Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

ČEZ komando a jeho logo

Nedávno jste mohli v médiích sledovat kauzu s podivným chováním komanda společnosti ČEZ, které provádí téměř vojenský výcvik v duchu soukromé armády. Václav Krajňanský přinesl na svém blogu zajímavé srovnání znaku NTZ ČEZ a jiných policejních nebo vojenských útvarů od nás i ze zahraničí…

*** sem symbol ČEZ a vedle   

Více zde.

Obliba podobných symbolů vedla některé české vojáky v Afgánistánu až k označování přileb znaky nacistických divizí (zdroj: www.vosizneias.com)

Například levý symbol překřížených granátů patří do seznamu zakázaných symbolů (viz zde).

Čím podle vás tyto znaky působí tak lákavě? Vyjadřují sílu a drsnost? Zastrašují?


Komentáře k článku

26. 2. 2010 12:57 HEHE

Lukas> maš pravdu naprostou... jen je faktem to že kdyby tam byl kačer, tak tato kauza neexistuje

26. 2. 2010 11:54 Lukas Veverka | www.parasite.cz

No a já si právě myslím, že zakazovat jakékoliv symboly je nesmysl. Je to proti principu svobody jako ji uplatňujeme například při svobodě slova.
Nevidím důvod proč bych nemohl veřejně propagovat jakýkoliv symbol. Každý jeden z nás může mít osobní problém s tím čím oním symbolem. To, že dnes je u moci určitý režim ještě neznamená, že musím jako občan oslavovat jeho znaky, a naopak bych jako občan měl mít svobodu k tomu se vyjadřovat třeba i symbolem proti stávajícímu režimu. V komunismu jsme nesměli veřejně propagovat kapitalistické symboly. Ale to přece vůbec nemá co dělat s morálkou jednotlivce. Jestli já jako jedinec, v jakémkoliv režimu, ať už ve fašistickém neměcku nebo komunistickém československu vstoupím do armády, tak budu muset nosit její znaky, protože tam nejsem sám za sebe a automaticky tím vyjadřuji věrnost a příslušnost k stávající ideologii a dokonce na ni přísahám . A každý máme možnost si vybrat jestli chci tu uniformu se všemi jejich symboly nosit nebo ne.

To Radim: A tímto se dostávám k tomu srovnání s KFC. Pro mě není vůbec problematický význam těch symbolů. Ale to, že na té uniformě nemají co dělat, protože propagují ideologii se kteoru se tato armáda této země neslučuje.
To je promě zásadní problém. To jestli ta symbolika se týka fašismu, budhismu nebo třeba hulení marihuany je mě srdečně jedno. Nebo to jako chcete říct, že když by měli na přilbě třeba kačera donalda že je to najendou v pořádku, ale hákový kříž ne?
Blbost. Pro mě je to jedno a to samé. Porušení předpisových vzorů určené pro označení našich vojáků. A je uplně jedno čím to porušili.

26. 2. 2010 11:31 HEHE

ještě doplnění... správně by se měl zákon vztahovat na levicové i pravicové symboly. Srp a kladivo je ideologickým symbolem zločinného režimu, stejně jako hákový kříž.... zatím oproti tomu pěticípá hvězda je pouze znakem užívaným rudou armádou. V tomto vyznění je i symbolika pro Německo. Wehrmacht symbolika je bezproblémová, ale SS symbolika je jasně ideově zabarvená zločinným režimem. Vyjímky v použití představují restaurátorské práce na dobových odkazech, popř kluby vojenské historie.

26. 2. 2010 11:25 HEHE

minduser> tak hlavně nic nevykřikuji o pobytu an na pionnýrském ani v koncentračním táboře. Vaši analogii otázky systému a krutostí u Stalingradu jaksi nechápu. Pouze jsem uvedl důvod , který je neoficiální z oficiálních zdrojů. Jakýsi kult vojenské tradice. Jistě že třeba afrika corps byla mučírna a nakonec to nedopadlo... nicméně pod vedením gen. Romela vznikl do jisté míry kult... jemuž neubírá na váze ani konečná prohra. Atd. Rozdíl je jen v tom že když Vám ukážu reálie kozáků, kteří samozřejmě také kolaborovali s NS, tak se nic nestane protože to není na populistické mušce systému.

font>kniha se dá bezproblémů sehnat na nejmenovaném upload serveru elektronicky. Asi sem přímý link postovat radši nebudu

