Font

design

Výběr jazyka

cs / en

 

Humpolec s novou vizuální identitou

homepage

V designérské soutěži na nový vizuální styl města Humpolec, kterou pořádala organizace Czechdesign, zvítězil návrh studia Svéráz. Jeho hlavní myšlenka je inspirována geografickou polohou města, které leží strategicky u dálnice D1 na půli cesty mezi Prahou a Brnem.

 

sveraz_humpolec_vizualni identita2

sveraz_humpolec_logo1

Humpolec je svými obyvateli vnímaný jako místo, které má všeho „tak akorát“. Díky své poloze, jež je zároveň silnou asociací spojovanou s Humpolcem, je na dosah velkým městům, zachovává si ale výhody malého města. Na této myšlence postavilo svůj koncept i studio Svéráz, které v designérské soutěži uspělo. Vítězný návrh vychází ze strategické polohy města, kterou představuje vzdušná čára / diagonála, spojnice mezi městy Praha a Brno.

 

sveraz_humpolec_tiskoviny

sveraz_humpolec_plakatsveraz_humpolec_socialni site

sveraz_humpolec_tricka

 

„Dvě největší města ČR jsou ve značce reprezentována tečkami v pozici 45º. Bod vlevo nahoře značí Prahu, bod vpravo dole pod nápisem zastupuje Brno. Mezi nimi, v pomyslné diagonále, leží název města Humpolec. Název lze zaměnit pouze za „H“, které slouží jako symbol a zkrácená varianta značky. Mezi tečky je také možné umístit různé slogany, hesla, upozornění aj. Stejnou cestou jsme navrhly řešení značek pro městské instituce. Odkaz k poloze města se dále propisuje do specifické práce s fotografií. Pomocí mřížky dochází k jejich částečnému diagonálnímu oříznutí. Hlavní myšlenka vizuální identity je podpořena také při výběru propagačních předmětů, které navrhujeme volit v návaznosti na tematiku lokace, měření vzdálenosti a cestu obecně,“ popisují Petra Kalousková a Eva Vopelková, které tvoří studio Svéráz, do jehož portfolia patří např. vizuální identity pro města Litoměřice a Úštěk nebo farmy Držovice.

„Autorky přišly s široce aplikovatelným a živým vizuálním stylem, se kterým se bude poměrně jednoduše pracovat. Originální barevnost  je přímým prostředkem pozitivního dojmu z celého vizuálu, který podtrhuje i volba nápaditého písma Atyp,“ komentuje Kristina Fišerová, členka poroty.

 

 

sveraz_humpolec_radnicni listy

Změna se dotkne veškerých prvků, kterými město komunikuje s obyvateli i návštěvníky. Nový vizuální koncept zahrnuje logo, ale propíše se i do všech výstupů. Novou podobu tak získají interní tiskoviny jako dopisy, vizitky nebo faktury, externí tiskoviny jako plakáty či letáky, grafika pro sociální sítě, webové stránky, orientační systém v budovách i ulicích, Radniční listy i měsíčník Zálesí.

„V případě Radničních listů je klíčem citlivost. Nezapomínejme na to, že se dostávají k nejstarší části obyvatel města, je proto třeba zpracovat jejich podobu s ohledem na tento fakt. Zároveň jsou Radniční listy mocným nástrojem v představení nové vizuální identity a mohou významně ovlivnit její přijetí obyvateli města. Vítěznému studiu Svéráz se v Litoměřicích povedlo právě díky citlivému přístupu k redesignu Radničních listů obyvatele s novou tváří města seznámit pozitivním tónem, který bezesporu přispěje k širokému přijetí nového vizuálního stylu,“ komentuje Jana Vinšová, ředitelka Czechdesign.

Vizuální identita bude aplikována postupně v průběhu nadcházejících měsíců.

 

stavajici logo a heraldicky symbol_Humpolec

Dosavadní logo města a jeho heraldický znak

 

 

Průběh soutěže

Pro svou prezentaci využívalo v minulosti město především historický znak a logo, které ale nebylo rozpracováno ve vizuální styl. Podoba komunikace byla roztříštěná.

