IKEA nahrazuje Futuru Verdanou
Pro nový katalog na rok 2010 si známá švédská nábytkářská společnost zvolila zajímavý redesign – po řadu let identifikující font Futura nahradila poněkud překvapivě systémovým písmem Verdana…
Vývoj vzhledu katalogů IKEA od 50. let 20. století jsme přinesli ve Fontu 73, který byl zaměřen na identitu nábytkářských společností.
Zdroj: http://www.fontblog.de/ikea-katalog-2010-verdana-ersetzt-futura
Někteří typografové tuto změnu označují za nepochopitelnou ztrátu typografické identity. Jak se Verdana líbí pro sazbu katalogu vám?
Komentáře k článku
29. 6. 2010 15:55 Petr Štěpánek
Dobrý den pane Štěpánku,
srdečně Vás zdravím z IKEA.
Děkujeme za zaslání Vašich postřehů z půdy IKEA. Přechod na Verdanu byl celosvětový a zatím se plánuje na cca tři roky. Jeden z důvodů tohoto rozhodnutí byla lepší čitelnost tohoto druhu písma při komunikaci v ostatních IKEA médiích. Toto rozhodnutí je celosvětové a věřte, že i mezi našimi kolegy se vedly diskuse o kladech a záporech těchto změn.
Velmi nás těší, že ve Vás máme návštěvníka IKEA, kterému není identita IKEA lhostejná.
Vynasnažíme se abychom komunikace v IKEA sjednotili a tím lahodili i oku takového odborníka jako jste Vy.
Ještě jednou děkuji za Váš příspěvek.
S pozdravem
Jindra Válová
Public Relations
IKEA Česká republika
27. 8. 2009 10:30 scheni / variable.cz
Tak a teď se modleme ať z toho není trend...
25. 8. 2009 14:10 Filip Blažek
21. 8. 2009 12:53 Dan F*
Ohledně těch sekretářek – jak psal intrikáč, každý obchodní dům IKEA zaměstnává pro svoji potřebu také nějaké grafiky :)
21. 8. 2009 12:49 Lukas Veverka / www.parasite.cz
"Kdo si však myslí, že použití fotky, loga a napsání ceny je vše, mýlí se"
snad to nevyznelo tak, že bych si myslel ze je to jen o tomto. :)
Myslím ze jsi to prave velmi trefne popsal, jsou proste cinnosti kde vidim smysluplnou roli kreativcu ci studia a pak jsou cinnosti kde to systemy a vnitrni mechanizmy studii spise komplikuji, prodrazuji atd. Ostatne, kdo z nas ma rad aktualizace a datlovani textu ze jo. :)
21. 8. 2009 00:28 Vitezslav Valka
20. 8. 2009 19:09 Intrika
20. 8. 2009 18:20 Lukas Veverka / www.parasite.cz
20. 8. 2009 18:17 Lukas Veverka / www.parasite.cz
Co je ale srandovnejsi je to, ze casto i lide pracujici v reklamkach tohle neznaji a neumeji. Vsak to vis sam. Znas taky par takovych. :)
Vysvetluj pak klientum ze maji platit reklamku, kdyz to dostanou stejne zbastlene jako kdyby to psal desetiletej kluk. Se staci podivat vsude okolo. Mozna kdyby to reklamky delali nejak lepe, poradneji, tak by to smysl melo.
20. 8. 2009 17:42 -_-
Volebni listky bych taky predvyplnil a mozky bych vyhazoval spolu s placentou hned po narozeni.
Mas recht. Vsak ja vim, proc je nejvyssi cas se na tenhle posranej obor vykaslat a jit delat neco poradnyho.
20. 8. 2009 17:13 Lukas Veverka / www.parasite.cz
Tak to je snad jasné, že je vždy levnější in-house řešení i v případě že by ti konkrétní lidé byli placení stejně. (myšleno jako zaměstnanec ikei a dtp operátor ve studiu)
Však Pavle víte sám, že velké firmy si zřizují taková oddělení zcela běžně, protože je to pro ně prostě výhodnější než se handrkovat s agenturou.
20. 8. 2009 17:11 Lukas Veverka / www.parasite.cz
S: jen tak přemýšlím kdy bych pochopil tu změnu. nic víc. ale konkrétní příklad nemám, myslel jsem ovšem cokoliv, od jejich katalogů po etiketu na zboží.
To si o mě myslete co chcete, ale vytovřit pro tyhle věci editor který by uměla vyplňovat i moje matka je prostě snadné. Tam opravdu nevidím jediný důvod, proč by to muselo jít přes agenturu. Sazba nebude tak hladká. To je asi jediné co se může stát. Ovšem u rozsáhlosti jejich textů (10 řádků maximálně) je to stejně uplně jedno.
