Font

design

Výběr jazyka

cs / en

 

Vimperk má novou vizuální identitu

logo

Jihočeský Vimperk představil novou vizuální identitu. Autorem návrhu je designér Matěj Chabera, držitel ceny Czech Grand Design – grafický designér roku 2017.

Město vypsalo na konci léta 2020 vyzvanou soutěž, ve které bylo osloveno 5 studií. Koncept nové vizuální identity stojí na plynulém sladění silné knihařské minulosti a současné sebevědomé vize města. Nové logo pracuje s písmenem V a suverénní tečkou na konci. Komplexní vizuální proměna šumavského města obsahuje veškerá typická témata od loga, přes tiskoviny, návrh webových stránek až po navigační prvky ve veřejném prostoru, na kterých Chabera úzce spolupracuje s městským architektem René Dleskem. Návrh se bude implementovat v průběhu roku 2021, kdy město čeká otevření rekonstruovaného Státního zámku Vimperk.

 

814215

814227

814219

814220

814217

 

Koncept nové vizuální identity využívá právě jednotlivé historické elementy a skryté poklady, které lokalita nabízí. Historie Vimperka je silně spjata s knihařskou tradicí. Už v roce 1484 zde nedlouho po vynálezu knihtisku vytisknul pasovský tiskař Johann Alacraw dvě knihy. Nejvýraznější lokální osobností však byl zakladatel tiskárny Vimperk, knihkupec a vydavatel Johann Steinbrener – knihtiskařský Baťa. Zdejší dílna dosáhla světového věhlasu a milionových nákladů modlitebních knih včetně koránu či lidových kalendářů. Knihy byly svého času vydávány ve 30 jazycích a distribuovány doslova do celého světa.

Nové logo města Vimperk proto jasně připomíná otevřenou knihu či pruhy hřbetů knih vystavených na polici. Použito je čisté, přesné a perfektně čitelné moderní písmo Aeonik Pro. Současný Vimperk se profiluje jako město sportu a volnočasových aktivit, místo odpočinku. „Pruhy v logu symbolizují sport, dynamiku a pohyb. Nápis Vimperk jako by visel na pomyslné stuze medaile, což působí jaksi vznešeně a dekorativně, ale pořád současně a minimalisticky. Logo by mělo podpořit hrdost místních a upevnit jejich vztah k místu,“ popisuje designér Matěj Chabera. Ohraničené písmeno V evokuje W. Připomíná tak starý německý název města – Winterberg. Vimperk má vizi, budoucnost a jasnou identitu. Nemusí o sobě pochybovat. Je skvělým místem pro život i aktivní dovolenou v přírodě. Právě proto je název města zakončen suverénní tečkou. Vimperk přesně ví, kam směřuje. Nekřičí vykřičníkem ani o sobě zmateně nepochybuje otazníkem. Prostě je. Tečka.

 

814223

Zvláštností návrhu je skladba loga, která umožňuje plynule a jednotně pracovat hned s několika jeho verzemi. Vizuálnímu systému tak poskytuje flexibilitu při zachování jasného charakteru. Vedle základní univerzální verze loga je zpracována například podélná verze pro použití v online prostředí a úzkých kompozicích či slavnostní podoba pro významné události, jejíž součástí je rovněž městský znak. „V návrhu mi šlo především o symbiózu nového výrazného loga a historického městského znaku. Obě podoby mají svůj smysl, svou roli a koncept je postavený na jejich rovnováze. Městský znak bývá u nových návrhů často vynechán nebo se objevuje někde bokem. Mým cílem bylo postavit tyto dva silné symboly na jednu rovinu tak, aby se navzájem podporovaly,“ říká Matěj Chabera.

Aplikaci nové vizuální identity předcházelo překreslení městského znaku. Ten se nacházel v žalostném stavu po estetické i heraldické stránce a nesl stopy neodborných zásahů. Chabera přizval ke spolupráci odborného konzultanta z České genealogické a heraldické společnosti v Praze, pana Stanislava Kasíka. Designér dal znaku novou podobu, která kombinuje současný výraz hlavní figury inspirovaný logy sportovních klubů, čímž odkazuje ke sportovní image Vimperka, a konzervativní tradiční formu znaku vyvíjející se v různých obměnách od roku 1537. Velký vliv na tvarosloví figury lva měl také státní znak ČR od Jiřího Loudy. Snahou nebylo znak výrazně měnit, ale dát mu vrcholnou estetickou, technickou a heraldickou podobu.

Barevné schéma nové vizuální identity čítá pět základních barev. Bílá představuje barvu papíru neboli základního komponentu knih. Krémová je zase barvou fasád domů na zdejším svažitém náměstí Svobody a rovněž barvou papíru starých knih. Oranžovo-červená připomíná barvu městské vlajky a odkazuje k cihlám a střešním krytinám, které lze spatřit ze Státního zámku Vimperk. Smrková je barvou zdejší přírody. Zastupuje šumavské lesy, slatě a rašeliniště. Značí Národní park Šumavu, krajinu, ekologii, zdravé životní prostředí i otázky udržitelného životního stylu stejně jako udržitelného cestovního ruchu. Konečně černá je barvou tiskaře a písma v knihách.

Zdroj a více zde  a zde.

 

Jak se Vám identita Vimperka líbí?

 


Komentáře k článku

8. 2. 2021 16:37 * Karel *

To s tou tečkou mě taky napadlo, ale myslím, že tečka na konci dobře vyvažuje Vi na začátku, když je to takto v osové kompozici.

8. 2. 2021 09:44 Gramatik

to wgx
Protože Vimperk je vzdělané město. Na začátku věty velké písmeno, na konci věty tečka.

8. 2. 2021 09:12 wgx

Dejme tomu, proč ale proboha ta tečka za názvem města?

5. 2. 2021 21:13 pala

O moc lepší, než ostatní moderní vyprázdněný městský identity.

5. 2. 2021 07:01 * Karel *

Na první pohled dost sportovní, na druhý se mi to líbí, působí to jako povedená práce.
Využít městský znak je fajn, chápu také přizvání heraldika, ale ve výsledku si myslím, že grafická podoba znaku měla být dotažena daleko dál. Minimálně proto, že se znak v kombinaci s \V/ (mimochodem tenhle zápis si přisvojuji :) dost propadá... Také u kresby lva přemýšlím, jestli byly provedeny optické korekce, ale spíš asi ne... A jak že vypadá ta smrková barva? Snad ne jako v kapesníku.

Zajímalo by mě, kdo všechno byl vyzvaný, z čeho se vybíralo, kdo vybíral, kdo pořádal a kolik to stálo. Je tohle někde vůbec zveřejněné?

4. 2. 2021 20:43 Petr Staníček

Líbí. Zaplať pámbů za ty lvy a erb, spojení moderní grafiky a typografie se starým je pěkné a navíc to otvírá spousty možností aplikací, které by se samotném motivu "V" stavěly blbě. Tohle spojení technicistního s organickým, nového se starým se mi líbí. To "V" samotné navíc není úplně z nejoriginálnějších (může to evokovat trochu Volkswagen, trochu seriál Westworld aj.), tak je fajn, že tam na to není samo.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.




UGD logo na vysku-box