim si, že by si automobilka mohla ponechat obě, dobře by fungovali vedle sebe – na něco se hodí to a na něco zas tamto...

8. 2. 2009 19:35 Pavel Buben

miretc: Ja na C4 v sedanu :-D

8. 2. 2009 19:30 miretc

Tož, jsem zvědavý na tvary vozů, které ponesou toto nové logo...hlavně na C6..

8. 2. 2009 18:14 Michal

Vzdyt to logo je tak zname, ze si tento svuj redesign dovolit muze. Mozna trochu podlehlo 3D trendu, ale ja si myslim, ze to v jeho pripade je velice dobre. Z pohledu prezentace, ted ma vyhodu, ze z loga vznikl jakysi avatar, ktery mozna co nevidet budem vidavat v tv...Myslim, ze to znacce hodne pomuze. Je to vyvoj, ktery sel dopredu.

Zde se dozvite jeste o trochu vic, treba, ze to ma na svedomi studio LANDOR..

http://news.auto.cz/aktuality/citroen-meni-image-nova-strategie-novy-pristup-k-navrhu-aut-i-vztahum-se-zakazniky.html

8. 2. 2009 12:57 Pavel Buben

Kachlik: A neni celi automobilovi prumysl trendy? :-) Vse se ridi momentalnim stylem. Zrovna tady me to vubec nevadi jako treba zmrsene logo u casopisu ABC :-) A jak jsem psal auta Citroen mam rad :-) a na autech se mi to nove logo libi. :-)

7. 2. 2009 22:33 Kachlik

zastancum:
je to tak hloupě trendy věc, že to už ani horší být nemůže. symbol nemá vypadat jako fotka. symbol má mít určitou míru abstrakce. tuhle hrůzu budou muset za pár let vyhodit, protože už bude "out", zatímco předchozí symbol (byť s drobnými korekcemi) fungoval desetiletí.

apropos, ta prezentace na autech je zoufalá!

7. 2. 2009 18:06 Pavel Buben

Citroeny mam rad jako auta :-) Nove logo se mi libi. Symbol nema chybu ale fontik mi prijde takovej zdrcnutej :-D

7. 2. 2009 17:58 Ondroun

nevim, mně to písmo přijde jako hrozný humus.. ty anorektické tahy u "C" a "O", to je jak oškubané.. fuj:- (

7. 2. 2009 16:23 Namestii

To Kachlík:
.-))) Líbit se = Vzdělání .-)))
A i kdyby, Citroen prodává 99,99999 % aut nevzdělaným v oboru typografie .-))))


„Já robot“… to v tom vidím a myslím, že to je dobře… více viz Lukáš.
Mně by vadilo, kdyby to logo bylo gelové, takto kovové se mi líbí.

Možná se sice nedostane do top5 log světa, ale myslím, že jim pomůže s prodejem. !!!

7. 2. 2009 14:47 Lukas

Za mě osbně ano. Jde to ruku v ruce se změnou prezentace automobilky a vzhledu jejich aut. Chvílám hlavně to písmo, to "t" je sice trochu divné, ale jinak určitě krok k lepšímu. Pokud se chce Citron prezentovat jako hi-tech automobilka musí mít i takovou prezentaci. A na tohle logo si každý hned zvykne a už mu ani nepřijde, že byla nějaká změna.

Medvěď je konzervativí a proto má i konzervativní logo a prezentaci.

6. 2. 2009 22:31 Kachlik

vyměnt jedne z nejkrásnějších a nejsilnějších symbolů za takový paskvil? to jim poradil maďar Šarkéš?
jestli se to nové písmo někomu líbí, tak je buď puberťák anebo písmu nerozumí.

ježišikriste, taková škoda!

6. 2. 2009 21:37 lpr

Písmo je velmi pěkné a moderní. Jenom bych na značku dal více 3D (lesklejší, když už ,tak už) a trošku bych zašpičatil konce.
můj názor

6. 2. 2009 20:20 Michael

U mě rozhodně palec nahoru. A pokud někomu nýnější logo připomíná dva bumerangy, tak zase mně bývalé logo připomíná vánoční stromeček :-)

6. 2. 2009 17:42 TJ

to novy logo bych chtel domu na zed ale bez napisu .)

6. 2. 2009 17:28 Karel

ano, zdálky mne také první napadly bumerangy...Jestli si výrobce zjistil, že podstatná část jeho klientely jsou módní štvanci, tak bych tomu i rozuměl. Ze stejného důvodu - klintela konzervativní - na mnohem lepší redesign svého času nepřistoupili u Fordů, a to nové logo navrhnul Paul Rand, pan grafik!

