Font

design

Výběr jazyka

cs / en

 

Nová identita fotbalového klubu AC Sparta Praha

home-obr

AC Sparta Praha představila ve spolupráci s respektovanými odborníky v oboru grafické tvorby nový koncept vizuální identity ACS. Po několika letech příprav a práce na tomto projektu vstoupí klub do sezony 2021/2022 mimo jiné i s modernizovaným klubovým logem. Vizuální koncept vytvořila agentura Go4Gold.

Klubu záleželo na sjednocení grafiky všech projektů patřících pod ACS, důraz byl kladený na použití jen jednoho, speciálně pro Spartu vytvořeného stylu písma. A zároveň měli tvůrci tohoto konceptu nejvyšší ambici: kreativně, ale zároveň s úctou k tradici pracovat s klubovým znakem.

makingof4

makingof2

acs_font

makingof5

 

Je to již 27 let, co letenský stadion a dresy hráčů a hráček od dětských kategorií až po A-tým zdobil symbol, který bude navždy spojený hlavně s úspěchy v devadesátých letech. Tedy s úspěchy v dekádě, kdy logo, které mělo v éře majitele Petra Macha odlišit fotbalovou Spartu od ostatních oddílů stejného názvu, vzniklo.

„Směr, který jsme po dlouhých diskusích zvolili, představuje přirozený vývoj a posouvá nás graficky z minulosti do současnosti. Snažíme se respektovat moderní trendy, přesto se podle nás nejedná o překotnou revoluci. I proto věříme, že výsledek bude fanouškům blízký. Přestože víme, že naši příznivci budou o tomto kroku hodně diskutovat. Což nám ale vůbec nevadí,“ říká ke změně vizuální identity Sparty generální ředitel AC Sparta Praha František Čupr.

„Marketingové potřeby klubu, očekávání ze strany fanoušků i požadavky na využití klubové identity ze strany obchodních partnerů Sparty se za dobu, po kterou v klubu s přestávkou působím, výrazně změnily,“ doplňuje ředitel komerčního úseku ACS a člen představenstva Tomáš Křivda. Ten byl součástí týmu, který se grafickou proměnou zabýval ještě před dočasným odchodem z klubu v roce 2017. Poté, co se na podzim 2020 do Sparty vrátil, doplnil projektový tým.

acs_historical_logos

acs_subbrands_comparsion

 

„Pro vytvoření nové identity jsme oslovili špičky v oboru. Spolupracovali jsme například s Alanem Zárubou, kreativním ředitelem TV Nova. Nebyli jsme pod časovým tlakem, bylo potřeba každý krok důkladně diskutovat. Po celou dobu jsme si uvědomovali, jak důležitý projekt máme v rukách,“ vysvětluje marketingový ředitel ACS Kamil Veselý.

„Vizuální styl a identita každé instituce jsou přímým odrazem její firemní kultury. V případě AC Sparta Praha, nejslavnějšího českého fotbalového klubu, není jen symbolickým vyjádřením modernizace její tváře. Vytváří komplexní a dynamický ekosystém vizuální komunikace, přes který firma komunikuje své tradice, hodnoty a vizi. Jde naproti nové éře digitální komunikace, s vazbou na tradice, které formovaly její slavnou historii. Činí tak s ohledem na nové možnosti sportovního marketingu v 21. století. AC Sparta Praha je prvním sportovním klubem u nás, který se k tak komplexní proměně odvážil, což dle mého potvrzuje jeho výsadní postavení,“ komentuje vizuální proměnu supervizor a odborný konzultant projektu Alan Záruba, grafický designér, pedagog, odborný publicista a kreativní ředitel TV Nova.

Vizuální koncept pro klub po vítězství ve výběrovém řízení vytvořila agentura Go4Gold, která v minulosti spolupracovala například s hokejovou Spartou či Českým svazem ledního hokeje. „Při tvorbě loga bylo záměrem zachovat klíčové prvky, které Spartu definují přes sto let, a vytvořit jasnou a výraznou značku navazující na jedinečnou historii klubu aplikovanou do 21. století,“ zdůrazňuje Tadeáš Drahorád, Art director Go4Gold.

 

acs_poster

acs_phone_julis

acs_building

stadionacs_merch

Klub představil novou identitu s předstihem a využívat ji začne v červnu 2021 se zahájením přípravy na následující sezonu. Aktuální ročník bude nadále doprovázet současný grafický koncept.

Více o změně vizuální identity:

www.navzdysparta.cz

 

Jak se vám změna Sparty líbí?


Komentáře k článku

22. 2. 2021 12:44 HEHE

Třeba na mne to "S" působí geometricky příliš souměrné, což způsobuje optickou nevyváženost v podobě dominantnější horní části litery. Ale je to individuální vnímání.

