Cheb s vizuální identitou od HMS design
Západočeský Cheb, který ke své prezentaci dosud používal především historický znak, se od nynějška prezentuje jednotnou vizuální identitou od studia HMS design, jež vzešla z designérské soutěže pořádané organizací Czechdesign.
Variabilita značky a sjednocení prezentace města s jeho příspěvkovými organizacemi.
Ukázky implementace nové vizuální identity na plakátu, propagačních předmětech a radničních listech.
Symbol mřížky jako inspirativní nástroj pro kreativní prezentaci aktivit města.
Hlavní atributy vizuální identity mají potenciál stát se v rukou místních i návštěvníků virálním symbolem západočeského města.
Kreativní copywriting podporuje sílu značky i na propagačních předmětech.
Autory vítězného návrhu jsou grafičtí designéři Filip Heyduk, Martin Strnad a Jan Šimsa ze studia HMS design.
Studiu se podařilo vytvořit koncept, který nenásilně propojuje historické atributy města s prvky každodenního novodobého života. Vizuální identita je postavena na třech základních kamenech, symbolu mřížky, používání CH z velkých písmen a terakotové barvě vycházející z barevnosti chebských střech.
Symbol mřížky je pro město autentický, najdeme ho na každém kroku v dláždění chebských ulic, v konstrukcích jedinečných historických krovů nebo třeba v městském znaku. Mřížka tu není rigidním symbolem, ale inspirativním nástrojem pro kreativní interpretaci nejen v oficiální komunikaci města, ale i pro jeho obyvatele. Jedinečnost značky výrazně umocňuje propojení symbolu mřížky s používáním CH z velkých písmen. Samostatné použití těchto dvou znaků funguje jako zkrácená varianta logotypu, velké CH je navíc užíváno napříč konceptem jako sebevědomý podpis města.
„Symbol mřížky je víc než jen grafický prvek, který ozvláštňuje značku. Jde spíš o komunikační nástroj, kterým může město oslovit občany pro pořádání nejrůznějších akcí. Na pozvánce na trhy se mřížka může změnit v zeleninu, na dětské dny se symbol vytvoří z pastelek nebo kříd, na sportovní akci zase ze sportovních atributů, kreativitě se tu meze nekladou. Mřížku lze zároveň vytvořit i fyzicky, jednoduchým gestem prsty mohou místní i návštěvníci oživit symbol města třeba pro komunikaci na sociálních sítích. Stejně snadno lze používat i velké CH,“ vysvětluje Filip Heyduk, grafický designér studia HMS design, spoluautor vítězného konceptu.
Zakázka zahrnuje vytvoření konkrétních komunikačních materiálů města i jeho příspěvkových organizací, jako jsou radniční listy, plakáty, letáky nebo merkantilie, dále pak propsání nové vizuální identity do online komunikace včetně sociálních sítí. Součástí zakázky je i vytvoření komplexního grafického manuálu včetně praktických šablon pro jednoduchou práci se systémem, v neposlední řadě pak proškolení všech, kteří budou s vizuální identitou dlouhodobě pracovat.
O SOUTĚŽI
Uzavřená designérská soutěž probíhala ve dvou fázích. Z otevřené výzvy, do které se přihlásily tři desítky zájemců, byli do 1. fáze vyzváni 4 účastníci: duo Barbora Vildová a Martin Kolerus, studio HMS design, duo Jan Matoušek a Anežka Minaříková a Roman Černohous.
Na konci března absolvovali všichni vyzvaní uchazeči osobní briefing v Chebu, po kterém se pustili do zpracování návrhů. V polovině května pak proběhla osobní prezentace soutěžních prací, kde účastníci kromě grafického konceptu a systému vizuální identity prezentovali také ukázky nové podoby Chebských radničních listů, plakátů městských akcí nebo vizualizaci proměny interiéru místního infocentra.
Do 2. fáze byli vyzváni 3 účastníci: Barbora Vildová a Martin Kolerus, studio HMS design a Roman Černohous. Ti své návrhy dopracovali na základě připomínek a doporučení poroty a znovu je osobně představili v polovině června, kdy porota rozhodla o vítězi.
