Font

design

Výběr jazyka

cs / en

 

Redesign Divadelních novin

Divadelní noviny, čtrnáctideník zaměřený na divadelníky a diváky, prošly radikální proměnou grafické úpravy. Nový design pochází z dílny studia Designiq, které na jeho tvorbě pracovalo pod vedením Filipa Blažka od konce června 2009. První číslo v novém vyšlo o tři měsíce později na začátku září. Smyslem změny designu bylo vnést do novin svěží vítr, přiblížit je mladší generaci divadelníků, ale zároveň neodradit stávající čtenářskou obec. Noviny byly doplněny o výrazné a dobře čitelné navigační prvky a velké záhlaví, které napomáhá orientaci v listu. Monotónnost a nahuštěnost jednotlivých stránek rozbíjí sazba na praporek, mezititulky, upoutávky či perexy. Filip Blažek popsal proces tvorby nového designu.

Nejprve jsme pečlivě analyzovali obsah původních novin, který jsme vyjádřili pomocí barevných schémat. To nám pomohlo odhalit a posléze upravit strukturu listu. Poté jsme začali přemýšlet o layoutu. Autoři původní grafiky si moc nelámali hlavu s řádkovým rejstříkem, jednotnou velikostí textového písma nebo počtem sloupců. Ze struktury novin vyplynulo, že nejvhodnější bude pětisloupcový layout, který nabízí dostatečnou variabilitu pro lámání článků a umisťování fotografii a ideální šířku sloupce pro pohodlné čtení. Abychom na stránky dostali více volného prostoru, navrhli jsme ještě alternativní layout se čtyřmi textovými sloupci a jedním zúženým pro umisťování popisek nebo upoutávek, přičemž zúžený sloupec může být umístěn mezi kterýmikoli dvěma sloupci.

Redakce Divadelních novin měla požadavek, aby se nezměnil počet znaků na stránce, proto jsme se snažili najít dobře čitelné, ale úsporné novinové písmo. Postupně jsme zkoušeli ještě nezveřejněný Tabac Tomáše Brousila, ITC Charter Matthew Cartera a písmo FF Tisa Mitji Miklavčiče, ale žádné z nich nám nevyhovovalo. Buď nebylo dostatečně úsporné nebo mělo malý repertoár znaků či řezů. Nakonec padla volba na Karminu písmolijny Type Together. Spoluautorka písma Veronika Burian nám vyšla vstříc a poskytla nám font na testování, což se jí vyplatilo: Karmina se ukázala jako ideální písmo pro Divadelní noviny. Je skvěle čitelná, má osobitý charakter a je doplněná i o bezpatkovou verzi Karmina Sans, která se osvědčila pro drobné prvky novinové úpravy, jako jsou popisky obrázků, podpisy autorů apod. Od Karminy byl už jen krok k volbě Bree jako titulkového písma novin od stejných autorů. Bree sdílí určité rysy s Karminou, ale má nezvykle řešené některé litery, což dává Divadelním novinám jedinečný a neopakovatelný vzhled.

Dalším krokem bylo vytvoření šablon jednotlivých stránek, objektových, odstavcových a znakových stylů a výběr vhodných barev. Tiskárna JPM tisk ochotně vytiskla pár desítek testovacích archů, což nám pomohlo zvolit optimální velikost písma, tón červené doplňkové barvy nebo tloušťku linek. Vybrali jsme také nejlepší barevný profil pro převod obrázků do režimu CMYK a nastavení pro černobílé snímky. Při tvorbě stylů jsme naplno využili možností, které nabízí InDesign CS4, jako je živé záhlaví, vnořené nebo GREP styly apod. To výrazně zrychlilo zlom novin a dovoluje nám to lépe se soustředit na kompozice jednotlivých stránek.

Na závěr bych chtěl ocenit přístup klienta, který zcela respektoval náš návrh a vznesl jen minimum marginálních připomínek. Věřím, že tomu tak bylo i díky tomu, že jsme mu náš koncept na začátku pečlivě vysvětlili a každý detail zdůvodnili.

Tisková zpráva studia Designiq 


Komentáře k článku

18. 1. 2010 14:00 Helena

Před časem jsem DN odebírala, protože mě divadlo profesně zajímá, ale nakonec to pro mě byl pokaždé tak vizuálně nepříjemný zážitek, že jsem je číst přestala hlavně kvůli strašnému designu. Před pár dny jsem si s chutí nové DN koupila, zajímavá obálka (s nesmyslnou fotkou tří lidí na sobě, která je nečitelná), pěkné písmo všude uvnitř, konečně fotografie, které neobtéká text.
Stejně si ale myslím že to není žádná sláva pro čtenáře, úzké červené sloupky s velkým písmem se špatně čtou a nevypadají dobře, obrovské plochy drobného nepříliž členěného textu tvoří větší část novin...
Ale hlavně zde mají zoufale malé zastoupení fotografie, což mi připadá vzhledem k zaměření novin smutné.

