Font

design

Výběr jazyka

cs / en

 

Soutěž na vizuální styl Pražského jara

Po třech letech používání „kostičkového“ vzhledu se vedení festivalu rozhodlo svou grafickou prezentaci obměnit. V srpnu proto byla vyhlášena soutěž na nový vizuální styl festivalu.

Podívejte se, s jakými návrhy přišla do soutěže špičková česká studia (heyduk musil strnad graphic design studio, ReDesign, Roman Werner (který je autorem dosavadní vizuální prezentace Pražského jara), Side2, Studio Marvil, Studio Najbrt a Štepán Malovec ve spolupráci s Bárou Prášilovou).

Požadavky na nový vizuální styl byly především prezentace festivalu jako moderní kulturní události, reflexe tradice festivalu (zejména prostřednictvím respektu k původní značce/logu Františka Muziky a jménu festivalu) a poskytnutí prostoru pro každoroční nové oživení (variace pro jednotlivé ročníky).

Celý článek zde.


Komentáře k článku

4. 1. 2010 01:34 m2s

Protože> s přehledem nesouhlasím

28. 12. 2009 20:28 Protože

m2s: Myslím, že se to Side2 vůbec nepovedlo - s přehledem nejhorší práce ze všech (Wernera nepočítám, vůbec nechápu, proč v soutěži byl). Side2 nemá ani nápad, ani to není hezky udělaný.

28. 12. 2009 09:52 Karel

m2s: ano, duch volně létá...

27. 12. 2009 20:00 m2s

Pro zajímavost v kontrastu vítězného návrhu:

http://artnews.org/gallery.php?i=4253&exi=19048&Zeigen_An_Audio_Tour_through_Berlin_by_Karin_Sander

Cože?> proč myslíš?

19. 12. 2009 11:21 Cože?

m2s: to si děláš srandu nebo ti zrní monitor?

18. 12. 2009 14:07 m2s

Side2 u nás opět potvrdilo pozici #1 v rovině graficko-designérských studií.

Skvělá práce.

17. 12. 2009 08:53 Hanuš

Na světový festival bych uvítal světovou soutěž, takhle je to jen českej rybník, dokonce jen jeho pražská zátoka.

Ilustrace k článku L. Veverky o soutěžích

17. 12. 2009 08:36 phobia

nějak nemůžu najít původní zadání soutěže pro objektivní posouzení výsledku. nějaký link? díky, pohodový den

17. 12. 2009 02:52 Jen tak dal

Je fakt, ze kdyz nekde uvidim plakat s napisem tadaa bla bla...tak se nad tim asi pozastavim. Ale jako prezentace Prazskeho jara, je to ostuda. Kdyz uvidim nekde plakat s nahou Rusalkou ve vyzivave poze, tak se take pozastavim a s Prazskym jarem by to mohlo tez souviset, ale je tohle spravna cesta? A co takhle plakat na BMW v podani Najbrtu? Brm brm brrrrrm vzuuum brrrm. Trochu infatilni...ach jo

16. 12. 2009 21:39 miretc

Aha!Neviděl jsem všechno, takže ReDesignRULEZ!

16. 12. 2009 21:33 miretc

ještě než jsem si přečetl, co že to tadídáduju, jsem si zkusil odtádídovat tu Vltavu a kupodivu to sedlo. Typicky typograficky ukecaný najbrt), ale na muj vkus až puristický v barevnosti, přece jen nejde o plovárnu. Na naše bory(tedy pražské parky, lesíky a lesoparky) zaseodvážná a (pře)výchovná věc. Ještě, že Praha bude zaplavena těmito plakáty po kulminační stav, takže příznivci klasické hudby budou mít dost času a příležitostí zjistit na co, že už se to můžou začít těšit, ti skalní to již ví. Pro mě tak trochu i rsdcovka práce MARVILU, ta nejvíc, a komediantská pohoda Štěpána Malovce a Báry Prášilové....hodně zaujme práce Side2! Zbytek mi přijde, jako klauzury studentů střední grafické školy....

