Font

design

Výběr jazyka

cs / en

 

Nová tvář Hospodářských novin

Hospodářské noviny dnes vyšly v nové grafické úpravě, částečně se změnil také jejich obsah. Deník vsadil na atraktivnější a modernější vzhled. Přehlednější by měl být podle šéfredaktora listu Petra Šimůnka také obsah. Při práci na nové grafické podobě se HN spojily se společností Cases i Associats z Barcelony. "Tahle společnost navrhovala například design novin jako Independent, Corriere della Serra nebo největších evropských byznysových novin Il Sole 24 Ore," uvedl Šimůnek. Na titulní straně tmavě modrou barvu vystřídal její jasnější odstín. Výraznější jsou například titulky článků, které nyní odděluje více grafických prvků.

 

Co k tomu řekl Francisco Amaral, ředitel studia Cases i Associats (pracovali pro britský Independent, italské Corriere della Serra nebo polskou Gazeta Wyborcza) a šéfdesignér nových HN:

„Měnit image seriózního a prémiového listu, jako jsou Hospodářské noviny, je pro designéra vždycky ošemetný úkol. Na jedné straně je přirozená touha vyrobit hezkou a fungující věc. Před námi je ovšem náročné konzervativní publikum, které by se jen těžko spokojilo s tím, že jeho oblíbený deník někdo načančá a na oko doplní pár dekorací.

Když jsme loni na podzim začali nové HN připravovat, hned bylo jasné, čemu se vyhnout: nepotřebujeme zábavnější a populárnější noviny, takových je všude dost. Bude nutné jít do hloubky, protože tentokrát bezvýhradně platí, že design není jen o tom, jak věci vypadají, ale o tom, jak fungují.

Papírové noviny mají v dnešním světě novou úlohu, zvlášť pokud cílí na chytré čtenáře. Už nestačí do nich nacpat spoustu zpráv o tom, co se stalo. Ty se na čtenáře valí odevšad.

Někdo je musí správně vytřídit, zvolit vhodnou hierarchii, a především udržet čtenáře ve střehu. Obyčejnými novinami lidé proletí jako tunelem, kde všechno kolem vypadá od začátku do konce stejně. Nové HN jsou jiné. Mají rytmus, relevantní témata dostávají podstatně větší prostor, jde se v nich do hloubky. Velká a důležitá témata nikdo nepřehlédne a to, co stojí za to vědět, nebude čtenář muset pracně hledat.

Kvůli tomu jsme pro nové HN připravili celou řadu boxů a grafických prvků, abychom pomohli informace lépe zorganizovat a čtenáři se v nich lépe vyznali. Současné písmo, které HN používají a které jim jako seriózním novinám velmi sluší, jsme doplnili novým svěžím fontem „sansa“. Lépe jsme uspořádali barvy a na všech stránkách udělali větší pořádek.

Předpokládám, že čtete Hospodářské noviny kvůli tomu, jak zacházejí s informacemi, jak je umějí podat a jak vybírají relevantní věci. Nové HN jsou vymyšleny tak, aby se Vám četly ještě lépe.

Těšte se na příští týden, bude to opravdový skok kupředu!“

Novinovému designu jsme se podrobněji věnovali v posledním Fontu 104.

Zdroj: ČT 24 - článek

 

 

Nová typografická podoba hlavičky novin.

Každou změnu designu novin je třeba chápat v našich zemích jako malý zázrak a naději, že jednoho dne budou hlavní deníky srovnatelné se světem. Gratulujeme Hospodářským novinám k odvaze a jistému průkopnictví v této oblasti.

HN vsadily na jistotu a oslovily přední španělskou agenturu, která má s podobnými projekty bohaté zkušenosti. Na podrobnější hodnocení je nyní brzy. Zatím snad (jako podnět k vaší diskuzi) drobná kritická připomínka – nezdá se vám, že čárový kód nad počátečním písmenem hlavičku novin opticky ruší?

Jak se vám tedy nové logo a layout HN líbí?


Komentáře k článku

6. 12. 2009 22:48 Bedikk / bedikk.blogspot.com

Musím uznat, že změna rozhodně k lepšímu. Veliké nadpisy jsou jednoznačně plus a přidávají na přehlednosti. Navíc to působí seriózně. Původní "dizič" vypadá jako každé druhé nudné noviny. Nový vzhled tomu něco dává. Možná důvod, proč plátek číst?

