Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

BAM - CI Brněnského architektonického manuálu

V rámci projektu Brněnské architektonické stezky byla na počátku července vyhlášena soutěž o návrh jeho vizuální identity. Předmětem soutěže byl návrh grafického řešení Brněnského architektonického manuálu (BAM), který v sobě bude zahrnovat volně přístupnou internetovou databázi brněnské architektury meziválečného období, tištěného průvodce po stezkách v jednotlivých městských částech a architektonickou tištěnou mapu.

Jako vítězný byl vybrán společný návrh studií Advancedesign.org a Welcometo.as. Z návrhů předložených do soutěže o vizuální styl projektu Brněnské architektonické stezky se řešení studia Advancedesign.org a Welcometo.as  vyznačuje největší vyspělostí a kultivovaností. Autoři vtiskli projektu osobitou tvář, která s prezentovanou architekturou komunikuje pomocí elementárních grafických prostředků, aniž by ji zbytečně utlačovala nebo jí konkurovala – uvedl k vítěznému návrhu Martin Pecina, člen odborné poroty. Dále uvedl, že jako základní varianta byla vybrána černobílá verze, kterou lze v odůvodněných případech doplnit o alternativní barevnou. Celé vyjádření Martina Peciny zde. V prezentaci je také ukázka značky bez doplňujícího obrazce krychle - jen typografie, ukázka knihy, na které logo překrývající výkres vypadá velice dobře.

Vítězné logo nás zrovna neuchvátilo, ale s verdiktem poroty můžeme víceméně souhlasit. Ostatních osm návrhů, které do soutěže dorazily, nejsou až na výjimky příliš kvalitní. Je na nich vidět, že autoři nad značkami přemýšleli (opět až na výjimky) :-), snažili se, aby logo dávalo nějaký smysl, fungovalo, bylo obhajitelné a nadčasové, jakoby ale zapoměli na to, že logo musí také dobře vypadat. Rozum zvítězil nad srdcem. Jak je obvyklé při tvorbě značek pro architekturu, jsou návrhy spíše geometrické s hranatými tvary, tenčím písmem a ne příliš barevné.

Cabinet

 

Expodata

 

Kreatura

 

Linda Dostálková

 

Marta Maštálková

 

Miss3

 

Nycor

 

Roberto Gannieri

 

Na některých navržených značkách také můžeme pozorovat snahu o vytvoření "živého" loga, které se mění podle potřeby, otáčí se, mění umístění písmen, zkrátka si žije svým životem. Jak dlouho bude takové logo fungovat (než to přestane grafika bavit nebo než dostane na starost vizuální styl projektu jiná osoba...)? Je jistě spousta značek, které nejsou zamýšleny jako statické a tvarově stálé, jako třeba projekt de Baile (viz nový Font č. 112), kdy logo je doplněno o nápaditá podtržení, kterých vzniklo už několik stovek od různých designérů,  ale "instituce" jako je Brněnská architektonická stezka (resp. Brněnský architektonický manuál - také jsme z toho trochu jeleni) by měly používat spíš jasnou značku, nezávislou na obsahu do kterého je zrovna umístěna. Variabilní loga jsou vhodná spíše pro subjekty typu kavárna, obchod nebo různé projekty, kde má někdo kompetentní  a kreativní kontrolu nad tím, co se s jeho vizuálním stylem děje.

Zajímavě vypadá logo studia Kreaktura. Nesnaží se za každou cenu o "fluidní celky, litery, které by se mohly prolínat" - jak popsalo svůj návrh studio Cabinet, vypadá relativně dobře i bez znalosti kontextu (což se o vítězném návrhu, umístěném samostatně, říci nedá) a je jednoduše použitelné do budoucna.

Zde si můžete prohlédnou více informací o projektu a prezentace všech návrhů vč. aplikací a explikací.

Co říkáte na loga BAM vy? A co loga BIM a BUM?

-PS-


Komentáře k článku

22. 9. 2010 14:00 Michal Malina:.

Garcy >

Laura Jouan je famózní! Bohužel troufám si říct, že lidé kolem mě a asi všeobecně v Čr, nemají pro takový přístup pochopení :( (zatím :)

Perfetkní jsou i Non Format: http://www.non-format.com/

22. 9. 2010 10:22 Garcy Vizu _ www.garcy.net

> eye

nemuzes myslet vazne srovnavat naprosto tuctova a komercni loga Olenika s takovymi pracemi, jako jsou zde predstaveny (advance, welcometo, miss3). shiny glass grafika je neco radoby moderniho, avsak asi 5 let pozadu, kterou umi kazdy, kdo si umi naklikat efekty, pridat 3D, gradient... umelecka hodnota takovych praci je vskutku velmi vysoka.

pokud jsi vsak nemyslel, ze je dva svetelne roky vzdalena, avsak dozadu, oproti temto navrhum. pokud studujes zahranicni prace, zrejme kvuli urovni ci "trendum" (hate it), podivej se treba na studio R2 z portugalska - http://www.r2design.pt/ , nebo na zminene welcometo.as (cesko-svycarske), nebo treba na talentovanou mladou francouzsku Lauru Jouan -http://www.laurajouan.fr

}X

22. 9. 2010 09:42 Michal Malina:.

eye >

Denis Olenik ve svém portfoliu prezentuje především identitu pro komerční sféru, podle mě se to nedá moc dobře srovnávat se soutěžními návrhy pro BAM od studií Advancedesign.org a Welcometo.as. nebo například Miss3. Jednak je to pro sféru kulturní a také to je pro mě daleko zajímavější podívaná než nějaká "tuctová" loga, která vypadají nejlépe na monitoru. Tady vzniklo něco daleko originálnějšího s perfektně propracovanou vnitřní strukturou.

