Font

design

Výběr jazyka

cs / en

 

Nový vizuální systém Hradu navrhlo Studio Marvil

prazsky-hrad_marvil_16ku9_01-hlavni

Pražský hrad získal novou vizuální identitu od studia Marvil. Vítězný koncept byl vybrán z 55 návrhů v designérské soutěži organizace Czechdesign. 

 

prazsky-hrad_marvil_3ku2_02

Klíčovým prvkem nové vizuální identity je na míru vytvořené písmo Hrad Display, které autoři ze studia Marvil vytvořili s typografem Matyášem Machatem. Identita rezignuje na tradiční logotypy či doprovodné symboly – písmo se stává hlavním nositelem státnické reprezentace, vizuální kontinuity i odkazu k české historii.

Porota složená z odborníků na grafický design a zástupců zadavatele ocenila vysokou kvalitou grafického řešení, propracovanost systému i nadčasovost typografického přístupu.

„Primárním prvkem nové identity je písmo, které je elegantní, důstojné, dostatečně výrazné, přičemž jeho výraz balancuje na skvělé zvolené hraně mezi historií a současností. Autoři s ním pracují citlivě a zároveň systematicky, což jim umožnilo vyřešit jednotným způsobem velmi odlišné výstupy od navigačních panelů v areálu po plakáty zvoucí na konkrétní akce,“ popisuje vítězný návrh Filip Blažek, typograf a odborný poradní hlas v soutěži.

 

prazsky-hrad_marvil_3ku2_03_v2

Nový vizuální systém sjednocuje tři komunikační entity – Pražský hrad, Kancelář prezidenta republiky a Zámek a oboru Lány – a umožňuje jejich vizuálně konzistentní vystupování s ohledem na jejich jednotlivé komunikační potřeby. Nová vizuální identita bude implementována postupně.

Jedním z hlavních cílů je také v souladu s nedávno představeným Manuálem pro kultivovaný Pražský hrad omezit vizuální smog a přispět k estetickému kultivování veřejného prostoru v historicky exponovaném prostředí. 

Předchozí vizuální identita Správy Pražského hradu vznikla počátkem 90. let a naposledy byla upravena v roce 1999. Nový systém představuje zásadní krok ke sjednocení a modernizaci vizuální prezentace institucí spojených s prezidentem republiky.

 

prazsky-hrad_marvil_3ku2_08_v2

prazsky-hrad_marvil_3ku2_05

prazsky-hrad_marvil_3ku2_11

„Jsme poctěni, že jsme mohli prostřednictvím otevřené designérské soutěže pomoci nalézt novou vizuální identitu Pražského hradu a souvisejících subjektů. Nová vizuální identita je důstojná, reprezentativní a vyzařuje silným charakterem, který staví na kvalitním autorském písmu. Věříme, že tato změna přispěje ke sjednocení komunikace a pozitivnímu vnímání Pražského hradu napříč různými cílovými skupinami – od státníků, přes návštěvníky z České republiky i zahraničí, až po spolupracující partnery a dodavatele,“ doplňuje Jana Vinšová, ředitelka organizace Czechdesign.

 

prazsky-hrad_marvil_3ku2_04

prazsky-hrad_marvil_3ku2_13


O soutěži 

První kolo designérské soutěže bylo otevřeno všem zájemcům z oboru grafického designu a přišlo do něj 55 návrhů. Soutěžní návrhy byly v prvním kole hodnoceny anonymně.

Do druhé fáze postoupila čtyři studia:
Heyduk, Musil & Strnad, s.r.o.,
Milan Jaroš,
Studio Marvil, s.r.o.,
superlative.works.

Účastníci druhého kola za svůj soutěžní návrh obdrželi skicovné, vítězné studio pak získalo zakázku na dopracování svého návrhu, jeho implementaci a tvorbu grafického manuálu vizuální identity.

Nezávislou část poroty tvořili tito odborníci:
Kristina Fišerová, grafická designérka a pedagožka,
Radek Sidun, grafický designér a typograf,
Tomáš Machek, grafický designér, zakladatel studia Side2.

 

Zdroj a více zde.


Komentáře k článku

17. 9. 2025 21:31 Kristina Fišerová

Mirku, odborná porota podmínky četla.
Zástupný symbol existuje – lev. Všechno je v pořádku, zatím není v prezentaci, protože se řeší další kroky. Aby měl papíry. Něco jako rodný list.

17. 9. 2025 10:16 Yellow Shapes

Také jsme poslali návrh, spíš takový rychlý námět, neměli jsme prostor se tomu věnovat tak, jak by bylo třeba, ale pro zajímavost ukázka zde.
https://www.dropbox.com/scl/fi/q9nudac3bbje4yfc56eii/hrad-prez.pdf?rlkey=v0wbpzzbmu9clo8jwnqydrrmt&dl=0

16. 9. 2025 17:09 M

Taky to teda mel byt vyrazny, pripadne sofistikovany komunikacni system cca jako Vystaviste nebo modularni jako Porto. Co si vzpominam, byl celkove v zadani velky duraz na marketingovou pouzitelnost. Tohle je pravy opak. který nadto muze byt prilepeny k jakekolli historicke instituci. Prepiste pismenka a je to stejne Karlstejn jako Krvivoklat. Ze to neni vyraznejsi neni primo ostuda, ale skoda to je dost.

16. 9. 2025 11:17 M. Roubíček

Dovolím si citovat ze soutěžních podmínek:
Nová vizuální identita BY DÁLE MĚLA:
- pracovat se symbolem nebo symboly v logách, případně i v dalších výstupech vizuální identity. Zástupný symbol či symboly by měly fungovat i samostatně bez uvedení názvů subjektů.

Tato podmínka je poměrně determinující a předpokládám, že většina soutěžících šla cestou hledání symbolu. Já to v těchto návrzích nevidím a zajímá mne, zda podmínky četla odborná porota.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.