Nová tvář Hospodářských novin
Hospodářské noviny dnes vyšly v nové grafické úpravě, částečně se změnil také jejich obsah. Deník vsadil na atraktivnější a modernější vzhled. Přehlednější by měl být podle šéfredaktora listu Petra Šimůnka také obsah. Při práci na nové grafické podobě se HN spojily se společností Cases i Associats z Barcelony. "Tahle společnost navrhovala například design novin jako Independent, Corriere della Serra nebo největších evropských byznysových novin Il Sole 24 Ore," uvedl Šimůnek. Na titulní straně tmavě modrou barvu vystřídal její jasnější odstín. Výraznější jsou například titulky článků, které nyní odděluje více grafických prvků.
Co k tomu řekl Francisco Amaral, ředitel studia Cases i Associats (pracovali pro britský Independent, italské Corriere della Serra nebo polskou Gazeta Wyborcza) a šéfdesignér nových HN:
„Měnit image seriózního a prémiového listu, jako jsou Hospodářské noviny, je pro designéra vždycky ošemetný úkol. Na jedné straně je přirozená touha vyrobit hezkou a fungující věc. Před námi je ovšem náročné konzervativní publikum, které by se jen těžko spokojilo s tím, že jeho oblíbený deník někdo načančá a na oko doplní pár dekorací.
Když jsme loni na podzim začali nové HN připravovat, hned bylo jasné, čemu se vyhnout: nepotřebujeme zábavnější a populárnější noviny, takových je všude dost. Bude nutné jít do hloubky, protože tentokrát bezvýhradně platí, že design není jen o tom, jak věci vypadají, ale o tom, jak fungují.
Papírové noviny mají v dnešním světě novou úlohu, zvlášť pokud cílí na chytré čtenáře. Už nestačí do nich nacpat spoustu zpráv o tom, co se stalo. Ty se na čtenáře valí odevšad.
Někdo je musí správně vytřídit, zvolit vhodnou hierarchii, a především udržet čtenáře ve střehu. Obyčejnými novinami lidé proletí jako tunelem, kde všechno kolem vypadá od začátku do konce stejně. Nové HN jsou jiné. Mají rytmus, relevantní témata dostávají podstatně větší prostor, jde se v nich do hloubky. Velká a důležitá témata nikdo nepřehlédne a to, co stojí za to vědět, nebude čtenář muset pracně hledat.
Kvůli tomu jsme pro nové HN připravili celou řadu boxů a grafických prvků, abychom pomohli informace lépe zorganizovat a čtenáři se v nich lépe vyznali. Současné písmo, které HN používají a které jim jako seriózním novinám velmi sluší, jsme doplnili novým svěžím fontem „sansa“. Lépe jsme uspořádali barvy a na všech stránkách udělali větší pořádek.
Předpokládám, že čtete Hospodářské noviny kvůli tomu, jak zacházejí s informacemi, jak je umějí podat a jak vybírají relevantní věci. Nové HN jsou vymyšleny tak, aby se Vám četly ještě lépe.
Těšte se na příští týden, bude to opravdový skok kupředu!“
Novinovému designu jsme se podrobněji věnovali v posledním Fontu 104.
Zdroj: ČT 24 - článek
Nová typografická podoba hlavičky novin.
Každou změnu designu novin je třeba chápat v našich zemích jako malý zázrak a naději, že jednoho dne budou hlavní deníky srovnatelné se světem. Gratulujeme Hospodářským novinám k odvaze a jistému průkopnictví v této oblasti.
HN vsadily na jistotu a oslovily přední španělskou agenturu, která má s podobnými projekty bohaté zkušenosti. Na podrobnější hodnocení je nyní brzy. Zatím snad (jako podnět k vaší diskuzi) drobná kritická připomínka – nezdá se vám, že čárový kód nad počátečním písmenem hlavičku novin opticky ruší?
Jak se vám tedy nové logo a layout HN líbí?
Komentáře k článku
6. 12. 2009 22:48 Bedikk / bedikk.blogspot.com
23. 6. 2009 21:52 myšlenka
2. 6. 2009 12:37 vladimira
Ta hlavička je podle mého názoru vysloveně ohavná - jak písmo, tak barva. Podobnou barvu užívaly HN již dříve, nechápu, proč se k ní zas vracejí. Pro mně (více než jen jeden) krok zpět. A ty podivné"zakroucánky" v oblasti "ŘS" mi navíc připomínají logo ČSSD. :-(
Původní hlavička se mi dost líbila. Jak by asi fungovala tahle nová "inverzní" v "pozitivu", he? Inverze jako berlička?
23. 5. 2009 09:11 djmouka
22. 5. 2009 20:49 Zdeněk
20. 5. 2009 11:54 Dalibor Michna
Seriozní listy tady opravdu chybí, kdy už to někdo uslyší?
19. 5. 2009 10:06 Kulich
Jestli chceš Guardian, pak odebírej slovenskou Pravdu; kromě písma obšlehli i barevnost a práci s grafickými prvky. Ale furt to vypadá o 1000 % íp než HN. Ty jsou úplně marný,
18. 5. 2009 20:47 Tomáš
18. 5. 2009 17:50 Ondřej | trueblue.cz
Vzhledem bych se klonil spíše k polské Rzeczpospolitě, též oceněné Society for News Design (řekl bych právem), navíc velmi podobně zaměřené (ekonomika a finance). Posuďte sami:
http://new-arch.rp.pl/okladki/b_7_8320.jpg
18. 5. 2009 16:39 Pepa
Ale papírový noviny už nečtu. HN by měly vzít frontálním útokem web. Tam dominuje idnes.cz s relativně slabou grafikou, ubohou úrovní článků a neskutečným množstvím pravopisných i faktických chyb :-( S webem bych se inspiroval opět u Guardianu, Times, NY Times a BusinessWeeku.