22. 2. 2021 08:43 Šimon Matějka

Zdravím KK, autorem jsem já :) můžete být trochu konkrétnější? Výraz písma je dosti subjektivní záležitost, to že se nelíbí neznamená že je špatně. Budu se tešit ;)

19. 2. 2021 12:23 robot

zrovna typo mi prijde jako jedine co je na tom fakt v pohode :)

19. 2. 2021 08:36 Honza

Taky bych od KK rád věděl, co v čem je písmo vadné. Ale to chci asi moc.

19. 2. 2021 08:05 Tomáš Brousil

Autorem abecedy je Šimon Matějka, student ateliéru písma a typografie na Umprum. Na stránce projektu, je adekvátně uvedený. Písmo je v pořádku, nashle.

18. 2. 2021 17:06 KK

muzu znat jmeno toho typografa? ten pan drahorad ma tak leda vysokou skolu pinterestu natoz nejake odborne vzdelani. tak kdo je autorem abecedy? urcite se rad s tim pochlubi.

18. 2. 2021 08:55 pala

Nemam co tomu vytknout. Za mě výborná práce.

16. 2. 2021 09:44 slow

https://navzdysparta.cz/
tady máte informace, např. že první dresy jsme měli ČERNÉ,
ale teď dresy samozřejmě zůstávají RUDÉ.
To by snad měl pochopit i slávista…

16. 2. 2021 09:08 Stará škola

No Sparta v černém poli, to jako, že Spartu čeká černá budoucnost? Sparta byla vždy rudá !!!!! No nic, holt černé pozadí je pro mne symbolem černých zítřků. Pro mne subjektivně jupíííí, neb jsem již od základky SLÁVISTA.........

15. 2. 2021 13:26 Slow

To by mě zajímalo, jak si KK představuje sebevědomé S, tento typograf je z UMPRUM, tak nám napište co konkrétně je tam špatně, který znak, ať se něco přiučíme. Je v pořádku že se Vám nějaké písmo nelíbí, ale když je to podle Vás tak špatné, že by vyletěl, tak tam musí být hrubé typografické chyby, tak nějaký příklad ... ? Děkuji

15. 2. 2021 12:44 Honza

Podle mého názoru je to jasně posun vpřed. Líbí se mi koncepčnost nové identity (no dobře, až na nadační fond), v předchozí změti log žádná nebyla. A nový font - Železná, mě nijak neuráží (ale nestudoval jsem v ateliéru písma :-).

15. 2. 2021 11:51 robot

je to naoko líbivý ale hrozně levný a okoukatelný. Prostě takový agenturní styl. Vůbec se mi to nezdá.

15. 2. 2021 10:54 KK

no tohle přinést student na ateliér písma tak letí, nezlobte se na mě, písmo výrazem tak na dafonts.com

to S samotné působí strašně uťápnutě, takový nevýrazný, nesebevědomý a že je v černý je jen dobrej fór, protože sparta opravdu v temnotě pd tímhle majitelem je

15. 2. 2021 09:10 Jirka

Celkem zdařilý transfer loga do budoucnosti. Souhlasím, že by toho šlo ubrat více při zachování nosné identity. Jne mě překvapila práce s barvami, kdy v různých podobách buď autoři vypouští buď trikoloru nebo červeno zlatou a zdá se mi, že najednou rostou dvě identity vedle sebe. Ale nejsem fanoušek fotbalu, takže ani nemužu určit co původní spartu definuje líp.

15. 2. 2021 01:13 * Karel *

Vyloženě impotentní ten symbol není, ale na jednu (grafickou) nohu napadá... Symbol je nevyvážený, litera S nepěkná třebaže mnohem lepší než ta předchozí. Hvězdičky nadbytečné, jako by to byl znak nějakého hotelu. A nezachrání to ani ta omáčka kolem v podobě promo fotek, kde si agentura dala hlavně práci s tím, aby bylo vidět, že mají fixy s vlastním logem. Trochu trapné, když pak člověk koukne na ten výsledný znak... :(
To písmo je docela dobré pro ten účel, ani to S, když je pohromadě s dalšími literami pak nevypadá tak sprostě.

13. 2. 2021 12:09 Milan

Moc se mi to nelíbí. Asi mi tam vadí silné linky kde u hvězdiček naopak není žádná. Na tmavém pozadí je tam až přelinkováno.

12. 2. 2021 16:46 slow

skvělé, já jako Sparťan i designer jsem nadšen,
škoda, že téma fotbal bylo v minulém Fontu,
myslím, že s tímto logem by jsme byli v hodnocení na prvním místě.
(tak alespoň v designu jsme před slávií, teď ještě na hřišti…)




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.




UGD logo na vysku-box