Ústí nad Labem představuje nový vizuální styl
Na specifické písmo a sebevědomé logo vsadilo severočeské studio Trifor a uspělo mezi 84 návrhy nové vizuální identity statutárního města Ústí nad Labem. Vítězné studio vzešlo z otevřené designérské soutěže, kterou pořádala odborná organizace Czechdesign.
Koncept vizuální identity od studia Trifor je založený na specificky seseknutém písmu, přičemž jeho nejsilnějším momentem je výrazné logo. Emoce, které v sobě nese, velmi dobře konvenují s charakterem města. Pozitivně a úderně pak působí aplikace samotného stylu.
„Samotný logotyp představuje protnutí historie, poválečné architektury (zejména brutalismu) a nové perspektivy. Charakteristickými prvky je propojení typografie, známé siluety budovy krajského úřadu, tzv. ústecké „vany“, novogotického lomeného písma odkazující na německou historii města a dimenzionalita pohledu symbolizující perspektivu, kterou město může nabídnout,“ doplňují autoři.
Pro základní logotyp je použité písmo Monument Extended v řezu Black. Jako doprovodné písmo např. pro sazbu textů byl zvolen font Louka Daniela Barka, ústeckého typografa a studenta Fakulty umění a designu místní UJEP. Písmo Louka rozehrává kontrast mezi logotypem a doprovodnou typografií a cílí na neutralitu a čitelnost.
Důležitým prvkem celého návrhu je barevnost, která je variabilní a dlouhodobě použitelná. Základní černobílá a modrá barevnost odráží specifickou drsnost a náladu města. Doplňková barevnost je volena k rozšíření palety vizuálního stylu a zastává funkci kontrastních akcentů k základní barevnosti.
Ústí nepustí
Porota na vítězném návrhu ocenila i odlehčený copywriting, který ukazuje, jaké Ústí si pro sebe každý může objevit. Ať už se jedná o hru s významem slova Ústí (Ústí historie, Ústí architektury, Ústí kultury atd.), veršování (Ústí nepustí) až po místní kontext a specifika (Brána Čech, Ústí ajncvaj do Němec, atd.)
Jako povedené bylo též hodnoceno naznačené použití principu seříznutí destiček v orientačním systému. Využitím sklonu se vytváří i potenciál pro další prostorová využití (např. městský mobiliář nebo instalace ve veřejném prostoru).
V neposlední řadě zaujala i ekonomičnost celého návrhu, která se projevila jak v návrhu podoby městského autobusu, tak v konceptu reklamních předmětů, vizitek nebo plakátů. Jejich kompozice je jednoduchá s ohledem na následné použití tak, aby nebyl nutný autorský dohled.
Studio Trifor
Autory nového logotypu a vizuální identity města Ústí nad Labem jsou designéři Ilona Chalupecká a Tomáš Trykar z chomutovského Trifor studia. Studio se zaměřuje na budování identit, design a kompletní reklamní tvorbu v online i offline prostředí a stojí např. za identitou největšího zooparku v České republice (ZOOpark Chomutov), logem dotačního programu Dešťovka nebo za vizuálním stylem Skiareálu Klínovec.
O soutěži
První kolo soutěže na návrh vizuální identity a loga pro město a jeho klíčových příspěvkových organizací a akciových společností bylo vyhlášeno v září 2021 a bylo otevřeno všem zájemcům z oboru grafického designu. Úkolem bylo kromě grafického konceptu a systému vizuální identity představit též logo města a podznačky, plakáty nebo propagační předměty.
Z došlých 84 návrhů, které byly prezentovány anonymně, pak porota složená ze zástupců města a odborníků oboru vybrala 5 postupujících. Stali se jimi: Duo Ivana Stránská a Katarína Jamrišková, duo Juraj Hatlas a Vojtěch Kollert, Pixla Design, Roman Černohous, Trifor studio.
Nezávislou část poroty tvořili grafičtí odborníci: Markéta Hanzalová – grafická designérka, Pavel Frič – grafický designér a pedagog FUD UJEP, Jiří Hanek – grafický designér, absolvent UJEP, ak. mal. Michal Slejška – grafický designér a pedagog UJEP.
Zdroj a více zde.
Jak se nová identita města Ústí nad Labem líbí vám?