Font

design

Výběr jazyka

cs / en

 

Ústí nad Labem představuje nový vizuální styl

 usti-logotyp-pozadi

Na specifické písmo a sebevědomé logo vsadilo severočeské studio Trifor a uspělo mezi 84 návrhy nové vizuální identity statutárního města Ústí nad Labem. Vítězné studio vzešlo z otevřené designérské soutěže, kterou pořádala odborná organizace Czechdesign.

 

usti-logotyp-slogan-pozadi

usti-komunikace

 

Koncept vizuální identity od studia Trifor je založený na specificky seseknutém písmu, přičemž jeho nejsilnějším momentem je výrazné logo. Emoce, které v sobě nese, velmi dobře konvenují s charakterem města. Pozitivně a úderně pak působí aplikace samotného stylu.

„Samotný logotyp představuje protnutí historie, poválečné architektury (zejména brutalismu) a nové perspektivy. Charakteristickými prvky je propojení typografie, známé siluety budovy krajského úřadu, tzv. ústecké „vany“, novogotického lomeného písma odkazující na německou historii města a dimenzionalita pohledu symbolizující perspektivu, kterou město může nabídnout,“ doplňují autoři.

 

usti-ikony

Pro základní logotyp je použité písmo Monument Extended v řezu Black. Jako doprovodné písmo např. pro sazbu textů byl zvolen font Louka Daniela Barka, ústeckého typografa a studenta Fakulty umění a designu místní UJEP. Písmo Louka rozehrává kontrast mezi logotypem a doprovodnou typografií a cílí na neutralitu a čitelnost.

Důležitým prvkem celého návrhu je barevnost, která je variabilní a dlouhodobě použitelná. Základní černobílá a modrá barevnost odráží specifickou drsnost a náladu města. Doplňková barevnost je volena k rozšíření palety vizuálního stylu a zastává funkci kontrastních akcentů k základní barevnosti.

usti-web-socialni-site

usti-reklamni-predmety

 

Ústí nepustí

Porota na vítězném návrhu ocenila i odlehčený copywriting, který ukazuje, jaké Ústí si pro sebe každý může objevit. Ať už se jedná o hru s významem slova Ústí (Ústí historie, Ústí architektury, Ústí kultury atd.), veršování (Ústí nepustí) až po místní kontext a specifika (Brána Čech, Ústí ajncvaj do Němec, atd.)

Jako povedené bylo též hodnoceno naznačené použití principu seříznutí destiček v orientačním systému. Využitím sklonu se vytváří i potenciál pro další prostorová využití (např. městský mobiliář nebo instalace ve veřejném prostoru).

 

usti-bus

V neposlední řadě zaujala i ekonomičnost celého návrhu, která se projevila jak v návrhu podoby městského autobusu, tak v konceptu reklamních předmětů, vizitek nebo plakátů. Jejich kompozice je jednoduchá s ohledem na následné použití tak, aby nebyl nutný autorský dohled.

 

Studio Trifor

Autory nového logotypu a vizuální identity města Ústí nad Labem jsou designéři Ilona Chalupecká a Tomáš Trykar z chomutovského Trifor studia. Studio se zaměřuje na budování identit, design a kompletní reklamní tvorbu v online i offline prostředí a stojí např. za identitou největšího zooparku v České republice (ZOOpark Chomutov), logem dotačního programu Dešťovka nebo za vizuálním stylem Skiareálu Klínovec.

 

O soutěži

První kolo soutěže na návrh vizuální identity a loga pro město a jeho klíčových příspěvkových organizací a akciových společností bylo vyhlášeno v září 2021 a bylo otevřeno všem zájemcům z oboru grafického designu. Úkolem bylo kromě grafického konceptu a systému vizuální identity představit též logo města a podznačky, plakáty nebo propagační předměty.

Z došlých 84 návrhů, které byly prezentovány anonymně, pak porota složená ze zástupců města a odborníků oboru vybrala 5 postupujících. Stali se jimi: Duo Ivana Stránská a Katarína Jamrišková, duo Juraj Hatlas a Vojtěch Kollert, Pixla Design, Roman Černohous, Trifor studio.

Nezávislou část poroty tvořili grafičtí odborníci: Markéta Hanzalová – grafická designérka, Pavel Frič – grafický designér a pedagog FUD UJEP, Jiří Hanek – grafický designér, absolvent UJEP, ak. mal. Michal Slejška – grafický designér a pedagog UJEP.

 

Zdroj a více zde.

 

Jak se nová identita města Ústí nad Labem líbí vám?

 

 

 

 


Komentáře k článku

20. 2. 2022 22:40 DH

Jirkas: to s Krumlovem byl vtip.. Ale přesto vidím, že asi chápete problém s neúplným názvem jakéhokoliv města. :D

19. 2. 2022 19:38 Jirkas

DH - spíše by tam bylo Krumlov, když už. Ústí opravdu není přídavné jméno. A ten Krumlov by mohl být poté Moravský, který by byl v roli toho Ústí nad Orlicí.

18. 2. 2022 16:35 Hugo

Nepříjde mi to úplně mimo - snad jen, že bych sekal víc. :-)

18. 2. 2022 15:19 DH

Mě zaráží neúplný název. Co na to třeba v Ůstí nad Orlicí? Je to jako kdyby třeba Český Krumlov nazvali v logu jen Český. :D

18. 2. 2022 14:54 jirka

Paráda

18. 2. 2022 14:35 Marko

Už v samotnom názve Ústí sú šikmé dĺžne, ktoré odkazujú na šikmú vežu kostola, lanovú dráhu, architektúru mosta a iné prvky. Dalo by sa stým viac pracovať. Táto víťazná identita je nefunkčná a ťažkopádna.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.




UGD logo na vysku-box