Font

design

Výběr jazyka

cs / en

 

IKEA nahrazuje Futuru Verdanou

Pro nový katalog na rok 2010 si známá švédská nábytkářská společnost zvolila zajímavý redesign – po řadu let identifikující font Futura nahradila poněkud překvapivě systémovým písmem Verdana…

Vývoj vzhledu katalogů IKEA od 50. let 20. století jsme přinesli ve Fontu 73, který byl zaměřen na identitu nábytkářských společností.

Zdroj: http://www.fontblog.de/ikea-katalog-2010-verdana-ersetzt-futura

Někteří typografové tuto změnu označují za nepochopitelnou ztrátu typografické identity. Jak se Verdana líbí pro sazbu katalogu vám?


Komentáře k článku

29. 6. 2010 15:55 Petr Štěpánek

Mě aplikace Verdany praštila asi před měsícem v IKEA do očí - myslel jsem si, že to zmatlala nějaká levná agentura, a tak jsem napsal naštvaný dotaz do jejich stěžovacího terminálu. IKEA budiž ke cti, že mě odpověděli, ale musím říci, že mě nemile zaskočili - ten omyl s Verdanou je celosvětový. Copak ani v centrále (je-li jejich odpověď pravdivá) IKEA neví, že Verdana je určena jen pro obrazovky a další (na "pixelech" postavená) interaktivní rozhraní?

Dobrý den pane Štěpánku,

srdečně Vás zdravím z IKEA.
Děkujeme za zaslání Vašich postřehů z půdy IKEA. Přechod na Verdanu byl celosvětový a zatím se plánuje na cca tři roky. Jeden z důvodů tohoto rozhodnutí byla lepší čitelnost tohoto druhu písma při komunikaci v ostatních IKEA médiích. Toto rozhodnutí je celosvětové a věřte, že i mezi našimi kolegy se vedly diskuse o kladech a záporech těchto změn.
Velmi nás těší, že ve Vás máme návštěvníka IKEA, kterému není identita IKEA lhostejná.
Vynasnažíme se abychom komunikace v IKEA sjednotili a tím lahodili i oku takového odborníka jako jste Vy.

Ještě jednou děkuji za Váš příspěvek.

S pozdravem

Jindra Válová
Public Relations
IKEA Česká republika

27. 8. 2009 10:30 scheni / variable.cz

Já to říkal, je to kvůli webu! :)
Tak a teď se modleme ať z toho není trend...

25. 8. 2009 14:10 Filip Blažek

Diskuse k tématu: http://typophile.com/node/61222

21. 8. 2009 12:53 Dan F*

Jinak ohledně toho šetření – katalog má asi poloviční rozměr než "normálně", takže bych řekl že se šteří.

Ohledně těch sekretářek – jak psal intrikáč, každý obchodní dům IKEA zaměstnává pro svoji potřebu také nějaké grafiky :)

21. 8. 2009 12:49 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Souhlas s Intrikou.
"Kdo si však myslí, že použití fotky, loga a napsání ceny je vše, mýlí se"
snad to nevyznelo tak, že bych si myslel ze je to jen o tomto. :)

Myslím ze jsi to prave velmi trefne popsal, jsou proste cinnosti kde vidim smysluplnou roli kreativcu ci studia a pak jsou cinnosti kde to systemy a vnitrni mechanizmy studii spise komplikuji, prodrazuji atd. Ostatne, kdo z nas ma rad aktualizace a datlovani textu ze jo. :)

21. 8. 2009 00:28 Vitezslav Valka

Tady to fici! Veranda je zoufalstvi.

20. 8. 2009 19:09 Intrika

1. IKEA v posledních letech zaměnila Futuru za vlastní písmo IKEA SANS vycházející z Futury. 2. každý obchodní dům IKEA má oddělění COM-IN, tzn. komunikace a interiér. Část pro komunikaci řeší lokální komunikace, jak na obchodním domě, ale také si samostatně designuje a zadává do výroby potřebné regionální marketingové či jiné materiály. V každé zemi existuje rovněž marketingové oddělení, které z velké částí přejímá a adaptuje centrální vizuály podle potřeby. Marketingové oddělení na základě průzkumů také určuje, zavádí a tvoří jisté standardy tzn. co a jak je potřeba vizuálně komunikovat pro danný stát. Všichni zaměstnanci COM-IN v IKEA prochází desítkami školení, absolvují cesty do zahraničí, aby správně pochopili kulturu a poslání IKEA. Někdo se učí rychleji, někdo pomaleji. Někdo má vkusu více, někdo méně. Nicméně IKEA samozřejmě spolupracuje s reklamními agenturami na kampaních, tv spotech a dalších rozsáhlejších záležitostech. Kdo si však myslí, že použití fotky, loga a napsání ceny je vše, mýlí se. Pochopit a zkoumat Corporate Identity, kterou tady Kamprad a jeho kolegové budují, je jednak běh na delší trať, ale rovněž hodně zajímavé.