22. 9. 2010 07:41 eye

http://denisolenik.com/ loga trochu jinak, asi o dvě světelné roky vzdálené od všech návrhů.

19. 9. 2010 18:57 juchu

:)

17. 9. 2010 15:28 ms

u me zadnej navrh nezabodoval ... z tech vsech hruz snad jen navrh od "kreatura", jinak to nestoji za nic ...

17. 9. 2010 11:02 Lukáš Veverka | www.parasite.cz

:) To je přesně ono. Je to stejné asi jako třeba s konektivitou na internetu že? Něco ve smyslu že dokud lidé neměli duvod sdílet větší objem dat, tak byl maly datovy tok. Co bylo dřív? Vejce nebo slepice? Myslíte že budou lidé kupovat přístroje umožnující aplikace na které nenajdou v reálu použití?

Tohle je pro mě nepochopitelné uvažování. Argumentovat technickou vybaveností snad dnes ani nemůže web codér. Natož designéři.

Co se cílové skupiny týká, takový projekt Encyklopedie města brna, několik let starý, možná 10 let, je projekt podobného druhu, jistě otveřen většímu publiku než architektonické stezky, ale původně si jeho tvůrci vůbec neuvědomovali potenciál který to má. Dnes ten web používá mnohem více obyčejných lidí než historiků nebo vědátorů. Možná kdyby s tím tenkrát počítali, a nabídli designově a databázově lepší řešení (a už i toto je celkem dobře řešené, dokonce to dostalo nějaké ceny atd.) tak by bylo uživatelů z řad obyčejných lidí třeba ještě řádově více.

Já se tu rozčiluji za prvé že mě to baví, a za druhé že mě mrzí že se nad tím nikdo nezamyslel. Že v porotě projektu který prostě je mnohem vhodnější pro interaktivní řešení nesedí ani jeden odborník na tyhle věci (který by mě třeba lehce argumentačně uzemnil a usměrnil) a vítězný návrh se posuzuje podle loga??? a podle knihy???.

Mimochodem Dům umění města brna má pod sebou desítku aktivit, od výstavních prostor po podobné projekty jako jsou tyhle stezky. A každá z nich má svoje logo. A svůj vizuál. A nikomu to nepříjde divné. Proč proboha se vůbec to logo dělalo. Pokud budou designéři slepě přistupovat na taková zadání (a tohle zadání je vlastně ve svém základu ještě neškodné) tak budem jen dál generovat loga ve kterých se nikdo nevyzná, knihy které nikdo nebude číst, průvodce podle kterého nikdo nikdy městem nepůjde. Fajné no ni...

17. 9. 2010 10:26 lh

>lv
lukasi, rozumim co chces rict, ale strasne to zkrelujes z tvyho pohledu. ano aug. realita je super a i na tenhle projekt by se hodila, ale mezi beznymi lidmi neni za a/ povedomi o moznostech soucasnych technologii a za b/ potrebne vybaveni. Proto jsem presvedcen, ze ta kniha je alternativou pro vetsinu lidi. Krome toho si myslim, ze neco jako BAM je specialita pro urcity segment lidi ( tzn. nejde o masovku) a jak znam lidi z tohoto segmentu, tak ta knizka v knihovne je proste tesi.

16. 9. 2010 20:45 Lukáš Veverka | www.parasite.cz

Přesně tak. O to jde. 5% procenty myslím ty lidi, co si den dopředu řeknou, že půjdou na procházku, seženou si k tomu knihu případně si udělají plán cesty. Tohle všechno v online verzi nemusíš.
Možná jsem to brutálně přehnal. Asi to bude jen 1% lidí procházejících brnem každý den, kteří si procházku takto plánují.

Jak víš co lidé dělají když koukají do mobilu? Myslíš že čtou sms? Nejde vůbec jen o iphony. Jde i o jné mobili a dokonce fotoaparaty které tohle umí.

Možná je jen problém v tom, že neznáte již existující a fungující řešení tohoto typu všude po světě. Ty věci jsou už dávno vymyšlené. Já tu nepíšu žádny scifi nebo novinky. Knihy jsou skvělé řešení, bohužel ale ne pro tuto věc. To je celé.

16. 9. 2010 20:16 Garcy Vizu _ www.garcy.net

> lukas
uz jsem psal kdyz jsi tam vlozit ten dalsi post.. a s nim naprosto souhlasim! sam to delam, nekde jdes, a kouknes aspon na blbou wikipedii nebo si neco vygooglis kdyz se prochazis a neco te zaujme - to je urcite super!

ale kdyz uz jdu proste na prochazku cilene za architekturou, tak si vemu knizku. teda je asi davno, co jsem to udelal :D
a logo knihy je blbost, ale logo celeho toho projektu i s tim systemem apod je ok, ale tak to asi myslis - ze delat logo JEN knize je kravina

16. 9. 2010 20:14 Garcy Vizu _ www.garcy.net

ted jsem trochu nepochopil, koho temi 5% myslis, omlouvam se - myslis 5% vsech lidi si jde s knihou, nebo 5% s mobilem?