Do soutěže se na základě výzvy mohla přihlásit široká odborná veřejnost. Na základě představených portfolií pak byla vybrána studia, která zpracovala zadání. Soutěž probíhala od dubna do října 2020 jako jednokolová se třemi účastníky: Kristina Ambrozová, studio Toman Design, studio Svéráz. Všichni účastníci obdrželi skicovné, vítěz pak zakázku na vypracování nové vizuální identity Humpolce a její implementaci.

Za nezávislou část poroty hodnotili: MgA. Miroslav Roubíček, Studio COLMO; doc. MgA. Kristina Fišerová, vedoucí ateliéru Grafický design na Západočeské univerzitě v Plzni; Mgr. Jana Vinšová, teoretička designu, ředitelka Czechdesign.

 

Více zde.

 

Jak se Vám nová identita Humpolce líbí?


Komentáře k článku

3. 9. 2021 19:20 Marko

V tomto prípade vzniká otázka. Ako veľmi urobiť logo jednoduché a ako jednochuché musí byť aby nevyzeralo tuctovo a genericky. Na toto by mal myslieť každý dizajnér.

22. 6. 2021 08:07 pala

dobrá práce

15. 6. 2021 18:00 Marko

Petr, logo mesta nemusí automaticky znázorňovať to, čo sa nachádza v meste, viď logo Melbourne, Manchester, Covington, alebo predošlé logo Belfastu. Stačí keď je logo svojim výzorom zaujímavé, ikonické, iné ako ostatné. Ja by som asi skúsil použiť ako logo H, ale nejak inak...

15. 6. 2021 13:11 Petr

Podle mě je to dobré. Sám nevím, co jiného bych Humpolci vymyslel (čímž neříkám, že bych vymyslel toto), tam prostě nic, co by se dalo nějak ztvárnit v logu... Takže by se nabízelo ještě zmodernizovat a nebo stylizovat heraldický znak, ale ten je celkem divnej. Fungovat to asi tak nějak bude, i když 99 % obyvatel Humpolce nejspíš vůbec nezaznamená, že má nějaké logo, stejně, jako u většiny českých měst, vesnic, městských částí...

A nemluvě o tom, že to stejně ta správa města nebude používat, nebo bude, ale minimálně a časm se to někam ztratí...

13. 6. 2021 23:11 Swantoviet

Města jako Humpolec mají jít cestou heraldické evoluce (znovu Velká Bystřice). Přílišná kreativita a konceptuálnost je opravdu cesta do pekel. Vyjmu-li Hliníka z Marečku... zůstává hraní si se slovem Humpolec. Co to je? Je to humpolák, jako lajdák? To by snad stačilo vysázet jméno v COMIC SANS a překrýt do duhy. :-D

12. 6. 2021 22:54 Petr Staníček

Mimochodem skutečně pěkné a funkční aplikace tohohle loga jsem zrpovna úplnou náhodou objevil zaběhlé do Sudet… https://www.designportal.cz/3x3-s-darinou-fialou/

12. 6. 2021 22:45 Petr Staníček

Tomáš Brousil > Tak, že v jednoslovných nápisech má nějaké jasné markanty a je něčím výrazný, odlišný a zajímavý – a v mase se na něj dá koukat (anebo se striktně nepoužívá pro víceřádkové texty). Tenhle nemá ani jedno – většina jednoslovných nápisů a sloganů je úplně sterilní, a všechny ty extrémní distinkce toho fintu vylezou u delšího textu, ale to se na to pak nedá koukat.