20. 8. 2009 18:20 Lukas Veverka / www.parasite.cz

A navic ten editor to prece muze lehce minimalne polovinu znaku ohlidat, nedovolit psat dve mezery za sebou a podobne neduhy.

20. 8. 2009 18:17 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Tak predne si myslim, ze by lide kdyz pouzivaji pocitac se meli naucit zaklady sazby a Carka, tecka, divus, spojovnik, mezera atd bby mela byt prece samozrejmnost. K tomu nepotrebujes DTP operatora.

Co je ale srandovnejsi je to, ze casto i lide pracujici v reklamkach tohle neznaji a neumeji. Vsak to vis sam. Znas taky par takovych. :)

Vysvetluj pak klientum ze maji platit reklamku, kdyz to dostanou stejne zbastlene jako kdyby to psal desetiletej kluk. Se staci podivat vsude okolo. Mozna kdyby to reklamky delali nejak lepe, poradneji, tak by to smysl melo.

20. 8. 2009 17:42 -_-

Sazba nebude tak hladka, vobcas to nekam preleze, to se vopravi rucne, pak tady se to nejak rozdeli. Tady to udela tohle tamhle tamto. Carka, tecka, divus, spojovnik, mezera… typografie jako obor je k nicemu. Grafiky taky neni potreba - s Wordem je pribalena tuna sablonek. Taky na netu si udelas stranku za minutu a to plati i pro velky firmy, staci vybrat sablonu…
Volebni listky bych taky predvyplnil a mozky bych vyhazoval spolu s placentou hned po narozeni.

Mas recht. Vsak ja vim, proc je nejvyssi cas se na tenhle posranej obor vykaslat a jit delat neco poradnyho.

20. 8. 2009 17:13 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Sakra, nějaká chyba:
Tak to je snad jasné, že je vždy levnější in-house řešení i v případě že by ti konkrétní lidé byli placení stejně. (myšleno jako zaměstnanec ikei a dtp operátor ve studiu)
Však Pavle víte sám, že velké firmy si zřizují taková oddělení zcela běžně, protože je to pro ně prostě výhodnější než se handrkovat s agenturou.

20. 8. 2009 17:11 Lukas Veverka / www.parasite.cz

PZ: Tak to je snad jasné, že je vždy levnější in-house řešení ti konkrétní lidé byli placení stejně.

S: jen tak přemýšlím kdy bych pochopil tu změnu. nic víc. ale konkrétní příklad nemám, myslel jsem ovšem cokoliv, od jejich katalogů po etiketu na zboží.
To si o mě myslete co chcete, ale vytovřit pro tyhle věci editor který by uměla vyplňovat i moje matka je prostě snadné. Tam opravdu nevidím jediný důvod, proč by to muselo jít přes agenturu. Sazba nebude tak hladká. To je asi jediné co se může stát. Ovšem u rozsáhlosti jejich textů (10 řádků maximálně) je to stejně uplně jedno.

20. 8. 2009 17:04 Lukas Veverka / www.parasite.cz

:)

20. 8. 2009 16:40 *–*

Mluvis obecne, nebo o necem konkretnim? Nadpis ceho kam? Myslis toho, co uz ted celou dobu delaji a rozhodli se prejit ze zavedenyho na systemovej font, nebo se rozhodli si to "vsechno" resit in-house. Pokud se meni jen nadpis, pak to zadaji nejake PR agenture, tvoje reseni, kde predpokladas, ze tohle bude delat sekretarka mezi varenim kavy a upravovanim casoplanu sefovi je dost amatersky a hodi se tak na truhlarnu o peti lidech.

A nebo dokonce myslis i ten katalog? Tomu neveris ani ty sam ne?
Ten ma jen v Cesku naklad milion kusu. V Evrope jsou to desitky milonu. Myslel sem puvodne, ze se to tiskne tak, ze se nahrazuje jen cernej plat, ale neni tomu tak. Coz me prekvapilo. Bud se to tiskne kazdy zvlast, nebo na pet barev – z toho sou dve cerny, nebo se to natiskne vsechno bez textu a pak se to potiskne znova – ale tiskne se to na rotackach, takze si to nedovedu predstavit a je to asi to druhy blbost ;)
Ale pokud se ti kuci z Finska snazi setrit, bude to tady. A rozhodne nenechaji sazbu neceho, co ma naklad miliony kusu, na nejake sekretarce. Nebo celostrankovou propagaci. To je brutal amaterizmus a tomu proste neverim.