V tomto případě jde opět o fakt, že samozvaný "znalec"... mediální štváč sepíše absurdní brožurku a soudy spolu s PČR ji přejímají. Pravdivé tvrzení ohledně propagace je jediné zakotvené v zákonech... symbol se stává symbolem, dle způsobu použití (ve zkratce). To znamená že pokud Vám orgány prokáží spojitost s policky nekorektní skupinou, tak užíváte symbol automaticky propagačně. Pokud nosíte svastiku na krku a jste alternativní hinduista, tak to trestné není. Tímto se dostáváme do absudní situace, kdy si může každý vyšetřovtel vykonstruovat cokoli. Hlavní skupina zakázaných symbolů musí mít prokázanou souvislost. TJ je prokázané uživání organizací, jako prezentačního prostředku... když je tato organizace v ČR protiprávní... je protiprávní užívt její symboliku. V současnosti aktuálně.... kdo použije symboliku DS, je trestně odpovědný z propagace hnutí směřujících k potlačení lidských práv a svobod. Rozhodně nejsou zakázané symboly jako keltský kříž, abeceda futhark apod. Ministerstvo vnitra vydává každoročně zprávu o extramismu v ČR. Je zakotven seznam extrémistických skupin atd. Rovněž není propagace např víc jak pět let stará nahrávka skupiny. Totéž platí i o symbolice jako např BHS.

25. 2. 2010 17:17 minduser

HEHE + Lukáš V. > Kladení obecného rovnítka mezi logo KFC a nazi symboliku snad nemyslíte vážne? I když pominu ty zdravou myslí nepochopitelné a nezměřitelné zrůdnosti, které se za WW II děly, stále je tu náš právní řád, který jedno jednoznačně odsuzuje a druhé zcela ignoruje. A zákon je apolitický.

HEHE > Že jdou někteří zákonodárci a činitelé politikům "na ruku" je věc smutná, ale obecně platná. Vykřikování proti takovým skutečnostem právě v této souvislosti mi pak příjde hodně, ale opravdu hodně nešťasná... Po takovém jednom dni ne v kocentráku, ale jako voják třeba v nechvalně proslaveném Stalingradu, by jste byl zcela jistě na podobné výkřiky v takových souvislostech opatrnější.

BTW: Vašemu dědečkovi vyslovuji respekt. Jeho morální a hodnotový systém byl s největší pravděpodobností podobný tomu mému. Souhlasím s vámi, že bohužel většina, nebo alespoň ta "viditelnější" část, příslušníků PČR má tyto duševní hodnoty poněkud jiné... Další smutný fakt... Ale jak řiká správně Lukáš, nepaušalizujme, odsuzujme jednotlivce...

R. D.

25. 2. 2010 16:16 ---

25. 2. 2010 14:14 font

Ministerstvo vnitra ČR před několika lety vydalo knihu Miroslava Mareše, jakousi příručku proti extremismu, kde prý byly uvedeny i symboly extrémistů. To není sice zákon, ale Policie ČR se tímto "manuálem" měla řídit při odhalování propagace fašismu atd., na což zákon existuje...
Nám se uvedenou příručku nepodařilo tenkrát získat... Zkusíme to ale znova.

25. 2. 2010 13:51 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Někde jsem četl něco jako toto:
Hákový kříž je zákonem zakázaný symbol stejně jako (pod paragrafy 198 a 260, odstavec 1 trestního zákona, které postihují veřejnou propagaci symbolů či ideologií, které hlásají rasovou nebo třídní nenávist.

Prý tam patří i SRP a KLADIVO :)

Take by me zajimalo zda existuje ten seznam, jeslti je obrazovy nebo jen textovy atd...

25. 2. 2010 13:35 wein

ještě stále se nikomu z nás nepodařilo (nechtělo) zjistit, jestli existuje oficiální - právně závazný!!!, tedy formou zákona - seznam těch zlotřilých čarodějnických obrázků. Nakonec včera zaznělo na veřejnoprávní TV (Hydepark) - Cikán není zakázaný výraz. To abych poukázal na to, že dokážeme blbnout a překrucovat smysl nejen obrázků.....

25. 2. 2010 13:34 wein

ještě stále se nikomu z nás nepodařilo (nechtělo) zjistit, jestli existuje oficiální - právně závazný!!!, tedy formou zákona - seznam těch zlotřilých čarodějnických obrázků. Nakonec včera zaznělo na veřejnoprávní TV (Hydepark) - Cikán není zakázaný výraz. To abych poukázal na to, že dokážeme blbnout a překrucovat smysl nejen obrázků.....