ja to jen bral z toho pohledu, co vidim v praze, kdyz se prodiram davama turistu. at uz se jedna o generaci 20ti letych, nebo 50ti letych, kazdy ma v ruce nejakeho tisteneho pruvodce, nevidel jsem nikdy ze by si neco prohlizeli nad iphonem a kdyz jsem kdysi delal sondu, jake je nakonec zastoupeni tehle technologie, tak se staci divat v tramvaji/saline (:D) kolem sebe a k tomu je navic potreba se ptat! protoze kdyz uz nekdo treba ajfouna ma, tak by ses divil, ale hrozne moc lidi nema neomezeny net a nebo se jim nechce platit za pripojeni..)
takze neco ciste elektronickeho a ciste internetoveho.. ma urcite budoucnost, ale ten tisteny format vidim stejne dulezity - knizka se ti napr. nevybije... nepokazi... neplatis za listovani stranami - coz beru jako fakta a + k tomu beru muj zaujaty nazor, ze me je vzdycky milejsi knizka v ruce.

16. 9. 2010 20:12 Lukáš Veverka | www.parasite.cz

Základní rozdíl mezi knihou a řešením, které popisuji já je fakt, že nepotřebuješ vůbec přemýšlet o tom že si chceš udělat procházku po architektonické stezce. Prostě jen procházíš městem, kdokoliv, a můžeš se stát uživatelem stezky.



Verze "kniha" je proto pro mě naprosto nevhodná. Dělat logo knize je taky úlet.

16. 9. 2010 20:07 Lukáš Veverka | www.parasite.cz

Tome, ale ty tady argumentuješ pěti procenty lidí, ze kterých si tvůrci tohoto projektu udělali jedinou skupinu kterou má tento projekt placený z penz všech zajímat. Vím, že je u nás skupina 55+ majoritní, ale i v rámci těchto staříků je asi tak 10% co by fungovali na bázi "zítra si udělám procházku a vezmu si k tomu knihu".

Já tu netvrdím že je tisk mrtvý. Jen jsem se zamyslel nad tím pro koho a jak je ten projekt koncipován. A vidím že jde o informační databázi. Kterou se někdo naprosto nepochopitelně rozhodl realizovat knižně. To je celé.

16. 9. 2010 19:45 Garcy Vizu _ www.garcy.net

lukasi, me to teda prijde taky trochu vedle, ze ta kniha neni potreba. zaprve po takovych stezkach po architekture ani omylem nechodi jen lidi s iphonama, androidem apod., prave naopak si troufam tvrdit, ze to budou starsi lide, myslis, ze treba babicka si veme do ruky ajfouna a pojede si tam svoje safari a gpsku? to mi prijde fakt dost ujety. me je treba 20 a taky bych si radsi vzal knizku, a kdyz ne knizku, tak aspon ipad, abych z toho neco mel, ne pinchovat pidi fotku na iphonu. muj nazor, ale myslim si, ze nejaka tistena publikace je nezbytna. stejne tak pro prodej! nebo radsi das aplikaci do appstoru, to mi prijde taky sileny.

na druhou stranu system webovych stranek a ruzne dalsi interakce, spojeni s google maps, gps apod, je taky uzasny a podle me vyborny.. jen v tehle dobe je potreba k podobnemu systemu stejne vydat i tu tistenou publikaci. a kdovi! ja treba osobne mam takove publikace rad! rad si dam podobnou knihu/brozuru do knihovny, nez ze bych se v safari dival do historie! pride mi to vice osobni. ja myslim, ze tiskovy format mrtvy neni a jen tak mrtvy nebude a to nejsem zrovna nejaky staromil. jen je treba dokazat, ze s nim jde delat vic..

16. 9. 2010 19:42 HEHE

...teda nemá být... je to jako jít na výstavu... koupit si k tomu publikaci o 300 stranách, pak s ní chodit po jednotlivých obrazech a číst si k tomu...

16. 9. 2010 19:38 HEHE

Není spíš ta kniha jen nadstandardní nástavba projektu? V pořadí web projektu, leták a mapkou apod., doprovodné akce, kniha s obsažnějšími informacemi, které si potom doma přečtu?

16. 9. 2010 19:26 Lukáš Veverka | www.parasite.cz

Mám tam chybu. Mělo tam být: Takže mě prostě nepřesvědčíš, že zrovna zde není kniha nadbytečná, téměř zbytečná.


Jinak, tohle je přesně případ, který se hodí pro augument reality více než jiný. Nádherně se dá zde pracovat se vším co už dnes existuje a je integrováno do přístrojů. Chodíš po ulici, přes display/kamerku si prohlížíš objekty které se ti automaticky selektují a popisují informacemi. Nebo si zapneš mód "old time" a vidíš ulici jak vypadala ve staré době. Atd. Možností jak a co udělat by schopný user expirience designer nabídnul padesát na prvním sezení.

Bohužel z toho co píšeš si prostě sedli lidé a řekli si, uděláme knihu. A k ní samozřejmně logo. A budem se tvářit, že lidé se budou procházet po městě s knihou v ruce a LISTOVAT a HLEDAT informace za chůze. Hmmm.

16. 9. 2010 19:17 Lukáš Veverka | www.parasite.cz

Martine, vtip je v tom, že s knihou bych do města na procházku v životě nevyrazil. Vtip je v tom, že jako turista, chodec, obyvatel brna nebo jen náhodně projíždějící vůbec nemáš potřebu sebou nosit něco jako knihu (kolik bude mít stran?, jak bude veliká? jak veliké budou fotografie v ní?) a co hůř už vůbec nemáš zapotřebí myslet na to si tu knihu sebou případně vzít.