Nicméně jsem to myslel obecně. Strašně mě nudí ten trend, kdy se vezme jen běžný nápis a k němu nějaký minimalistický doplněk. Každý není Aleš Najbrt, aby si mohl dovolit minimalismus. A navíc přemíra minimalismu taky škodí. Navíc tady se nemůžu zbavit pocitu, že někdo dostal nápad a nedokázal se ho pustit. Ono to moýžná funguje pro prezentaci města ven (OK, na půl cesty po D1 mezi Prahou a Brnem), srozumitelné sdělení. Ale pro komunikaci uvnitř města jako by to rázem nemělo co říct a autorky nevěděly, co si s tím počt. Je to bezradné, bezzubé a chybí tam naprosto cokoli z identity toho města. Žádný odkaz, žádná emoce, žádné vazby. Sterilní.

12. 6. 2021 11:20 Marko

To logo je nezáživné, nudné, nezapamätovateľné, je to veľké nič. Chápem, niekto povie že to není len o logu ale o celej identite,co je sice pravda ale mesto to reálne nebude využívať. Logo I love NY, alebo I amsterdam, Praha, City of Covington, Ville de Lille... tie loga nech sú prezentované všade, na hocičom tak budú vyzerať skvelo, lebo sú skvelé samé o sebe. Ale čo v poslednom čase pozerám nové brandingy, tak logo žiadne a identita preumelkovaná, navyše zbytočný vizuálny bordel. Dobre logo je identitou samé o sebe. Pozrite sa na najznámejšie loga sveta, vždy je to len o tom, že logo je niekde, na niečom umiestnené a stačí to.

11. 6. 2021 09:17 Swantoviet

Tímto neříkám, že koncept od Svérázu je špatný. On je nefunkční v tom smyslu, že málokdo ví, kde Hupolec vlastně je. Jejich Úštěk se mi líbí. :-)

Visegrad má podobný brand s tím, že má o dvě tečky víc.

11. 6. 2021 09:04 Swantoviet

Konceptuální logo pro malé město na ČM Vrchovině??? To jako fakt??? Kde je Hliník jako maskot??? Teď vážně: Pochopím cestu á la Velká Bystřice, tj. evoluci heraldického znáku. Pochopím Dubnici nad Váhom, tj. využití zvukomalebnosti jména. A ještě snesu VAL-MEZ od Najbrtů, ale tohle??? :-O

10. 6. 2021 15:24 David D.

Koncept super, k Humpolci mám blízko a ona se ta místní identita skutečně odvíjí od toho, že jsou napůl cesty, nic silnějšího v tom městečku není :). Font vypadá jako solidní volba. Nechápu zcela barevnou paletu, která není ani humpolecká, ani výrazně unikátní. Ve výrazu je to trošku Česká pošta. Ale neuráží.

10. 6. 2021 14:03 wgx

Taková lepší Mendelova univerzita v Humpolci. Líbí se mi nápad, zpracování i koncept. Kdybych byl Hliník, neváhal bych :)

10. 6. 2021 12:30 jirka

Dobrá práce.

10. 6. 2021 08:43 Stará škola

No jako reklama na Humpolec to má určitý vtip, nicméně se ztotožňuji s názorem Petra Staníčka, že těch minimalistických a sofistikovaně okecaných rádoby logotypů bylo dost. Za mne by fakt bylo ideální vytvořit piktogram doplněný typografií, nejlépe písmem (fontem) vytvořeným městu na míru. V tomto smyslu považuji za vzorové řešení třeba Příbram od Štěpána Holiče. Myslím si, že na to dámy ze Svérázu mají....jenom bacha v té tvorbě, abyste po čase nevykrádaly sami sebe. Je jasné, že každý výtvarník má svůj rukopis, nicméně je ohromné umění se od něj oprostit a hledat zgruntu nové cesty....je to dřina a vím o čem mluvím...........

10. 6. 2021 07:50 Tomáš Brousil

Petře, prosím, jak vypadá nějaký zajímavý plodný font?

9. 6. 2021 20:47 Petr Staníček

To už je tak strašlivá nuda, tyhle minimalistický pseudologa s nezajímavým sterilním fontem a minimem výtvarné invence. Nebaví, nudí.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.


125x125_CZ




UGD logo na vysku-box