Z optického pohledu je nové logo Citroenu mnohem méně výrazné.

6. 2. 2009 17:03 minduser

Taky kroutím hlavou... jezdím v Citrouších přes 10 let...

S těmi bumerangy se asi snaží proniknout na australský trh, nebo co...

Škoda, další trendy likvidace dokonalé klasiky, podobně jako před nedávnem Philips... :o/ Smutný, když týpci z marketingu potřebujou takovým způsobem vykázat nějakou činnost...

6. 2. 2009 16:46 janzabransky.cz

líbí, ... ale ... bravo Mercedes

6. 2. 2009 15:03 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Ja osobne jsem zastancem vsech zmen. U automobilky (je jich na svete asi 5 a pul co jsou s citroenem na stejnem hristi) je to navic o to snadnejsi. Lidi budou vedet co je citroen a jak vypada jeho logo i kdyz to budete menit kazdych pet let. Zvlast tohle je opravdu cisty redesign, nejedna se o rebranding. A to je kamen urazu. Pro me osobne by bylo cistejsi jit na to stylem rebrandu. Uplne zmenit znacku.

A k hodnoceni tohoto liftingu: nemam nic proti 3D stejne jako me nevadi barevne nebo cernobile veci, nebo graficke ci kresebne. O tom to prece neni. To jestli to je dnes trend nebo en to je taky celkem jedno. Co me vadi je prave zpusob jakym se to dneska 'vyrabi'. At mam jakekoliv logo co mam, proste ho jakoby 3D zvizualizuji a je to. Super. Jeste odlesk. Tak. Stinek. Gut. A to je smesne.

Mam rad loga co vzniknou jako 3D koncept a jsou skvele, nemam rad tento laciny pristup. Vsadim se ze v pristim photoshopu nebo corelu to bude funkce a bude se jmenovat LOGO 3D. Mezitim uz velke celky prejdou do jineho modniho trendu (ze by opet cisty graficky look) a prestanou 3D efekt pouzivat, za to ho uvidime hromadne na vyvesnych stitech vsech malych masnych kramku a galanterii. A to bude teprve humus. :)

6. 2. 2009 14:57 font

Písmo působí spíš jako rádoby moderní a symbol ztratil nezaměnitelný výraz.
Je to vidět na těch zmenšeninách webů, původní červený čtvereček byl mnohem výraznější, čitelnější a od ostatních automobilek rozpoznatelný.
Tyhle dvě rybí kůstky, jen jakoby stříbrné, se řadí mezi podobně "plechové" symboly Mazdy, Toyoty, Hyundai a spol.
Bravo Mercedesu, že tomuhle trendu nepodlehl.

6. 2. 2009 14:47 Karimartin

Huh, to jsem se docela lekl takhle pri patecim odpoledni. Za mne jednoznacne krok zpet.
Co se tyce 3D efektu, prijde me to jako moc modni prvek, az to pomine, budou redesignovat znovu?

6. 2. 2009 14:40 Monika

to radeq: Jasně, Tobě to přijde krok dopředu, mě poněkud stranu...

6. 2. 2009 14:34 radeq

Moniko: chapu ze se ti nelibi 3D efekt...ale to je hold doba a musi to jit dopredu .....pokrok nezastavís :-)

6. 2. 2009 14:33 radeq

mi se to líbí...

6. 2. 2009 14:27 Monika

Nelíbí se mi 3D efekt, nemá to šmrnc ani nápad, pokud půjde o tak nákladný redesign, přemýšlela bych o to víc, zda to bude změna k lepšímu... Pro mě tedy není.

6. 2. 2009 14:26 Marek | Web71

Staré logo 90 let nepodléhalo trendům a teď taková změna. Jestli font nevěřícně kroutí hlavou na tímto, chápu to...

6. 2. 2009 14:07 Michal

Nechápu Font:
"My nad tím zatím jen tak nevěřícně kroutíme hlavou…"
To vysvětlete...Jinak prave tento redesign se mi libi z toho pohledu, ze mi zmena loga hodne pripomina samotnou zmenu designu jejich automobilu (predevsim jejich konceptů). No podle me tento redesign jde pekne ruku v ruce s jejich vyvojem a soucasnym stylem navrhovani aut a to se mi libi, styl pisma mi prijde moderni a dynamicky, sedi mi k autum :)




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.