Myslím, že je snad nad míru jasné, že se tu nebavíme o tom, že je celý projekt dělaný pro cca 100 lidí, co se chovají asi takto:
"Aha, co budu zítra dělat, hm, vezmu svého kamaráda Bořka a půjdeme na toulky po brněnské architektuře. Hm. A vezmeme si k tomu průvodce. Mám jedno v knihovně. Kde jen je. Ju. Tady. Oprášit. Možná, mám volný večer, tak ještě prolistuji a založím si "záložkou!!!" nějaké vhodné tipy. Aha, tugenhadtka, nebyl tam už loni Bořek? Zavolám mu na pevnou. Vytáčí to. Hm. Maminka. Bořek nebyl doma. Nevadí, Zeptám se ho zítra cestou a tugenthadku si stejně založím. Ale jen papírkem. Tu jednu z tří integrovaných záložek si schovám na důležitejší tipy. Snad mě budou stačit..."

Obávám se že to by byli vyhozené prachy a spousta knih ve skladišti. Takže mě prostě nepřesvědčíš, že zrovna zde je kniha nadbytečná, téměř zbytečná.

Naopak dostat ty informace s možností relací (BEZ LISTOVÁNÍ PANEBOŽE) a s pomocí nějaké umělé inteligence (systém ví kdo jsi, co máš rád, kde už jsi byl, kde bydlíš, o co se přednostně zajímáš atd. atd.) k lidem venku na ulici aniž by tito uživatélé museli projevit takovou připravenost a snahu o informovanost, jako je si zakoupit a nosit sebou knihu.
Prohlížet si navigaci a používat průvodce na mobilu je naopak mnohem pohodlnější než k tomuto účelu použít knihu.
Knihu, která neumožnuje aktualizace (Koupím si za rok dotisk? Ale ne, poprosím Bořka jestli jí tentokrát nekoupí on.) Kniha která neumožnuje chytré filtrování a vyhledávání informací. Kniha která se nedá číst v noci. Kniha... Proč?

16. 9. 2010 18:11 Martin Pecina | martin.typomil.com

Lukáši:

1) Vtip je v tom, že ta brožura není zbytečná ani omylem. Bude koncipována jako průvodce po jednotlivých stezkách. Takže vyrazíš do města a podle tohoto manuálu vyrazíš směr vila Stiassny, Dvořákova vila, Tugendhat, hotel Avion atd. Na místě nalistuješ patřičnou stránku, přečteš si něco o Wiesnerovi, Dvořákovi, Fuchsovi, srovnáš aktuální stav baráku s archivním fotem a podobně. Je to myslím o mnoho pohodlnější způsob než prohlížet na mobilu web projektu. Ten má svůj smysl, ale spíše jako aktualizovaná informační databáze.
2) Já jsem od začátku říkal, že ten projekt nepotřebuje logo, ale spíš dobrý a logický vizuální systém. A tak to nakonec bylo zakotveno i v zadání. Jedinou podmínkou bylo použít identifikující text Brněnské architektonické stezky, příp. manuál.

16. 9. 2010 15:21 Lukáš Veverka | www.parasite.cz

Rozumím a dík za odpověd. Teď vše dává jasnější smysl.

K tomu webu. No mě to celkově příjde podivné. Místo, aby třeba dům umění vydal aplikaci Brněnské architektonické stezky, tak na to vytvoří logo. Proč logo? Znáš to sám. Pak jsem si řikal k čemu se to logo vůbec dělá. A když jsem si uvědomil co je to vlastně za projekt, kdo ho a jak bude užívat, došlo mě, že logo a tiskoviny jsou tu uplně zbytečná nebo nadbytečná věc.

16. 9. 2010 12:45 Martin Pecina | martin.typomil.com

Ad Lukáš Veverka: Toto jsou všechny návrhy, které dorazily v termínu a splnily podmínky zadání. Bohužel některá studia, která byla vyzvána k účasti, své návrhy nedodala. Ale je to naprosto pochopitelné, protože nebylo mnoho času a financování projektu z grantu bohužel neumožnilo vyplatit skicovné, za které jsem usilovně bojoval. Z tohoto důvodu jsme nepožadovali návrh řešení webu — objem práce by dalece přesáhl rozumnou míru.

16. 9. 2010 12:33 yawn | inkink.cz

HEHE: OK pak si rozumíme. Židli a knihu zmírním na blbě se na ni sedí a blbě se čte. Ideál - souhlasím, jen prostě mi je proti srsti vybodnout se na snahu o něj kvůli věci která vizuálně nic nepřináší (kdyby to bylo součástí konceptu je to něco jinýho) a vyřešit ji netrvá ani minutu. Toš tak.

16. 9. 2010 12:05 Martin Černý

No myslím, že by všem návrhům prospělo, kdyby se na ně autoři mohli podívat s odstupem času a ještě je trochu doladili.
V souvisloti s tím mě napadá, jestli je úroveň předložených log ovlivněna také časovým prostorem, který byl k vytvoření dán. Soutěž by vyhlášena začátkem července (mj. doba státních svátků, které já osobně využívám k dobití energie a vypouštím i zbylé dny v daném týdnu) a porota již 21.7. vybrala vítěze.

