Font

foto

Výběr jazyka

cs / en

 

Vyznáte se v Royalty free licencích?

Vybírat si pro své projekty fotografie z mikrofotobank už dávno není z nouze ctnost. Nabídka je dnes velice široká a v případech, kdy si klient nemůže dovolit výhradní licence typu rights-managed, natož pak financovat tvorbu vlastních snímků „na míru“, vám ani nic jiného nezbývá. Pokud tedy nechcete riskovat nějakou tu pornoherečku na obálce či podobné faux pas. Jediným úskalím snad mohou být různorodé licence pro použití snímků a právě na ně se podrobněji podíváme.

Mikrofotobanky používají nejčastěji Royalty free (RF) licence. Jejich hlavní předností je nízká cena a časově neomezené použití – jednou zakoupený snímek vám zůstane doživotně, můžete jej používat opakovaně a pro neomezený počet návrhů. Za tyto výhodné podmínky ale platíte daň v podobě nevýhradních práv, exkluzivitu zkrátka hledejte v jiných cenových relacích.

Úvodem je také nutné poznamenat, že zakoupením RF licence se nepřevádí autorské právo, nestáváte se majitelem díla a nemůžete jej dále přeprodávat (ani zdarma šířit) „tak, jak je“. Získáte pouze povolení k užívání a úpravám obrázku. Jinak jsou ale pravidla definována velice volně a výslovně zakázáno bývá jen použití v rozporu se zákonem, dobrými mravy a v pornografii.

Po prostudování konkrétních podmínek a cen fotobanky už zbývá jen rozhodnout, který ze dvou obvyklých typů Royalty free licence vybrat. Hodí se pro vás spíše Základní (Standard) nebo Rozšířená (Enhanced, Extended) varianta?

Prvním omezením standardní licence je počet výtisků. Ten se pohybuje v řádech desítek až stovek tisíc – například standardní licence u běžných mikrofotobank povoluje 250.000 kopií, u české fotobanky Pixmac  až 500.000. Je důležité si uvědomit, že jde o součet všech použití fotografie bez ohledu na formu a případné úpravy.

Druhé omezení platí pro další prodej díla, jehož podstatnou součástí je RF fotografie. Co si představit pod pojmem „podstatná součást“? Jednoduše řečeno: jde o tak výrazné použití, že bez něj by produkt vypadal zcela jinak či by vůbec nemohl vzniknout. Nejde tedy o doprovodnou grafiku v časopisech či na webu, ilustrační snímky, obálky nebo prospekty. Naopak pohlednice, plakáty, textil, potisk reklamních předmětů, kalendáře i šablony webových stránek vyžadují rozšířenou licenci, pokud nejsou určeny pro vaši osobní potřebu. Zde se vyplatí číst pozorně licenční podmínky, protože mnohé mikrofotobanky omezují nejen prodej, ale i bezplatnou redistribuci (reklamní předměty apod.).

Stručně shrnuto – pokud používáte grafiku pro svou vlastní potřebu, neprodáváte a ani se nechystáte produkovat statisíce výtisků, pak je pro vás standardní licence. V ostatních případech si připlaťte za rozšířenou variantu.

Existuje ještě spousta další modifikací RF licencí, ty jsou ale příliš specifické a liší se pro jednotlivé fotobanky. Oblíbená je levná varianta Press (či Editorial), určená pro nekomerční použití v novinách a časopisech. Povoluje jen základní úpravy fotografie, jako je ořez či vyvážení barev, a vyžaduje uvedení © autora a fotobanky. Najdeme i další specifické licence, možnosti dokoupení vyššího počtu povolených výtisků, webové licence (nízké rozlišení i cena) atd. Většina mikrofotobank ale naštěstí vystačí se základní a rozšířenou variantou Royalty free a nekomplikuje tak zbytečně grafikům život.


Komentáře k článku

30. 5. 2010 21:44 PK

a co obal na CD? Stačí pro použití fotky jako hlavní motiv RF licence? (počet určitě pod 250,000 :-)

10. 4. 2010 15:17 Escher

http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/an_academic_fingerprint.php nemam papiere na taketo veci, takze... ale aspon si nepletiem odpad/smetisko s mestom ;-)




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.




UGD logo na vysku-box