16. 12. 2009 11:42 ---

urcite by som si vsimol Najbrtovu pracu pri prechadzke/nakupoch/comkolvek a patral po tom, co prezentuje aj ako "obycajny clovek" bez ohladu na to, ze Smetanovu tvorbu nepoznam

16. 12. 2009 11:24 David Březina | davi.cz

Pár komentářů:
1. Myslím, že je chyba aby byla porota skoro stoprocentně složená z grafických designerů. Vede to k rozhodnutím, která jsou srozumitelná jen „vizuálně inteligentnějším“. Jen hádám kolika lidem to asi dojde. Kolik lidí bude schopných rozluštit konkrétní skladbu (i když to není nutnost, také viz bod 4).
2. Nechápu, proč by se měl festival vážné hudby, který je prakticky hned vyprodán (tak mi to bylo mi řečeno), přibližovat lidem. Proč by se měl dělat „vtipnější“? Myslím, že výherce pozapoměl, že má být hudba _přístupná_ a udělal ji _humornou_. To je rozdíl. V tomhle mají některé další návrhy (Marvil, ReDesign, Side2, …) navrch. Potřeba vtipnosti je zakódovaná kdesi v grafckých designerech, ale není vždycky na místě. Často mi přijde, že „sarkastické zesměšnění“ (ne tak u výherního návrhu) je jen náhrada za siný koncept. Znouzecnost.
3. Na výherním plakátu je pouze písmo. A to dost nevhodné, textové, na plakát příliš nudné. To má být asi ta nudnost vážné hudby. Takže plakát, který je humorný (pro zlomek obyvatel), ale nudně zpracovaný. Co to říká o festivalu?
4. Rozšiřitelnost do dalších let. Některé návrhy prostě nesplňují podmínky rozšiřitelnosti na další tři roky. Ani výherní. Co bude příště? Novosvětská? Kdo to pozná od toho dnešního stylu? Jiná barva, jiné písmo? To přece nestačí. Myslím, že některé návrhy byly v tomto ohledu podstatně praktičtější.
5. Výtkou proti jinak příjemně naladěnému Marvilu bylo, že nejde použít tvář interpreta, že „imaginární drigent“ je příliš dominantní. Neplatí totéž o výherním? Neztratí plakáty svůj důvtip, když na nich bude najednou fotografie?
6. Vrátím se zpět k bodu jedna. Právě proto, že porota byla složená z 90 % z designerů, bylo zvoleno řešení méně odpovídající zadání, ale víc zajimavé pro designery. Osobně to nepovažuji, z hlediska soutěže, za správné.


Celkově mi soutěž přijde velmi dobře zastoupená a většinu prací považuji za velice zdařilé a naprosto akceptovatelné, vč. výherní. Z hlediska užitečnosti a vhodného naladění považuji jiné za zdařilejší. Ostatní třeba v budoucnosti? Je škoda nevyužít takový potenciál.

15. 12. 2009 20:40 Lukas Veverka | www.parasite.cz

jen chci dodat, aby tu nevznikl milny dojem, napriklad s nazory Pepy nemam zadny problem i kdyz s nima nesouhlasim. Argumentuje. Nepomlouva. Mozna v tom nekteri nevidi rozdil, pro me je to rozdil zasadni.

15. 12. 2009 20:23 Lukas Veverka | www.parasite.cz

:) Ja a brat nekomu nazory? To fakt sedi od cloveka co tu radoby mluvi za vsechny (my dekujeme, nase nazory) :) Hele, ja tu vzdy mluvim jen sam za sebe. A vzdy se budu proste smat zamindrakovanym anonymnim vykrikum. Mam uz holt takovou povahu.

15. 12. 2009 20:06 adam

Tak dekujeme Lukasovi za jeho nazory a doufame ze slovem "trapne" nam nechce brat ty nase, nebo jeste hure vnucovat ty jeho.
A ano, soulasim s nazorem ze vitez je jednooky kral, ba co vic, souhlasim i s tim ze pokud by to nebyl Najbrt tak.... vsak vime :-)

15. 12. 2009 15:19 Ondřej | trueblue.cz

Nechci se vměšovat, ale mě ten fonetický přepis mi přijde docela přesný - tahle část Vltavy má minimální změnu výšky tónu, délku not určuje počet á a taktové čáry nahrazují lomítka. Ach synku, synku by vypadalo asi takto: Tááá dááá dááá / da da dááááá / da da dááááá / dááááá atd.