2. 10. 2009 09:03 kofila

Skvělá práce! Karminu chválím!

1. 10. 2009 13:56 Filip Blažek

Jirko, papír recyklovaný, VIPRINT, 60 g/m2 od Antalis, s ním jsem velmi spokojenej. Původně to bylo tištěné rastrem 85 lpi, což bylo neúnosné, takže jsme začali na 110 lpi a teď zkoušíme 130 lpi. Chci se dostat aspoň na 150 lpi, aby se dalo lépe pracovat s šedou barvou. Původní studio asi nemělo dostatečné zkušenosti s přípravou obrázků pro tisk.

Co se týče kompromisů a přesvědčování, klient do návrhu vůbec nezasahoval! Je to neuvěřitelný, ale absolutně neřešili ani layout, barevnost, titulní stranu, písmo, prostě nic. Dosud se všechny komentáře týkaly naprosto marginálních věcí, takže jsme třeba o něco zvětšili podpisy nebo upravili popisky obrázků. Doufám, že to tak zůstane :-)

30. 9. 2009 18:11 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Rozumím. No mě asi vadí to opakování a obecně já osobně nesnáším ty monogramy, čímž u jsem nejspíš trapnej :) proto jsem se ptal. Průhlednost DN je fajn věc, dobré vědět, teď už to vidím ale předtím jsem si toho vůbec nevšimnul.

30. 9. 2009 14:11 jir_ka /www.zou.cz

Ta změna je opravdu z gruntu - bylo hodně kompromisů a přesvědčování? Jaký je použitý papír? Je to paráda, jen zalistovat...

30. 9. 2009 12:13 Filip Blažek

Lukáši, vím, že na webu je to zatím nedořešené, zejména proto, že nešlo zasahovat do šablon a jen se narychlo vyměnily GIFy za GIFy. Zcela nový web DN by měl být spuštěn v lednu, stávající verzi nemáme vůbec pod kontrolou.

Co se loga týče, používáme černý čtvereček v podobném duchu jako na obálce, přičemž barva čtverečku není pevně daná, například v dalším čísle bude bílá. Písmena DN jsou průhledná, což zatím kvůli konkrétním fotkám nebylo vidět. Jak DN tak slova divadelní noviny jsou součástí loga, ale v malém tam může být jen DN. Zkratku DN používají v redakci, jsou na ni zvyklí, chtěli jsme ji zachovat.

Po dohodě s redakcí není grafika pevně stanovená, ale průběžně se proměňuje. Postupně upravujeme detaily, na fotkách je například vidět, že jsme změnili tvar písmene „v“ v titulkovém písmu (srovnej titulky Smršt i tango a Tanec Praha), změnili jsme i ypsilon. Takže možná dojde i na některé věci, které tu byly ve fóru připomínkovány.

30. 9. 2009 11:53 yawn | inkink.cz

Pěkný, líbí se mi, že je to takovej blend mezi novinama a časopisem kdy titulní strana jde spíš k časáku (velká plnobarevná fotka, časopisovej obsah) a vnitřní strany jsou noviny. To není moc běžné a připadá mi to zajímavé. Ten zůžený sloupec mi připadá fajn když není na celou výšku a není tam bílého místa moc tak jak je to na straně 4. Tam mi vadí i to že spodní fotografie zasahuje do toho sloupce a vytváří hodně dominatní bílej obdelník u kterýho se moje oko pokaždý zasekne. To je vlastně jediná drobnost co mi trochu vadí, ale jinak je to super a myslím že se to bude dobře číst a orientovat na stránkách. Gratuluju

30. 9. 2009 10:23 lukas

ano, font v titulcich je opravdu odvazny

30. 9. 2009 09:02 adam P

super! konečně zase něco hezkého ve věci sazby! souhlas s lukinem a stejná otázka ...

30. 9. 2009 03:08 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Ta změna je super. Trochu se mě nelíbí upoutávky v úzkém sloupci v alternativní sazbě. Především když jsou hodně dlouhé, obtížněji se to čte. Celkově ale layout funguje určitě dobře. Ale nejvíce jsem tu práci ocenil, když jsem ji začal porovnávat s původní úpravou Divadelních novin. Škoda, že tu není vidět pro srovnání. Každému doporučuji.

Otázka trochu mimo. Proč jsou na titulní straně litery DN a pak následuje název Divadelní noviny? Na webu je pak dokonce název zopakován ještě jednou. Zajímalo by mě jestli ta figura DN divadelní noviny je logo.

29. 9. 2009 16:40 ---

predsalen treba ist na typografiu, ale zas to nestihnem... a schopnost ucit sa kazdym rokom klesa

29. 9. 2009 15:18 Ondra

Pěkná práce, působí to na mě intelektuálně, a přitom poměrně čitelně a příjemně... Plus palec nahoru za odvážný font v titulcích.

29. 9. 2009 15:01 Jack Penate

Výborná práce! A ještě lepší typografie!




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.