Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Český rozhlas má nové logo

Český rozhlas včera představil změnu vizuálního stylu včetně nového loga, kterému dominuje velké písmeno R značící rozhlas, rádio, regiony či stanici ČRo – 1 Radiožurnál. Nová grafická podoba Českého rozhlasu vyšla z dílny Studia Marvil.

Generální ředitel Českého rozhlasu Peter Duhan představuje nové logo.

 

Studio Marvil podle kreativního ředitele Pavla Zelenky chtělo navrhnout značku, která bude jednoduchá a přitom vizuálně silná. Inspirací byly křivky ekvalizérů, které se používají na mixážních pultech.


Nová grafika se dotkne všech stanic, tři z nich své logo představily poprvé. Každá stanice přitom dostala vlastní barvu. „Začali jsme Radiožurnálem jakožto vlajkovou lodí, takže jsme mu přisoudili nejvýraznější pestrou barvu, což je červená,“ vysvětlil Zelenka. Odstíny dalších stanic podle něj vychází z určité vnitřní logiky. „Takže Vltava je modrá, regionální stanice jsou zelené – odkazují ke krajině. Nová stanice Plus, která přináší zpravodajství a publicistiku, má dynamickou oranžovou barvu,“ doplnil.


ČRo, který mění po svou značku po 17 letech, za vytvoření nové grafické podoby zaplatí 2,2 milionu korun, na dalších zhruba pět milionů korun vyjde změna loga na budovách, předmětech či autech.

Nová grafika souvisí s 90. výročím československého rozhlasového vysílání, které připadá na květen. Důvodem únorového termínu jeho představení je mimo jiné březnový start stanice mluveného slova ČRo Plus, která tak může zahájit s novým logem. Své logo poprvé dostaly také stanice ČRo Jazz a Rádio Junior, které budou od března vysílat digitálně. Pohádkový program a jazzový stream jsou nyní dostupné jen přes internet.

Odkaz na video, v němž je systém ukázán.

Zdroj a více zde a také  zde.

 

Rozsáhlejší článek o novém logu Českého rozhlasu chystáme pro čtenáře do příštího Fontu.


Komentáře k článku

31. 3. 2013 14:37 george best

http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/czech_radio_stripes_back.php

Ve srovnání s výše uvedeným odkazem vynikne debilita většiny příspěvků v týhle diskusi. To už fakt na Font píšou jen zneuznaní lůzři? To je fakt smutný.

24. 3. 2013 19:33 bert

Fajn, ukažte co děláte Vy a jak má vypadat současný grafický design na úrovni. Jinak je Vaše kritika pouze nepodložené házení špíny na ostatní grafiky.
Díky.

21. 3. 2013 14:31 jiří hudec

asi to bude nošení dříví do lesa, ale překvapuje mě, jak v posledních letech upadá úroveň grafického designu. pod naprosto nezáživné a nepovedené práce se přitom bez ostychu podepisují "přední" grafici. no, nevím, zřejmě to bude důsledek celkového úpadku tohoto státu. třikrát fuj! i novému logu rozhlasu

9. 3. 2013 20:56 miretc

nevim....fůze RTL a IBM...?

8. 3. 2013 14:51 cucflek

ta slečna na fotě,v bílém, mohla mít v triku výsek ve formě loga :)

hm, bez myšlenky, bez emocí, bez originality, ach jo promrhaná příležitost :(

8. 3. 2013 11:28 Čenda

Vltava je modrá, regionální stanice jsou zelené - odkazují ke krajině... To jsou zase kecy, proboha, jak souvisí krajina s rozhlasem? Hlavně ty barvičky okecat, když není jiný sofistikovaný způsob, jak jednotlivé stanice odlišit, tak se prostě hejbne barvičkama jako u tvarohu, tučný červeně, nízkotučný zeleně, polotučný modře, protože to odkazuje k barvě nebe... Za mě šance zabitá klišoidností a tvůrčí krizí.

8. 3. 2013 09:30 Jan Schicker

Pane Zelenko,
kdybych si chtěl vybít frustraci, napsal bych dopis ministryni kultury, odsoudil Vás v "odborném" časopise a svolával kulaté diskuzní stoly bez účasti autora, znáte to? Ne, jen píšu do lokálního portálu, jako protiváhu Vašeho spokojeného výstupu v celostátních novinách. Značka dobrá není, před honorářem smekám a rozhlas zřejmě odhlásím...

7. 3. 2013 18:14 lh

Po nekolika negativnich a nekdy i mimoznich prispevcich bych chtel podotknout, ze to neni jen o tom navrhnout, ale dnes hlavne obhajit a u klienta prosadit. Ano, neni to zadna bomba, ale vzpomente si na redesigny podobne velikosti jak tragicky dopadli - zoo praha, sazka, besip, msmt. Tohle rozhodne neni ten pripad.

