Nový vizuální systém Hradu navrhlo Studio Marvil
Pražský hrad získal novou vizuální identitu od studia Marvil. Vítězný koncept byl vybrán z 55 návrhů v designérské soutěži organizace Czechdesign.
Klíčovým prvkem nové vizuální identity je na míru vytvořené písmo Hrad Display, které autoři ze studia Marvil vytvořili s typografem Matyášem Machatem. Identita rezignuje na tradiční logotypy či doprovodné symboly – písmo se stává hlavním nositelem státnické reprezentace, vizuální kontinuity i odkazu k české historii.
Porota složená z odborníků na grafický design a zástupců zadavatele ocenila vysokou kvalitou grafického řešení, propracovanost systému i nadčasovost typografického přístupu.
„Primárním prvkem nové identity je písmo, které je elegantní, důstojné, dostatečně výrazné, přičemž jeho výraz balancuje na skvělé zvolené hraně mezi historií a současností. Autoři s ním pracují citlivě a zároveň systematicky, což jim umožnilo vyřešit jednotným způsobem velmi odlišné výstupy od navigačních panelů v areálu po plakáty zvoucí na konkrétní akce,“ popisuje vítězný návrh Filip Blažek, typograf a odborný poradní hlas v soutěži.
Nový vizuální systém sjednocuje tři komunikační entity – Pražský hrad, Kancelář prezidenta republiky a Zámek a oboru Lány – a umožňuje jejich vizuálně konzistentní vystupování s ohledem na jejich jednotlivé komunikační potřeby. Nová vizuální identita bude implementována postupně.
Jedním z hlavních cílů je také v souladu s nedávno představeným Manuálem pro kultivovaný Pražský hrad omezit vizuální smog a přispět k estetickému kultivování veřejného prostoru v historicky exponovaném prostředí.
Předchozí vizuální identita Správy Pražského hradu vznikla počátkem 90. let a naposledy byla upravena v roce 1999. Nový systém představuje zásadní krok ke sjednocení a modernizaci vizuální prezentace institucí spojených s prezidentem republiky.
„Jsme poctěni, že jsme mohli prostřednictvím otevřené designérské soutěže pomoci nalézt novou vizuální identitu Pražského hradu a souvisejících subjektů. Nová vizuální identita je důstojná, reprezentativní a vyzařuje silným charakterem, který staví na kvalitním autorském písmu. Věříme, že tato změna přispěje ke sjednocení komunikace a pozitivnímu vnímání Pražského hradu napříč různými cílovými skupinami – od státníků, přes návštěvníky z České republiky i zahraničí, až po spolupracující partnery a dodavatele,“ doplňuje Jana Vinšová, ředitelka organizace Czechdesign.
O soutěži
První kolo designérské soutěže bylo otevřeno všem zájemcům z oboru grafického designu a přišlo do něj 55 návrhů. Soutěžní návrhy byly v prvním kole hodnoceny anonymně.
Do druhé fáze postoupila čtyři studia:
Heyduk, Musil & Strnad, s.r.o.,
Milan Jaroš,
Studio Marvil, s.r.o.,
superlative.works.
Účastníci druhého kola za svůj soutěžní návrh obdrželi skicovné, vítězné studio pak získalo zakázku na dopracování svého návrhu, jeho implementaci a tvorbu grafického manuálu vizuální identity.
Nezávislou část poroty tvořili tito odborníci:
Kristina Fišerová, grafická designérka a pedagožka,
Radek Sidun, grafický designér a typograf,
Tomáš Machek, grafický designér, zakladatel studia Side2.
Zdroj a více zde.