23. 6. 2009 21:52 myšlenka

Jsem vysloveně zklamaná. Vadí mi snad všechno, co je tam nové - barva mi připomíná "kravské rozhledy" čili "Jihočeskou drbnu" před změnou na Deník, asi za to můžou taky ty kapitálky a prostrkání. Písmo hlavičky evokuje laciný plátek s pokleslým obsahem, stejně tak velké titulky u čálnků, prostě horší pop-noviny. Čárový kód nepochopitelně zasahuje do nápisu. Dřívější design byl možná usedlý, ale pro mě představoval větší serióznost.

2. 6. 2009 12:37 vladimira

Názor laika/čtenáře
Ta hlavička je podle mého názoru vysloveně ohavná - jak písmo, tak barva. Podobnou barvu užívaly HN již dříve, nechápu, proč se k ní zas vracejí. Pro mně (více než jen jeden) krok zpět. A ty podivné"zakroucánky" v oblasti "ŘS" mi navíc připomínají logo ČSSD. :-(
Původní hlavička se mi dost líbila. Jak by asi fungovala tahle nová "inverzní" v "pozitivu", he? Inverze jako berlička?

23. 5. 2009 09:11 djmouka

22. 5. 2009 20:49 Zdeněk

To jsem rád, že jste změny Hospodářských novin zaznamenali. Ještě víc se těším, že je taky nějak okomentujete, ohodnotíte. To, že citujete tvůrce samotné a nepřidáte svůj názor, mne neuspokojuje...

20. 5. 2009 11:54 Dalibor Michna

HN mě překvapily a trochu zklamaly, věřil jsem že se trochu blíží serioznímu zpravodajství, a zatím podle grafiky jasně dávají najevo že se považují za pop-plátek. Logo je diskutabilní, neřekl bych že je vyloženě špatné, je to spíš na posouzení typografa jak byly písmena zkroceny.

Seriozní listy tady opravdu chybí, kdy už to někdo uslyší?

19. 5. 2009 10:06 Kulich

> Pepa

Jestli chceš Guardian, pak odebírej slovenskou Pravdu; kromě písma obšlehli i barevnost a práci s grafickými prvky. Ale furt to vypadá o 1000 % íp než HN. Ty jsou úplně marný,

18. 5. 2009 20:47 Tomáš

z těch všech barviček mi noviny přijdou trochu nepřehledné, ale je to líbivé a in .. tedy kromě loga - to bylo dle mého názoru podceněno ..

18. 5. 2009 17:50 Ondřej | trueblue.cz

Inu, Guardian je názorově takový britský Respekt, to by si Hospodářky daly:))
Vzhledem bych se klonil spíše k polské Rzeczpospolitě, též oceněné Society for News Design (řekl bych právem), navíc velmi podobně zaměřené (ekonomika a finance). Posuďte sami:
http://new-arch.rp.pl/okladki/b_7_8320.jpg

18. 5. 2009 16:39 Pepa

Celkově je to skok dopředu, ale čekal jsem trochu víc, něco jako Guardian :-) Nelíbí se mi ten patkový font titulků - na můj vkus zbytečně historizující. Nelíbí se mi barvy, a to tak že vůbec. Ale hlavně se mi nelíbí kvalita tisku. To co jsem dostal do ruky byl fakt hnus, tak doufám že na tom zapracují.

Ale papírový noviny už nečtu. HN by měly vzít frontálním útokem web. Tam dominuje idnes.cz s relativně slabou grafikou, ubohou úrovní článků a neskutečným množstvím pravopisných i faktických chyb :-( S webem bych se inspiroval opět u Guardianu, Times, NY Times a BusinessWeeku.

18. 5. 2009 14:54 RS

navíc se mi nelíbí prostrkání. Třeba NOV I N Y

18. 5. 2009 13:55 Kanibal

Souhlas s jir_kou - buclaté patky a najednou protažené Ř, které je jak z jiného světa. Čárový kód mě ihned praštil do očí, ten měl být jinde.

18. 5. 2009 13:40 jir_ka /www.zou.cz

Typografická podoba hlavičky - palec dolů - jsem zklamán, a to velmi. Jinak ostatní - určitě krok vpřed, ale chce to čas. Aktuální záležitost k hlavnímu tematu posleního fontu.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.