Jaký je váš názor? Myslíte si, že je to dostatečný prostor na to dobře promyslet koncept loga a kvalitně jej ztvárnit včetně vizuálu (při běžném pracovním zápřahu) tak, aby obstál ve fundované kritice zde zúčastněných? A nebo s soutěže zúčastní jenom ti, kteří nemají zrovna do čeho píchnout? Jakou dobu pro tvorbu kvalitního loga s vizuálem preferujete vy?

16. 9. 2010 11:32 HEHE

...jistěže je ideálem srozumitelný konceptuální a technicky dokonalý produkt... to je ale ideál kterému se přibližuješ také s ohledem na subjektivní vnímání

16. 9. 2010 11:27 HEHE

yawn> souhlasím, ale říkal jsem že rád odpustím nějaký technický nedostatek... to tvrzení se ovšem nerovná židli, která se při sednutí rozpadne a nebo knize co nejde přečíst. Reagoval jsem spíš na ten alibismus "technokratů" a říkám že v dnešní době již samotné logo bez propojujícího konceptu nestačí

16. 9. 2010 10:50 Lukáš Veverka | www.parasite.cz

Ještě dotaz na Martina Pecinu. Tyhle ukázky z soutěže, to je nějaký užší výběr poroty nebo jak je to? Například ta příšernost od Roberto Gannieri?

16. 9. 2010 09:26 yawn | inkink.cz

HEHE: To rozdělení na "techniky" a "konceptualisty" nikam nevede. GD je docela komplexní disciplína u který je nutný oboje. Technicky správná věc se samozřejmě nerovná zajímavá věc, ale ani vyjmečnej vizuál kterej nemá řemeslný kvality neobstojí. Na co je ti hezká židle, když si na ni sedneš a ona se rozpadne, nebo vynikající knížka která se nedá přečíst. Já mám taky velký mezery v typografickejch pravidlech ale to neznamená, že si myslím, že jejich dodržování je zbytečný - prostě se snažím se je naučit. Koukám na GD jako umělecký řemeslo, takže třeba 50% řemesla a 50% myšlenky, názoru… Samozřejmě každej má poměr těch dvou věcí nastavenej jinak, ale to přece neznamená že některej z přístupů je špatně. A co je to za "schazování inovativnosti" když napíšu že je to zajímavý ale ty úplný řemeslný základy tam nejsou. Forma a obsah by měly bejt vyvážený, jedno bez druhýho je k hovnu.

16. 9. 2010 07:09 HEHE

Lukas> naprostý souhlas... ten nápad je nejvydařenější, jen mám problém s tím vizuálnem. Možná by to ta změna typo narovnala.

16. 9. 2010 05:16 Lukáš Veverka | www.parasite.cz

:) Mě se teda tenhle vizuál moc nelíbí. Chápu jeho kvality a tak.

Garcy, Hehe, Bert: Ten návrh Miss3 mě příjde nejvíc odpovídající tím příběhem za tou vizuální stránkou. ačkoliv se mě nelíbí výsledná výtvarná podoba což je dané především typografií. Zdánlivě náhodné cesty architekturou, stejně zdánlivě náhodné jako budou procházky případných účastníků. Pujdete po ulici, nezávisle na vás vám bude zobrazeno info o objektu který by vás mohl zajímat, což bude vědět třeba z facebooku kde jste si stezky like it. objekt bude jistě tagován a řazen do různých relací dle kategorií kterými si budem moc filtrovat. Někdy mě budou zajímat objekty ze stejné doby, někdy autor objektu, někdy jiná spouvislost jindy to bude podle toho co jsem třeba minul za objekt před pár dny, průvodce mě dle toho či onoho filtrování navede kudy mám jít. To celé předpokládám bude nějak zobrazována na mapce. kde se mezi objekty budou vykreslovat stezky na základě kritérií co mě zajímají.


Nejsem si jist jestli jsem někde viděl návrh toho internetového řešení.
A jen jsem se zamyslel, že se odevzdávali návrhy na tištěného (proč?) průvodce ale web, případně nějaká augument reality aplikace na nějaké mobilní zařízení.
Na to se těším a to mě zajímá asi mnohem víc než ta tiskovina.

15. 9. 2010 23:53 RostislavBlaha.cz

Návrh studií Advancedesign.org a Welcometo.as si vítězství zasloužil. Je nejúdernější a věřím, že bude jako součást zajímavého vizuálu dobře plnit svoji funkci. Oceňuji i odvahu poroty, vybrat právě tento návrh.

BtW: Neměl by být anglický název u návrhu od Miss3 správně title case tzn. The Brno Architectural Manual?

15. 9. 2010 17:27 Garcy Vizu _ www.garcy.net

me se jenom libi takovi ti "plivaci na koncept", tkere ja nazyvam logem s motylkem. zkuste se podivat na nejslavnejsi loga, ktera znate. proc ma nike fajfku, je to snad logo, ktete nekdo vysvetli na prvni pohled?
na prispevek legrace nevim, jeslti ma smysl reagovat. je snad koncept v grafickem designu to, ze nekdo odevzda jen napad? nejaka fraska, neco uplne noveho? neco grafickemu designu snad cizi?? ze koncept jde a neni to jen nejaka vec s pastelkama (btw co s nimi porad mate? :D bud pastelky nebo fixy)) dokazuje tvorba adama machacka, petra babaka, kolektivu, advancedesign, portugalskych R2 i velikanu 60. let jako je milan grygar. koncept tu davno je. dlouho. dyl, nez trva zivot vsech prispevatelu. proc se nekdo snazi rikat, ze neni, nebo ze vznika snad az ted, ze je to soucasny trend? neco nechutneho a noveho? takovy clovek je pro me nevzdelanec.