20. 8. 2009 17:04 Lukas Veverka / www.parasite.cz
20. 8. 2009 16:40 *–*
A nebo dokonce myslis i ten katalog? Tomu neveris ani ty sam ne?
Ten ma jen v Cesku naklad milion kusu. V Evrope jsou to desitky milonu. Myslel sem puvodne, ze se to tiskne tak, ze se nahrazuje jen cernej plat, ale neni tomu tak. Coz me prekvapilo. Bud se to tiskne kazdy zvlast, nebo na pet barev – z toho sou dve cerny, nebo se to natiskne vsechno bez textu a pak se to potiskne znova – ale tiskne se to na rotackach, takze si to nedovedu predstavit a je to asi to druhy blbost ;)
Ale pokud se ti kuci z Finska snazi setrit, bude to tady. A rozhodne nenechaji sazbu neceho, co ma naklad miliony kusu, na nejake sekretarce. Nebo celostrankovou propagaci. To je brutal amaterizmus a tomu proste neverim.
Sice muze jit jen o liti textu, ale rozhodne to dela nekdo, kdo to delat umi a pro toho problem nejakej font neni. treba i ta blba PR agentura/oddeleni, co jim zarizuje umisteni propagace a ty veci kolem.
Firma jako Ikea nehleda jen, jak usetrit, ale jak pojistit, kdyz nekdo nekde udela chybu. A kdyz udela chybu nejaka sekretarka? Co si na ni vezmou? Prd. Ale pokud maji dodavatele... do smlouvy se daji podminky a zaruky a jede se delat pravej bussiness!
20. 8. 2009 16:34 PZ
Levnější by to bylo za předpokladu, že pracovník propagace ve firmě IKEA je placen hůře, než DTP operátor v reklamce (někdy si tam říkají art director, ale s uměním to nemá nic společného). Jenže IKEA, jako správně vedená firma, si přece na takové pozici nemůže dovolit zaměstnávat levný a tudíž nekvalifikovaný personál. A těžko předpokládat, že by katalogy připravoval skladník nebo soustružník. Představa, že in-house řešení je levnější, než outsourcing je v případě IKEA opravdu naivní.
A co se týká vnímání rozdílů designu písma: na konci října bude o svém výzkumu na toto téma přednášet na konferenci ATypI Kevin Larsson – vřele doporučuji. Ačkoliv změnu písma neumí laik ani pojmenovat, přesto se zdá, že pocit z písma ovlivňuje vnímání psaného textu. Doufám, že se mi opět podaří připravit s Kevinem článek pro Typo.
Don't we have enough fonts?
Dr Kevin Larson, Researcher, Microsoft Advanced Reading Technologies
People who aren’t typographers or graphic designers often wonder why there are so many typefaces. Few can distinguish differences between typefaces beyond a serif / sans-serif difference, particularly with text faces. If readers can’t detect these differences, then we are wasting a lot of time and effort. Many researchers now believe that that people have two evaluative systems – one that involves slow, effortful, deliberative thinking – and one that is automatic, fast, and pre-attentive. The second, called rapid cognition, allows people to make rapid judgments with relatively little information. For example, it only takes 50ms (1/20th of a second) to make a judgment about the aesthetics of a website that is similar to a judgment made after a long exposure. Our studies demonstrate that the personality of a typeface is identified with rapid cognition and that it impacts our recognition of the words written with the typeface.
20. 8. 2009 15:59 Lukas Veverka / www.parasite.cz
To je sakra dobrej důvod proč se zbavit nesystémového fontu a mašinerie zbytečných reklamek. :)
20. 8. 2009 15:06 o_o
Nicmene si myslim, ze, co se tyka toho reseni temi perverzisty, tak mozna to na teto urovni reseno bude, ale u tech lidi, co to maji v ruce to bude minimalne alespon VNIMANO. 100% zaregistruji zmenu, i kdyz ji nedokazou identifikovat.
Treba budou mit min pocit, ze drzi v ruce Ikeu. Nebo se jim to nebude dobre cist. Nebo naopak – budou je lehce brnet konecky prstu a jednou rukou v kapse budou smatrat po penezce planujic si celodenni vylet za mesto mezi regaly… co ja vim. Ale urcite to vnimnou.
Co se tyka toho systemovyho fontu – to je normalni lenost!