7. 3. 2013 14:31 Pavel Zelenka

Pane Schickere, pokud zformulujete dotaz, abych mu rozuměl, a pokud si odpustíte nesmyslné invektivy o podlézání, nemám žádný problém s vámi diskutovat. Ale obávám se, že (podobně jako některých dalších přispěvatelů) nejde o žádnou diskusi, ale jen o vybití frustrace. Neberu si to osobně, je mi jasné, že úplně stejně by dopadl kdokoliv na našem místě. Jen mne mrzí, že diskuse na odborném portálu má srovnatelnou úroveň jako na novinky.cz...

7. 3. 2013 10:39 Jan Schicker

Nestihl jsem autorovi do novin poslat dobrou otázku, zkusím odpověď:

Značka: vše jste prodiskutovali, ale přesto mne překvapuje, že autor neaspiruje na pokus, aby logo bylo zábavné, nebo aby ještě zkusil hledat neomšelý tvar, který by lépe vše vystihoval, že je spokojen, že dobře argumentuje, že řešíme na této úrovni prostrkání textu, barevnost... Tlak na postupnou glorifikaci nudné značky ve firemní identitě je správnou kalkulací jen pro Marvil.
Zákazník: vše hradí z koncesí posluchačů a je jen podivně dalším státním, Burza, ČEZ... Uměním pak je zaměstnávat lidi a "ctrl/shift" cvičených opic vytvářet manuály.
Peníze: stojí nám za to účastnit se výtvarných soutěží, kde cena je součástí nabídky, převedu své kreativní nadšení od skicáku k obchodu a podlézání. Vždyť mám na webu ceník: logo 40, vizitka 5 tisíc... Je to slušné?
Přibližně jednou týdně odpovídám mladým graduovaným grafickým designérům na dotaz zda nemám práci. To je smutné. Bohužel země dnes mění šaška za klauna, je zaplavena "grafickým smogem" a není dobrá práce!
Rozhlas je jen další navinulý případ.

Jan Schicker

6. 3. 2013 19:00 Misa

Mně se ta značka moc dobrá nezdá. Když je zvětšená, je to humpolácké a tak nějak to nemá eleganci. Zmenšení je k ní milosrdnější. Rozpaly ve slovech Český rozhlas taky nejsou v pořádku.
Chápu, že rozpracovat manuál bylo náročné na čas, ale ta nejdůležitější nosná myšlenka je taková nijaká, bez chuti a bez zápachu:-)
Vzít značku a rozeznat jednotlivá rádia, jen podle jiné barvy, a nic neříkající abstraktní fotky je to nejjednodušší co se dá udělat.

6. 3. 2013 18:59 Misa

Mně se ta značka moc dobrá nezdá. Když je zvětšená, je to humpolácké a tak nějak to nemá eleganci. Zmenšení je k ní milosrdnější. Rozpaly ve slovech Český rozhlas taky nejsou v pořádku.
Chápu, že rozpracovat manuál bylo náročné na čas, ale ta nejdůležitější nosná myšlenka je taková nijaká, bez chuti a bez zápachu:-)
Vzít značku a rozeznat jednotlivá rádia, jen podle jiné barvy, a nic neříkající abstraktní fotky je to nejjednodušší co se dá udělat.

5. 3. 2013 21:41 tomas

hmm dost podobné http://www.ewingpr.cz/

4. 3. 2013 16:31 Elis

První co mne napadne - Palác kultury. PK z proužků jedno písmeno modře, druhé červeně.

2. 3. 2013 13:54 Roman

"...Velké písmeno R značící rozhlas, rádio, regiony či stanici ČRo – 1 Radiožurnál..." Takže to značí téměř vše, jen ne Český rozhlas, jako celek. V pozadí této nepříliš vydařené dětinské výmluvy, pardon - obhajoby, zůstaly pozapomenuty stanice Wave, Vltava, Jazz, D-dur (tady bych chtěl navrhnout novou stanici pro menšiny, Roma-dur) aj., které by si svou naporcovanou literu jistě také zasloužily. Od mediálního domu, jehož webová prezentace ani není umístěna na korektní doméně (budiž, přesměrování z té správné funguje) mě to nepřekvapuje.
Ale tak děkuji všem koncesionářům, že mi za svých 2,2 milionu umožnili sjíždět očima tu babu ve vytahaném triku. Odhalení její identity, by byla zajímavější událost.

