Nová vizuální identita Muzea literatury
Muzeum literatury, které nově vzniká jako součást Památníku národního písemnictví (PNP), otevře v roce 2021 v Petschkově vile v pražské Bubenči expozici věnovanou literatuře. Vizuální identita instituce vychází z designérské soutěže, kterou uspořádala odborná organizace CZECHDESIGN. Vítězné studio 20YY Designers (Petr Bosák, Robert Jansa, Filip Kopecký, Adam Macháček) představuje silný koncept a originálním způsobem propojuje fragmenty z archivu instituce se současným komunikačním jazykem.
V roce 2021 se Památník přemístí ze současného sídla ve Strahovském klášteře do nových prostor Petschkovy vily v Praze-Bubenči. Zároveň otevře Muzeum literatury s netradiční expozicí, čerpající ze sbírek archiválií, knih a výtvarných děl, které se řadí k nejvýznamnějším v Evropě.
Se změnou názvu a otevřením muzea se instituce rozhodla přistoupit i ke kompletnímu rebrandingu a soutěži na novou vizuální identitu. První soutěž, kterou pořádala samotná instituce, skončila bez úspěchu. S organizací druhé soutěže se už zástupci Památníku obrátili na CZECHDESIGN. Vítězné studio 20YY Designers představilo silný a hravý koncept vizuální identity, jehož podstatou je nápadité využití autentických materiálů z archivů instituce a jejich propojení s jazykem dnešní komunikace.
„Vizuální identita muzea se snaží reflektovat jeho náplň: proměnná forma vizuálního systému dává možnost hravé práci s hledáním nových kontextů a významů. Přenáší různorodé emoce či vzpomínky; od kurátorsky precizního výběru po náhodné shluky přídavných jmen, sloves a citoslovcí s odkazem na dada. Tento „živý“ archiv je jak textový, tak obrazový (v budoucnu také zvukový a digitální). Umožňuje vytváření nových obsahů, zapamatovatelných hesel a zkratek, což se promítá do celé vizuální identity. V neposlední řadě ukazuje fragmenty literatury v její výtvarné podobě – dobové typografii a ilustraci. Považujeme za důležité, aby Muzeum literatury komunikovalo svébytnou výtvarnou formou, neboť dnešní stav veřejného prostoru přímo vybízí k práci s textem a jeho významem,“ objasňuje koncept nové vizuální identity Adam Macháček, 20YY Designers.
O SOUTĚŽI:
Soutěž proběhla jako vyzvaná dvoukolová. Soutěžící měli za cíl navrhnout funkční systém vizuální identity a brand identitu značky Muzeum literatury, která by měla reflektovat nové potřeby prezentace instituce a komunikaci směrem k širší cílové skupině, než měla instituce doposud.
Prvního kola soutěže se zúčastnilo celkem 7 studií: 20YY Designers, Adam Uchytil + Markéta Steinert a Jakub Korouš, Dipozitiv, Heyduk, Musil & Strnad, Kontra, Little Greta a Studio Marvil. Do kola druhého postoupilo studio Marvil a 20YY Designers.
Všichni účastníci obdrželi za odevzdaný návrh skicovné. Vítěz získal zakázku na realizaci grafického řešení vizuální identity Muzea literatury včetně licence.
V porotě kromě zástupců instituce zasedli také externí odborníci − typograf Tomáš Brousil, grafická designérka Zuzana Lednická a teoretička grafického designu Kateřina Přidalová.
Jak se Vám nová identita Muzea literatury líbí?
Komentáře k článku
11. 12. 2020 20:51 Petr Korunka
Působí to smutně a fádně.
Úkol to lehký nebyl, ale myslím, že autoři ze sebe nevydali maximum...