Sice muze jit jen o liti textu, ale rozhodne to dela nekdo, kdo to delat umi a pro toho problem nejakej font neni. treba i ta blba PR agentura/oddeleni, co jim zarizuje umisteni propagace a ty veci kolem.

Firma jako Ikea nehleda jen, jak usetrit, ale jak pojistit, kdyz nekdo nekde udela chybu. A kdyz udela chybu nejaka sekretarka? Co si na ni vezmou? Prd. Ale pokud maji dodavatele... do smlouvy se daji podminky a zaruky a jede se delat pravej bussiness!

20. 8. 2009 16:34 PZ

to Lukáš:
Levnější by to bylo za předpokladu, že pracovník propagace ve firmě IKEA je placen hůře, než DTP operátor v reklamce (někdy si tam říkají art director, ale s uměním to nemá nic společného). Jenže IKEA, jako správně vedená firma, si přece na takové pozici nemůže dovolit zaměstnávat levný a tudíž nekvalifikovaný personál. A těžko předpokládat, že by katalogy připravoval skladník nebo soustružník. Představa, že in-house řešení je levnější, než outsourcing je v případě IKEA opravdu naivní.


A co se týká vnímání rozdílů designu písma: na konci října bude o svém výzkumu na toto téma přednášet na konferenci ATypI Kevin Larsson – vřele doporučuji. Ačkoliv změnu písma neumí laik ani pojmenovat, přesto se zdá, že pocit z písma ovlivňuje vnímání psaného textu. Doufám, že se mi opět podaří připravit s Kevinem článek pro Typo.

Don't we have enough fonts?
Dr Kevin Larson, Researcher, Microsoft Advanced Reading Technologies
People who aren’t typographers or graphic designers often wonder why there are so many typefaces. Few can distinguish differences between typefaces beyond a serif / sans-serif difference, particularly with text faces. If readers can’t detect these differences, then we are wasting a lot of time and effort. Many researchers now believe that that people have two evaluative systems – one that involves slow, effortful, deliberative thinking – and one that is automatic, fast, and pre-attentive. The second, called rapid cognition, allows people to make rapid judgments with relatively little information. For example, it only takes 50ms (1/20th of a second) to make a judgment about the aesthetics of a website that is similar to a judgment made after a long exposure. Our studies demonstrate that the personality of a typeface is identified with rapid cognition and that it impacts our recognition of the words written with the typeface.

20. 8. 2009 15:59 Lukas Veverka / www.parasite.cz

A proč by měla propagaci řešit nějaká reklamka? U Ikei? Viděl jsi jejich materiály? Napsat název výrobku, kód zboží a načist z centrální databáze fotografii do předem daného míta umí uplně každý a desetkrát levněji než dtp operátor v studiu.
To je sakra dobrej důvod proč se zbavit nesystémového fontu a mašinerie zbytečných reklamek. :)

20. 8. 2009 15:06 o_o

Ja zustanu o toho sniciho tiskare vy perverzní typomilové!!!

Nicmene si myslim, ze, co se tyka toho reseni temi perverzisty, tak mozna to na teto urovni reseno bude, ale u tech lidi, co to maji v ruce to bude minimalne alespon VNIMANO. 100% zaregistruji zmenu, i kdyz ji nedokazou identifikovat.
Treba budou mit min pocit, ze drzi v ruce Ikeu. Nebo se jim to nebude dobre cist. Nebo naopak – budou je lehce brnet konecky prstu a jednou rukou v kapse budou smatrat po penezce planujic si celodenni vylet za mesto mezi regaly… co ja vim. Ale urcite to vnimnou.