1. 3. 2013 18:06 slow

pěkné 1*

28. 2. 2013 23:29 Varanero

Najbrt spojil ruce a měl ( ) rozuměj ČT, Marviláci vysekli R ze "šoupátek-čárek" a je to... myslím že se někdy moc špekuluje v "našich" kruzích :) A platí staré okřídlené "jací jste, takového klienta si zasloužíte" ....s fotky z prezentace, ale nadšený moc nejsem - ta baba v tom vytahaným triku s R tomu moc glanc nepřidá (ta stála kolik?) :))))

28. 2. 2013 22:45 PetrK

1. proužek nechám, 2. vynechám, 3. proužek nechám, 4. vynechám …a z IBM je Český rozhlas :-)

28. 2. 2013 21:16

1) Z Českého rozhlasu je R (to by mi ani tak nevadilo)
2) Stávající logo ČRo i jednotlivých stanicí mi připadaly minimálně stokrát lepší, než pouhopouhé R. Třeba z rádia Wave udělali "něco pro posluchače z domova důchodců" (to mě štve)

28. 2. 2013 19:09 JirkaM

Narozdíl od ČT posun k lepšímu. Ředitel Duhan má moje sympatie už jen proto, že vyhodil toho vola, co se svým tachecím selektorem tejral posluchače Radiožurnálu, no a za odvahu nechat očesat ČRo na jednoduché R mu dávám palec nahoru taktéž. Za pruhy, co každý někde viděl, taky palec. No a teď co ne. Cvičené typooko pozná, že to arial není, ale co naplat, zvlášť v nápisu Český rozhlas by se jeden přel, že to tou nuzotinou někdo vysadil. Přes všechny barvičky to celé působí studeně, a tak kdo se chce rychle zahřát nad povedenou CI, přepne na BBC radio.

28. 2. 2013 18:35 David

Ještě tak trochu k tématu i tak trochu "off topic"...:
http://pixy.cz/pixynergia/2013/02/27/vzrusujici-designerske-casy

28. 2. 2013 18:10 David

Jako člověk pracující sólo se nikdy k takovým zakázkám nedostanu. Občas mi to přijde škoda, ale sebekriticky uznám, že bych to nedal časově, fyzicky a ani možná psychicky. Naprosto chápu, že na zakázku takové velikosti už musí být tým, který na tom pracuje dostatečně dlouhou dobu. Takový tým musí být nejen nadaný, ale i finančně silný. Proto cenu za odvedenou práci komentovat nebudu. Přijde mi však škoda, že tým kolem studia Marvil nedokázal vymyslet nic lepšího, než co vidíme. To, že je posun k lepšímu je bez debat. Ovšem není tenhle dojem vytvořen pouze tím, že jen vidíme širší aplikace logotypu a část CID? Navíc, jak už zde bylo zmíněno, i ty další aplikace jsou jaksi nudné. Dost často se zde u logotypů píše, ať nehodnotíme pouze logo, že je potřeba to vidět v širších souvislostech, ale nezaslepuje nás to teď? Podle mého názoru musí logo ustát kritiku samo o sobě. Tady je to prostě dobré. Nic víc, nic míň. Za mě tedy spíše zklamání.
Tu nudnost a šeď podtrhuje vlastně i dosavadní diskuze, která se spíše motá kolem finančního ohodnocení, než kolem loga... :-)

28. 2. 2013 16:45 Swantoviet

Michal: To samozřejmě chápu, ale obávám se ani případný "100+1" argument se bude opět míjet účinkem. Pokud se někdy na mainstreamovém médiu objeví článek o designu, bývá pod ním pouze nablito: kolik to stálo&to umím taky, ale nechce se mi. :-(

28. 2. 2013 16:04 Handle with care

Docela unavené a únavné. Na to se nedá nic řici a to je právě divné. Nadpis článku vyjadřuje vše, ano Český rozhlas má nové logo.

28. 2. 2013 15:30 péťa

Je zajímavé, že zase se debata zvrtla na naprosto podružné komentování toho, kolik to stálo. Nikdo nevíme, jaký je objem prací, jestli třeba kromě obvyklého manuálu nejsou zahrnuty i práce narozhlasovém internetu či jiný typ prací, ale prostě "dvě mega je moc". Pro mě je důležitější otázka, zda máme loga, které dobře prezentují plejádu rozličných směrů v jednom rozhlasovém domě a za sebe říkám, že ne (jak už jsem rozveld níže).

28. 2. 2013 14:12 Michal

Swantoviet, HEHE > Sorry, pánové, ale takhle to není. Pro soukromou firmu by mi byla výše honoráře putna, ale pro státní nevýdělečnou organizaci je to prostě veřejná věc, kterou je potřeba obhájit.