a znovu bych pripomel ze o konceptualnim umeni se tady vubec nebavim. graficky design je pro me prolinani vsemoznych oboru a je, dle meho nazoru, omezene si myslet, ze k nemu staci jen illustrator kde prasknu motyla. proc by to nemohla byt i rucne kreslena loga, skvrny, menici se veci, systemy vyuzivajici nahodnosti a pocitac jen jednim ze stupnu tvorby? je snad nejaky vyvoj to, ze budeme porad tvorit to same, na prvni pohled citelna loga s jedinym vyznamem? a projistotu odmitat vsechno co se snazi k veci pristupovat nejak jinak? a rovnou to zesmesnovat, jen proto, ze se toho bojim? a pritom se ohanet frazemi jako "chytry".. co to je chytre logo, meri si sve vlastni IQ? prazdne fraze. v cem je logo chytre? ze firma vyrabejici kola bude mit v logu kolo, to je vskutku originalni, inovativni a chytry pristup. posouva obor dale, ze ano?
bert... tvoj nick mi prijde jako splet nejakych nesmyslnych car, podivnych znaku. dokud mi nekdo kdysi davno nerekl, ze je to pismo, pismo me nenaucil a nenaucil me cist. a ja jsem rad, ze umim cist a bylo by pro me stupidni odmitat cist.

petr: ano ja to chapal tak ze existuje nejaka "databaze" tech staveb, ktere jsou spojovany ruznym stylem krivek.

15. 9. 2010 17:12 HEHE

legrac> myslím že ironie není na místě vzhledem k tomu že vyšší míra interakčnosti prodává lépe než standardní strohé informativní plácnutí do vody ve světě přesyceného různými sděleními.

15. 9. 2010 17:08 HEHE

bert> já bych řekl že je moc "clipartů" s explikacemi o dynamičnosti, rozvoji.... atd atd. Osobně se mi zpracování zmiňované práce moc nelíbí, ale myslím si že právě ten koncept všeobecně posunuje práci od loga ke komplexnímu systému.

15. 9. 2010 17:06 Petr

Panove (Bert, Garcy) ja osobne si myslim, ze jste oba vedle :)
Me totiz prijde - a je to logicke a celkem pekne - ze logo ma pomyslne stycniky ( predstavujici skutecne arch. objekty ) a ty jsou spojovany vektory. Jejich spojeni, tedy cesta od jedne stavby ke druhe, je nahodne generovana pocitacem. Tim padem ano, krivka je nahodne generovana, ale ma pevna pravidla! :)
A pokud tomu tak neni, pak je to skoda..

15. 9. 2010 17:06 legrac

tesim se na otevreni oboru konceptualni graficky design. ve vsi pocestnosti ciste teoreticky. potencialnimu klientovi se nakonec odevzdaji pastelky a papir s napadem. voila

15. 9. 2010 17:02 bert

Ohánět se tím, že druhý tvůj příspěvek pořádně nečetl a posléze ho nazvat ignorantským a nesnášenlivým je vlastně stejné klišé, jako zalepovat rozporuplná loga prohlášením, že jde o konceptuální umění.
Nechci se hádat, jen mi připadá, že těch konceptuálních vizuálních stylů a log je prostě nějak moc. Vůbec nejde o nějaké 3D efekty a gradienty. Jde o to, dokázat obyčejnou tuškou načrtnout na papír logo, které bude chytré a nebude potřebovat ani slovo na vysvětlenou. Architektonické stezky jsou krásné. Bez toho, že by mi to někdo řekl, by však zůstaly jen načmáranými, měnícími se čarami.

15. 9. 2010 16:18 Garcy Vizu _ www.garcy.net

HEHE: amen.

15. 9. 2010 16:15 HEHE

V zásadě jsou neustále spory mezi tábory... "techniků" a "konceptualistů". Když někdo vymyslí pěkný koncept a myšlenku, tak to není chápáno jako vývoj oboru, ale skupina lidí se snaží inovativnost shodit poukazováním třeba na zarovnání apod. Já velmi rád odpustím technickou rezervu zpracování, když bude mít celá práce myšlenku (ještě vzhledem k tomu že tohle bazírování posoudí zase jen lidé z oboru). Ve výtvarném umění se to chápání zažilo již dávno a od piktorialismu se hledí na konceptualitu, dialog atd.... tedy myšlenku. Bylo mi řečeno že se z grafiků stanou pouzí filozofové. Ale design je součástí kultury, která má hlavně myšlenkově posouvat všeobecné mínění. Pro vytvoření "líbivých" piktogramů stačí příručka a corel. Tudíž beru konceptualitu jako vývoj správným směrem

15. 9. 2010 16:09 Garcy Vizu _ www.garcy.net

> bert

:) ano precti si moje prispevky i explikaci ejste jednou) protoze to nejsou nahodne krivky, ale architektonicke stezky, jedine, co je nahodne, je forma, styl te krivky. takze tvoje argumenty ze to je bez konceput a dokonce bez napadu snad ani nepotrebuji komentar. ztrapneni se snaz usetrit sebe napr tim, ze budes cist. nezlob se ze tohle vyzniva jiz utocneji, ale prijde mi to jako natvrdlost a naprosta ignorance.
a o konceptualnim umeni jsem nerekl ani slovo a nikde jsem ho nevysvetloval.
diskuse s tebou pro me jiz postrada smyslu, je to boj s vetrnymi mlyny, ale stalo by za to se alepson jednou podepsat

prispevky pozbyvajici smyslu nekoho kdo poradne necte, je naschval ignorantsky a nesnasenlivy a ani se nepodepise - do takove diskuse jiz nema smysl prispivat