25. 2. 2010 10:33 anatar

Hmm tak koukám že mezi ty zakázaný symboly patří i šipka nahru http://www.adl.org/hate_symbols/neo_nazi_tyr_rune.asp

prosím zatkněte mě, jsem vinna použitím tohoto symbolu a to zřejmě ne jednou :)

23. 2. 2010 13:44 ---

Ten text nema vypovednu hodnotu. Rovnako by som mohol vybrat niekolko znaciek s motivom dravca, ktore nemaju nic spolocne s policiou, armadou, sbskou a oblozit nim CEZ komando. Co by z toho plynulo o charaktere spolocnosti, alebo o vnimani? Pre odhalovanie je predsa vhode mat prehlad, nadhlad, vyhlad, research, byt schopny rychlej reakcie, takze vyber je v poriadku, len to spracovanie... Nie, ze by som niekoho obhajoval ;)

23. 2. 2010 13:21 HEHE

ohledně té profese ještě... armáda, policie, hasiči apod.... by měla být vážená profese automaticky a přítomnost v těchto složkách by měla zároveň zaručovat morální status. Právě vlivem švejkovství, či porušování kulturních diskurzů... tyto profese strádají na vážnosti... následkem toho přitahují odlišný typ lidí, než by měly. Výsledek je zřejmý zejména na PČR

23. 2. 2010 13:16 HEHE

no ale právě jsi shrnul to co již bylo řečeno... politická kauza kdy se ostatní "zkrášlování" neřeší... a stejně tak je toto zkrášlování tradice, která je tolerovaná po celém světě. Teď jsem si vybavil film Apocalypse. Který vystihuje tu interní armádní kulturu. Já to považuji za hnidopišství bazírovat v bojových situacích nad nakreslenou přezdívkou na helmě pilota

23. 2. 2010 13:07 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Myslím, že úctu si zaslouží jedinec, ne profese jako taková. Ne každý voják si zaslouží úctu, stejně jako ne každý policista si zaslouží úctu. Pokud ozdobím státní uniformu jakýmkoliv symbolem který na ní nemá co dělat, je to projev člověka jenž nechová úctu k státním symbolům a uniformě.

Mě vadí, že se z toho dělá problém určité jedné (zde nacistické) symboliky, Ten problém by přece nastal i kdyby si tam ti vojáci dali symbol marihuanového listu.
Vůbec tu přece neřešíme problematiku "zakázaných symbolů" a jestli vůbec něco jako symbol se má nebo nemá zakazovat.

Druhá věc je, že v armádě má toto zdobení velkou tradici. Dělalo se to odjakživa, vojáci se snaží v anonymitě armády nějak vyjádřit svoji identitu. Ale mě osobně je uplně jedno, jestli jde o neškodný obrázek žraloka na předku stíhacího letounu z druhé světové války, nebo nacistickou symboliku na přilbách rekonstrukčního týmu v Afghanistanu (kde se právě snaží potlačit diktaru ?!?). Já to posuzuji jako porušení "korporátní identity". Jestli chtějí chlapci vyjadřovat svojí individualitu, tak si nevybrali zrovna nejvhodnější povolání :)

23. 2. 2010 12:48 HEHE

ještě k tomu... pacifismus je krásná věc, ale funguje jen v době míru ... :D

23. 2. 2010 12:45 HEHE

wein> jasně no já z hraní si na vojáky taky kdovíjak odvázaný nejsem, ale myslím že nějaký respekt si zaslouží. Štve mě tohle tendenční zjednodušování... pod ty symboly např. někdo napíše můj pradědeček zemřel v koncentráku a tím získává automaticky statut nedotknutelného a může chrlit hromadu nesmyslů. Můj pradědeček zase byl celý život voják a četník. Znala ho jako četníka celá čtvrt v období první republiky a měl úctu. Jako voják sloužil v jízdních a hraničních oddílech např v dnešní ukrajině atd. Jeho kariéru ukončil komunismus. A za to dám ruku do ohně že tento člověk a další takoví si respekt zaslouží. V dnešní době je ten pohled na armádní složky deformován oportunismem a švejkovstvím v ČR.

23. 2. 2010 12:34 ---

tak nie mimo temu, necital som vic zde

23. 2. 2010 12:32 ---

23. 2. 2010 09:36 wein

díky, HEHE, aspoň někdo se pokusil zareagovat na múj dotaz pod článkem o "zakázaných" symbolech. Jinak bych byl vopatnej při hodnocení profesionálních vojáků versus pacifisté a k tomu ještě úvahy o záslouženém respektu apod. To mi připomíná básničku z doby bolševismu s názvem "Zatím co ty spíš"; bylo to pekařích, metařích, hornících, pošťácích, mašinfírech a dalších, kteří umožňují klidné ...atd....
Už Chandler nebo kterej pisatel detektivek říkal, že na boj proti divnejm lidem musí bejt člověk taky trochu divnej. Jo, je to složitý. Ale "disciplína muší bejt, vy kuci pitomí", říkal Josef Švejk.