Určitě bych poprosil dotyčné, tedy zástupce ČRo, o vysvětlení, k čemu veřejnoprávní rozhlas, který není placen na základě množství posluchačů a nemusí se tudíž ani veřejnou reklamou de facto vůbec zviditelňovat, potřebuje takto bombastickou kampaň na zavedení loga a kompletní CID, jejíchž aplikace bude v následujících letech stát 160 milionů. Praha bude zaplavená citylighty a billboardy, ale rádio bude muset (samozřejmě z důvodu šetření) výrazně omezovat provoz...

28. 2. 2013 14:10 lh

libi: konecne koncepcni reseni, ktere vizualne sjednotilo roztristenou identitu. Je evidenti, ze je to dobre promyslene a bude to fungovat. Ukazky rozpracovani jsou taky kvalitni i kdyz trochu "na jistotu". Co bych vytknul, toto reseni na jistotu je bez emoci, az se vkrada nuda. Penize adekvatni.

28. 2. 2013 13:37 HEHE

Komentáře k výši honoráře jsou tu trochu českou malostí.

Celkově to není extra úchvatné a superoriginální, ale nijak mne to neuráží. Marvil minimálně zajistí správnost formálních náležitostí identity.

28. 2. 2013 13:33 Vojta Lunga

Toto řešení vizuálního stylu mě nadchlo. Jak po stránce grafické, tak po stránce koncepční. Český rozhlas je instituce s rozsáhlým a různorodým programem i publikem, čemuž odpovídá i množství různorodých komunikačních kanálů. Vnést do něčeho takového řád je skutečně náročné. Za prezentovanými vizuálním stylem je vidět velký kus práce a také zkušenost autorského týmu. Není důležité, jestli se to někomu líbí nebo ne, důležité je, jestli to bude fungovat - myslím, že v tomto případě velmi dobře.

28. 2. 2013 13:31 Martin Pěnička

Z loga dýchá svěží dech. Původní logo mně moc neoslovilo.

28. 2. 2013 13:25 Swantoviet

2.000.000 CZK za (zřejmě) komplexní CID pro ČRo podle mě není až tak moc. Opravdu úsměvná diskuze se povedla mezi lopatami na iHojte, klasika: "5 minut ve Wordu", "obvyklý honorář od firem je tisíc korun", "fuj Arial" atd. :-D
*
Taky tam vidím IBM.

28. 2. 2013 12:44 TK

IBR

28. 2. 2013 12:33 Čenda

"Pěkné" navázání na logo ČEZu a General Compact. Linky asi frčí...

28. 2. 2013 12:15 XYZ

A na té fotce z představení loga vypadají všichni úplně tumpachoví.
Ty vole! R! 2 000 000! No ty vole! To nedokázal ani Najbrt!

28. 2. 2013 12:13 XYZ

Zdá se mi to nudné, bez nápadu a nehotové.
Pruhované R za dva miliony.

28. 2. 2013 11:54 jirka

Je to skvělé!

28. 2. 2013 11:35 richard

Ak Vás naozaj trápi výška honráru za odvedenú prácu, pozrite sa na odmeny štátnych úradníkov. Mňa by zaujímalo za čo sú odmňovaní oni nad rámec svojho pravidelného platu.

28. 2. 2013 11:07 Michal

Český rozhlas, stejně jako Českou televizi, chápu jako nevýdělečné organizace placené z našich daní (či přes koncesionářské poplatky) a bohužel i dofinancovány ze státního rozpočtu. Prostředky by měly sloužit pro podporu českého filmu či českých rozhlasových her, nezávislého a objektivního zpravodajství a podporu nekomerční kultury obecně.

Studia, které jsou experty na státní zakázky – čili studio Marvil či Najbrt, jelikož stejně nikdo jiný žádnou podobnou státní zakázku dělat zřejmě nebude, by měla tuto práci vykonávat hlavně z prestižního hlediska a neúčtovat částky v milionech. Protože, nezlobte se na mne, ale dát za logo Rozhlasu 2.2 mega, či za logo Ostravy 1.6 mega, to je opravdu zbytečný luxus...

28. 2. 2013 10:56 péťa

Za mě tedy palec dolů. Ne proto, že by to nebyla slušná práce (byť mi to žíly netrhá), spíš proto, že z nějakého důvodu dostáváme celý balík rozličných žánrů do jednoho ČRo pytle. Radiožurnál se od Vltavy liší jinou pastelovou barvičkou a to se mi zdá trochu málo. V tomto kontextu se mi vždy líbila loga BBC (stanic), kde si s problémem rozdílných žánrů poradili o kapánek lépe (http://www.bbc.co.uk/radio/stations) a přesto dokázali dát logu stejný základ. Adaptace zachraňuje vydařený výběr abstraktních motivů, ale i tady emám dojem pestrosti nabídky.

28. 2. 2013 10:19 Jakub

Sponzoruje IBM




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.