15. 9. 2010 16:00 bert

Garcy, větu: "vektory jsou náhodně generovány počítačovým algoritmem a při každé aplikaci vytvařejí novou figuru" jsem zkopíroval právě z explikace miss3. Z té explikace, kterou jsem podle tebe nečetl.
Děkuju za vysvětlení pojmu "konceptuální umění". Kdy nastupuješ na Umprumku? Tam si to ještě zopákneš a když budeš mít kliku, vytáhneš si to i u státnic.
Jo a jdu si přečíst všechny tvoje příspěvky raději pořádně ještě jednou, abych se ušetřil ztrapnění. Má si to přečíst víc lidí, aby se taky ušetřili ztrapnění, nebo stačí když jenom já?

15. 9. 2010 15:15 Garcy Vizu _ www.garcy.net

zasadne spatne? a nejde treba o to, jak clovek to logo pochopi? ze muze mit napr vice vyznamu? nebo se vam libi vice logo pro firmu butterfly, ktere si da do loga motyla? to je zasadne spravne? co kdyz si da do loga krivku pouzkazujici na pohyb motylich kridel... nekdo rekne, ze je to nahodna krivka, vygenerovana pocitacovym algorytmem. jiny namitne, ze mu to hned evokovalo pohyb kridel, ladnost. nejsou krasna loga, ktera nemusime na prvni pohled absolutne chapat, muzeme je chapat po svem a objevovat je? neni to snad i lepsi marketing? co kdyz cloveku nejaka KRIVKA v hlave utkvi tak, ze se bude pidit po tom, co ve skutecnosti znamena? neni to vyhra? kdyz je v logu motyl a spolecnost se jmenuje motyl, pak logo explikaci zrejme nepotrebuje. je to vsak dobre logo? co se na nem da vymyslet - mozna barvy, styl.. prechod? 3D efekt? ma pak snad nejakou hodnotu? podle meho nazoru nema. nejedna se o kvalitni logo a jedna se o tuctove komercni logo kterych vidime stovky. i diky tomu se mohou loga, jako vitezne, i logo miss3, vymykat, casto i provokovat, ukazovat jiny smer. a lide se muzou ptat, lide si muzou odpovidat, nebo odpovedi hledat. neni to pak zazrak?

koncept nekoncept, jak pak vubec vime, ze je to koncept, kdyz to nemuzes popsat?)))

zpet k tematu: poukazuji na to, ze tady nekdo bojuje proti nejakym nahodnym algorytmum, pritom se jedna o brnenske stezky po architekture.

15. 9. 2010 14:51 Bender

Pokud logo potřebuje písemnou explikaci, pak je na něm něco zásadně špatně, koncept nekoncept.

15. 9. 2010 13:48 Garcy Vizu _ www.garcy.net

> bert bert

precti si prosimte ten muj post znovu, at se sam usetris ztrapneni. ty tady basnis o nejakych pocitacovych nahodnych algorytmech, aniz by sis precetl explikaci toho loga))) vis vubec co, podle tebe nahodne cary, znamenaji?) tohle neni vubec o zadnem NAZORU, ale o tom, ze umim cist.
stejne tak rozumis slovu koncept pouze v omezene mire, zjevne pouze jako necemu, co musi byt nahodne, nevysvetlitelne, snad bez napadu (?) - ale koncept je i myslenka a tu ma miss3 logo skvelou - kdyby sis ji alespon precetl, mozna bys to uznal take.
a do tretice se usmivam tvemu tvrzeni "Minimum prostředků, maximum vyjádření.", ktere podle tebe pro logo miss3 neplati. Skutecne?)) Opravdu ne?) 3 pismena a par car.. no kdyby sis opravdu aspon precetl tu explikaci... )

15. 9. 2010 13:28 bert

Pro Garcy.net: Respektuju tvůj názor, ale stojím si zcela za svým. Pro tebe by bylo fajn, kdyby bylo více takových log, jak jsi naznačil. Já osobně si myslím, že vektory které jsou náhodně generovány počítačovým algoritmem a při každé aplikaci vytvařejí novou figuru, jen nahrazují absenci nápadu. Pryč jsou ty časy, kdy dovedli mistři jako byl Týfa, Hlavsa, sednout a vymyslet nápad tak silný, že ho nemuseli halit do mlhoviny "konceptuality". Minimum prostředků, maximum vyjádření. U loga miss3, které adoruješ, je to přesně naopak.
Osobně mám už zkrátka konceptuálních log dost a zvláště pak, když je koncept opřen o náhodné generování počítačem.

15. 9. 2010 10:32 lh

jeste me potesilo, ze v konecnem vyberu jsou alespon 3 navrhy, ktere jsou kvalitni - realizovatelne

15. 9. 2010 10:30 lh

me vytezny navrh okamzite pripomel knizku o architektu jirim krohovi, ktery ma v brne spoustu realizaci http://www.vsechnyknihy.cz/product_detail.asp?c=1615&p=82751

15. 9. 2010 10:27 DRESING www.dresing.org

Gratulace Advancedesign, krásné "sutnarovské" logo - snad bude sloužit dlouho...ostatní loga mě kromě Lindy Dostálkové nijak neuchvátily, návrh od studia Kreatura je podle mého názoru pro tuto instituci příliš trendová záležitost.

