Font

design

Výběr jazyka

cs / en

 

Optické klamy – kouzla a čáry

Optické klamy, kdy na první pohled vidíme na obrázku třeba dvě dámy v kavárně a při druhém pohledu (nebo pohledu z dálky) se náhle obraz změní ve velkou lebku patří mezi nejoblíbenější. Dalšími skupinami jsou pak různé geometrické obrazce, které s vašima očima provádějí všelijaké kejkle – jednou se vám zdá, že se vše hýbe nebo točí, podruhé stejné objekty (čáry, čtverce) působí jinak veliké, ačkoli jsou ve skutečnosti stejné. Podívejte se na naši sbírku…

** sem logo 1,

Často užívaný je i efekt tzv. Möbiovy pásky. Vezmete si proužek z papíru, jeden konec přetočíte a následně jej slepíte s druhým koncem. Vtip je v tom, že páska pak zdánlivě nemá líc a rub, ale jen jednu stranu – jedete-li fixou po pásce, za chvíli je papír pokreslen ze všech stran, aniž byste čáru přerušili.

*** sem Escher 1 a Escher 2

Velkým milovníkem podobných optických hříček byl M. C. Escher, o kterém jsme psali ve Fontu 44.

*** sem krávy

A co vidíte na tomto obrázku, který nakreslil v roce 1994 Mike Mayoune? Kolik krav?

*** sem linky 2

Lidské oči jsou úžasný, byť nedokonalý nástroj. Zdají se vám vodorovné linky na tomto obrázku opravdu vodorovné?

*** sem klam 1, klam 2, 3, 4, 5

Hýbou se obrázky nebo vás jen šálí zrak?

*** sem sachovnice

Je to k nevíře, ale čtverce označené jako A a B mají skutečně stejnou barvu. Autorem tohoto klamu je Edward H. Adelson, profesor na MIT. Pokud chcete vidět další práce, navštivte jeho stránky.

 

*** sem audi billboard

Optické klamy se využívají i v reklamě. Diváka mají šanci zaujmout a donutit k přemýšlení (a zapamatování si).
Na podobném principu fungují i malby na chodník, o kterých jsme psali zde.

 

*** sem bravia 2-4

A ukazovali jsme zde již i oceněné reklamy na televizory Sony.

 

*** sem pismo 1 a pismo 2

Také typografie si může hrát s optickými klamy. Některá písmenka jakoby neexistují, přesto je automaticky čtete… Logo Formule 1 je už klasika.

*** sem jinotaj 1 a 2

Loga a obrázky s více významy (jinotaje) jsme ukázali také v posledním Fontu na poslední straně… Zde zase podle nás vede značka holandského předsednictví EU (vidíte v nápisu EU a po otočení NL). U loga vpravo vidíte chodidlo nebo Afriku?

Klasikou mezi tzv. chytrými logy je i značka firmy New Man. Otočte ji vzhůru nohama!

Více podobných hříček a iluzí naleznete na http://www.illusion-optical.com/Optical-Illusions/MovingPlateStraight.php
nebo http://www.grand-illusions.com/opticalillusions/ 
nebo http://www.coolopticalillusions.com/optical_illusion_collection.htm

Optické klamy jsme na webu nakousli již v tomto článku.

Pošlete nám i své optické klamy nebo odkazy na zajímavé stránky!


Komentáře k článku

15. 1. 2009 12:40 temgri

to Michal: moc děkuji :)

15. 1. 2009 09:37 david

krav vidím celkem 5, tedy 4 a telátko, které vypadá spíš jako koza :)

15. 1. 2009 08:37 Michal

15. 1. 2009 08:35 Michal

to Temgri:

No jasne! Udelej si svisly rez obema ctverci a posun si ctverec B tesne vedle ctverce A aby se dotykaly. Zjistis, ze opravdu oba ctverce maji stejnou barvu. Klame ten stin.

15. 1. 2009 01:00 temgri

pomůže mi někdo rozluštit to s těma písmenama A a B? :D

14. 1. 2009 19:24 Michal

Dostali me ctverce A a B od Adelsona, musel jsem si to overit :D

14. 1. 2009 19:20 Adam

Já vidím tři krávy a telátko. Ale na tuty jich tam bude schovaných ještě víc.

14. 1. 2009 16:55 Font

Honzo diky – z tebou uvedené reklamy na Audi je totiž i ta fotografie, která je v tomto článku umístěna pod šachovnicí. Jen jsme nevěděli, odkud to pochází.
Tak už víme :-)

14. 1. 2009 16:48 Honza

K Escherovi se váže luxusní video od Audi
http://www.youtube.com/watch?v=0QB9Jwf9LkY




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.