Všichni soutěžící za svůj návrh obdrželi skicovné, vítězný tým pak zakázku na vypracování nové vizuální identity Chebu a spolupráci při její implementaci.
Porota
O vítězi soutěže rozhodla porota složená ze zástupců města a nezávislých odborníků na grafický design, typografii a vizuální identity. Kromě hlasujících porotců byli součástí celého procesu také další zástupci města a příspěvkových organizací, kteří budou s novou vizuální identitou pracovat, jejich vhled a názor byl proto důležitým faktorem.
Závislá část poroty / zástupci vyhlašovatele:
Antonín Jalovec, starosta Chebu,
Václav Sýkora MBA, tajemník městského úřadu Cheb.
Nezávislá část poroty / odborníci na grafický design, typografii a vizuální identity:
Miroslav Roubíček - grafický designér, spolu zakladatel studia Colmo,
Filip Blažek - typograf, teoretik a publicista, zakladatel studia Designiq,
Markéta Steinert - grafická designérka a art director.
O vítězi bylo rozhodnuto jednohlasnou shodou, která panovala nejen mezi hlasujícími porotci, ale také mezi všemi přizvanými zástupci města a příspěvkových organizací.
„Studio HMS design prokázalo naprosto profesionální přístup, práce na konceptu je evidentně bavila a na výsledku je to znát. Schopnost vyslyšet připomínky a doporučení poroty po 1. fázi soutěže dokazuje, že jsou otevření dialogu a budou pro město skvělým partnerem při realizaci. Velkou přidanou hodnotou je i chytrý merch a prvek fyzického propojení lidí se systémem prostřednictvím hry s mřížkou. Cheb získává v tomto konceptu jedinečný symbol, který se snadno vryje do paměti, do kůže, do krve a především s ním město dokáže snadno a dlouhodobě pracovat,“ komentuje volbu vítězného návrhu Miroslav Roubíček, grafický designér a specialista na vizuální identity měst, odborný porotce soutěže.
Dosud používané prvky vizuální prezentace města
Zdroj a více zde.
Jak se Cheb v novém vizuálním kabátku líbí vám?
Komentáře k článku
27. 7. 2022 18:22 Milan
27. 7. 2022 13:41 Robot
27. 7. 2022 01:39 Kristina Fišerová
Logo a celý komplexní vizuální styl je velmi zdařilá práce.
Městům zmiňovaným níže to bude úplně jedno.
Pokud udeří za pár měsíců CHlad a CHudoba, (nestaň se tak!) najde nápad své uplatnění v mnohých parodiích, které udrží vizuál v povědomí i nadále. Neboť parodie jsou kořením všech prací, které nás nenechávají klidnými. Čehož je vrcholem Michal David s kompotem v Penny marketu, který paroduje sám sebe.
26. 7. 2022 17:12 Jarmila
26. 7. 2022 11:59 wgx
26. 7. 2022 08:36 Ondřej
25. 7. 2022 18:02 Petr Stanicek
25. 7. 2022 18:00 Petr Staníček
25. 7. 2022 16:47 karel
25. 7. 2022 16:15 Jakub
Ostatně i identita Liberce používá na vybrané aplikace jen počáteční psímeno L s šipkou (Ještědem)....
25. 7. 2022 13:41 Obdivovatel Kristiny Fišerové
CHomutov
CHrudim
CHodov
CHotěboř
CHoceň
CHrastava
CHlumec nad Cidlinou
CHropyně
CHlumec
CHrast
CHvaletice
CHabařovice
CHýnov
CHřibská
CHyše
25. 7. 2022 13:18 wein
Nevím, co mu budou říkat obyvatelé obcí Dětkovice, Hať, Heřmanova Huť, Kojetín, Prostějov, Uničov, které mají ve svých vesměs půlených znacích také mřížování nakoso. Na CH začínají v Česku desítky názvů obcí.