Co se tyka toho systemovyho fontu – to je normalni lenost!
Staci mit pripraveny sablony. V 90 % pripadu to bude OK. Zbytek se rovna stejne odchylce, jako kdyz zadnej definovanej font neni. Stejne se o vsechny ty komply u tehdle firem stara banda spocenejch techniku, kteri jsou radi za jakoukoliv jinou praci, nez je vecny reseni nefunkcnosti site.
Co se tyka propagace, tu neresi holky sekretarky, ale exzterni firmy, ktery si muzou (musi) stahnout manual.
Navic je stejne obrovska cast dokumentu (vcetne korespondence) zpracovavana a i editovana on-line (a u Ikei bych typnul, ze si ani neprdes, pokud to nemas napsany v dennim planu a nepotvrdi ti to nadrizenej), faktury se pisi v programech. Ty se nejak musi distribuovat (a s nimi se v pohode sveze jeden fontik – treba jako aktualizace)… za chvili lidi ani nebudou umet delat na pocitaci, protoze ho skoro ani neuvidi.

Takze jestli ma Lukas pravdu, je to pekne hloupej duvod.

20. 8. 2009 14:20 Lukas Veverka / www.parasite.cz

:) Zcela jistě je použití Verdany cílený záměr, Jde jen o to zjistit co je k tomu vedlo. Představa opilého tiskaře je groteskní, ale velmi nepravděpodobná.

Co se týká té ceny za font, to určitě je zanedbatelná položka v rozpočtu, spíš jde ale o to, jak dostat tu futuru na všechny počítače který s ní mají pracovat kdekoliv a kdykoliv v 262 storech v 24 zemích.

V Altworxu jsme také museli sáhnout po systémovém fontu, protože zaručit aby na každém počítači kde náš systém pracuje byl font který by jsem chtěl já je prostě nereálné.

20. 8. 2009 13:42 Dan F*

skakala: Ve všech mutacích :)

Nicméně kdyby to vypadlo v ripu, tak to dopadlo dost dobře (vzhledem k tomu že každé písmo je jinak náročné na prostor).

Koukal jsem na ten katalog dneska dole u dveří a musim říct, že běžný zákazník podle mě změnu písma vůbec nebude vnímat. Jediný kdo to bude řešit jsme my perverzní typomilové a to je zanedbatelný zlomek, nehledě na to, že tam budem nakupovat dál, tak co.

20. 8. 2009 11:40 ._.

aaaaaa – sory vsem typografumtypomilum, typolidem... melo tam asi byt "...vymysleno pro Microsoft..."
A dokonce uz vim, kdo ji udelal: Matthew Carter ;)
A vubec, co tady budu psat. Popelem uz sem se posypal, tak co: http://en.wikipedia.org/wiki/Verdana

20. 8. 2009 11:34 ._.

Nebyla Verdana vymyslena MIcrosoftem pro monitory?
A na monitoru je to prece krasny pismo.

Jinak zmenu teda fakt nechapu. Osobne teda Futuru nemam rad – ale to ne, ze by se mi az tak nelibila, ale pouzival ji nekdo tak moc, az mi ji zhnusil. Nicmene pro IKEU to bylo jak zopakovat jeji nazev :)
Podle me ale urcite neni duvodem cena fontu. Pro IKEU by usetreni za neco takovyho delalo asi tak 0.00001 promile procenta cistyho zisku. Podle me to vypadlo na ripu, tiskar lezel opilej nekde na pelechu ve skladu a rotacky jely a jely, az vyjely 1 230 5896 kusu katalogu.

20. 8. 2009 08:52 Thomas

Pro Colby: Nechci být kverulant, ale to je trefa s velkým T, R, E, F a A. Verdana = prostě druhý Courier, náhražka všeho, co se potratilo během tisku. Bavit se o chudobě sazby postavené na 2 řezech je asi stejně marné, jako vysvětlit milovníkům Verdany její vhodnost pouze pro webové rozhraní při velikosti, kdy zanikne většina patek. Nabízí se ještě otázka smyslu existence fontu Tahoma, ale to už je další kapitola o marnosti. :-)

19. 8. 2009 14:01 ---

Ingvar Kamprad nam to rad vytsvetli, dnes uz nemam cas, ale zajtra mu urcite zavolam (aj neaka dotacia by sa zisla...)

19. 8. 2009 10:36 Novák

co takhle se zeptat také u zdroje, v IKEA...?

19. 8. 2009 10:16 ---

zaciname kurzom nemciny, no idem pre slovnik a dake ucebnice. s tou vedrdanou to bude asi ako pise frajer luke

19. 8. 2009 09:33 Petr Scuka

Pro me je to krok zpet. Kdyz jsem videl prvni prvni plakaty myslel jsem si, ze je to omyl. Bohuzel neni. Na Verdanu si asi nikdy nezvyknu. Tenhle font je hezky na webu v mailu, ale na tiskoviny se nehodi.