Staci mit pripraveny sablony. V 90 % pripadu to bude OK. Zbytek se rovna stejne odchylce, jako kdyz zadnej definovanej font neni. Stejne se o vsechny ty komply u tehdle firem stara banda spocenejch techniku, kteri jsou radi za jakoukoliv jinou praci, nez je vecny reseni nefunkcnosti site.
Co se tyka propagace, tu neresi holky sekretarky, ale exzterni firmy, ktery si muzou (musi) stahnout manual.
Navic je stejne obrovska cast dokumentu (vcetne korespondence) zpracovavana a i editovana on-line (a u Ikei bych typnul, ze si ani neprdes, pokud to nemas napsany v dennim planu a nepotvrdi ti to nadrizenej), faktury se pisi v programech. Ty se nejak musi distribuovat (a s nimi se v pohode sveze jeden fontik – treba jako aktualizace)… za chvili lidi ani nebudou umet delat na pocitaci, protoze ho skoro ani neuvidi.
Takze jestli ma Lukas pravdu, je to pekne hloupej duvod.
20. 8. 2009 14:20 Lukas Veverka / www.parasite.cz
Co se týká té ceny za font, to určitě je zanedbatelná položka v rozpočtu, spíš jde ale o to, jak dostat tu futuru na všechny počítače který s ní mají pracovat kdekoliv a kdykoliv v 262 storech v 24 zemích.
V Altworxu jsme také museli sáhnout po systémovém fontu, protože zaručit aby na každém počítači kde náš systém pracuje byl font který by jsem chtěl já je prostě nereálné.
20. 8. 2009 13:42 Dan F*
Nicméně kdyby to vypadlo v ripu, tak to dopadlo dost dobře (vzhledem k tomu že každé písmo je jinak náročné na prostor).
Koukal jsem na ten katalog dneska dole u dveří a musim říct, že běžný zákazník podle mě změnu písma vůbec nebude vnímat. Jediný kdo to bude řešit jsme my perverzní typomilové a to je zanedbatelný zlomek, nehledě na to, že tam budem nakupovat dál, tak co.
20. 8. 2009 11:40 ._.
A dokonce uz vim, kdo ji udelal: Matthew Carter ;)
A vubec, co tady budu psat. Popelem uz sem se posypal, tak co: http://en.wikipedia.org/wiki/Verdana
20. 8. 2009 11:34 ._.
A na monitoru je to prece krasny pismo.
Jinak zmenu teda fakt nechapu. Osobne teda Futuru nemam rad – ale to ne, ze by se mi az tak nelibila, ale pouzival ji nekdo tak moc, az mi ji zhnusil. Nicmene pro IKEU to bylo jak zopakovat jeji nazev :)
Podle me ale urcite neni duvodem cena fontu. Pro IKEU by usetreni za neco takovyho delalo asi tak 0.00001 promile procenta cistyho zisku. Podle me to vypadlo na ripu, tiskar lezel opilej nekde na pelechu ve skladu a rotacky jely a jely, az vyjely 1 230 5896 kusu katalogu.
20. 8. 2009 08:52 Thomas
19. 8. 2009 14:01 ---
19. 8. 2009 10:36 Novák
19. 8. 2009 10:16 ---
19. 8. 2009 09:33 Petr Scuka
19. 8. 2009 03:29 Lukas Veverka / www.parasite.cz
18. 8. 2009 23:52 Adam
:-)))
18. 8. 2009 22:48 Colby
18. 8. 2009 21:38 Roman Kyselý
Mimochodem, Lukáši Veverko, srovnávat Ikeu s Lidlem mezi nábytky určitě není na místě. Jsou tu jiné, které si zaslouží toto srovnání Sconto, Evropa Mobel, Kika... Netvrdím, že je vše co prodávají kvalitní. Přesto, co se týče designu je tento švédský kolos hodně vysoko, nad již uvedenými obchody a nejen nad nimi! Buďme rádi, že ji tu máme!!!
18. 8. 2009 20:23 scheni / variable.cz
18. 8. 2009 17:14 Lukas Veverka / www.parasite.cz
Protože jinak by museli za každý počítač na kterém se s Futurou pracuje platit licenci za používání.
I když si dokážu představit, že v online editoru to vyplňuji nějakým systémovým fontem, a ven to jde přes nějaký server kde je legálně futura. :) Ale to jsou takové hypotetické žvásty moje. Já jsem chtěl prostě říct, že by bylo super kdyby se tohle začalo nějak používat. Žádné korektury. Žádné datlování textu. :)
18. 8. 2009 16:52 Marek
dost firiem pouziva nepochopitelne verdanu v printe. toto riesenie absolutne nechapem, dost mizerny font...