Font

design

Výběr jazyka

cs / en

 

Vyšehrad s novou vizuální identitou

zmena-homepage

Jan Matoušek, aktuální nositel ocenění Czech Grand Design – Grafický designér roku, vytvořil novou podobu prezentace Národní kulturní památky Vyšehrad. Na svém návrhu pracoval s Mirkou Mitískovou (Miroko Maroko). Vítězná identita vzešla z designérské soutěže pořádané organizací Czechdesign.

01 V

02 V

 

Vyšehrad je významnou památkovou lokalitou. Cílem soutěže bylo najít nový styl prezentace, který sjednotí a zjednoduší komunikaci směrem k veřejnosti i uvnitř areálu a podpoří image památky i jako duchovního místa a aktivního městského parku, který poskytuje příjemná místa pro všestranné trávení volného času.

 

08 V

04 V

05 V

 

Nová vizuální identita od Jana Matouška a Miroko Maroko působí současně, i když používá tradiční prvky a odkazuje k symbolice minulosti. Navozuje lehkost a úctyhodnost a především volbou písma Atlantic od písmolijny Heavyweight (Jan Horčík a Filip Matějíček) koresponduje s historickým odkazem Vyšehradu.

Litera V a dvojtečka, složená ze symbolu dvou hvězd, odkazují svým vhodným provedením k iniciále, monogramu, králi Vratislavovi, důmyslně asociují i další historické významy a odkazy. Zároveň je prostor za dvojtečkou otevřen novým textovým významům a sdělením. Hvězda je symbolem ducha a nadčasovosti, ve vertikálním spojení pak symbol odkazuje i na samotný název místa Vyšehrad – Vyšší město (Akros – Polis). Dvojtečka navozuje začátek dalšího dialogu, informace lze dále rozpracovávat.

Porota ocenila, že vizuální styl poskytuje neutrální minimalistický rám a bude velmi dobře využitelný v praxi instituce. Dobře funguje v práci s fotografií, historickou mapou, kresbou či ilustrací. Pozitivně hodnotí porota také provedení dárkových předmětů i orientačního systému, který volbou materiálů i zpracováním navazuje na místní geologické a historické souvislosti.

„Nalezení nové vizuální identity Vyšehradu se pro nás změnilo v dobrodružnou výpravu, znamenající hluboký ponor do tématu. Prošli jsme branami archeologie, historie, geologie a biologie, abychom se nakonec dotkli samotných hvězd. Právě zde leží klíč k nové vizualitě,“ komentují autoři nové identity.

 

07 V

11 V

 

Průběh soutěže

Jednalo se o jednokolovou uzavřenou soutě, které se zúčastnilo 5 subjektů: Roman Černohous, duo Jan Matoušek a Miroko Maroko, Jan Bartoň, 20YY Designers a seskupení Adam Uchytil, Jakub Korouš a Štěpán Prokop.

Všichni účastníci obdrželi skicovné, vítěz pak zakázku na vypracování nové vizuální identity NKP Vyšehrad a její implementaci.

Nezávislou část poroty tvořili externí odborníci: Mgr. Kateřina Přidalová, teoretička designu; doc. MgA. Radek Sidun, typograf a grafický designér; doc. MgA. Kristýna Fišerová, grafická designérka, pedagožka ZČU v Plzni.

 

Zdroj a více: Czechdesign

 

NÁZOR REDAKCE:

Redakci se představená vizuální identita líbí, jde o kvalitní elegantní práci, stylem (především použitým písmem) vhodně asociuje historický význam Vyšehradu. Co bychom snad zvážili, je přílišná subtilnost použitého řezu, v malých velikostech nebo z dálky na orientačních systémech nemusí být texty dobře čitelné.
A pro zajímavost – logo nám připomnělo zde v roce 2016 prezentované logo oslav výročí Karla IV. od studia Najbrt (K*), které působí výrazněji.

 

Co říkáte na novou vizuální identitu naší národní památky, jak se vám líbí?


Komentáře k článku

17. 7. 2020 21:11 Jan

Prázdný symbol o ničem se spoustou zakrývací omáčky. Kde je vizuální styl? Kde je nějaká originální linka bez použití loga, pro kulturní instituci očekávatelná? Když už takováhle vyprázdněná nuda, tak by to mohlo být alespoň řemeslně formálně dobře. Zkoušeli si autoři vytisknout například to logo v 15 mm v síle linky 0,00 ? Navrhnout ultra light řez (navíc ještě uvnitř s nějakými stíny) do loga je prostě úplně scestné. Ano, je to zas něco jiného, zároveň nefunkčního. To klient brzo zjistí až se z jeho loga dole pod layoutem mezi všemi sponzorskými logy stane černá tečka. Až začne tím supr písmem sázet text ve velikosti menší než 12 bodů. Až bude chtít vyrobit malý kovový odznáček, logo nechat vyrazit do kůže, nebo jiného materiálu. Pak bude příležitost pro zase trochu něco jiného oproti této identitě. Co to proboha máte v tom Czechdesignu za odborníky, když neznají ani úplně elementární technická pravidla tvorby vizuálního stylu.

13. 7. 2020 08:37 geek

Podle mě hezké, jednoduché, svým způsobem klasické. Zase trochu něco jiného oproti současným identitám.

11. 7. 2020 09:11 pala

Graficky super, originalní, odvážné a lehko použitelné. Trochu mi vadí vyprázdněnost symbolu a pindy kolem toho. To je prostě zbytečné. Je zřejmé, že jde pouze o ornament.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.




UGD logo na vysku-box