22. 2. 2010 23:43 HEHE

v neposlední řadě je velmi úsměvné že ti kteří křičeli jak jsou systémem perzekuovaní... Kocáb aspol. teď pod záštitou systému na politickou objednávku perzekuují lidi za politicky nekorektní názory

22. 2. 2010 23:41 HEHE

ti agresivní militantní nacionalisté jsou ovšem lidé, kteří dopřávají pacifistům klidné spaní ve vlastní zemi. Jsou to lidé, kteří fungují v naprosto odlišných podmínkách než většna národa. Rozhodně si zaslouží přinejmenším respekt a ne degradaci na agresivní jedince. Stejně jako článek níže o "zakázaných symbolech" je jen výsledkem neznalosti a podlehnutí systémovým masmédiím a jejch masáž o hrozvých neonacistech. Většina tzv. zakázaných symbolů v tom článku vůbec zakázaná ani není. Fungují tu samozvaní soudní znalci, kteří jsou na ruku systému a vymýšlejí fiktivní SS divize apod. V konci se dostáváme do situace, kdy jsou dvacetiletí lidé, kteří v mladickém rozvášnění vylepí někde samolepku.... vězněni protiprávně bez obvinění již více jak půl roku jako teroristé... přičemž každý pedofil je za pár let venku. Stejně tak jde v tomhle případě o zpolitizovanou kauzu... V bojových jednotkách je napprosto normální jstý drill, odkazy k nejtvrdším bojovým jednotkám historie se používají účelově všude po světě od cizinecké legie, kterou tvořili v jejím zrodu hlavně bývalí SS bojovníci. Je naprost mylné v tom hledat propagaci... jde pouze o to že např. HJ byli ve své době nejtvrdší oddíly, stejně tak se používají kozácké reálie atd atd. Mimochodem co říci na tože bývalý šéf protidrogové jednotky pasuje lidi do jednotky PČR mečem a je v řádech Daniela Landy.... a potom tento člověk bojuje s panem Pecinou proti extremismu ? Jen politika nic jiného a většina přikyvuje protože to říkali v televizi... stejně tak jako v době komunismu většina přikyvovala na husity, kteří byli "hrdí národovci" prot německým rytířím.... ve skutečnosti loupeživá banda, která zapříčinila úpadek státu na dlouhá léta...

22. 2. 2010 23:20 Lukas Veverka | www.parasite.cz

O ČEZ komandu toho mnoho nevím. Ale co se týká těch českých vojáků, je veřejným tajemstvím, že většina z nich se rekrutuje z neonacistických subkultur. Ale kdo jiný by tu práci měl taky dělat že jo, obranu vlasti asi vždy zajistí lépe agresivní militantní nacionalista než pacifista jako já.
Kdybyjste naši profesionální armádu "vysvlékli donaha" zjistili by jste, že jejich těla zdobí keltské runy, neonacistické symboly a všelijaké šifry vyvedené švabachem. Tohle není doměnka, ale fakt.
Ovšem co nosí státní složky na uniformách, už je uplně jiná věc. Nejde totiž v žádném případě o prezentaci jednotlivce, ale o prezentaci státu.
Dle mého, ať si každý nosí co chce a kde chce, ale uniformy naší armády by měli zdobit symboly k tomu určené. Za komunismu jsme tam měli komunistické symboly. To bylo v pořádku. Dnes je v tom bordel když si tam každý voják může nosit symbol jaký chce. A nejde vůbec o propagaci toho či onoho, je to prostě zmatek a nedodržení státních symbolů. Asi jako kdyby si zaměstnanec McDonalda dal na tričko logo KFC. Pravděpodobně by taky dostal padáka.

22. 2. 2010 22:57 HEHE

Lumir> ... je to špatné... áno, áno :)

22. 2. 2010 20:51 Lumir Kajnar

Lákavé jsou především svou legendou. Kdo by dneska považoval symbol granátu za projev nebezpečí? Jediné, co v sobě skrývá je historický odkaz. A ten je všem lidem, co se točí kolem military nanejvýš znám (je to jako kdyby zapálený grafik neznal vývoj značky Apple). Je pro mě absolutně nepochopitelné, aby si vojáci české armády dávali na přilby takovéto označení, neboť tím absolutně popírají svou službu, které složili slib. Dehonestující, neomluvitelně drzé, a proto trestné. Žijeme v době značek, tak bych to viděl rovnou na polní soud. Nejsem přímo pro zákaz těchto značek, najdou se místa a situace, kde by se měly ukazovat jako historické relikvie (rekonstrukce bitev, muzea, literatura, film), ale v současném světě přiživují nebezpečnou legendu.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.