19. 8. 2009 03:29 Lukas Veverka / www.parasite.cz

To je fakt. Ta Kika je Lídl. Uznávám. Nesrovnával jsem ovšem kvalitu ale cenu. Ale ta Kika jako příklad je přesnější. A já si na Ikeu nestěžuji. Taky tam kupuji. :)

18. 8. 2009 23:52 Adam

Colby:
:-)))

18. 8. 2009 22:48 Colby

Verdana na me vzdycky bude pusobit dojmem, ze pri RIPu vypadlo originalni pismo, ktere tam melo byt.

18. 8. 2009 21:38 Roman Kyselý

Futura je zkrátka futura, font z velým "F". Změna písma není dobrá.

Mimochodem, Lukáši Veverko, srovnávat Ikeu s Lidlem mezi nábytky určitě není na místě. Jsou tu jiné, které si zaslouží toto srovnání Sconto, Evropa Mobel, Kika... Netvrdím, že je vše co prodávají kvalitní. Přesto, co se týče designu je tento švédský kolos hodně vysoko, nad již uvedenými obchody a nejen nad nimi! Buďme rádi, že ji tu máme!!!

18. 8. 2009 20:23 scheni / variable.cz

Jestli to nebude nějaké forma prolínání s webem. Jednotný styl, jednotný font na papíru i na monitoru, a když na webu ta futura moc nejde...

18. 8. 2009 17:14 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Tak víme prd, že jo proč a jak. Ale k té mé myšlence Marku, byl by to rozhodně důvod nepoužívat nesystémový font. takže Futura by logicky šla z kola ven.

Protože jinak by museli za každý počítač na kterém se s Futurou pracuje platit licenci za používání.

I když si dokážu představit, že v online editoru to vyplňuji nějakým systémovým fontem, a ven to jde přes nějaký server kde je legálně futura. :) Ale to jsou takové hypotetické žvásty moje. Já jsem chtěl prostě říct, že by bylo super kdyby se tohle začalo nějak používat. Žádné korektury. Žádné datlování textu. :)

18. 8. 2009 16:52 Marek

Lukas: tak to snad nie je dovod na to aby nepouzivali dalej Futuru...

dost firiem pouziva nepochopitelne verdanu v printe. toto riesenie absolutne nechapem, dost mizerny font...

18. 8. 2009 16:49 Intrika

Velká škoda. IKEA před několika lety updatovala Futuru na svůj vlastní font IKEA SANS. Čili už pár let nepoužívala Rennerovu Futuru. Nejspíš kvůli právům pro použítí celosvětově zvolila tuhle cestu (není podloženo). Drobně se lišila od Futury, ale v zásadě šlo o na oko totožné písmo. Nicméně... Velká škoda. IKEA si ubrala vizuální prvek, který ji identifikoval po řadu let. Verdana sama o sobě ji posunula zpět, ale tenhle názor možná nesdílí ti, kteří za přeměnou stojí. Nebyla jejich úvaha podobná jako u Applu, když začali používat lesklé displaye? Úvaha, které se v dneší době říká - zmodernizovat? Třeba se IKEA k »vlastnímu« písmu vrátí, stejně jako se Apple prý bude vracet k matným povrchům... Uvidíme.

18. 8. 2009 16:00 Pavel Buben

Neni to jen nejaky omyl :-D

18. 8. 2009 14:29 Lukas Veverka | www.parasite.cz

a vzhledem k tomu ze jde o takovy Lidl s nabytkem, muzeme byt radi ze nezvolili Comics Sans :)

18. 8. 2009 14:27 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Tak nikdo nevime proc to udelali. Treba presli na nejakou formu online publishingu. Kde si katalogy atd delaji sami bez asistence predrazenych agentur. Ostatne tam by mel graf design smerovat. Layout a formu navrhne odbornik, ale vyplnit kody a nazvy zbozi zvladne kazda sekretarka. A vybavit kazdy store v kazde zemy licencovanym fontem je proste mnohem drazsi nez pouzivat systemovy font ktery vsude je. Verdana je na Mac i Windows takze je to jasna volba. Ale kdo vi. :)

18. 8. 2009 14:01 jir_ka /www.zou.cz

Předpokládám, že příští katalog už bude opět Futurou, změnu nechápu...

18. 8. 2009 13:43 Michal

Všeobecně jsem si všiml, že se písmo Verdana začalo zase ve velkém měřítku používat (např. nové označníky MHD v Praze). V případě IKEI je to škoda, font Futura byl pro Ikeu prostě typický, jednoznačný, nezaměnitelný.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.




UGD logo na vysku-box