Redesign Divadelních novin
Divadelní noviny, čtrnáctideník zaměřený na divadelníky a diváky, prošly radikální proměnou grafické úpravy. Nový design pochází z dílny studia Designiq, které na jeho tvorbě pracovalo pod vedením Filipa Blažka od konce června 2009. První číslo v novém vyšlo o tři měsíce později na začátku září. Smyslem změny designu bylo vnést do novin svěží vítr, přiblížit je mladší generaci divadelníků, ale zároveň neodradit stávající čtenářskou obec. Noviny byly doplněny o výrazné a dobře čitelné navigační prvky a velké záhlaví, které napomáhá orientaci v listu. Monotónnost a nahuštěnost jednotlivých stránek rozbíjí sazba na praporek, mezititulky, upoutávky či perexy. Filip Blažek popsal proces tvorby nového designu.
Nejprve jsme pečlivě analyzovali obsah původních novin, který jsme vyjádřili pomocí barevných schémat. To nám pomohlo odhalit a posléze upravit strukturu listu. Poté jsme začali přemýšlet o layoutu. Autoři původní grafiky si moc nelámali hlavu s řádkovým rejstříkem, jednotnou velikostí textového písma nebo počtem sloupců. Ze struktury novin vyplynulo, že nejvhodnější bude pětisloupcový layout, který nabízí dostatečnou variabilitu pro lámání článků a umisťování fotografii a ideální šířku sloupce pro pohodlné čtení. Abychom na stránky dostali více volného prostoru, navrhli jsme ještě alternativní layout se čtyřmi textovými sloupci a jedním zúženým pro umisťování popisek nebo upoutávek, přičemž zúžený sloupec může být umístěn mezi kterýmikoli dvěma sloupci.
Redakce Divadelních novin měla požadavek, aby se nezměnil počet znaků na stránce, proto jsme se snažili najít dobře čitelné, ale úsporné novinové písmo. Postupně jsme zkoušeli ještě nezveřejněný Tabac Tomáše Brousila, ITC Charter Matthew Cartera a písmo FF Tisa Mitji Miklavčiče, ale žádné z nich nám nevyhovovalo. Buď nebylo dostatečně úsporné nebo mělo malý repertoár znaků či řezů. Nakonec padla volba na Karminu písmolijny Type Together. Spoluautorka písma Veronika Burian nám vyšla vstříc a poskytla nám font na testování, což se jí vyplatilo: Karmina se ukázala jako ideální písmo pro Divadelní noviny. Je skvěle čitelná, má osobitý charakter a je doplněná i o bezpatkovou verzi Karmina Sans, která se osvědčila pro drobné prvky novinové úpravy, jako jsou popisky obrázků, podpisy autorů apod. Od Karminy byl už jen krok k volbě Bree jako titulkového písma novin od stejných autorů. Bree sdílí určité rysy s Karminou, ale má nezvykle řešené některé litery, což dává Divadelním novinám jedinečný a neopakovatelný vzhled.
Dalším krokem bylo vytvoření šablon jednotlivých stránek, objektových, odstavcových a znakových stylů a výběr vhodných barev. Tiskárna JPM tisk ochotně vytiskla pár desítek testovacích archů, což nám pomohlo zvolit optimální velikost písma, tón červené doplňkové barvy nebo tloušťku linek. Vybrali jsme také nejlepší barevný profil pro převod obrázků do režimu CMYK a nastavení pro černobílé snímky. Při tvorbě stylů jsme naplno využili možností, které nabízí InDesign CS4, jako je živé záhlaví, vnořené nebo GREP styly apod. To výrazně zrychlilo zlom novin a dovoluje nám to lépe se soustředit na kompozice jednotlivých stránek.
Na závěr bych chtěl ocenit přístup klienta, který zcela respektoval náš návrh a vznesl jen minimum marginálních připomínek. Věřím, že tomu tak bylo i díky tomu, že jsme mu náš koncept na začátku pečlivě vysvětlili a každý detail zdůvodnili.
Tisková zpráva studia Designiq
Komentáře k článku
18. 1. 2010 14:00 Helena
Stejně si ale myslím že to není žádná sláva pro čtenáře, úzké červené sloupky s velkým písmem se špatně čtou a nevypadají dobře, obrovské plochy drobného nepříliž členěného textu tvoří větší část novin...
Ale hlavně zde mají zoufale malé zastoupení fotografie, což mi připadá vzhledem k zaměření novin smutné.
2. 10. 2009 09:03 kofila
1. 10. 2009 13:56 Filip Blažek
Co se týče kompromisů a přesvědčování, klient do návrhu vůbec nezasahoval! Je to neuvěřitelný, ale absolutně neřešili ani layout, barevnost, titulní stranu, písmo, prostě nic. Dosud se všechny komentáře týkaly naprosto marginálních věcí, takže jsme třeba o něco zvětšili podpisy nebo upravili popisky obrázků. Doufám, že to tak zůstane :-)
30. 9. 2009 18:11 Lukas Veverka / www.parasite.cz
30. 9. 2009 14:11 jir_ka /www.zou.cz
30. 9. 2009 12:13 Filip Blažek
Co se loga týče, používáme černý čtvereček v podobném duchu jako na obálce, přičemž barva čtverečku není pevně daná, například v dalším čísle bude bílá. Písmena DN jsou průhledná, což zatím kvůli konkrétním fotkám nebylo vidět. Jak DN tak slova divadelní noviny jsou součástí loga, ale v malém tam může být jen DN. Zkratku DN používají v redakci, jsou na ni zvyklí, chtěli jsme ji zachovat.
Po dohodě s redakcí není grafika pevně stanovená, ale průběžně se proměňuje. Postupně upravujeme detaily, na fotkách je například vidět, že jsme změnili tvar písmene „v“ v titulkovém písmu (srovnej titulky Smršt i tango a Tanec Praha), změnili jsme i ypsilon. Takže možná dojde i na některé věci, které tu byly ve fóru připomínkovány.
30. 9. 2009 11:53 yawn | inkink.cz
30. 9. 2009 10:23 lukas
30. 9. 2009 09:02 adam P
30. 9. 2009 03:08 Lukas Veverka / www.parasite.cz
Otázka trochu mimo. Proč jsou na titulní straně litery DN a pak následuje název Divadelní noviny? Na webu je pak dokonce název zopakován ještě jednou. Zajímalo by mě jestli ta figura DN divadelní noviny je logo.