15. 12. 2009 15:09 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Skakala: Mě zajímalo co na tom považuješ za "dehonestujici".
To rýpnutí nějak nechápu. Zeptal bych se i kdyby šlo o práci jiného studia. Prostě jen nevidím nic nedůstojného k tématu na typograficky vyjádřeném popěvku.

ale co mě příjde trapné jsou komentáře adama o vykřičnících nebo pavla jenž zde plácá že vítězný návrh vyhrál jen proto že to dělali najbrti.
Takže možná ted teprve to tvé rýpnutí má smysl. ano, mě prostě příjde fakt trapné hledat u každé práce úspěšného studia nebo kreativce tyhlety principy co tu naznačujete, smaozřejmně z anonymity, objevuje se to tu pravidelně, pod najbrty, babáky a podobně. Jestli ti skákalo příjde že se jich nějak zastávám je mě to celkem jedno, ale vadí mě tahle závistivá přízemnost. až se zamindrákovaní jedinci dozvědí, že tato soutěž byla neanonymní a že své práce každé studio prezentovalo přímo před porotou osobně tak to se teprve konspiračními teoriemi nebude šetřit. ach jo

15. 12. 2009 15:02 lh

je tady videt spousta dobre remeslne prace, ktera neurazi, ale hlavne nenadchne. To je pripad napr. Side2, Marvil, Malovce... I kdyz jsem na najbrta alergickej, tak to jeho ma jediny trochu koule, ale zpracovani je laxni. Kazdopadne na ceske pomery slusny.

15. 12. 2009 14:40 o_o

Jo ten predchozi je na Lukase. Sem to tam zapomnel dopsat.

15. 12. 2009 14:37 ._.

1. Profesionálové umi noty, u nich je zápis poměrně dost odlišnej a proto ať se snažím, jak se snažím, na tu melodii prostě nepřijdu.
Je to "Ach synku, ach synku"? Nebo něco ze zahajovací Mé vlasti?
2. Tohle není "přehrávání".
3. Takhle vypadá zapis jakékoliv muziky (vyjma brutus minimalu).
4. Jády dády tády dády je především původně ve večerníčku, jak Pája už taky skáče a netrefí se z pece do kalhot.

A to mi vadí.
Ale naopak si rýpnu do tebe - říct něco proti Najbrtům je jak zapálit dům od spodu, zatím co když je někdo chválí, je to jak když chytne střecha...

15. 12. 2009 13:40 Pepa

já mrkám kolika lidem se to líbí :-o zkusím popsat proč ty návrhy považuju za více či méně hrozný:

HMS - přeplácaný, zmatený, bez nápadu. "hezká baba" se už v dnešní době dává snad jen do kalendářů autobazarů a katalogů pochybných koupelnových studií...

ReD - nebylo by to špatný, kdyby byl rok 1968. přiliš retro a nuda. (p.s. napsat "65nd international festival" to je síla :D )

Werner - amatérismus. bez komentáře.

Side2 - tmavý černobílý fotky zamračené oblohy pro festival "pražské jaro"?? něco mi uniká? ty "kaleidoskopy" nebo jak to nazvat mi nepřijdou ani originální, ani zajímavý + barevnost 70. léta? ten třetí koncept absolutně nezajímavej + podivná typografie

Marvil - to jsem vůbec nepochopil. co to je ten upocenej strejda? podle mě nesmysl

Najbrt - jediný s nějakou myšlenkou, ale tak nějak divně zpracovanou. Nikdy by mě nenapadlo, že za tím mám hledat nějakou konkrétní skladbu (z dálky ten popisek nepřečtu). Navíc mi přijde že kluci trochu postrádají hudební sluch, protože ať se snažím jak se snažím, tak tu vltavu do toho jejich textovýho popěvku fakt nenacpu...

Malovec/Prášilová - čistokrevnej kýč

Jsem dost překvapenej, protože od většiny těch studií jsem viděl několik skvělých prací. Ale tohle té porotě nezávidím. Myslím že vyhrál mezi slepými jednooký král. Těm návrhům prostě chybí nějakej nápad, nadhled, lehkost, svěžest, originalita,...

15. 12. 2009 12:57 jir_ka /www.zou.cz

100% souhlasím s výběrem poroty, podle mého vyhrálo to nejkvalitnější.

15. 12. 2009 11:44 adam P

přikláním se tady k těm názorům, že najbrtovecký plakoš není výtvarně moc zajímavý. koncept je fajn, ale to provedení je nuda ... vysoká úroveň všech návrhů jen dokládá zde tolikráte opakovaný fakt, že když se dobře vypíše soutěž, tak to jde. budiž toto jasným příkladem a důkazem. a ostatní ať si to vezmou jako mustr a je klid ... :)

15. 12. 2009 10:57 adam

hmmm podle me tam zapomeli dat jeste 3 vykricniky ne?