15. 9. 2010 10:18 zdenek

bestsellers (linda dostalkova) a miss3 byli prakticky jedna parta, ne? Takze klasicky odevzdani dvou navrhu pod jinou identitou, nebo se rozpadli?

15. 9. 2010 09:17 info@inkink.cz

Až teď jsem měl čas kouknout na prezentace a u obou mě nejmilejších návrhů, jsem čuměl na návrh vnitřku brožury. Advanced... nechává jednopísmenný spojky na konci řádku. Miss3 prasácky zarovnaný odstavce. Jsem možná divnej, ale dokud nezvládnou základy bál bych se jim zakázku svěřit (i když loga jsou hodně povedené).

15. 9. 2010 07:45 ._.

> Garcy Vizu
Presne tak.

15. 9. 2010 07:15 Garcy Vizu _ www.garcy.net

> bert bert

to sis docela nahral, protoze doufam, ze presne toho se doziju :) genialni marketing, maximalni interakce.

jenom se ale doznavas k tomu, ze jsi ani necetl explikaci u miss3 a ze nectes ani dalsi explikace napr babakovych praci, nebo jim nerozumis, nebo (coz je nejpravdepodobnejsi) pred nimi naschval zaviras oci.
a zustava mi rozum stat. BEZ MYSLENKY? takovato konceptualni loga, ktera jsou ZALOZENA na myslence, konceptu a nejakem vyznamu jsou bez myslenky? to si klepu na celo.
variabilni a menici se loga jsou fackou do tvare zastaralym ID. vice takovych log, protoze vsude kolem jsou sunty bez jakehokoliv konceptu, napadu, jen same gradienty, 3D efekty apod. verim, ze presne takova loga se ti libi.

14. 9. 2010 22:25 Filip Blažek

Gratuluju autorům, návrh se mi moc líbí, pěkná pocta Sutnarovi! Oceňuji odvahu poroty vybrat tento návrh, ovšem ono nebylo moc z čeho vybírat. "Toto se líbí"

14. 9. 2010 21:54 bert

Miss3... panebože, jak dlouho tohleto bude trvat? Stačí si otevřít stránky Babáka, nebo zajít na klauzury jeho studentů a takových log, kreslených a měnících se podle potřeby, jestli zrovna svítí sluníčko, nebo je venku mlha, nebo se někdo dobře vyspinkal, najdete víc než žaludek snese.
Jestli bude více takových návrhů, jak si přeje garcy.net, tak budou všude loga bez myšlenky, namastěný fixama, na ulicích se budou věšet plakáty s pověšenýma fixkama, aby si to každý sám dovybarvil...

14. 9. 2010 20:02 HEHE

vždyť je to klišé, které se pravidelně objevuje ve vizuálech architektonických ateliérů, výstav o architektuře a nebo třeba na letácích k lCorusierovým domům

14. 9. 2010 15:54 Martin Gross

Čisto subjektívne ma to vôbec nezaujalo, ani v použitých aplikáciách ma vizuál nepresvedčil. Až prílišné retro a s dnešnou úrovňou designu mi to príde dosť slabé.

14. 9. 2010 15:07 Michal Malina:.

m >
Zkuste tu svou kritiku trochu rozvinout. Zatím to jsou jen prázdá slova od nikoho.
Mimochodem, když se už o mě otíráte, co se tak představit, celým pravým jménem - nestyďte se.

14. 9. 2010 14:16 m

vizual ... nijak objevny, ale pekny, by si zaslouzil logo ktery neni z krepaku.
Pokud si Michal Malina nedela prdel, ocekavam podobny prispevek pod veletrhem polygraf

14. 9. 2010 13:30 Petr

Ciste subjektivne - me osobne proste irituje pouzita axonometrie. To je v architekture neco jako pisanka na zakladni skole. Je to sice typicke, vypovidajici, urcite pouzitelne, ale z meho pohledu infantilni.
Na druhou stranu mozna lepsi axonometrie v celku, ktery funguje, nez paradni hiddenedge perspektiva v celku, ktery nefunguje..

14. 9. 2010 12:58 yawn | inkink.cz

Konečně porota s odvahou. Vítězné dobré, ale za mě trochu bez potenciálu a dost retro. Nejvíc se mi ale líbí to od Misstrů.

14. 9. 2010 11:47 Michal Malina:.

Právěže to je hrozně krásné, co blbnete?

14. 9. 2010 11:11 Petr

Maximalni souhlas s Kanibalem

14. 9. 2010 10:44 Kanibal

Originální, použitelné, inovativní, nepěkné.

14. 9. 2010 10:25 levis

mňam mňam

14. 9. 2010 09:24 levi

u mě teda vítězný návrh moc ne...

14. 9. 2010 07:10 ._.

LUXUS

13. 9. 2010 20:07 Garcy Vizu _ www.garcy.net

jeste vice me ale zaujalo logo od miss3, vyborny koncept a myslenka, vice takovych praci jako je vitezny navrh a navrh miss3!

13. 9. 2010 19:57 Garcy Vizu _ www.garcy.net

Vyborna nadcasova prace




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.