15. 12. 2009 10:41 Ondřej | trueblue.cz

Konečně. Konečně soutěž plná zajímavých návrhů ve které nebylo vybráno nejmenší zlo. Osobně mě nejvíc oslovuje Side2 - čisté, jednoduché, lehce konzervativní. Najbrti jsou vtipní a mají skvělý potenciál do dalších mkt. aktivit - poznej skladbu z plakátu a vyhraj lístky. ReDesign také není špatný, humor Marvilu mi nesedí a Malovec s Pospíšilovou udělali povedený vizuál na něco od Terryho Gilliama. Na konci žebříčku je pro mne Heyduk Musil Strnad a pan Werner, ovšem se ctí. Gratuluju všem.

15. 12. 2009 10:31 Pavel

zminil bych snad jen, ze 99% lidi, co ty plakaty uvidi, a neprectou si explikaci, nikdy nepochopi, ze je to Smetanova Vltava... jako myslenka pro porotu je to pekne, ale jinak je to vystrel do tmy
dle meho nazoru dalsi soutez, kde nebyt podtim napsano Najbrt, tak by to nikdy nevyhralo

15. 12. 2009 07:57 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Skakala, Martinez: Né že bych chtěl obhajovat Najbrty, mám také co se vizuální stránky týká svého favorita jinde, ale, co je prosím vás na tom ponižující nebo dehonestujici? Jako to lidové pozpěvování? Jakože by tam například měli být noty aby to bylo důstojné? :D To snad ne. Dyť to je právě super, že je to pro lidi srozumitelne a jaksi přivětivé. Navíc, i profesionálové si takto "přehrávají" melodie atd..

15. 12. 2009 07:51 yawn | inkink.cz

Úroveň byla vysoká a z mého pohledu vybrali dobře. Za zpracování bych dal 5/5 alespoň polovině návrhů a SN jediné předvedlo neotřelou myšlenku.

14. 12. 2009 23:51 Pepa

teda tentokrát se mi nelíbí vůbec nic :-( Možná to od Najbrta trochu zaujme, ale na můj vkus dost prvoplánově.

14. 12. 2009 22:19 Ukee

Ještě chci dodat, že návrhy Štěpána Malovce a Báry Prášilové jsou taky super ... mají moc pěknou atmosféru a vzhledem k tomu, že jsem fanoušek Karlíka a továrny na čokoládu, tak u mě palec nahoru tím tuplem :)

14. 12. 2009 22:15 Ukee

Osobně tleskám návrhům studia Marvil, líbí se mě jak jsou hravé a dívají se na festival z jiného úhlu ... Najbrti mě nepřekvapili a taky se přikláním k tomu, že zajímavý moc není (možná by se hodil na jinou akci, ale ne na PJ).

Na druhou stranu u Marvilu mě neťukla ona návaznost jedné postavy, ale i tak jejich návrhům opravdu tleskám a je mě líto, že zvítězil někdo jiný.

14. 12. 2009 21:21 ._.

Ja osobne bych volil veci od ReDesignu nebo od HMS. To od Najbrtu se mi moc nelibi - uplne souhlasim s Martinezem - taky mi to prijde mirne dehonestujici tu akci - a s Lukasem, ze nejmene bodu bych dal tem vecem od Wernera.
Ale i tak - vysoka uroven a klidek. Takhle to ma byt. Konecne ma Lukas klid a diskuse bude po case opet prijemne nudna a predvanocne lina.

14. 12. 2009 19:22 Lumír Kajnar

za sebe uděluji první místo výběrové komisi za důvtip.

14. 12. 2009 18:09 Martinez

Mně se moc líbí práce Side2. Tádádáá mi přijde lehce ponižující a výtvarně velmi nezajimavé - další plagát plný textu.

14. 12. 2009 17:03 Lars

Najbrtův vítězný návrh se mi moc líbí. Je krásně hravý, stoprocentně zaujme. I když v takové hromadě tádadá a halelujá se docela ztrácí důležité informace. Takový klasický, ale velmi kreativní návrh udělal Marvil.

14. 12. 2009 16:33 Lukas Veverka | www.parasite.cz

No konečně to ukázali. Super dobře vypsaná soutěž. Výsledky odpovídají. Některé se mě líbí více něktéré méně. Ale v zásadě asi nejméně návrhy pana Wernera. Jinak většina těch věcí je na úrovni.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.